Vaststellen (nieuw) Overzicht 3.6A Mandaatregister: Mandaten Onderhoud Enschede B.V. en wijzigen Overzicht 3.6 Mandaatregister: Mandaten Directeur Leefomgeving en inhoudsopgave Mandaatbesluit gemeente Enschede

 

 

Conceptbesluit

  • 1.

    Overzicht 3.6A van het Mandaatregister: Mandaten Onderhoud Enschede B.V. vast te stellen overeenkomstig bijgevoegd conceptoverzicht (bijlage 1).

  • 2.

    Overzicht 3.6 van het Mandaatregister: Mandaten aan de directeur Leefomgeving te wijzigen overeenkomstig bijgevoegd conceptoverzicht (bijlage2) en de wijziging te consolideren.

  • 3.

    Wijzigen van de Inhoudsopgave van het Mandaatbesluit 2011 overeenkomstig bijgevoegd concept (bijlage 3).

  • 4.

    De onder 1. en 2 vermelde overzichten in werking te laten treden op de dag na die van de bekendmaking met terugwerkende kracht tot en met 1 maart 2016.

 

Kernboodschap

De inmiddels voormalige Afdeling Onderhoud Enschede van de gemeente Enschede is opgegaan in de nieuwe rechtspersoon, te weten Onderhoud Enschede B.V (OE BV). OE BV voert als nieuwe organisatie de “oude taken” met betrekking tot het beheer van de begraafplaatsen uit. Teneinde die taken en de daarbij behorende bevoegdheden te kunnen uitvoeren dienen die te worden gemandateerd c.a. aan de vergelijkbare functionarissen van die B.V., i.c. de directeur, de teamleider begraafplaatsen en de beheerder. Dit is in de besluitvormingsprocedure t.a.v. de totstandkoming van OE B.V. besloten. N.B. Die functionarissen zijn in dienst van de gemeente Enschede en vervullen hun functies op basis van detachering. Het huidige Overzicht 3.6 van het Mandaatregister en de inhoudsopgave van het Mandaatbesluit zelf dient daarop te worden aangepast. De inwerkingtreding van het besluit wordt gelijk gesteld met de oprichtingsdatum van OE BV en de daadwerkelijke detacheringen, te weten 1 maart 2016.

 

Inleiding

De inmiddels voormalige Afdeling Onderhoud Enschede van de gemeente Enschede is opgegaan in de nieuwe rechtspersoon, te weten Onderhoud Enschede B.V (OE BV). OE BV voert als nieuwe organisatie de “oude taken” met betrekking tot het beheer van de begraafplaatsen uit Teneinde die taken en de daarbij behorende bevoegdheden te kunnen uitvoeren dienen die te worden gemandateerd c.a. aan de vergelijkbare functionarissen van die B.V., i.c. de directeur, de teamleider begraafplaatsen en de beheerder. Dit is in de besluitvormingsprocedure t.a.v. de totstandkoming van OE B.V. besloten N.B. Die functionarissen zijn (nog) in dienst van de gemeente Enschede en vervullen hun functies op basis van detachering. De oprichtingsdatum van de OE BV was 1 maart 2016 en was tevens de startdatum van de detacheringen. Op die datum zijn ook andere taken overgedragen van de gemeente aan OE BV. Derhalve is gekozen de onderhavige besluiten met terugwerkende kracht in werking te laten treden teneinde de eventueel reeds in mandaat genomen besluiten formeel gedekt te hebben.

Formeel zijn zij in dienst van de gemeente Enschede, maar materieel werken zij onder verantwoordelijkheid van de B.V. Dat betekent, dat zij wat betreft mandatering als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht met betrekking tot het uitvoeren van werkzaamheden worden aangemerkt als zgn. niet-ondergeschikten. Formeel dienen zij dan in te stemmen met aan hen verleende mandaten.

Omdat er ten behoeve van die nieuwe organisatie een nieuw mandaatregime wordt vastgesteld dient het bestaande te worden aangepast. Concreet houdt dat in dat het Overzicht 3.6. (Mandaten directeur Leefomgeving) dient te worden gewijzigd in die zin, dat onderdeel “Afdeling Onderhoud Enschede (nrs. 3.6.53 t/m 3.6.59)” dient te vervallen en dat overzicht daarop te consolideren.

De bestaande inhoudsopgave van het Mandaatbesluit dient daarop te worden aangepast.

 

Beoogd resultaat

Praktisch te kunnen handelen en beperken lastendruk bestuursorgaan.

 

Argumenten

1.1 Algemene volmacht beperkt de lastendruk bestuursorgaan.

Door de bevoegdheden te verwerken in het Mandaatregister, hoeft niet in elk concreet besluit door het bevoegde bestuursorgaan zelf te worden genomen. Het betreft hier een integrale wijziging van de mandaten .

1.2 Overeenkomstig het beleid bevoegdheden zoveel mogelijk in de organisatie te leggen.

Het bestuursorgaan wordt niet “lastig gevallen” met het nemen van de benodigde besluiten. Uit een oogpunt van pragmatiek en snelheid kan er adequaat worden gehandeld en worden opgetreden.

2.1 Consolideren

Teneinde een opeenstapeling van wijzigingen van het (basis)overzicht te voorkomen is gebruikelijk een wijziging te verwerken in het basisoverzicht waarbij de datum van wijziging/aanvulling wordt vermeld.

2.2 Inwerkingtreding.

Op grond van art. 3:42 van de Algemene wet bestuursrecht dient een besluit als het onderhavige te worden bekend gemaakt alvorens het in werking kan treden. Dat gebeurt door plaatsing in het Gemeenteblad en kennisgeving aan de betrokken gemandateerden.

 

Kanttekeningen

De burgemeester dient als zelfstandig bestuursorgaan zelf – voor zover het tot zijn bevoegdheid behoort - ook het besluit te nemen.

 

Bijdrage aan duurzaamheidsdoelstellingen

N.v.t.

 

Kosten, opbrengsten, dekking

N.v.t.

 

Communicatie:

Openbaar: ja

De wijzigingen zullen worden gepubliceerd op de website overheid.nl. en worden bekend gemaakt aan de direct betrokkenen (d.m.v. toezending kopie ) en d.m.v. publicatie in het elektronische Gemeenteblad.

 

PR over besluit:

N.v.t.

 

Persbericht, ja of nee:

Nee.

 

Vervolg

N.v.t.

 

Bijlage(n)

 

Omschrijving

College / Burgemeester

Raad

Vertrouwelijk

1.

Overzicht 3.6A, Mandaten Onderhoud Enschede B.V.

ja

nee

nee

2.

Overzicht 3.6, Mandaten aan de directeur Leefomgeving.

ja

nee

nee

3.

Inhoudsopgave Mandaatbesluit.

ja

nee

nee

 

 

Naar boven