1e wijziging Reglement van Orde voor de raad en de raadscommissies 2014

De raad van de gemeente Súdwest-Fryslân;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 29 augustus 2016;

gelet op de artikelen 16 en 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de eerste wijziging Reglement van Orde voor de raad en de raadscommissies 2014

Artikel I

Het Reglement van Orde voor de raad en de raadscommissies 2014 wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 13 lid 3 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 13. Samenstelling

1.Een raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal drie commissieleden per fractie naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad.

2.Een commissielid wordt door de raad op voordracht van een fractie benoemd.

3.Een commissielid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn, met dien verstande dat elk raadslid zitting heeft in of voorzitter is van ten minste één van de drie raadscommissies. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn. De commissieleden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende fractie.

4.Een commissielid dat afwezig is, kan worden vervangen door een raads- of commissielid van dezelfde fractie.

5.De voorzitter van een raadscommissie en zijn plaatsvervanger worden door de raad benoemd. De voorzitter van een raadscommissie is geen commissielid.

Nieuwe tekst

Artikel 13. Samenstelling

1.Een raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal drie commissieleden per fractie naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad.

2.Een commissielid wordt door de raad op voordracht van een fractie benoemd.

3.Een commissielid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn, met dien verstande dat elk raadslid zitting heeft in of voorzitter is van ten minste één van de drie raadscommissies. De artikelen 10, 11, 12 en 13 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.

4.Een commissielid dat afwezig is, kan worden vervangen door een raads- of commissielid van dezelfde fractie.

5.De voorzitter van een raadscommissie en zijn plaatsvervanger worden door de raad benoemd. De voorzitter van een raadscommissie is geen commissielid.

B

Artikel 16 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 16. Gemeentewet van overeenkomstige toepassing

Artikel 20 (Opening vergadering en quorum) en artikel 26 (Handhaving orde en schorsing) van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op raadscommissies.

Nieuwe tekst

Artikel 16. Gemeentewet van overeenkomstige toepassing

Artikel 20 (Opening vergadering en quorum), artikel 23 (Besloten vergadering) en artikel 26 (Handhaving orde en schorsing) van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op raadscommissies.

C

Artikel 19 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 19. Openbare kennisgeving

Vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in het gemeenteblad ‘Ta jo tjinst’.

Nieuwe tekst

Artikel 19. Openbare kennisgeving

Vergaderingen worden ter openbare kennis gebracht door aankondiging in het elektronisch gemeenteblad.

D

Artikel 26 lid 4 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 26. Volgorde stemming over amendementen en moties

1.Als een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt eerst over dat amendement gestemd en vervolgens over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel.

2.Als een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en vervolgens over het amendement waarop dat betrekking heeft.

3.Als meerdere amendementen of subamendementen op een aanhangig voorstel zijn ingediend, wordt, onverminderd het eerste en tweede lid, eerst over het meest verstrekkende amendement of subamendement gestemd.

4.4. Als aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie.

Nieuwe tekst

Artikel 26. Volgorde stemming over amendementen en moties

1.Als een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt eerst over dat amendement gestemd en vervolgens over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel.

2.Als een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en vervolgens over het amendement waarop dat betrekking heeft.

3.Als meerdere amendementen of subamendementen op een aanhangig voorstel zijn ingediend, wordt, onverminderd het eerste en tweede lid, eerst over het meest verstrekkende amendement of subamendement gestemd.

4.4. Als aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie. De raad kan besluiten van deze volgorde af te wijken.

E

Artikel 28 lid 6 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 28. Besluitenlijst

1.De (commissie)griffier draagt zorg voor verslagen en besluitenlijsten van vergaderingen.

2.De verslaglegging bestaat uit een vastlegging van de vergadering op een digitale gegevensdrager en een besluitenlijst van de vergadering. De digitale vastlegging wordt in het archief bewaard.

3.Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

4.De besluitenlijst van de raad bevat ten minste:

a.de namen van de voorzitter, de griffier en de ter vergadering aanwezige leden, wethouders en overige personen die het woord gevoerd hebben alsmede de namen van de leden die afwezig waren;

b.een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

c.een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;

d.de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;

e.bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 22 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

f.de genomen besluiten.

1.De besluitenlijst van de raadscommissie bevat ten minste:

a.de namen van de voorzitter, de commissiegriffier en de ter vergadering aanwezige leden, wethouders en overige personen die het woord gevoerd hebben alsmede de namen van de leden die afwezig waren;

b.een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

c.bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 22 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen;

d.het advies van de raadscommissie om een raadsvoorstel als bespreek- of hamerstuk te agenderen voor de raadsvergadering en overige adviezen en genomen besluiten.

e.als op advies van één of twee fracties een voorstel als bespreekstuk wordt geagendeerd voor de raadsvergadering, vermeldt de besluitenlijst de naam van die fractie(s) alsmede de motivatie.

1.De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de (commissie)griffier ondertekend en vervolgens op de website van de gemeente geplaatst.

Nieuwe tekst

Artikel 28. Besluitenlijst

1.De (commissie)griffier draagt zorg voor verslagen en besluitenlijsten van vergaderingen.

2.De verslaglegging bestaat uit een vastlegging van de vergadering op een digitale gegevensdrager en een besluitenlijst van de vergadering. De digitale vastlegging wordt in het archief bewaard.

3.Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

4.De besluitenlijst van de raad bevat ten minste:

a.de namen van de voorzitter, de griffier en de ter vergadering aanwezige leden, wethouders en overige personen die het woord gevoerd hebben alsmede de namen van de leden die afwezig waren;

b.een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

c.een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich overeenkomstig de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;

d.de tekst van de ter vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;

e.bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 22 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

f.de genomen besluiten.

1.De besluitenlijst van de raadscommissie bevat ten minste:

a.de namen van de voorzitter, de commissiegriffier en de ter vergadering aanwezige leden, wethouders en overige personen die het woord gevoerd hebben alsmede de namen van de leden die afwezig waren;

b.een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

c.bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 22 door de raadscommissie is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen;

d.het advies van de raadscommissie om een raadsvoorstel als bespreek- of hamerstuk te agenderen voor de raadsvergadering en overige adviezen en genomen besluiten.

e.als op advies van één of twee fracties een voorstel als bespreekstuk wordt geagendeerd voor de raadsvergadering, vermeldt de besluitenlijst de naam van die fractie(s) alsmede de motivatie.

1.De vastgestelde besluitenlijst wordt op de website geplaatst en door de voorzitter en de (commissie)griffier ondertekend.

F

Artikel 32 wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 32. Initiatiefvoorstel

1.Raadsleden dienen initiatiefvoorstellen schriftelijk in bij de voorzitter.

2.Deze voorstellen worden op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.

Nieuwe tekst

Artikel 32. Initiatiefvoorstel

1.Raadsleden dienen initiatiefvoorstellen schriftelijk in bij de voorzitter. Deze brengt een ingediend voorstel zo spoedig mogelijk ter kennis van het college.

2.Het college kan binnen 8 (acht) weken nadat het ter kennis is gesteld van een voorstel schriftelijk wensen en bedenkingen met betrekking tot het voorstel ter kennis van de raad brengen.

3.Een voorstel wordt nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.

G

Artikel 33 lid 1wordt gewijzigd als volgt:

Bestaande tekst

Artikel 33. Collegevoorstel

1.Het presidium kan een voorstel van het college terugsturen met een verzoek tot wijziging of aanvulling (op technische aspecten als leesbaarheid en volledigheid) of instemmen met een verzoek van het college tot het terugnemen van een voorstel als dat gebeurt op enig moment voorafgaand een raadscommissievergadering.

2.Een voorstel van het college aan de raad kan met instemming van een commissie gewijzigd, aangevuld of terug genomen worden voordat het voorstel in de raad wordt behandeld.

3.Een voorstel van het college aan de raad dat vermeld staat op de agenda van de raadsvergadering, kan niet worden ingetrokken zonder toestemming van de raad.

4.Als de raad van oordeel is dat een voorstel als bedoeld in het derde lid voor advies terug aan het college moet worden gezonden, bepaalt de raad binnen welke termijn het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Nieuwe tekst

Artikel 33. Collegevoorstel

1.Het presidium kan een voorstel van het college terugsturen met een verzoek tot wijziging of aanvulling (op technische aspecten als leesbaarheid en volledigheid) of instemmen met een verzoek van het college tot het terugnemen van een voorstel als dat gebeurt op enig moment voorafgaand aan een raadscommissievergadering.

2.Een voorstel van het college aan de raad kan met instemming van een commissie gewijzigd, aangevuld of terug genomen worden voordat het voorstel in de raad wordt behandeld.

3.Een voorstel van het college aan de raad dat vermeld staat op de agenda van de raadsvergadering, kan niet worden ingetrokken zonder toestemming van de raad.

4.Als de raad van oordeel is dat een voorstel als bedoeld in het derde lid voor advies terug aan het college moet worden gezonden, bepaalt de raad binnen welke termijn het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2016.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 september 2016

drs. H.H. Apotheker

voorzitter

G.W. Stegenga

griffier

Naar boven