Wijziging van de bij Mandaatbesluit 2011 vastgestelde Overzichten Mandaatregister, t.w. Overzicht 2.1 en Overzicht 3.4 gemeente Enschede

Conceptbesluit:

1. Overzicht 2.1 van het Mandaatregister (Mandaten aan alle directeuren) te wijzigen overeenkomstig bijgevoegd conceptoverzicht (bijlage 1) en de wijziging in werking te laten treden op de dag na die van de bekendmaking.

2. Overzicht 3.4. van het Mandaatregister (Mandaten aan de directeur Maatschappelijke Ondersteuning) te wijzigen overeenkomstig bijgevoegd conceptoverzicht (bijlage 2).Deze wijziging in werking te laten treden met terug werkende kracht tot en met 1 oktober 2016.

3. Na besluitvorming de overzichten (voor zover nodig) consolideren.

 

Inleiding

Overzicht 2.1.

De raad heeft bij zijn besluit van 18 april jl een nieuwe algemene subsidieverordening (Algemene subsidieverordening 2016) vastgesteld. Die verordening is op 1 mei jl. in werking getreden. Op grond van de huidige mandaatregeling is er niet voorzien in de mogelijkheid bevoegdheden te mandateren.

Bestuurlijk wordt voorgestaan bevoegdheden zo veel en zo laag mogelijk in de organisatie te leggen en is het wenselijk bevoegdheden van het college te mandateren. Met de onderhavige wijziging (zie bijlage 1) wordt daarin voorzien.

 

Overzicht 3.4.

Op 13 juli jl. is de definitieve aanbesteding ten aanzien van het uitlenen van hulpmiddelen (ingangsdatum 1-10-2016) gegund aan (o.a.) Medipoint. Ten einde die organisatie de bevoegdheid te verlenen – gelijk aan Meyra en Welzorg – tot het in mandaat kunnen ondertekenen van bruikleenovereenkomsten voor het uitlenen van hulpmiddelen, dient daartoe door uw college en de burgemeester te worden besloten. Alsdan dient het genoemde Overzicht daarop cfm. bijgevoegd concept-overzicht (zie bijlage 2) te worden aangepast.

 

Beoogd resultaat

Praktisch te kunnen handelen en beperken lastendruk bestuursorgaan.

 

Argumenten

1.1 Algemene volmacht beperkt de lastendruk bestuursorgaan.

Door de bevoegdheden te verwerken in het Mandaatregister, hoeft niet in elk concreet het besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf te worden genomen. Het betreft hier een integrale wijziging van de mandaten .

 

1.2 Overeenkomstig het beleid bevoegdheden zoveel mogelijk in de organisatie te leggen.

Het bestuursorgaan wordt niet “lastig gevallen” met het nemen van de benodigde besluiten. Uit een oogpunt van pragmatiek en snelheid kan er adequaat worden gehandeld en worden opgetreden.

 

2.1 Consolideren

Teneinde een opeenstapeling van wijzigingen van het (basis)overzicht te voorkomen is het gebruikelijk een wijziging te verwerken in het basisoverzicht waarbij de datum van wijziging/aanvulling wordt vermeld.

 

2.2 Inwerkingtreding.

Op grond van art. 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht dient een besluit als het onderhavige te worden bekend gemaakt alvorens het in werking kan treden. Dat gebeurt door plaatsing in het Gemeenteblad en kennisgeving aan de betrokken “ gemandateerden”.

Wijziging Overzicht 2.1. kan zo snel mogelijk na bekendmaking in werking treden. Het Overzicht 3.4 per 1 oktober jl., omdat per die datum de samenwerking is gestart.

Naar boven