Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2016, 138052 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2016, 138052 | Verordeningen |
Instemmen met de aanvulling van de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014 met de Voorziening pilot internationalisering van het primair onderwijs. (2016, nr. 268/1072)
Datum besluit B&W 12 juli 2016
Instemmen met de aanvulling van de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014 met de Voorziening pilot internationalisering van het primair onderwijs.
Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 12 juli 2016 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 1072);
artikelen 6 en 140 van de Wet op het primair onderwijs;
artikel 147 van de Gemeentewet;
de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid gemeente Amsterdam 2014, artikel 3,
1.de door het college van B&W op 12 juli 2016 vastgestelde aanvullende Voorziening
pilot internationalisering van het primair onderwijs te bekrachtigen;
2.de onder 1. genoemde aanvullende voorziening als bijlage 20 aan de Verordening
op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014 toe te voegen.
Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd
in zijn vergadering op 14 september 2016.
Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014
Bijlage 20: Voorziening pilot internationalisering van het primair onderwijs
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Kerngroep: een groep van scholen die zorgdraagt voor brede kennisdeling en het in gang zetten van een beweging om internationalisering een vaste plaats te geven in het Amsterdamse primair onderwijs. Dit gebeurt door een actieve deelname aan minimaal twee kennisdelingsbijeenkomsten over internationalisering in het onderwijs met relevante actoren zoals scholen, bedrijven en ouders;
Artikel 2 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is om in het kader van het plan van aanpak ‘Internationalisering in het onderwijs’ de Amsterdamse basisscholen een impuls te geven aan internationaliseringsbeleid en daardoor internationalisering een structurele plek te geven in hun onderwijs.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Indien een leraar werkzaamheden verricht in het kader van een van de gesubsidieerde activiteiten, kan het in het eerste lid genoemde subsidiebedrag tevens ingezet worden voor zijn vervanging, waarbij geldt dat niet meer dan maximaal € 50,- per uur (excl. BTW) ten laste van deze voorziening gebracht worden.
Het College stelt voor deze voorziening een subsidieplafond vast voor het tijdvak 01-09-2016 tot 01-09-2018.
Toelichting bij de subsidieregeling
Met deze subsidieregeling wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak ‘Internationalisering in het onderwijs in Amsterdam’ vastgesteld op 25 november 2015 door de gemeenteraad.
Daarin is vastgesteld dat we alle kinderen in Amsterdam onderwijs willen bieden waarmee ze goed voorbereid zijn op het leven en werken in een internationale omgeving. Daarnaast zijn scholen met een meer internationale oriëntatie van groot belang voor de stad Amsterdam als het gaat om het vestigingsklimaat. De doelstelling van het college is om internationalisering in het onderwijs kwalitatief en kwantitatief te versterken, zodat het thema een structurele plek krijgt in het Amsterdamse onderwijs.
In verband met het doel van het plan van aanpak ‘Internationalisering in het onderwijs Amsterdam’, zijn de uitgangspunten voor de subsidieregeling de volgende:
Aan de scholen wordt een tweejarige eenmalige subsidie verleend om hun ambities op het terrein van internationalisering te realiseren. Het doel is om internationalisering kwalitatief en kwantitatief te versterken op scholen in het po in Amsterdam. Dat wil zeggen het aanbod te vergroten van scholen die zich richten op tweetalig onderwijs, vroeg vreemdetalenonderwijs, en/of toewerken naar landelijke keurmerken tot scholen met een internationaal georiënteerd curriculum.
De schoolbesturen die de subsidie ontvangen voor een of meerdere scholen die onder hun bevoegdheid vallen, dragen ervoor zorg dat deze scholen zich committeren aan de kerngroep. De deelnemers aan de kerngroep wisselen actief kennis uit en maakt deze voor de andere Amsterdamse scholen zichtbaar. Het doel is om een beweging op gang te brengen van scholen die inspelen op de veranderende internationale omgeving van Amsterdam en die internationalisering een structurele plek willengeven in het onderwijs. Daarmee wordt het aanbod van internationaal georiënteerde scholen in Amsterdam vergroot. Dit heeft een aantrekkingskracht op Amsterdamse ouders die hun kinderen willen voorbereiding op de globaliserende wereld, maar ook op expats die kwalitatief hoogstaande alternatieven zoeken voor internationale scholen.
Het betreft een pilotvoorziening, omdat in het eerste subsidietijdsvak wordt onderzocht of de nu te subsidiëren activiteiten voldoen aan de doelen van het internationaliseringsbeleid. In het volgende subsidietijdsvak zal het vo deelnemen. Daarover zal overleg gevoerd worden met de schoolbesturen in het vo. De afstemming van het po en vo zal hierin een belangrijk onderdeel zijn.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De plannen die in aanmerking komen voor de subsidie tonen visie en ambitie op het terrein van internationalisering. In het plan geeft de school geeft aan hoe de activiteiten in samenhang leiden tot een structurele inbedding van het internationaliseringsbeleid. Er worden in principe geen losse activiteiten gesubsidieerd, maar het gaat om een samenhangend plan. De school kiest zelf, afhankelijk van de fase waarin zij zich bevindt, de internationaliseringsambities en het profiel en welke activiteiten zij wil opzetten.
Scholen kunnen ervoor kiezen om te starten met vvto of tpo of om dit uit te breiden. Zij kunnen ondersteuning krijgen met als voorwaarde dat ze zich richten op het behalen van landelijk erkende keurmerken. Daarnaast kunnen de methoden (incl. licenties) die nodig zijn voor vvto, tpo en IPC gefinancierd worden. Het gaat alleen om erkende methoden.
De taaltraining van zittende docenten kan gefinancierd worden in het kader van internationaliseringsactiviteiten. Deze taaltraining kan in Nederland gevolgd worden of in een land waar de ‘vreemde taal’ waarin de docent getraind wil worden, de hoofdtaal is.
Daarnaast kunnen docenten ondersteund worden bij de taalverwerving door tijdelijke vakdocenten of ‘native speakers’.
Scholen kunnen internationalisering stimuleren door ook de vreemde taal te gebruiken buiten de reguliere ‘Engelse les’ (of andere vreemde taal), bijvoorbeeld in de lessen zoals aardrijkskunde, geschiedenis etc. Ook wel ‘ content language integrated learning’ genoemd. Ook kunnen internationaal georiënteerde activiteiten met een taalcomponent gestimuleerd worden.
In het kader van internationalisering kunnen scholen ervoor kiezen om uitwisseling te laten plaatsvinden op schoolniveau, docentniveau of leerlingniveau om internationale ervaring en lange termijn samenwerking tussen scholen te stimuleren. Dit kan met buitenlandse scholen, maar ook bijvoorbeeld met internationale scholen in de regio. Ook digitale uitwisseling kan gestimuleerd worden, door bijvoorbeeld skypen.
Voor de kennisuitwisseling van scholen kunnen peer reviews gefinancierd worden. Het gaat hierbij om vervangings- en organisatiekosten om mogelijk te maken dat docenten bij elkaar in de klas kunnen kijken en van elkaar te leren. Scholen kunnen dit zelf met andere scholen organiseren.
Voor een coherent internationaliseringbeleid kunnen scholen een vast aanspreekpunt (coördinator) aanwijzen voor maximaal 4 uur per week. Het uitgangspunt is dat een zittende medewerker op de school hiervoor vrijgesteld wordt.
In het kader van deze pilotregeling is voor het tijdvak, de periode 01-09-2016 tot 01-09-2018 het subsidieplafond €1.000.000,- vastgesteld. Naar aanleiding van de ervaringen met deze pilot zal worden besloten of en op welke wijze internationalisering de komende jaren vorm zal worden gegeven.
Artikel 5 Verdeelsleutel subsidieplafond
Het college rangschikt alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking op een prioriteitenlijst. Het college laat zich daarbij adviseren door de adviescommissie, die het college ook adviseert over de hoogte van de te verlenen subsidie.
De adviescommissie beoordeelt de plannen op basis van de in het derde lid van dit artikel genoemde criteria. Bij de toekenning van de punten wordt gekeken naar de kwaliteit van de aanvraag. De adviescommissie kent punten toe aan de plannen, max. 40 punten en brengt een rangorde aan op basis van het aantal behaalde punten.
De adviescommissie kent max. 15 punten toe aan voor het beleidsplan op het terrein van internationalisering. De school geeft aan welke ambitie en visie zij heeft op internationalisering en welke activiteiten in samenhang ondernomen worden.
Ook kan er max. 15 punten toegekend worden aan de onderbouwing van de kosten van de te subsidiëren activiteiten en de beoogde doelen en resultaten. Scholen bepalen zelf hoeveel subsidie ze aanvragen door middel van een begroting met bijbehorende activiteiten. Dit bedrag goed onderbouwd worden.
Tenslotte kan max. 10 punten behaald worden voor duurzaamheid en borging. In de plannen moet tot uiting komen hoe de scholen ervoor zorg dragen dat de plannen duurzaam zijn en geborgd worden in het schoolbeleid.
Daarbij komt de aanvraag het eerst in aanmerking die het hoogste scoort op de criteria genoemd in artikel 9. Vervolgens worden de subsidies toegekend op basis van de volgorde van de prioriteitenlijst totdat het subsidieplafond is bereikt.
Als een schoolbestuur op grond van de beoordeling van zijn aanvraag minder dan 15 punten haalt wordt de aanvraag geweigerd. Ook zal een aanvraag (gedeeltelijk) geweigerd worden, als een aanvrager voor dezelfde activiteiten op grond van een andere subsidieregeling subsidie krijgt.
Artikel 9 Aanvullende verplichtingen
De schoolbesturen zorgen ervoor dat de scholen waarvoor zij subsidie ontvangen zich committeren aan de kerngroep die als doel heeft voorloper te zijn op het terrein van internationalisering. Ze wisselen actief kennis en vaardigheden uit, zoeken verbindingen met relevante partijen en zorgen ervoor dat er een beweging op gang komt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-138052.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.