Gemeenteblad van Beemster
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beemster | Gemeenteblad 2016, 135459 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beemster | Gemeenteblad 2016, 135459 | Verordeningen |
Besluit maatschappelijke ondersteuning Beemster 2016
Hoofdstuk 2 - Bijdrage in de kosten van een maatwerkvoorziening
Artikel 2.2 Hoogte en duur bijdrage
Indien een maatwerkvoorziening bestaat uit een bouwkundige of woontechnische aanpassing aan een woning, wordt voor de berekening van de bijdrage de kostprijs gebaseerd op de kostprijs van de woningaanpassing plus de eventuele kosten voor onderhoud, keuring en reparatie en wordt geïnd gedurende maximaal 39 periodes van 4 weken.
Indien een maatwerkvoorziening bestaat uit een individuele vervoersvoorziening of een losse woonvoorziening, bestaat voor de berekening van de bijdrage de kostprijs uit de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe maatwerkvoorziening en een depotverstrekking plus de kosten voor het onderhoud, keuring en reparatie van de maatwerkvoorziening voor 7 jaar zijnde de afschrijftermijn van de maatwerkvoorziening.
Hoofdstuk 3 - Persoonsgebonden budget (Pgb)
Om de budgethouder volstrekt duidelijk te laten zijn wat met het Pgb dient te worden aangeschaft en aan welke vereisten de aan te schaffen ondersteuning dient te voldoen, wordt een zo nauwkeurig mogelijk omschreven programma van eisen bij de beschikking gevoegd.
Wordt dan toch een maatwerkvoorziening aangeschaft die niet aan het programma van eisen voldoet, dan is gehandeld in strijd met de beschikking en kan het Pgb alsnog geweigerd worden.
Het Pgb voor vervoersvoorzieningen, rolstoelen en losse woonvoorzieningen wordt vastgesteld op basis van de tegenwaarde gelijkwaardig aan de in de betreffende situatie te verstrekken voorziening in natura, bij de door de gemeente gecontracteerde leverancier. Binnen de natura-variant zijn er per voorziening meerdere mogelijkheden met hieraan verschillende tarieven verbonden. Om de tegenwaarde van de compenserende voorziening in natura te kunnen bepalen is daarom vaak een passing nodig bij de leverancier. Op het moment dat de budgethouder een passing weigert wordt er van uitgegaan dat de goedkoopste maatwerkvoorziening binnen de natura-variant-mogelijkheden adequaat is zodat het Pgb-bedrag hierop wordt afgestemd.
Hoofdstuk 4 - Maatwerkvoorziening bestaande uit woonvoorzieningen
In uitzondering op lid 1, geldt voor cliënten die een financiële tegemoetkoming voor een woonvoorziening hebben toegewezen gekregen vóór 1 januari 2015 het recht op financiële tegemoetkoming blijft bestaan. De betreffende bedragen voor deze cliënten zijn opgenomen in de bijlage 1 Vergoedingenlijst Pgb’s 2016.
Hoofdstuk 5 - Maatwerkvoorziening bestaande uit vervoersvoorzieningen
Artikel 5.1 Vervoersvoorziening
De begeleider van de cliënt die recht heeft op de maatwerkvoorziening als bedoeld in lid 1 onderdeel a, kan gratis meereizen in het collectief systeem van aanvullend vervoer indien de bedoelde cliënt zonder die begeleiding niet kan reizen of zich op de plaats van bestemming niet zelfstandig kan verplaatsen.
Indien de cliënt met beperkingen geen gebruik kan maken van in lid 1 sub a benoemde vervoersvoorziening kan deze in aanmerking komen voor een individuele vervoerskostenvergoeding via Pgb.
Indien er geen sprake is van een eigen auto of bruikleenauto kan de cliënt in aanmerking komen voor een taxikostenvergoeding .
Hier geldt een maximumvergoeding à €0,19 per km tot maximaal 2000 km op jaarbasis.
Het Pgb voor de aanpassing aan een motorvoertuig bedraagt maximaal € 2.191,- indien de cliënt geïndiceerd is voor een collectieve vervoersvoorziening maar niet in aanmerking wil komen voor de collectieve voorziening. Deze autoaanpassing kan alleen verstrekt worden in plaats van het collectief vervoer als deze voor een periode van minimaal 5 jaar adequaat geacht wordt.
De vergoeding bedoeld in lid 7 wordt niet vaker dan eens per vijf jaar verstrekt. Het bedrag geldt tevens als bijdrage voor het onderhoud en de reparatie van de verstrekte autoaanpassing. Gedurende deze periode van 5 jaar bestaat geen recht op het collectief systeem van aanvullend vervoer, tenzij de aanvrager de aanpassing aan het motorvoertuig naar rato terugbetaalt aan de gemeente.
Hoofdstuk 6 - Maatwerkvoorziening bestaande uit rolstoelvoorziening
Burgemeester en wethouders van Beemster,
De wnd secretaris,
C. van Wijnen
De burgemeester
A.J.M. van Beek
Bijlage 1 Vergoedingenlijst Pgb’s 2016
Het Pgb bedrag voor een professionele aanbieder is 90% van de tegenhanger in natura (uitzonderingen daargelaten). Bij een niet – professionele aanbieder is het maximaal € 20,- per uur en maximaal € 30,- per dagdeel.
In 2016 zijn de tarieven voor individuele begeleiding en dagbesteding gelijk aan de tarieven van 2015. Een maatwerkvoorziening kan bestaan uit: individuele begeleiding, ondersteuning en hulp bij het huishouden, dagbesteding, persoonlijke verzorging, huisvesting, kortdurend verblijf, woonvoorziening, vervoersvoorziening, rolstoel of andere hulpmiddelen.
De Pgb tarieven m.b.t. zintuiglijke beperkingen
Overgangsrecht financiële tegemoetkoming
Toelichting Besluit Maatschappelijke ondersteuning Beemster 2016
Vanaf 1 januari 2015 treedt de Wmo 2015 in werking en worden gemeenten verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de ondersteuning aan burgers die zelf onvoldoende zelfredzaam zijn of onvoldoende in staat zijn tot participatie. De verantwoordelijkheid van de gemeente wordt uitgebreid met taken vanuit de landelijke Awbz (Algemene wet bijzondere ziektekosten).
In de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Beemster 2016 zijn gemeentelijke keuzes vastgelegd. Deze keuzes worden verder uitgewerkt in de nadere regels en de beleidsregels maatschappelijke ondersteuning. In dit Besluit maatschappelijke ondersteuning zijn de financiële regels voor de uitvoering van de Wmo 2016 opgenomen.
Dit Besluit is afgeleid van de landelijke AMvb “Uitvoeringsbesluit Wmo 2015”. In dit besluit zijn nadere regels gesteld om te borgen dat in alle gemeenten een uniforme systematiek voor het vaststellen van inkomens- en vermogensafhankelijke bijdragen in de kosten worden gehanteerd.
Volgens artikel 1.1 van het Wmo besluit 2016 van de gemeente Beemster kan het resultaat van een maatwerkvoorziening bestaan uit:
Maatwerkvoorziening (individuele begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf en hulp bij het huishouden).
M.i.v. periode 3 van 20-16 zijn er geen arrangementen meer op het gebied van dagbesteding, individuele begeleiding en kortdurend verblijf maar zijn er nog slechts de volgende type producten;
Voor beschermd wonen zal gelden dat de indicatie niet leidend zal zijn voor de financiering. Voor de financiering is leidend de daadwerkelijke zorg die wordt geleverd.
Hoofdstuk 2 –Bijdrage in de kosten van een maatwerkvoorziening
Gemeenten dienen jaarlijks aan het CAK door te geven welke parameters zij gebruiken voor de berekening van de bijdragen in de kosten.
Voor begeleiding, persoonlijke verzorging, kortdurend verblijf en overgangscliënten wordt €14,20 gerekend.
In het Uitvoeringsbesluit wordt in paragraaf 3 de bepaling van de bijdrage voor beschermd wonen beschreven. De gemeente heft een bijdrage voor deze maatwerkvoorziening en volgt daarmee de systematiek die in het Uitvoeringsbesluit is opgenomen.
Artikel 2.4 klanttarief aanvullend openbaar vervoer
In artikel 2.4 worden de tarieven aangegeven die een cliënt dient te betalen bij gebruikmaking van het collectief vervoer. Dit vervoerssysteem biedt vervoer van deur tot deur met behulp van auto’s en (rolstoel) busjes. Dit vervoerssysteem is alleen toegankelijk voor geïndiceerden (met begeleiders) en wordt door de gemeente ingekocht.
Hoofdstuk 3 – Persoonsgebonden budget (Pgb)
De tegenhanger in natura wordt gehanteerd voor de berekening van het Pgb bedrag in 2016. Hiermee wordt zoals beschreven in artikel 3.3, lid 1 uitgegaan van de meest adequate maatwerkvoorziening in natura (zie bijlage 1). Wijzigingen in het Pgb budget voordat de indicatie verloopt, kan uitsluitend na een gesprek met de cliënt en diens instemming met de wijziging.
Er zijn vaak meerdere geschikte oplossingen, maar er wordt gekozen voor maatwerk. Indien aanvrager een duurdere voorziening wil (die eveneens adequaat is) komen de meerkosten voor rekening van aanvrager.
Het college verstrekt een pgb in overeenstemming met artikel 2.3.6 van de wet. In hoofdstuk 3 volgt een verdere uitwerking van de bepalingen uit de verordening.
De maatwerkvoorziening in natura voor beschermd wonen wordt gefinancierd middels subsidie. Voor het bepalen van de hoogte van het Pgb bedrag wordt uitgegaan van het subsidiebedrag voor de natura voorziening.
De maatwerkvoorziening beschermd wonen kan niet worden uitgevoerd door een niet-professional aangezien beschermd wonen een intramurale voorziening betreft die per definitie door professionals wordt verzorgd.
De financiële tegemoetkoming voor woonvoorzieningen is niet meer mogelijk in de Wmo 2015 omdat de nieuwe wet de mogelijkheid om een financiële tegemoetkoming te verstrekken niet meer voorkomt. In het overgangsrecht (art 8.9 Wmo) is opgenomen dat het recht op een voorziening dat onder de huidige wetgeving is toegekend blijft bestaan. Bestaande cliënten houden dus recht op hun financiële tegemoetkoming. De bedragen voor deze groep zijn opgenomen in bijlage 1 Vergoedingenlijst PGB’s 2016.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-135459.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.