Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Alkmaar

De Raad van de gemeente Alkmaar;

 

gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2015-1841;

 

gelet op het advies van de commissie Sociaal;

 

overwegende dat artikel 47 van de Participatiewet voorschrijft dat de gemeenteraad bij verordening regels vaststelt over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijk beleid;

 

gelet op het feit dat de gemeenten Alkmaar, Schermer en Graft-De Rijp zijn gefuseerd per 1 januari 2015 tot de nieuwe gemeente Alkmaar;

 

b e s l u i t:

Vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      Het bestuur: het bestuur van Halte Werk.

    • b.

      Cliëntenraad: adviesorgaan, zoals omschreven in artikel 2 van deze verordening, voor Halte Werk

    • d.

      Betrokken gemeenten: de gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling Halte Werk (Heerhugowaard, Alkmaar, Langedijk).

    • e.

      Halte Werk: de gemeenschappelijke regeling bedrijfsvoeringsorganisatie (GR BVO) Halte Werk.

  • 2.

    Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt met dezelfde betekenis als in de Participatiewet.

Artikel 2. Cliëntenraad

  • 1.

    De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door middel van een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het bestuur van Halte Werk. De cliëntenraad draagt de kandidaten voor.

  • 2.

    De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen en de betrokken gemeenten.

  • 3.

    De cliëntenraad bestaat uit 7 personen woonachtig in het werkgebied van Halte Werk. Naast de personen zoals bedoeld in het tweede lid zullen drie vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties deel uit maken van de cliëntenraad. 4. Benoeming van nieuwe leden van de cliëntenraad vindt plaats op aanbeveling van de cliëntenraad.

  • 4.

    Herbenoeming van leden van de cliëntenraad is mogelijk op aanbeveling van de cliëntenraad.

  • 5.

    Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      Met onmiddellijke ingang indien het lid daar zelf om verzoekt, of:

    • b.

      Naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad en met instemming van het bestuur of:

    • c.

      Door een besluit van het bestuur na advies van de cliëntenraad, of:

    • d.

      Na een periode van 4 jaar, tenzij sprake is van een herbenoeming, of:

    • e.

      Bij verhuizing buiten het werkgebied van Halte Werk.

    • f.

      Als een organisatie bedoeld onder lid 3 niet meer werkt voor inwoners in het werkgebied van Halte Werk of het betrokken lid geen deel meer uitmaakt van deze organisatie.

  • 6.

    De cliëntenraad benoemt uit zijn midden een voorzitter voor een termijn van 4 jaar.

  • 7.

    Van het lidmaatschap en voorzitterschap zijn uitgesloten raadsleden, leden van raadsfora/commissies en de colleges van de betrokken gemeenten, evenals bestuursleden en medewerkers van Halte Werk en ambtenaren en medewerkers van de betrokken gemeenten.

  • 8.

    De cliëntenraad maakt met het bestuur van Halte Werk afspraken over de vergaderfrequentie en de procedure van advisering. De afspraken betreffen o.a. het periodieke overleg over beleidsvoorstellen, periodiek overleg over de uitvoering van beleid, themabijeenkomsten en periodiek overleg met het management van Halte Werk en het bestuur. De afspraken worden opgenomen in een reglement van orde.

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

Halte Werk biedt ambtelijke ondersteuning om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen. De ambtelijke ondersteuning voorziet o.a. in:

  • -

    het in overleg met de cliëntenraad opstellen van het reglement van orde en het toezien op de naleving ervan;

  • -

    het voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad opstellen van een vergaderschema;

  • -

    het in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering samenstellen van een agenda;

  • -

    het erop toezien dat adviesvragen en concept-beleidsvoorstellen de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen.

Artikel 4. Taken van het bestuur

  • 1.

    Het bestuur van Halte Werk vraagt over beleidsvoorstellen van het bestuur aan de colleges van de betrokken gemeenten via de ambtelijk ondersteuner advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2.

    Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk 4 weken voorafgaand aan de datum waarop het bestuur van Halte Werk voornemens is het advies aan de colleges van de betrokken gemeenten op te stellen.

  • 3.

    Het bestuur zorgt ervoor dat de cliëntenraad in voorkomende gevallen wordt betrokken bij de totstandkoming van de beleidsvoorstellen.

  • 4.

    Het bestuur zorgt voor een adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:

    • a.

      stelt het medewerkers van Halte Werk in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;

    • b.

      zorgt het ervoor dat aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad;

    • c.

      verstrekt het de informatie, bedoeld onder b, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvoorstellen;

    • d.

      indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad

  • 1.

    De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het bestuur van Halte Werk over beleidsvoorstellen welke het bestuur voornemens is aan de colleges van de betrokken gemeenten voor te leggen en over de wijze waarop vastgesteld beleid door Halte Werk wordt uitgevoerd.

  • 2.

    Het advies als bedoeld in het eerste lid, wordt uiterlijk 10 werkdagen voordat het bestuur voornemens beleidsvoorstellen voor te leggen aan het college uitgebracht door toezending aan het betreffend team Beleid Halte Werk.

  • 3.

    Wanneer het bestuur afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het definitieve beleidsvoorstel vermeld.

  • 4.

    De cliëntenraad heeft geen bevoegdheden in zaken betreffende individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

Artikel 6. Budget cliëntenraad

  • 1.

    Ten behoeve van de cliëntenraad stelt het bestuur van Halte Werk jaarlijks een budget beschikbaar.

  • 2.

    Ten laste hiervan kunnen bijvoorbeeld kosten worden gebracht die verband houden met huisvesting, deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, organisatiekosten en het verstrekken van een vrijwilligersgoeding.

  • 3.

    De cliëntenraad dient jaarlijks voor 1 september ter goedkeuring een begroting in bij het bestuur van Halte Werk.

  • 4.

    Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan het bestuur van Halte Werk verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gesteld budget.

Artikel 7. Vergoeding aan de leden

  • 1.

    De leden van de cliëntenraad – niet zijnde werknemers van instellingen of organisaties - ontvangen uit het in artikel 6. genoemde budget een bedrag als onkostenvergoeding en vergoeding voor de deelname aan de vergaderingen en andere activiteiten die voortvloeien uit de taak van de cliëntenraad.

  • 2.

    De hoogte van de in het eerste lid genoemde vergoeding wordt vastgesteld door het bestuur van Halte Werk.

Artikel 8. Evaluatie

Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en de directeur van Halte Werk geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie voldoet. De cliëntenraad brengt verslag uit van deze evaluatie aan de gemeenteraden van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk.

Artikel 9. Intrekken oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Alkmaar , de Verordening cliëntenparticipatie WWB Graft-De Rijp en de Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Schermer wordt ingetrokken.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 juli 2015.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Alkmaar.

 

Alkmaar, 03-12-2015

De Raad voornoemd,

P.M. Bruinooge,

voorzitter

drs. A.P.A. Koolen,

griffier

Naar boven