Stimuleringsagenda Toerisme en Recreatie 2015-2018 gemeente Ermelo

 

1 Inleiding

Recreatie en toerisme zijn van belang voor Ermelo, zowel in economisch als maatschappelijk opzicht. Bossen, heide en stranden kleuren de omgeving en verspreid over het jaar zijn er voortdurend afwisselende en vernieuwende evenementen. In Ermelo kun je heerlijk tot rust komen, of er voor kiezen om lekker actief bezig te zijn en van de omgeving genieten. Ongeacht het weer is er altijd wat te beleven in het winkelcentrum en op de vele leuke terrasjes. Heerlijk eten, een stoere mountainbiketocht, kitesurfen op Strand Horst, wild spotten in onze bossen of juist over de grootste braderie van midden-Nederland slenteren. Met deze veelzijdigheid kan Ermelo gerust een recreatiegemeente genoemd worden. In het coalitieakkoord en collegeprogramma ‘Vertrouwen geven, verantwoordelijkheid nemen’ (2014) is de ambitie vastgelegd om verder bij te dragen aan de ontwikkeling van de toeristische sector. Met het vaststellen van het Economisch Programma (2015) is een natuurlijk moment aangebroken om ook handen en voeten te geven aan het toeristisch-recreatief beleid. We willen daarin samen met bestaande en nieuwe (recreatie)ondernemers de positie van Ermelo als recreatieondernemer nog verder versterken.

 

Toerisme en recreatie staan niet op zichzelf, maar kennen een brede inbedding in het gemeentelijk beleid. Belangrijke raakvlakken zijn er bijvoorbeeld met de ruimtelijke ordening, het economisch beleid en het beheer van de publieke buitenruimte. Ook wordt het toeristisch-recreatief beleid voor een belangrijk deel beïnvloed door de bestuurlijke omgeving: ofwel omdat er door gemeenten wordt gekozen voor samenwerking, ofwel omdat het beleid van de provincie Gelderland van invloed is op de ontwikkeling(smogelijkheden) in Ermelo.

 

Ook in maatschappelijk opzicht zijn toerisme en recreatie van groot belang voor Ermelo; dit belang komt onder andere tot uiting in werkgelegenheid, de beschikbaarheid van commerciële en publieke voorzieningen en de vitaliteit van het buitengebied. Met gericht en gedragen beleid wil de gemeente daarom de komende jaren investeren in behoud en versterking van een vitale toeristisch-recreatieve sector. Het accent ligt daarbij op het faciliteren van bestaande en nieuwe recreatiebedrijven in hun ontwikkeling en het investeren in een voor recreanten en ondernemers aantrekkelijke omgeving. Er is echter ook een opgave om te investeren in meer kwaliteit; een opgave die niet alleen betekent dat we meer ruimte aan ondernemerschap moeten geven, maar dat we op onderdelen ook moeten saneren en veranderen. Via het project Vitale Vakantieparken blijven we hier de komende jaren aan werken.

 

Deze stimuleringsagenda is uitvoeringsgericht; we laten zien wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen. Verdere ontwikkeling van de toeristisch-recreatieve sector vraagt om samenwerking tussen ondernemers, maatschappelijke organisaties en de overheden. Met de stimuleringsagenda laat de gemeente Ermelo zien wat zij zelf bijdraagt aan de ontwikkeling van de sector, maar ook wat daarbij van andere partners verwacht wordt. De uitgangspunten waarop deze stimuleringsagenda is gebaseerd zijn afkomstig uit de Structuurvisie Ermelo 2025, het Economische Programma Groei van Binnenuit en de Kwaliteitsimpuls Verblijfsrecreatie (Vitale Vakantieparken).

 

Leeswijzer

In deze stimuleringsagenda beschrijven we als eerste de maatschappelijke effecten die we met ons beleid en onze activiteiten willen bereiken. We benoemen daarna de rol van de gemeente en schetsen kort de dynamische omgeving. De stimuleringsagenda zelf hebben we opgedeeld in vijf pijlers, welke elk in een eigen hoofdstuk behandeld worden: verblijfsrecreatie, dagrecreatie, promotie en marketing, toeristische infrastructuur en recreatievriendelijke gemeente. We ronden af met een beschrijving van de manier waarop we de uitvoering gaan begeleiden en het financieel kader.

2 Doelstelling en aanpak

Voortbordurend op de Structuurvisie Ermelo 2025 en het Economisch Programma willen we met ons toeristisch-recreatief beleid en onze activiteiten bereiken dat de werkgelegenheid en de economische spin-off van toerisme en recreatie in Ermelo toenemen. Bij werkgelegenheid denken we in de eerste plaats aan de directe arbeidsplaatsen bij recreatiebedrijven, maar hieruit ontstaan ook kansen voor bijvoorbeeld horeca, detailhandel of dienstverlening. Arbeidsplaatsen worden niet gemaakt door de gemeente, dus wij willen vooral ruimte geven aan ondernemerschap en daarmee bestaande en nieuwe bedrijven ontwikkelmogelijkheden geven. Voor het toeristisch beleid is al vastgelegd dat we willen voortbouwen op de kernkwaliteiten van Ermelo en daarbij ligt er ook een sterkere focus op verbeteren en vernieuwen aanbod. Daar waar een kwaliteitsslag noodzakelijk is willen we deze ondersteunen.

 

Maatschappelijk effect

De maatschappelijke effecten geven aan wat we willen bereiken, welk resultaat we nastreven. Voor het toeristisch-recreatief beleid zijn de gewenste maatschappelijke effecten:

  • Het behouden en vergroten van de directe- en indirecte werkgelegenheid

  • Het versterken van de economische betekenis van de recreatiesector en spin-off in andere sectoren

  • Het in stand houden en versterken van een omgeving die aantrekkelijk is voor recreanten (waaronder ook onze inwoners) en toeristen

     

Beleidsdoelstelling

Om deze maatschappelijke effecten te realiseren zijn inspanningen van meerdere partijen nodig. Daarnaast zal het ook tijd kosten om veranderingen te realiseren en doelstellingen te bereiken. We willen de goede samenwerking met het toeristische bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en regionale partners continueren en verder uitbouwen. De rol van de gemeente Ermelo leggen wij voor de uitvoering van de stimuleringsagenda vast in de volgende beleidsdoelstellingen:

  • Het creëren van een aantrekkelijke recreatieomgeving

  • Het stimuleren van ondernemerschap

  • Het versterken, ontwikkelen en verbinden van voorzieningen en activiteiten

  • Het promoten van Ermelo en van De Veluwe

  • Goede dienstverlening en informatievoorziening aan ondernemers

Deze beleidsdoelstellingen krijgen verder invulling in de stimuleringsagenda, waarin we onze activiteiten groeperen in vijf pijlers (thema’s).

 

Vijf pijlers

In de breedte van het toeristisch-recreatief aanbod in Ermelo onderscheiden wij vijf thema’s waarbinnen de gemeente Ermelo bij kan dragen aan verdere ontwikkeling van de sector. Deze vijf thema’s vormen daarmee de basis voor deze stimuleringsagenda en worden in de volgende hoofdstukken verder uitgewerkt.

  • Verblijfsrecreatie;

  • Dagrecreatie

  • Promotie en marketing

  • Toeristische infrastructuur

  • Recreatievriendelijke gemeente

De uitwerking van deze vijf pijlers is de uitvoeringsagenda voor de komende vier jaar. Per pijler wordt aangegeven wat we willen bereiken en wat we daarvoor gaan doen.

 

Agenda voor vier jaar

Onze stimuleringsagenda heeft een looptijd van vier jaar (2015-2018). In deze periode willen we in goede samenwerking met het toeristisch bedrijfsleven en de maatschappelijke organisaties uitvoering geven aan de activiteiten die in deze agenda beschreven worden. Gedurende de looptijd van de agenda zijn er mogelijkheden om op basis van actuele ontwikkelingen accenten te verleggen. Aan het eind van het tweede jaar (2016) en aan het eind van de looptijd (2018) zullen we de uitvoering evalueren.

3 Rol van de gemeente

De rol van de gemeente in het ontwikkelen van de toeristisch-recreatieve sector is vooral voorwaardenscheppend: door het bieden van ruimte voor ondernemerschap worden ondernemerszin, bedrijfsontwikkelingen en werkgelegenheid behouden en verder ontwikkeld. Daarbij willen we onze dienstverlening verbeteren en waar mogelijk ook de regels waarmee ondernemers te maken krijgen verminderen. Hiermee willen we het toeristisch bedrijfsleven stimuleren om nieuwe initiatieven te ontplooien en zullen deze initiatieven met een positieve grondhouding ontvangen. We nodigen het toeristisch bedrijfsleven hiertoe van harte uit. Daarnaast willen we ook verbindingen tot stand brengen; verbindingen tussen overheid en ondernemers, maar ook tussen ondernemers onderling.

Tot slot heeft de gemeente ook de rol van controleur en handhaver. Deze rol willen we op een duidelijke manier invullen; we maken vooraf duidelijk wat kan en wat niet kan.

 

Het sectorale belang van toerisme en recreatie krijgt een zelfstandige rol in belangenafwegingen tussen verschillende beleidsterreinen, waarmee de ontwikkeling van toerisme en recreatie telkens betrokken wordt in de keuzes die de gemeente maakt.

 

Als lokale overheid nemen wij deel aan diverse samenwerkingsverbanden. Voor toerisme en recreatie is de samenwerking tussen de gemeenten die samen de Veluwe vormen belangrijk, zoals deze nu vorm gekregen heeft via het Convenant Veluwe; we willen hieraan actief bijdragen omdat we overtuigd zijn van de meerwaarde van regionale samenwerking. Dit geldt ook voor de samenwerking met de gemeenten in de Regio Noord Veluwe (RNV) en binnen de Strategische Alliantie Veluwe Noord, in het bijzonder binnen het regionale programma Vitale Vakantieparken.

 

Het succes van ons beleid (het bereiken van de gewenste maatschappelijke effecten) kan alleen in samenwerking met anderen worden bereikt. We willen daarom voor de uitvoering van deze stimuleringsagenda nauw samenwerken met individuele ondernemers, met de Verenigde Ermelose RecreatieOndernemers (VERON) en VVV Ermelo. Een uitgebreidere lijst van onze partners is opgenomen in hoofdstuk 10. Samenwerking is de rode draad door onze stimuleringsagenda.

4 Omgevingsfactoren en actuele ontwikkelingen

Het opstellen van een stimuleringsagenda is een momentopname; we realiseren ons dat er altijd actuele ontwikkelingen zullen zijn die om een reactie vragen en daarom is een zekere mate van dynamiek gewenst. Aan de vraagzijde zijn consumentenvoorkeuren voortdurend aan verandering onderhevig, aan de aanbodzijde zijn wensen van recreatieondernemers in ontwikkeling en ook binnen de overheid veranderen inzichten.

 

Zonder compleet te willen zijn kunnen de volgende ontwikkelingen genoemd worden, waarvan verwacht mag worden dat deze de komende jaren van invloed kunnen zijn op het bereiken van de maatschappelijke effecten en de beleidsdoelstellingen:

Ontwikkelingen aan de aanbodkant

Ontwikkelingen aan de vraagkant

Ontwikkelingen bij de overheid

Maatschappelijke ontwikkelingen

Schaalvergroting noodzakelijk voor gezonde bedrijfsvoering

De consument is op zoek naar kwaliteit, beleving en ervaringen. Daarbij worden ook steeds meer eisen gesteld aan variatie in- en kwaliteit van accommodatie en bedrijf.

Herbezinning op kerntaken en rolopvatting

Van bezit naar gebruik

Noodzaak om snel(ler) in te kunnen spelen op veranderende consumenten-voorkeuren

Nieuwe doelgroepen (vergrijzing en ontgroening), maar voor alle doelgroepen ook meer verschillende soorten vakanties (niet langer drie weken in de zomer naar de Veluwe)

Aandacht voor (het stimuleren van) duurzaamheid

Grenzen tussen privé en werk vervagen, en daarmee ook tussen werk en recreatie

Bedrijfsopvolging en bedrijfsoverdracht worden steeds moeilijker financierbaar

Binnenlandse vakanties concurreren met een breed scala aan buitenlandse bestemmingen

Toenemend belang van regionale samenwerking

 

Aanbod via particulieren

(zoals Airbnb)

Gedeelde ervaringen van andere bezoekers (zoals via sociale media) zijn belangrijk bij keus voor een regio of accommodatie

Hogere overheden laten meer ruimte aan gemeente voor eigen beleid

 

5 Verblijfsrecreatie

De eerste pijler van onze stimuleringsagenda is de verblijfsrecreatie. Verblijfsrecreatie is het hart van de toeristische sector in Ermelo. Naast een groot aanbod van verblijfsrecreatieterreinen horen ook de hotels, bed- & breakfastbedrijven, groepsaccomodaties, pensions, camperplaatsen en jachthaven tot de verblijfsrecreatie. Voor de recreatieterreinen geldt dat via het project Vitale Vakantieparken gericht gewerkt wordt aan een kwaliteitsverbetering; deze werkwijze zal worden voortgezet. De gemeenteraad heeft hiervoor in januari 2015 de ‘Kwaliteitsimpuls Verblijfsrecreatie’ vastgesteld.

 

Wat willen we bereiken

Onze doelstellingen in de pijler Verblijfsrecreatie zijn:

  • Een duidelijke kwaliteitsslag voor het bestaande aanbod

    • Meer ruimte voor ondernemerschap (deregulering, stimulering)

    • Aanbod gericht op recreatief gebruik

  • Verbreding en vernieuwing van het aanbod

    • Meer variatie in het aanbod voor specifieke doelgroepen

    • Meer aandacht voor ontbrekend aanbod

    • Verbinden van verblijfsrecreatie en zorg

  • Meer economische spin-off van de aanwezigheid van toerisme en recreatie

Activiteiten

Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.

Speerpunt

Toelichting

Activiteit

Planning

Campings- en bungalowparken

Via het project Vitale Vakantieparken wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van de recreatieterreinen. Bedrijven met voldoende toeristische potentie krijgen ontwikkelperspectief, bedrijven waar geen recreatief gebruik meer plaats vindt krijgen een veranderperspectief. Het plan van aanpak dat hiervoor is vastgesteld is hierbij leidend.

Uitvoering projectplan Kwaliteitsimpuls Verblijfsrecreatie, waaronder:

  • Opstellen beleidsvisie vakantieparken Ermelo

  • Intergemeentelijke structuurvisie

  • Gebiedsgerichte visies

  • Actualisatie bestemmingsplan verblijfsrecreatie, waaronder ook deregulering en meer ruimte voor ondernemerschap

  • Handhavingsstrategie

  • Opzetten businesscase groei- en krimp

  • Initiëren van ondernemersplatforms voor innovatie en ontwikkeling

  • Verbinden van ondernemersinitiatieven

  • Maatwerkprojecten voor individuele bedrijven

  • Actieve betrokkenheid van- en communicatie naar recreatieondernemers

Doorlopend 2015-2018

Hotellerie

Ermelo beschikt over enkele uitstekende hotels. Uitbreiding van het hotelaanbod is een afweging die door de markt moet worden gemaakt. Wij staan in beginsel positief tegenover de nieuwvestiging van hotelbedrijven.

Stimuleren ondernemersinitiatief

Positieve grondhouding ten opzichte van nieuwe initiatieven

Doorlopend

Bed- en breakfast

Bed- en breakfast is een kleinschalige logiesaccomodatie, welke geëxploiteerd wordt door de eigenaar van de woning waarin het logies plaatsvindt. Het betreft een specifieke vorm van verblijfsrecreatie.

We onderzoeken of en op welke wijze de vestigingsmogelijkheden voor bed- en breakfast kunnen worden verruimd. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan zullen we de mogelijkheden om een bed- en breakfastbedrijf te starten uitbreiden.

2015

Camperplaatsen

In de gemeente Ermelo zijn geen openbare camperplaatsen beschikbaar. Wij vinden dat ondernemers hier zelf in moeten kunnen voorzien en vinden het geen overheidstaak om openbare camperplaatsen te realiseren.

Stimuleren ondernemersinitiatief (gezamenlijk met VERON)

Positieve grondhouding ten opzichte van nieuwe initiatieven

Doorlopend

Kamperen bij de boer en trekkershutten

In het agrarisch buitengebied zijn enkele minicampings gerealiseerd op agrarische erven. Deze ‘boerencampings’ bedienen specifieke doelgroepen en passen daarom ook bij Ermelo. Onder voorbehoud van een goede landschappelijke inpassing en kleinschaligheid staan wij positief tegenover kamperen bij de boer en trekkershutten.

Stimuleren ondernemersinitiatief

Bij de evaluatie van het functieveranderingsbeleid zal aandacht zijn voor de mogelijkheden voor functieverandering naar recreatieve functies

Doorlopend

2015-2016

Jachthaven

De jachthaven bij Strand Horst wordt particulier geëxploiteerd. Eventuele ontwikkelingen rond de jachthaven zijn onderdeel van het bestemmingsplan Strand Horst; doorontwikkeling van de huidige jachthaven past binnen ons toeristisch-recreatief beleid.

Stimuleren ondernemersinitiatief

Doorlopend

Innovatie en ontwikkeling van nieuwe recreatieconcepten

Innovatie in de verblijfsrecreatie is een doorlopend proces. Via het project Vitale Vakantieparken verruimen wij de mogelijkheden (ontwikkelperspectief). Het is aan ondernemers om hier invulling aan te geven door het ontwikkelen van nieuwe product/markcombinaties, waarbij wij een positieve grondhouding innemen ten opzichte van initiatieven waarvoor (bijvoorbeeld planologisch) medewerking van de gemeente nodig is. We denken hierbij bijvoorbeeld aan verbindingen tussen recreatie en zorg of recreatieconcepten die zich richten op onder andere de ruitersport, natuurbeleving of wellness.

Stimuleren ondernemersinitiatief

Positieve grondhouding ten opzichte van nieuwe initiatieven

In het periodiek overleg met VERON en VVV bespreken we met regelmaat de mogelijke belemmeringen.

Als onderdeel van Vitale Vakantieparken wordt een innovatieplatform met ondernemers opgericht

VERON en Recron vragen wij om de lokale ondernemers te stimuleren, te adviseren en eventueel te begeleiden bij innovatietrajecten

Doorlopend

Doorlopend

Doorlopend

2015

Doorlopend

Productontwikkeling binnen de bestemming recreatie

Het gebruik van recreatieterreinen is vastgelegd in het geldende bestemmingsplan. Daar waar ondernemers aan recreatie gelieerde activiteiten willen ontwikkelen die bijdragen aan het toeristisch product en/of de exploitatie van het recreatiebedrijf willen wij zoeken naar mogelijkheden om deze te realiseren

Stimuleren ondernemersinitiatief

Positieve grondhouding ten opzichte van nieuwe initiatieven

Herdefiniëring van de bestemming verblijfsrecreatie bij herziening van het bestemmingsplan

Doorlopend

Afhankelijk van voortgang Vitale Vakantieparken

Toegang tot snel internet

We vinden het gewenst dat op recreatieterrein snel internet beschikbaar is.

Samen met ondernemers onderzoeken we (eventueel in deelgebieden) de haalbaarheid van snel internet voor recreatieterreinen (project Breedband). De rol van de gemeente beperkt zich tot vraagbundeling, het stimuleren en verbinden van marktpartijen en waar mogelijk het aanvragen van subsidies

2015-2016

Beschikbaarheid mobiel internet en bereikbaarheid netwerk mobiele telefonie

Niet overal in de gemeente is het signaal van het mobiele netwerk van telecomaanbieders (voldoende) beschikbaar.

We gaan in overleg met de aanbieders om het probleem en de mogelijke oplossingen in beeld te brengen

2016

6 Dagrecreatie

De tweede pijler in deze stimuleringsagenda is dagrecreatie. De omgevingskwaliteiten van Ermelo lenen zich hiervoor uitstekend. Outdooractiviteiten op Strand Horst, fietsen en wandelen op de heide of een bezoek aan een van de landgoederen, elk jaar komen ook veel toeristen en recreanten naar de gemeente Ermelo voor een kort bezoek. Ook de gasten die in Ermelo verblijven maken gebruik van het aanbod in de dagrecreatie. Een compleet en toegankelijk pakket van dagrecreatieve voorzieningen maakt dat meer toeristen naar Ermelo komen en bij hun bezoek meer besteden.

 

Wat willen we bereiken

Onze doelstellingen in de pijler Dagrecreatie zijn:

  • Verbreding en vernieuwing van het aanbod

  • Verbinden van het aanbod in de vorm van arrangementen

  • Meer economische spin-off

Activiteiten

Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.

Speerpunt

Toelichting

Activiteit

Planning

Nieuwvestiging bedrijven

Dagrecreatie kent vele vormen (indoor en outdoor), en die variatie geldt ook voor de locaties waarop deze plaatsvinden. Wij stimuleren nieuwvestiging van bedrijven en zijn bereid om actief mee te denken bij het vinden van geschikte locaties.

Stimuleren ondernemersinitiatief

Positieve grondhouding ten opzichte van nieuwe initiatieven

Doorlopend

Strand Horst

In overleg met de terreineigenaar en de gevestigde ondernemers wordt verder invulling gegeven aan de recreatieve ontwikkeling van Strand Horst.

Opstellen van een nieuw bestemmingsplan voor Strand Horst

 

Kunst en Cultuur

Meer dan voorheen willen we in het kunst- en cultuurbeleid zoeken naar de relaties met toerisme en recreatie.

Opstellen beleidsvisie Kunst en Cultuur, waarin de raakvlakken met het versterken van het toeristisch profiel van Ermelo benoemd worden. Recreatieondernemers zullen hierbij actief betrokken worden.

2015

Toegang tot bossen

Het gebruik van bos- en natuurgebieden is aan beperkingen gebonden. Ondernemers en gasten hebben echter behoefte om (nachtelijke) activiteiten (zoals bijvoorbeeld spooktochten) te organiseren.

We proberen om in een convenant afspraken tussen terreinbeheerders en recreatieondernemers (verblijfs- en dagrecreatie) te maken over het gebruik van bos- en natuurgebieden voor nachtelijke activiteiten

2016

7 Promotie en marketing

Na de sectoren Verblijfsrecreatie en Dagrecreatie zijn promotie en marketing de derde pijler in onze stimuleringsagenda. De kwaliteiten van Ermelo zijn bij veel mensen bekend, maar toch moeten we blijven investeren in de promotie en marketing van Ermelo en de Veluwe. Dat doet de gemeente niet zelf, maar de organisaties die hier bij betrokken zijn worden wel door de gemeente (financieel) ondersteund. Het gaat dan om VVV Ermelo, Visit Veluwe en de Coöperatie Gastvrije Randmeren. Ook inwoners, bedrijven, gasten, terreinbeherende organisaties en vele anderen dragen bij aan de promotie van Ermelo en de Veluwe als een aantrekkelijke recreatiebestemming.

 

Wat willen we bereiken

Onze doelstellingen in de pijler Promotie en Marketing zijn:

  • Profilering van Ermelo als aantrekkelijke toeristische bestemming

  • Goede informatievoorziening en gastheerschap voor bezoekers

  • Toename van het aantal gasten (meer en langer)

Opdracht VVV

Binnen de pijler Promotie en Marketing vervult de VVV een belangrijke rol. Met het bestuur van VVV Ermelo zijn de voorbereidingen getroffen voor een herpositionering waardoor de VVV deze rol in de toekomst nog beter kan invullen. VVV Ermelo maakt hierbij zelf onderscheid in drie taken: platform en promotie, activiteiten en evenementen, winkel en informatie. Wij willen deze ontwikkeling in de periode 2015-2016 verder vormgeven. Voor deze ontwikkeling hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  • VVV ontwikkelt zich tot hèt coordinatieplatform voor promotie en toeristische informatie

  • Er komt meer accent te liggen op zichtbaarheid en promotie

  • Inzetten op meer (financieel) commitment van ondernemers

  • De VVV coördineert (op basis van afstemming en programmering) en professionaliseert een jaarrond evenementenprogramma en ontwikkelt met het toeristisch bedrijfsleven arrangementen

  • VVV Ermelo is financieel duurzaam gezond

Activiteiten

Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.

Speerpunt

Toelichting

Activiteit

Planning

Positionering VVV

VVV Ermelo vervult een belangrijke functie in de promotie en marketing van Ermelo. Het bestuur van VVV Ermelo is zich hiervan bewust en ziet kansen om deze positie verder te versterken.

Vernieuwing van de VVV-opdracht

2015-2016

Marketing Veluwe

Ermelo is onderdeel van De Veluwe, een sterk merk met een grote aantrekkingskracht in binnen- en buitenland. We vinden regionale samenwerking in de promotie van onze regio belangrijk en willen daarom in Veluweverband gezamenlijk op blijven trekken. Gemeenten hebben zich voor de periode 2015-2016 verbonden aan Visit Veluwe

Voortzetten gezamenlijke marketing en promotie van de Veluwe.

In 2016 betrekken wij het toeristisch bedrijfsleven bij de evaluatie van Visit Veluwe en een besluit over een vervolg

Doorlopend

2016

Gastheerschap

Een goede informatievoorziening over de mogelijkheden die Ermelo te bieden heeft vinden wij belangrijk, zodat ook bezoekers die nog niet in Ermelo de weg kennen gastvrij ontvangen worden. Op basis van de nieuwe opdrachtformulering voor de VVV zal ook het gastheerschap vernieuwd worden, waarbij zowel de invulling via een winkelfunctie, decentrale informatievoorziening bij recreatiebedrijven als ook digitale informatie betrokken worden.

Vernieuwing van de VVV-opdracht

2015-2016

Ermelo Buitenleven

Ermelo Buitenleven is het in 2015 gestarte concept voor Ermelo-promotie. Dit ondernemersinitiatief heeft een looptijd van twee jaar en wordt in deze periode door de gemeente Ermelo gesteund

We stimuleren dit ondernemersinitiatief en dragen in 2015 financieel bij aan de opstartfase.

2015-2016

Evenementen

Een gevarieerd evenementenaanbod maakt Ermelo aantrekkelijk voor toeristen. De vele evenementen worden georganiseerd door een breed scala aan initiatiefnemers. Van VVV Ermelo verwachten wij een coördinerende rol (afstemmen en programmeren) om te komen tot een aantrekkelijk evenementenaanbod. In deze rol kan VVV Ermelo ook andere partijen stimuleren om nieuwe evenementen te ontwikkelen.

Versterken van de positie van VVV Ermelo als coördinator van lokale evenementen.

2015-2016

Waterrecreatie

Onder de vlag van de Cooperatie Gastvrije Randmeren wordt samengewerkt om de randmeren te promoten bij watersporters en andere recreanten. De ambitie van de gezamenlijke gemeenten is om dit de komende jaren te versterken.

Voorzetten promotie randmeren bij watersporters

Verbinding leggen tussen promotie van land (VVV) en water (Cooperatie Gastvrije Randmeren)

Doorlopend

2016

Welkomstpanelen

Bij de entreewegen van Ermelo staan welkomstborden die onze gasten welkom heten in Ermelo. We willen deze uitbreiden met (digitale) informatiepanelen voor evenementen.

We breiden de welkomstborden uit met een systeem van digitale informatiepanelen, passend bij de kwaliteit die we als recreatiegemeente willen uitstralen.

2015

8 Toeristische infrastructuur

Onze gasten en onze eigen inwoners maken gebruik van de openbare buitenruimte. Als gemeente willen we daarbij zelf ook een goed gastheer zijn en dat betekent dat we goed voor onze toeristische infrastructuur zorgen. Om onze gasten kennis te laten maken met de mooiste kanten van Ermelo investeren we daarbij ook in routes en informatievoorziening. Ook de investeringen die worden gedaan in het centrumgebied dragen bij aan een aantrekkelijke recreatieve omgeving.

 

Wat willen we bereiken

Onze doelstellingen in de pijler Toeristische infrastructuur zijn:

  • Versterken en in stand houden van de toeristische paden en routes

  • Meer economische rendement uit routes

Activiteiten

Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.

Speerpunt

Toelichting

Activiteit

Planning

Fietspaden

Ermelo beschikt over een groot netwerk van recreatieve fietspaden. We willen dit netwerk in stand houden.

Beheer en onderhoud recreatieve fietspaden, waarbij ook nadrukkelijk de veiligheid op de fietspaden betrokken wordt

doorlopend

Fietsroutes

Sinds 2006 is Ermelo onderdeel van het fietsknooppuntennetwerk Veluwe. Het huidige netwerk heeft nog onvoldoende aansluiting op recreatie- en horecabedrijven.

Behoud en instandhouding van het fietsknooppuntennetwerk

Optimalisatie van het netwerk door het opnemen van meer recreatie- en horecabedrijven

Doorlopend

2017

LF-routes

Ermelo is nu nog niet opgenomen in het landelijke netwerk van LF-routes (lange afstandsroutes).

We onderzoeken met de andere Veluwe-gemeenten of een landelijke LF-route via de Veluwe/Ermelo kan worden gerealiseerd

2016

Wandelroutes

In tegenstelling tot veel andere regio’s heeft de Veluwe nog geen knooppuntennetwerk van wandelroutes.

Samen met de andere Veluwe-gemeenten onderzoeken we de mogelijkheid om een knooppuntennetwerk voor wandelroutes te realiseren

2016-2017

Ruiter- en menroutes

MTB-routes

Met de aanwezigheid van de KNHS is Ermelo het hippisch centrum van Nederland. De bossen en de heide zijn op veel plaatsen geschikt om bereden te worden door paarden. Binnen de regio Noord Veluwe bestaan zowel initiatieven om te komen tot een netwerk van MTB-routes als voor ruiter- en menroutes. Bij deze initiatieven willen wij aansluiten.

Wij verkennen samen met onze buurgemeenten de haalbaarheid van zowel MTB-routes als ruiter- en menroutes

2016-2017

Toeristisch transferpunt

Voor bezoekers van buiten Ermelo vinden we het belangrijk dat er een duidelijk herkenbare entree is. Hierbij denken we niet alleen aan een hoge beeldkwaliteit, maar ook aan de aanwezigheid van toeristische informatie en het starten van routes.

De stationsomgeving en het Molenaarsplein krijgen een impuls als toeristisch transferpunt

2016-2017

Bewegwijzering naar recreatiebedrijven

Bewegwijzering naar recreatiebedrijven vindt plaats via de voorgeschreven bruine bebording. We streven naar een eenduidige, eenvoudige bewegwijzering en voorkomen daarom verrommeling door verschillende systemen.

We organiseren een update van het huidige systeem, waarbij ondernemers opnieuw de mogelijk krijgen om deel te nemen aan de uniforme bruine bewegwijzering

We voorkomen en verwijderen afwijkende bewegwijzering door individuele bedrijven

2016

Doorlopend

9 Recreatievriendelijke gemeente

Voor de verdere ontwikkeling van toerisme en recreatie verwachten we veel van het toeristisch bedrijfsleven. Als gemeente willen we zelf ook boter bij de vis leveren en we hebben daarom de ambitie om een recreatievriendelijke gemeente te zijn.

 

Wat willen we bereiken

Onze doelstellingen in de pijler Recreatievriendelijke gemeente zijn:

  • Ermelo positioneren als een gebied waar toeristen graag komen

  • Ermelo positioneren als een gemeente waar ondernemers met plezier ondernemen

Activiteiten

Om deze doelstellingen te bereiken zetten we de volgende activiteiten in.

Speerpunt

Toelichting

Activiteit

Planning

Deregulering en vermindering van de administratieve lastendruk

In ons (economisch) beleid streven we naar een betere dienstverlening, deregulering en vermindering van de administratieve lastendruk.

Binnen Vitale Vakantieparken wordt een actualisatie van het bestemmingsplan recreatieterreinen voorbereid, waarbij we tevens streven naar deregulering

Bij de actualisatie van het systeem voor toeristen- en forensenbelasting verminderen we zo mogelijk de administratieve lastendruk voor ondernemers

Afhankelijk van Vitale Vakantieparken

2016

Integraal beleid

Het toeristisch-recreatief beleid staat niet op zichzelf, maar is verbonden met veel andere onderwerpen. We zoeken daarbij telkens naar verbindingen en mogelijkheden om toerisme en recreatie te stimuleren. In het bijzonder denken we daarbij aan de herinrichting van het centrumgebied, maar ook aan bijvoorbeeld het beleid op gebied van cultuur, sport of natuur)

We houden in de breedte van de gemeentelijke beleidsterreinen rekening met toerisme en recreatie. Dit betekent dat toerisme en recreatie altijd onderdeel van een integrale afweging zijn en dus per situatie afgewogen moeten worden..

doorlopend

Toeristen- en forensenbelasting

De tarieven voor de toeristen- en forensenbelasting zijn vastgelegd tot respectievelijk 2015 en 2016. We willen onderzoeken op welke wijze het systeem van toeristen- en forensenbelasting bij kan dragen aan de realisatie van onze toeristische beleidsdoelstellingen.

Actualiseren beleid en systeem voor toeristen- en forensenbelasting

2016

Toeristische Monitor Ermelo

Deze stimuleringsagenda willen we halverwege de looptijd evalueren. Op dit moment zijn geen actuele gegevens beschikbaar over het functioneren van de toeristische sector in Ermelo en de ervaringen van onze gasten.

Tweejaarlijks uitvoeren van een toeristische monitor Ermelo, waarbij in beeld gebracht wordt:

- de omvang en samenstelling van het aanbod

- de waardering van gasten

2016, 2018

Accountmanagement recreatiebedrijven

We willen ondernemers faciliteren bij hun planontwikkeling. Daarvoor kunnen ondernemers in een vroeg stadium in gesprek met de medewerkers van de gemeente Ermelo

Accountmanagement voor recreatiebedrijven door middel van een vast, herkenbaar aanspreekpunt

doorlopend

Bedrijfsbezoeken

Het is voor ons belangrijk om te weten wat er onder ondernemers en recreanten leeft. Daarom bezoeken we met regelmaat lokale recreatieondernemers tijdens onze bedrijfsbezoeken.

Periodieke bedrijfsbezoeken bij recreatieondernemers

doorlopend

Netwerkbijeenkomst

Het is geen automatisme dat ondernemers in de recreatiesector elkaar kennen en opzoeken. Daarom willen we ontmoeting tussen recreatieondernemers faciliteren door elk jaar een netwerkbijeenkomst aan te bieden.

We organiseren elk jaar een netwerkbijeenkomst voor ondernemers in de vrijetijdssector

Elk jaar een bijeenkomst

Goed buurmanschap en shared services

Recreatieterreinen grenzen in veel gevallen aan terreinen van de gemeente. We willen als goede buren met elkaar omgaan.

We staan open voor samenwerking in beheer en onderhoud van openbare ruimte en recreatieterreinen en verkennen gezamenlijk de mogelijkheden die daar voor zijn.

2016-2017

Lobby en belangenbehartiging

De ontwikkelingsmogelijkheden voor de recreatiesector worden mede beïnvloedt door andere overheden (provincie, Rijk). We willen onze invloed aanwenden om ook daar bij te dragen aan recreatievriendelijk beleid.

We gebruiken onze contacten en ons netwerk om beleid van provincie, Rijk en andere organisaties ten gunste van de recreatieve ontwikkelingen te beïnvloeden

Doorlopend

10 Organisatie

Voor de uitvoering van deze stimuleringsagenda willen wij samenwerken met het toeristisch bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Onze primaire partners daarbij zijn de Verenigde Ermelose RecreatieOndernemers (VERON) en de VVV Ermelo. Met deze beide organisaties beleggen we drie keer per jaar een overleg waarbij we de voortgang van de voorgenomen activiteiten bespreken. In deze samenwerking verwachten wij van VERON en VVV ook zelf een actieve bijdrage aan het behalen van de doelstellingen en het bereiken van de maatschappelijke effecten die in deze agenda zijn vastgelegd.

Met andere partners werken wij ook goed samen, maar daar vullen we de samenwerking in op basis van wederzijdse behoefte en actualiteit. Partners die bij de uitvoering van de stimuleringsagenda een rol spelen zijn onder andere:

  • Individuele ondernemers en/of georganiseerde ondernemers uit andere sectoren (detailhandel, horeca etc)

  • Visit Veluwe/Regionaal Bureau voor Toerisme RBT KAN

  • Evenementenorganisaties

  • Stichting Centrummanagement

  • Coöperatie Gastvrije Randmeren

  • Terreinbeherende organisaties

  • LeisureLands (voorheen RGV)

  • Regiogemeenten (onder ander Convenant Veluwe), Regio Noord Veluwe, provincie Gelderland

11 Financieel kader

Voor de uitvoering van de activiteiten uit deze stimuleringsagenda geldt dat deze in de meeste gevallen binnen de bestaande formatie en budgetten plaats moeten krijgen. Voor de uitvoering van het project Vitale Vakantieparken is in 2015 en 2016 jaarlijks € 50.000 beschikbaar.

 

In het programma Toerisme en Recreatie zijn in de programmabegroting 2015-2018 de volgende middelen opgenomen:

 

2015

2016

2017

2018

Promotie en marketing

(VVV en Visit Veluwe, exclusief indexering subsidies)

€ 81.000

€ 81.000

€ 81.000

€ 81.000

Stimuleringsbudget voor (eenmalige) bijdragen aan projecten en initiatieven die passen binnen de reikwijdte van deze stimuleringsagenda

€ 3.000

€ 3.000

€ 3.000

€ 3.000

Regionale samenwerking (bijdrage RNV)

€ 2.000

€ 2.000

€ 2.000

€ 2.000

Fietsknooppunten

€ 4.000

€ 4.000

€ 4.000

€ 4.000

 

Binnen de beschikbare middelen voor het Economisch Programma zullen voor de volgende nieuwe activiteiten middelen worden gezocht:

 

2015

2016

2017

2018

Extra stimuleringsbudget voor (eenmalige) bijdragen aan projecten en initiatieven die passen binnen de reikwijdte van deze stimuleringsagenda

 

€ 12.000

€ 12.000

€ 12.000

Toeristische monitor Ermelo

 

€ 10.000

 

€ 10.000

Naar boven