Gemeenteblad van Krimpenerwaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2016, 157833 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Krimpenerwaard | Gemeenteblad 2016, 157833 | Beleidsregels |
Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische voertuigen 2016
In deze beleidsregel beschrijft de gemeente Krimpenerwaard waarom ze meewerkt aan het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische voertuigen. Onder welke voorwaarden ze dat doet en hoe ze hierin samenwerkt met marktpartijen. Maar ook hoe een inwoner of bedrijf uit gemeente Krimpenerwaard een openbare oplaadpaal kan aanvragen en wat er vervolgens met die aanvraag gebeurt.
Deze beleidsregel is dan ook bedoeld voor zowel eigenaren van een elektrische auto, als marktpartijen die oplaadpalen willen plaatsen.
Deze beleidsregel gaat specifiek over elektrische voertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen, scooters en snor/bromfietsen en auto’s met een accu die niet met een laadvoorziening van buitenaf kunnen worden opgeladen.
Waarom werkt de gemeente mee aan openbare oplaadpalen voor elektrische auto’s
In Nederland rijden ruim 7 miljoen auto's. Een auto is een makkelijk en comfortabel vervoermiddel. Maar auto's zorgen ook voor problemen. Ze vervuilen ons milieu door de uitstoot van roetdeeltjes, stikstof en kooldioxide en ze maken veel lawaai. Gelukkig zijn er steeds meer mensen die voor een auto kiezen die minder schadelijk is voor het milieu. Zo komen er bijvoorbeeld steeds meer elektrische auto’s. De accu voor zo’n auto moet je opladen. Niet iedereen kan dat op eigen terrein. Daarom zijn er openbare oplaadpalen nodig.
De gemeente Krimpenerwaard wil deze ontwikkeling ondersteunen. Elektrische auto’s helpen immers mee aan behalen van de gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen.
De gemeente laat het plaatsen van oplaadpalen over aan marktpartijen
Gemeente Krimpenerwaard gaat zelf geen oplaadpalen in de openbare ruimte plaatsen. Wel geeft ze, onder bepaalde voorwaarden, marktpartijen toestemming om zulke oplaadpalen te plaatsen en exploiteren.
Marktpartijen die in de gemeente oplaadpalen in de openbare ruimte willen plaatsen en exploiteren kunnen zich bij de gemeente melden (open markt benadering). De gemeente sluit met de betreffende marktpartij een contract.
Een eigenaar van een elektrische auto kan bij de marktpartij(en) een oplaadpaal aanvragen. Mocht de gemeente met meerdere marktpartijen een contract sluiten, dan kiest de aanvrager zelf een van de marktpartijen uit.
Artikel 2 Zo verloopt het proces van aanvraag tot plaatsing
Marktpartij, netbeheerder en gemeente werken samen bij het plaatsen van een oplaadpaal. De totale doorlooptijd van alle partijen samen is 18 weken of langer. Daarin is 6 weken wettelijk verplicht vanwege de bezwaartermijn op het verkeersbesluit. Als er bezwaar wordt gemaakt, dan duurt het aanvraagproces langer. Houd u bij de aanschaf van een elektrische auto rekening met deze termijnen.
Dit zijn de stappen in het proces:
De gemeente start de procedure voor een verkeersbesluit. Met een verkeersbesluit wijst de gemeente een parkeerplaats aan die vanaf dan alleen gebruikt mag worden door elektrische auto’s die aan het laden zijn. Gelijktijdig start de marktpartij de aanvraag bij de netbeheerder en doet een KLIC-melding voor de benodigde werkzaamheden.
Artikel 4 Wie kan geen oplaadpaal aanvragen
Particulieren, bedrijven en instellingen die op eigen terrein kunnen parkeren en/of die een parkeerplek hebben (of kunnen huren, kopen of leasen) die hoort bij de woning of bedrijfsgebouw kunnen geen openbare oplaadpaal aanvragen. Gemeente Krimpenerwaard verwacht dat u op eigen terrein een oplaadpunt maakt.
Artikel 5 Alleen medewerking aan oplaadpalen door marktpartijen die een contract met de gemeente hebben afgesloten
De voorkeur van de gemeente Krimpenerwaard gaat uit naar centrale, goed bereikbare plekken in de wijken. Bijvoorbeeld op (grote)parkeerplaatsen, in de buurt bij winkels, langs wijkontsluitingswegen of doorgaande wegen. Zo willen we ook voorkomen dat er grote verkeersstromen ontstaan binnen woonwijken als er in de toekomst steeds meer elektrische auto’s komen.
Bij een aanvraag kijkt de gemeente Krimpenerwaard eerst of het mogelijk is om de oplaadlocatie op een van de voorkeursplekken te maken. Pas als dat niet kan, of als zo’n plek te ver van de gebruiker ligt, onderzoeken we of andere plekken in de wijk beschikbaar zijn. Hierbij toetsen we altijd aan de voorwaarden die in deze beleidsregel staan vermeld en kan de gemeente omwonenden uitgebreider informeren via een brief of ontwerpverkeersbesluit.
Artikel 14 Mogelijkheid tot uitbreiding in toekomst
De oplaadpaal komt bij voorkeur te staan op een plek van waaruit in de toekomst meerdere parkeerplaatsen bediend kunnen worden, bijvoorbeeld op de grens van naast elkaar gelegen parkeerplaatsen.
Artikel 15 Goede spreiding van oplaadlocaties
Als er binnen een straal van 250 tot 300 meter al een openbare oplaadlocatie is, werkt de gemeente niet mee aan een nieuwe oplaadlocatie, tenzij er aantoonbaar op basis van gebruiksgegevens meer vraag is dan de aanwezig oplaadpaal aan kan.
Artikel 16 In de openbare ruimte
De oplaadpaal en bijbehorend parkeervak moeten in de openbare ruimte liggen.
Artikel 19 Aantal aansluitpunten
De oplaadpaal heeft minimaal 2 aansluitpunten voor gelijktijdig laden van elektrische auto’s.
Artikel 22 Samenwerkingscontract
Een marktpartij mag pas oplaadpalen plaatsen, nadat er een samenwerkingscontract is gesloten tussen de gemeente en de betreffende marktpartij. In deze overeenkomst worden afspraken vastgelegd over onder andere aansprakelijkheid, looptijd van de exploitatie, verantwoordelijkheden van beide partijen enzovoorts.
De marktpartij draagt er zorg voor dat zij voor een bedrag van minimaal € 1.000.000,- per gebeurtenis verzekerd is tegen aansprakelijkheden en risico’s die verband houden met de Overeenkomst en zal, desgewenst, hiervan de Gemeente genoegzaam bewijs leveren door het overleggen van een afschrift van de desbetreffende polis.
Artikel 25 Inwerkingtreding en duur
Deze beleidsregel kan tussentijds worden ingetrokken, herzien en aangescherpt op basis van het aantal binnenkomende aanvragen, de (technische) ontwikkeling in de automobielmarkt, veranderingen in (landelijk) beleid en de ervaring die met elektrisch rijden en de bijbehorende oplaadinfrastructuur is opgedaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-157833.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.