Reglement burgerlijke stand Etten-Leur 2016.

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Etten-Leur;

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijke Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

Gezien het door burgemeester en wethouders van Etten-Leur op 17 april 2012 vastgestelde Reglement burgerlijke stand;

B e s l u i t e n:

vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb 1993, 555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stb 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: Het Trouwkerkje, Van Bergenplein 1; de Raadzaal, Raadhuisplein 2; het Oude Raadhuis, Markt 1; het Stadskantoor, Roosendaalseweg 4, alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen en door burgemeester en wethouders aangewezen incidentele trouwlocaties;

  • f.

    avondopenstelling: de openstelling van het gemeentehuis voor het publiek van 17.00 tot 19.00 uur op door of namens burgemeester en wethouders vastgestelde dagen.

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Etten-Leur, werkzaam bij de afdeling Samenleving, team Publiekszaken.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is drie.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dienen alle wettige huwelijken te voltrekken, en als gevolg daarvan kan het college alleen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen die bereid zijn ook huwelijken tussen mensen van hetzelfde geslacht te sluiten.

4.Het college kan onbezoldigde buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen, die als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn benoemd in een andere gemeente.

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de afdeling Samenleving, team Publiekszaken van de gemeente Etten-Leur.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een periode van vijf jaar benoemd, behoudens herbenoeming voor de afloop van de termijn.

  • 3.

    De onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een nader in het benoemingsbesluit te bepalen tijdsduur benoemd.

Artikel 4. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5. Leiding van de dienst

De teamleider Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen, het aangaan van een geregistreerd partnerschap en een plechtigheid bij de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 18.00 uur, op door de in artikel 5 aangewezen functionaris vooraf bepaalde vaste tijdstippen. Deze werkzaamheden, allen tegen betaling en met ceremonie en toespraak, vinden afwisselend plaats in Het Trouwkerkje, Van Bergenplein 1 of in de Raadzaal, Raadhuisplein 2, volgens een door burgemeester en wethouders vastgesteld rooster, dan wel in een incidentele trouwlocatie;

    • b.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en het aangaan van een geregistreerd partnerschap zonder ceremonie en toespraak, op maandagochtend 09.00 uur en donderdagochtend 09.00 uur. Deze werkzaamheden vinden plaats in een spreekkamer of aan een balie bij de afdeling Samenleving in het Stadskantoor, Roosendaalseweg 4. Naast bruid en bruidegom of de personen die een geregistreerd partnerschap aangaan, kunnen alleen getuigen (minimaal twee en maximaal vier) aanwezig zijn. Dit onverminderd het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de openbaarheid van huwelijksvoltrekkingen en de sluiting van geregistreerde partnerschappen;

    • c.

      voor huwelijksvoltrekkingen en het aangaan van een geregistreerd partnerschap zonder ceremonie en toespraak, tegen een gereduceerd tarief, op dinsdagmiddag 14.00 uur en donderdagmiddag 16.00 uur. Deze werkzaamheden vinden plaats in een spreekkamer of aan een balie bij de afdeling Samenleving in het Stadskantoor, Roosendaalseweg 4. Naast bruid en bruidegom of de personen die een geregistreerd partnerschap aangaan, kunnen alleen getuigen (minimaal twee en maximaal vier) aanwezig zijn. Dit onverminderd het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de openbaarheid van huwelijksvoltrekkingen en de sluiting van geregistreerde partnerschappen;

    • d.

      voor overige werkzaamheden:

    • -

      op maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur;

    • -

      op maandag tot en met vrijdag van 12.00 uur tot 17.00 uur maar dan alleen op afspraak;

    • -

      tijdens de avondopenstelling.

  • 2.

    a. voor huwelijksvoltrekkingen, het aangaan van een geregistreerd partnerschap en een plechtigheid bij de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, allen tegen betaling en met ceremonie en toespraak, is het bureau gesloten indien de in lid 1, onder a vastgestelde openstelling samenvalt met een bij artikel 3, lid 1 en 2 van de Algemene Termijnenwet erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag en andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

    • b.

      voor overige werkzaamheden is het bureau gesloten indien de in lid 1, onder b, c en d vastgestelde openstelling samenvalt met op een bij of krachtens artikel 3, lid 1, 2 of 3 van de Algemene Termijnenwet erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag en andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven dagen en uren.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Etten-Leur 2016.

  • 2.

    Dit reglement treedt, onder gelijktijdige intrekking van het Reglement burgerlijke stand 2012, in werking op 15-02-2016.

  • 3.

    De intrekking van het reglement genoemd in het tweede lid heeft geen gevolgen voor de geldigheid van op basis van dat reglement genomen beleidsregels, voor zover zij niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 26-01-2016.

Burgemeester en wethouders van Etten-Leur.

Mw. H. van Rijnbach-de Groot Mw. B. Silvis-de Heer

Burgemeester Gemeentesecretaris

Naar boven