RECHTSPOSITIEREGELING BUITENGEWOON AMBTENAAR VAN DE BURGERLIJKE STAND 2016 GEMEENTE ALMELO

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

 

Overwegende dat

  • Per 1 januari 1995 bij de wet Mulder de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) is geïntroduceerd. De babs wordt ontslagen en benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek) en heeft een publiekrechtelijke dienstbetrekking.

  • De babs niet onder de rechtspositieregeling voor ambtenaren (in Almelo de CAR gemeente Almelo genaamd) valt. Artikel 1:2 CAR gemeente Almelo zondert de babs uit van de CAR gemeente Almelo.

  • De babs ambtenaar is in de zin van de Ambtenarenwet en er voor hem op grond van artikel 125 Ambtenarenwet een eigen rechtspositieregeling moet worden vastgesteld.

  • Medio juni 2007 de VNG een (nieuw) model voor de rechtspositie van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) heeft aanbevolen. Dit model is tot stand gekomen in overleg met de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en wordt grotendeels gevolgd.

  • De gemeente Almelo duidelijkheid en uniformiteit naar haar babsen wenst te verstrekken.

 

Gelet op

De bereikte overeenstemming in de commissie voor het georganiseerd overleg van

11 december 2015 ;

 

BESLUIT:

 

vast te stellen de navolgende regeling:

 

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand 2016 van de gemeente Almelo

 

 

 

 

 

 

 

Begripsomschrijving

 

Artikel 1  

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand 2016 Gemeente Almelo, hierna aan te duiden als babs.

  • b.

    CAR gemeente Almelo: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Almelo.

 

Aanstelling

 

Artikel 2
  • 1.

    Aanstelling geschiedt in vaste dienst of in tijdelijke dienst voor bepaalde tijd.

  • 2.

    Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.

  • 3.

    Bij de aanstelling in vaste dienst kan een proefperiode van maximaal zes maanden worden overeengekomen. Tijdens deze proefperiode kan de aanstelling per omgaande worden beëindigd, wanneer één van de partijen dat wenselijk acht.

 

Bezoldiging en onkostenvergoeding

 

Artikel 3
  • 1.

    De babs ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan driemaal het (bruto-)uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa, als genoemd in artikel 3:1 van de CAR gemeente Almelo.

  • 2.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid, wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de CAR gemeente Almelo.

  • 3.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de ¬CAR gemeente Almelo.

  • 4.

    Naast genoemde bezoldiging als bedoeld in artikel 3, lid 1 van deze regeling, ontvangt de babs per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap een vergoeding voor representatie, reis- en verblijfkosten ten bedrage van € 7,26 netto. Het bedrag, genoemd in de vorige volzin, wordt aangepast aan de procentuele verhogingen in de cao voor gemeenteambtenaren.

  • 5.

    Aanspraak op een vergoeding bestaat ook voor de babs die een persoon als bedoeld in artikel 2, lid 3 sub d van het Reglement Burgerlijke Stand 2016 Gemeente Almelo dient te begeleiden. De vergoeding is gelijk aan de vergoeding die normaliter wordt verstrekt voor het voltrekken van een huwelijk dan wel partnerschapsregistratie.

  • 6.

    In alle overige gevallen maakt de babs geen aanspraak op een vergoeding.

 

 

 

Beschikbaarheid

 

Artikel 4
  • 1.

    De babs stelt zich in principe gedurende het gehele kalenderjaar beschikbaar voor het voltrekken van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 2.

    Indien de babs gedurende een bepaalde periode niet beschikbaar is, meldt hij dat ruim op tijd bij de manager Burgerzaken en ontvangst van de sector KCC.

 

Aanspraken bij ziekte

 

Artikel 5
  • 1.

    Bij ziekte van de babs jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:12 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR gemeente Almelo van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen, die zijn verstrekt voor het voltrekken van huwelijken dan wel registreren van partnerschapsrelaties binnen de gemeente Almelo (als bedoeld in artikel 3) over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de babs. Voor zover de babs op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

De in geval van ziekte berekende gemiddelde vergoeding wordt gedurende de ziekteperiode van de babs eens per maand uitbetaald.

  • 3.

    Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste ziektedag van de babs verstaan: de dag waarop de ambtenaar geacht zou zijn om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

  • 4.

     

    • a.

      De babs meldt ziekte op de eerste ziektedag telefonisch bij de manager Burgerzaken (en bij diens afwezigheid bij zijn vervanger).

    • b.

      Zodra de babs weer is hersteld, meldt hij dit bij de manager Burgerzaken.

    • c.

      De bij de gemeente Almelo gebruikelijke regels omtrent ziek- en hersteldmelding zijn van toepassing.

  • 5.

    Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

 

Ontslag en schorsing

 

Artikel 6
  • 1.

    Ontslag aan de babs kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2a (na bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd), 8:3 (wegens reorganisatie), 8:4 en 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijds ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR gemeente Almelo.

  • 2.

    Ontslag wordt overeenkomstig artikel 3 van het Reglement Burgerlijke Stand verleend aan de babs die

    • a.

      zijn bevoegdheid anders dan door ziekte gedurende een jaar niet heeft uitgeoefend;

    • b.

      de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt overeenkomstig artikel 8:2 van de CAR gemeente Almelo;

    • c.

      niet woonachtig is in de gemeente Almelo.

  • 3.

    Schorsing van de babs vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR gemeente Almelo.

  • 4.

    De in dit artikel neergelegde bevoegdheden, met uitzondering die van het ontslag als disciplinaire straf (overeenkomstig artikel 8:13 CAR gemeente Almelo) en het ontslag op overige gronden (overeenkomstig artikel 8:8 CAR gemeente Almelo), zijn gemandateerd aan de Sectordirecteur KCC. De bevoegdheid tot het verlenen van ontslag als disciplinaire straf en ontslag op overige gronden is gemandateerd aan de algemeen directeur.

 

Overige rechten en verplichtingen

 

Artikel 7

De artikelen 15:1:0:1, 15:1, 15:1a tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 tot en met 15:1:16:10 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten) en 15:1:25 (vergoeden van schade) van de CAR gemeente Almelo zijn van overeenkomstige toepassing.

 

Beoordeling

 

Artikel 8

De manager Burgerzaken en Ontvangst van de sector KCC voert tenminste eenmaal per jaar een gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand over zijn functioneren.

 

Plichtsverzuim

 

Artikel 9

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR gemeente Almelo.

 

Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die op 31-12 2015 in dienst is

 

Artikel 10

De aanstelling van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die bij inwerkingtreding van deze regeling reeds de AOW-gerechtige leeftijd heeft bereikt, wordt in afwijking van artikel 6, lid 2 sub b beëindigd als één van de partijen dat wenselijk acht. Hierbij wordt een opzegtermijn van één maand in acht genomen.

 

Slotbepalingen

 

Artikel 11

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van vaststelling.

 

Artikel 12

Deze regeling kan worden aangehaald als de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand 2016 van de gemeente Almelo.

 

 

 

 

 

 

 

Almelo, 12 januari 2016

Het college van Burgemeester en Wethouders,

De secretaris De Burgemeester

Toelichting

Rechtspositieregeling buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand 2016

gemeente Almelo

 

Artikel 1 - Begripsomschrijving

De wet Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).

De gemeente Almelo heeft een Reglement burgerlijke stand. Daarin is onder meer geregeld welke

benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.

De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing.

De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR-UWO niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.

 

Artikel 2 - Aanstelling

In het lokale Reglement burgerlijke stand is de benoemingstermijn geregeld. De benoemingstermijn verschilt per categorie.

  • Voor ambtenaren die werkzaam zijn bij de afdeling KCC is de benoemingstermijn gelijk aan de periode waarin zij hun functie bij KCC vervullen: voor hun zijn de werkzaamheden als ambtenaar van de burgerlijke stand onderdeel van hun functie. Deze zgn. ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken in principe slechts huwelijken dan wel partnerregistraties tijdens hun werktijd.

Daarnaast kunnen ook niet bij de afdeling KCC werkzame personen worden aangesteld als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • Voor leden van het College is de benoemingstermijn gelijk aan de periode waarin men deel uitmaakt van het College.

  • Voor andere ambtenaren van de gemeente Almelo geldt een benoemingstermijn van 2 jaar (verlenging is mogelijk).

  • Ook niet bij de gemeente werkzame ambtenaren kunnen benoemd worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De benoeming kan voor bepaalde en onbepaalde tijd zijn.

 

De tijdelijke aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de CAR-UWO, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.

 

Artikel 3 - Bezoldiging

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek is dezelfde als die in de CAR-UWO.

 

Voorbeeld salarisberekening:

Salaris per verrichting: € 61,23 (3 maal 1/156e deel van €3184,- (afgeleid van ss8-11))

Vakantietoelage: € 4,90 (8% van 61,23)

Eindejaarsuitkering : € 3,67 (6% van 61,23)

Totaal per gesloten huwelijk/gereg. Partnerschap: € 69,80

 

Artikel 5 - Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de CAR-UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan de AOW-leeftijd) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR-UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.

 

In artikel 6, lid 2 sub a is geregeld dat de aanstelling eindigt zodra de babs zijn bevoegdheid gedurende een jaar niet heeft uitgeoefend. Dat geldt niet in geval van ziekte.

 

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.

 

De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 7 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR-UWO op de babs van toepassing verklaard. Ook het verzuimprotocol van de gemeente Almelo is van toepassing verklaard op de babs.

 

Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

 

Artikel 6 - Ontslag en schorsing

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. In lid 1 wordt een opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR-UWO.

 

In lid 2 worden drie extra ontslaggronden geregeld.

  • In het geval de babs gedurende een jaar geen huwelijken heeft gesloten, volgt ontslag. De gemeente Almelo vindt het belangrijk dat de babs-en met regelmaat werkzaam zijn in hun functie. Zo behouden ze verbinding met wat leeft onder de mensen.

  • Zodra de babs de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt, volgt ontslag. In sommige gevallen kan het wenselijk zijn dat de babs na de AOW-gerechtigde leeftijd doorwerkt. In dat geval is het mogelijk om een nieuwe aanstelling te verlenen. In dat geval is de wens van één van beide partijen voldoende om de aanstelling te beëindigen.

  • In het geval de babs niet (meer) woonachtig is binnen de gemeentegrenzen van Almelo, volgt ontslag.

 

Artikel 7 - Overige rechten en verplichtingen

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR-UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR-UWO. Enkele opmerkingen hierover:

  • De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het Burgerlijk Wetboek verplicht is.

  • De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen.

  • De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.

 

 

 

Artikel 9 – Babs die op 31-12-2015 in dienst is

Bij de inwerkingtreding van deze regeling heeft de gemeente Almelo babs-en in dienst die de AOW-gerechtigde leeftijd reeds hebben bereikt. Op grond van de nieuwe regeling zou gelden dat deze personen zouden moeten worden ontslagen. Dat is niet de bedoeling.

De reeds op 31-12-2015 aangestelde babs-en blijven in dienst. Op hen wordt wel de nieuwe rechtspositieregeling van toepassing. Voor het ontslag wordt aansluiting gezocht bij artikel 8:2a CAR-gemeente Almelo.

Naar boven