Gemeenteblad van Heusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2016, 143066 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heusden | Gemeenteblad 2016, 143066 | Verordeningen |
Gemeente Heusden - Rectificatie - Verordening op de Rekenkamer Heusden 2016
Deze verordening dient ter uitvoering van en ter aanvulling op de bepalingen omtrent de gemeentelijke Rekenkamer zoals vastgelegd in de Gemeentewet, hoofdstuk IV artikelen 81 a t/m k, en hoofdstuk XI artikelen 182 t/m 185.
Artikel 5. Eed of verklaring en belofte
Alvorens hun functie uit te oefenen, leggen de leden van de Rekenkamer de eed of verklaring en belofte af zoals genoemd in artikel 81g van de Gemeentewet.
Artikel 6. Ontslag en non-activiteit
1. In geval van ontslag, ontslaat de raad een lid van de Rekenkamer om de redenen zoals genoemd in de Gemeentewet 81c- lid 6 of in 81c- lid 7.
Artikel 9. Ambtelijke ondersteuning
1. In de ambtelijke ondersteuning van de Rekenkamer wordt voorzien vanuit de griffie.
1.Als onderdeel van het Reglement van Orde zoals bedoeld in de Gemeentewet 81i
lid 1, stelt de Rekenkamer - na overleg met het presidium - een onderzoeksprotocol vast voor de onderzoekswerkzaamheden en wijze van communiceren over het onderzoek.
De Rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2016. Op het moment van inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening op de Rekenkamercommissie Heusden 2012.
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de Rekenkamer Heusden 2016
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Heusden in zijn vergadering
Behorend bij de Verordening op de Rekenkamer Heusden 2016
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
De Minister van Binnenlandse Zaken heeft medio 2015 aangekondigd dat hij er naar streeft om de gemeenten te verplichten tot het instellen van een lokale Rekenkamer, met als doel om het rekenkameronderzoek in gemeenten meer gewicht te geven.
Artikel 3. Benoeming en herbenoeming
Doordat de Rekenkamer start op in 2016 met de voorzitter en leden die voor 6 jaar worden benoemd, zou over zes jaar de theoretisch situatie kunnen ontstaan dat de volledige Rekenkamer zou wisselen van personeel. Het ligt in de reden dat in de periode van 2 x 6 jaar een lid of de voorzitter tussentijds aftreedt. De nieuwe benoeming is weer voor 6 jaar.
Voor de invulling van vacatures bij de Rekenkamer wordt een selectiecommissie uit de raad benoemd. Dit artikel omschrijft de taken van de selectiecommissie en de voordracht van een kandidaat. Het overzicht van openbare betrekkingen, genoemd in het vierde lid, dient ter toetsing aan artikel 81f van de Gemeentewet (zie artikel 2 van de verordening).
Als voorzien is in de vacature(s), wordt de selectiecommissie ontbonden. Wanneer opnieuw een vacature ontstaat, wordt een nieuwe selectiecommissie benoemd.
Artikel 6. Ontslag en non-activiteit
Het eerste en tweede lid bevat de bepalingen uit artikel 81c, zesde lid en artikel 81d, eerste en tweede lid van de Gemeentewet. In deze gevallen is de raad verplicht om een lid van de Rekenkamer te ontslaan. Het vierde bepaalt wanneer de raad een lid van de Rekenkamer kan ontslaan. Hierbij is aangesloten bij artikel 81c, zevende lid van de Gemeentewet.
Artikel 7. Vergoeding voor werkzaamheden
De vergoeding per dagdeel is afgestemd op de vergoeding voor de leden van de gemeentelijke commissie voor de bezwaarschriften. Naast een vergoeding per dagdeel (voor vergaderingen van de Rekenkamer) of per uur (voor overige werkzaamheden t.b.v. de Rekenkamer) worden de noodzakelijke reis- en verblijfskosten vergoed op basis van de landelijke Reisregeling Binnenland.
De raad stelt jaarlijks bij de begroting het budget voor de Rekenkamer vast. In het tweede lid staat vermeld welke kosten tenminste uit dat budget moeten worden gefinancierd. De Rekenkamer is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget.
Artikel 9. Ambtelijke ondersteuning
De Rekenkamer wordt ambtelijk ondersteund door de plaatsvervangend griffier. Omdat de Rekenkamer onafhankelijk moet kunnen opereren, dient het onafhankelijk functioneren van de ambtelijke ondersteuning te worden gewaarborgd. Uit een oogpunt van “checks and balances” is het ongewenst dat de griffier de Rekenkamer ambtelijk ondersteunt.
Artikel 10. Onderwerpselectie en opdrachtverlening
De Rekenkamer dient onafhankelijk te zijn. Om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De Rekenkamer kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen, maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de raad is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de Rekenkamer niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.
In lid 7 is de mogelijkheid opgenomen om af te wijken van de voorgeschreven werkwijze. Met instemming van het presidium experimenteert de Rekenkamer momenteel met een afwijkende werkwijze. Deze bepaling biedt hiertoe de benodigde flexibiliteit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-143066.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.