Gemeenteblad van Lopik
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lopik | Gemeenteblad 2016, 136734 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lopik | Gemeenteblad 2016, 136734 | Overige besluiten van algemene strekking |
Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2017
De raad van de gemeente Lopik,
gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders d.d. 30 augustus 2016;
gelet op het bepaalde in de Algemene subsidieverordening van de gemeente Lopik en de artikelen 149 en 156 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende regeling:
Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2017
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
VVE-plaats: een kindplaats met een omvang van tenminste 2 momenten (5 uur) per week op een gecertificeerde voorschoolse voorziening, waar het kind een programma voor vroeg- en voorschoolse educatie krijgt aangeboden. Voor door het consultatiebureau geïndiceerde peuters geldt nog eens tenminste 2 momenten van 5 uur extra per week;
inkomensafhankelijke bijdrage: voor de eerste 5 uur per week betalen ouders een inkomensafhankelijke bijdrage. Deze is afhankelijk van de hoogte van het bruto jaarinkomen. Hiervoor volgt de houder de ouderbijdragetabel van de kinderopvang die jaarlijks door het rijk wordt vastgesteld. Voor de door het consultatiebureau geïndiceerde peuters zijn de extra 5 uur per week volledig voor rekening van de gemeente Lopik.
Met deze subsidieregeling wordt beoogd ouders te stimuleren om hun kinderen een gecertificeerde voorschoolse voorziening te laten bezoeken.
De subsidie bestaat uit twee componenten:
Door het college vastgestelde opslag voor extra voorbereidings- en /evaluatietijd en aanvullend te realiseren aan het kwaliteitskader VVE opbrengsten a € 1,60 per uur (= het verschil tussen de hoogte kostprijs en het normtarief Kinderopvang 2017 staat nu op € 7,18 per uur / hoogte kostprijs € 8,78 per uur).
Aldus besloten door de raad van de gemeente Lopik in zijn openbare vergadering van 27 september 2016.
De griffier,
MW. MR. G.M.G. DOLDERS
De voorzitter,
MW. MR. R.G. WESTERLAKEN-LOOS
Toelichting Subsidieregeling tegemoetkoming kosten voorschoolse educatie gemeente Lopik 2017
De sinds 1 augustus 2010 geldende Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (OKE) regelt dat de gemeente alle kinderen die dat nodig hebben voorschoolse educatie aanbiedt. Om deze voorschoolse educatie voor iedereen financieel bereikbaar te maken, het doelgroepbereik te vergroten en de integratie te bevorderen, komt de gemeente Lopik ouders van kinderen in de leeftijd van 2 en half jaar tot 4 jaar met een subsidiebijdrage tegemoet. Door de ouders te financieren en hen zelf te laten kiezen voor een erkende voorschoolse voorziening, wordt (omkleed met een systeem van
toeleiding, monitoring en verrekening) ongeoorloofde staatssteun voorkomen en de marktwerking bevorderd. In de Awb staat dat de subsidieverstrekking gebaseerd moet zijn op een wettelijk voorschrift in verband met
rechtszekerheid en een doelmatige besteding van overheidsuitgaven. Staatssteun: De Europese regelgeving ten aanzien van staatssteun is niet van toepassing omdat de subsidie aan burgers wordt verstrekt.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel wordt een aantal begrippen verduidelijkt dat in de subsidieregeling wordt gehanteerd.
De subsidie wordt als subsidie van de ouderbijdrage gegeven aan de houder (dat wil zeggen het bestuur van de houder) die de subsidie verrekent met de ouderbijdrage van de ouders.
Aan het voor geïndiceerde kinderen bestemde derde en vierde dagdeel zijn voor de ouders in kwestie geen kosten verbonden. Voor de dagdelen 1 en 2
wordt een subsidie gegeven aan de ouders van zowel geïndiceerde als niet-geïndiceerde kinderen.
De subsidie past in het gemeentelijk streven om VVE voor iedereen financieel bereikbaar te maken en een 100% bereik van de voor VVE-geïndiceerde kinderen te realiseren.
Artikel 4 Aanvraag en aanvraagtermijn
In afwijking van artikel 6 van de ASV bevat de aanvraag aanvullende informatie.
De houder van de voorschoolse voorziening dient zowel aan de wettelijke als aan de aanvullend door de gemeente gestelde, voor 2017 geldende VVE-certificeringseisen te voldoen. De hoogte van de gemeentelijke subsidie wordt bepaald door de relatie tussen het gezamenlijke ouderinkomen, de eventuele kinderopvangtoeslag en de mogelijke indicering door het consultatiebureau.
Alle ouders van Lopikse peuters van 2 ½ jaar tot 4 jaar komen in aanmerking.
Er worden geen nadere gegevens van de houder zelf gevraagd. In de eerste plaats omdat de houders via opname in het landelijk register kinderopvang en peuterspeelzalen aantoonbaar voldoen aan de kwaliteitseisen.
En in de tweede plaats omdat de houders alleen doorgeefluik zijn van de subsidie in de ouderbijdrage. Op deze wijze zijn het subsidiebedrag en de lasten die met de subsidieverstrekking gepaard gaan proportioneel.
De ouders komen alleen voor vergoeding in aanmerking als zij hun kinderen plaatsen op een gecertificeerde voorziening. Het consultatiebureau in Lopik hanteert een lijst waarop de gecertificeerde voorzieningen staan. Ouders zijn vrij in hun keuze voor een instelling en locatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-136734.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.