Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2016, 157797 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2016, 157797 | Beleidsregels |
Beleidsregel voor het vaststellen van de leges omgevingsvergunning activiteit bouwen
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de kosten die voortvloeien uit aangegane verplichtingen ten behoeve van de fysieke realisatie (het bouwen) van de bouwwerken, exclusief omzetbelasting. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
De bouwkosten moeten gebaseerd zijn op de werkzaamheden waarvoor vergunning wordt aangevraagd. Dit betekent dat alle onderdelen die staan op de tekening bij de omgevingsvergunningaanvraag hiervoor bepalend zijn, tenzij expliciet is aangegeven dat voor een onderdeel geen vergunning wordt aangevraagd omdat het vergunning vrij is.
Door deze beleidsregel wordt bereikt dat de vaststelling van de hoogte van de leges voor een omgevingsvergunning activiteit bouwen (hierna: bouwvergunning) op een voor een ieder inzichtelijke wijze gebeurt.
Uitgangspunt voor het vaststellen van de te betalen bouwleges is de opgave van de bouwkosten door de aanvrager om bouwvergunning.
Deze opgave wordt vervolgens getoetst aan een lijst van kengetallen. Deze toets heet de normberekening.
In de gemeente Groningen worden sinds jaar en dag kengetallen gebruikt. Aan de hand van deze kengetallen wordt de hoogte van de te betalen bouwleges vastgesteld. De lijst met kengetallen maakt onderdeel uit van deze beleidsregel.
In de praktijk wordt uitgegaan van de kengetallen uit het Bouwkostenkompas woning- en utiliteitsbouw van IGG Bointon de Groot bv. Deze getallen uit het Bouwkostenkompas worden sinds jaar en dag gehanteerd door de gemeentelijke bouwkostenadviseur alsmede door de gemeentelijke makelaars. Het ligt daarom in de rede om uit te gaan van de getallen uit het Bouwkostenkompas.
Deze getallen zijn vervolgens gecorrigeerd voor de Groninger situatie. Hiermee wordt bedoeld dat de kengetallen uit het Bouwkostenkompas geënt zijn op de (economische) situatie in Utrecht. In concreto houdt dit in dat in het gros van de gevallen de kengetallen uit het Bouwkostenkompas met 5% worden verlaagd.
Verder worden de kengetallen die onderdeel uitmaken van de Beleidsregel voor het vaststellen van de leges omgevingsvergunning activiteit bouwen jaarlijks gecorrigeerd aan de hand van de Indexcijfers woning- en utiliteitsbouw van
Aan de hand van bovenstaande bronnen worden de kengetallen voor elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld.
Als de normberekening is losgelaten op de opgave van de bouwkosten zoals gedaan door de bouwvergunninghouder, wordt om een nadere onderbouwing van de opgave gevraagd. Dit gebeurt wanneer de opgave 5% of meer afwijkt van ‘onze’ normberekening.
Een opgave kan op drie manieren nader worden onderbouwd:
De leges worden definitief vastgesteld wanneer
de nadere onderbouwing kennelijk onaannemelijk wordt bevonden. De hoogte van de leges wordt in dat geval bepaald aan de hand van de normberekening. De ratio hierachter is dat er ooit een eind moet komen aan de discussie over de hoogte van de leges. Een duidelijke norm voor het begrip ‘kennelijk onaannemelijk’ valt niet te geven. Het is een open begrip zoals ‘evenredigheid’ in het bestuursrecht of ‘redelijkheid en billijkheid’ in het privaatrecht. Duidelijk zal zijn dat het moet gaan om een aanmerkelijk verschil tussen de opgave van de bouwkosten en de normberekening aan de hand van de kengetallen
Artikel 9 van de beleidsregel bewerkstelligt eveneens dat leges definitief worden vastgesteld. Het gaat om de situatie dat een nadere onderbouwing 25% of meer afwijkt van de normberekening. Artikel 9 bepaalt dat in dat geval als nadere onderbouwing enkel een gunningbrief of een overeenkomst als bedoeld in artikel 6 worden geaccepteerd. Een gunningbrief of een overeenkomst als bedoeld in artikel 6 zijn documenten aan de hand waarvan redelijk exact is te bepalen hoe hoog de te betalen leges zijn. Om die reden is er voor gekozen om de legesplichtige tegemoet te komen en niet in discussie te treden wanneer het verschil tussen de normberekening en de nadere onderbouwing 25% of minder bedraagt. Vandaar worden op grond van artikel 9 de leges vastgesteld aan de hand van 75% van de normberekening.
Deze 75% geldt voor alle duidelijkheid NIET wanneer als nadere onderbouwing een raming voor alle werkzaamheden waarvoor vergunning is aangevraagd wordt aangeleverd, omdat de praktijk heeft uitgewezen dat een dergelijke raming in veel gevallen niet exact genoeg is.
Overigens spreekt uit artikel 9 dat een afwijking van 25% of minder t.o.v. de normberekening NIET als kennelijk onaannemelijk kan worden aangemerkt. N.B.: het gaat dus om een nadere onderbouwing in de vorm van een gunningbrief of overeenkomst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-157797.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.