Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2017

 

Wij willen dat inwoners van de gemeente Oisterwijk zelfstandige burgers zijn, die actief deel uitmaken van de samenleving en zowel sociaal als economisch zelfredzaam zijn. Wij gaan daarbij uit van eigen kracht van de inwoners, hun netwerk en de omgeving. Waar nodig willen we activiteiten die gericht zijn op het versterken van de eigen kracht van de inwoners en hun netwerk stimuleren. Ook de actieve burgers worden uitgenodigd om hier een rol in te spelen. Uitgangspunt is dat iedere burger een talent heeft en iets zou kunnen betekenen voor een ander. Op 17 december 2015 ging de raad akkoord met het Beleidsplan 2016, Goed voor elkaar in 2016 en Verbinden’ en de daarin gestelde doelstellingen en speerpunten.

Het fundament van het sociale domein wordt gevormd door een sterke sociale basisstructuur. De gemeente investeert in de sociale basisstructuur door het organiseren van de goede, preventieve activiteiten. Hierdoor zullen inwoners beter in staat zijn om zelf hun vragen om hulp op te pakken met ondersteuning door hun eigen omgeving. Daardoor hoeven zij in mindere mate een beroep te doen op lichte ondersteuning of maatwerkvoorzieningen of specialistische zorg. De inzet richt zich op het realiseren en faciliteren van vrijwilligersondersteuning, informele zorg en kwetsbare (groepen) inwoners. Het ondersteunen van het eigen initiatief en zelf oplossend- en organiserend vermogen van alle inwoners (individueel en in groepen) staat hierbij centraal.

De basisstructuur vormt de belangrijkste vindplaats voor behoefte aan ondersteuning. Inwoners, sleutelfiguren in de wijk, vrijwilligers en mantelzorgers vormen een belangrijke basis bij de ondersteuning van burgers. De samenhang en samenwerking met inwoners uit de wijk, vrijwilligers(organisaties) en mantelzorg(organisaties) is hierbij essentieel. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn in toenemende mate nodig om burgers te ondersteunen en kwaliteit van leven te bieden. Dit geldt ook voor de partners in de basisstructuur zoals onderwijsinstellingen, de (vroeg)schoolse en voorschoolse voorzieningen, woningcorporatie Leystromen, de politie, welzijnsinstellingen en andere organisaties. Zij signaleren behoeften, verwijzen, leveren informatie over mogelijkheden tot ondersteuning in de basisstructuur zelf en leveren een bijdrage aan de uitvoering van de arrangementen die door de het ondersteuningsteam zijn vastgesteld. Ook bieden zij ondersteuning waar afschaling vanuit intensievere ondersteuning mogelijk is.

Daarnaast kijken wij naar (mogelijke) overlap en/of witte vlekken in de basisstructuur en lichte ondersteuning. Waarbij wij respectievelijk samenwerking op de overlap en mogelijke nieuwe initiatieven in de basisstructuur (nieuw voor oud) willen stimuleren.

Deze regeling geldt voor het kalenderjaar 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk;

gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2014;

besluit vast te stellen de:

Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2017.

HOOFDSTUK 1 WIE KAN SUBSIDIE AANVRAGEN?

Artikel 1 Rechtspersoon

  • a.

    Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd door een rechtspersoon.

  • b.

    In deze regeling wordt onder een rechtspersoon verstaan:

    1.een rechtspersoon als bedoeld in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek

HOOFDSTUK 2 WAARVOOR WORDT SUBSIDIE VERLEEND?

Artikel 2 Incidentele activiteiten en activiteiten gedurende een kalenderjaar

Een subsidie op grond van deze regeling kan alleen worden aangevraagd voor:

  • a.

    een incidentele activiteit

  • b.

    een activiteit gedurende het gehele kalenderjaar.

Artikel 3 Activiteiten

  • a.

    Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de navolgende incidentele activiteiten in het kalenderjaar 2017:

    • 1.

      impuls activiteiten gericht op het versterken van de basisstructuur in de gemeente Oisterwijk

    • 2.

      activiteiten gericht op integratie, participatie en educatie van vergunninghouders in de gemeente Oisterwijk

  • b.

    Subsidie wordt verleend voor het uitvoeren van de navolgende activiteiten gedurende het kalenderjaar 2017:

    • 1.

      laagdrempelige sociale, culturele en sportieve activiteiten gericht op ontmoeting, ondersteuning en toeleiding naar vrijetijdsaanbieders voor mensen met een verstandelijke, lichamelijke, psychosociale of psychiatrische beperking in de gemeente Oisterwijk

    • 2.

      activiteiten gericht op het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers in de gemeente Oisterwijk

    • 3.

      activiteiten gericht op het ondersteunen van kwetsbare ouderen en vrijwilligers in de gemeente Oisterwijk

    • 4.

      activiteiten gericht op het werven en begeleiden van vrijwilligers en het ontwikkelen van ondersteuningsstructuren voor vrijwilligers in de gemeente Oisterwijk

    • 5.

      activiteiten in het kader van opbouwwerk en Buurt aan Z! en Buurt aan Z+! in de gemeente Oisterwijk

    • 6.

      activiteiten gericht op het ondersteunen van mensen met dementie en hun cliëntsysteem in de gemeente Oisterwijk

    • 7.

      activiteiten op het gebied van kort- en langdurige vormen van hulp, informatie en advies op het gebied van relaties, wonen, werk, geld, onderwijs, anti-discriminatie, gezondheid en verslaving aan jeugdigen, volwassen, ouderen en gezinnen in de gemeente Oisterwijk

    • 8.

      activiteiten op het gebied van maatschappelijke begeleiding van vluchtelingen die in het kader van de taakstelling in de gemeente Oisterwijk wonen zijn of komen te wonen

Artikel 4 Subsidieplafond

Voor het subsidie is een plafond vastgesteld van € 813.613,

  • a.

    voor het uitvoeren van incidentele activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 onder a van deze regeling: € 239.500

  • b.

    voor het uitvoeren van activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 onder b van deze regeling: € 574.113

Artikel 5 Opbouw van het subsidieplafond

a.Het subsidie voor incidentele activiteiten is als volgt opgebouwd:

Aanvrager

Activiteit

Maximaal bedrag in €

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, a, 1:

Impuls versterken basisstructuur met een maximum van € 25.000 per activiteit

200.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, a, 2:

Activiteiten gericht op integratie, participatie en educatie van vergunninghouders met een maximum van € 5.000 per activiteit

39.500

b.Het subsidie voor activiteiten voor de duur van het gehele kalenderjaar is als volgt opgebouwd:

Aanvrager

Activiteit

Maximaal bedrag in €

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 1 t/m 5:

Welzijnswerk, waaronder worden begrepen activiteiten gericht op het ondersteunen van mensen met een beperking, respijtzorg, mantelzorg, ouderenwerk, vrijwilligerswerk, opbouwwerk, cursussen preventie eenzaamheid, Buurt aan Z! en Z+!, welzijnsbezoekers, netwerkcoaches en de coördinatie van een taalhuis

327.655

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 1:

Preventieve verslavingszorg

11.230

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 1:

Inloop GGZ/kiemuur

20.000

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 6:

Dementieconsulent

74.498

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 7:

Juridische ehbo

3.880

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 7:

Slachtofferhulp

3.525

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 7:

Ondersteuning van huurders

4.595

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 7:

Instandhouden netwerk AED

7.655

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 7:

Voorziening anti-discriminatie

8.675

Artikel 1, b, 1

Artikel 3, b, 8:

Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders € 1.475 per vergunninghouder met een maximum van € 97.400, voor trajecten ten behoeve van de participatieverklaring een maximum € 15.000

112.400

Artikel 6 Wat zijn de verdelingsregels?

  • a.

    Indien de aanvrager ingevolge artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de gevraagde aanvulling op het gemeentekantoor is ontvangen. Als tijdstip waarop een bericht door het college van burgemeester en wethouders elektronisch is ontvangen, geldt ingevolge artikel 2:17, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht het tijdstip waarop het bericht zijn systeem van gegevensverwerking heeft bereikt.

  • b.

    Verlening van subsidie van aanvragen voor incidentele activiteiten die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst tot dat het voor de uitvoering van deze activiteiten vastgestelde subsidie plafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, onder a, van deze regeling, is bereikt.

  • c.

    Verlening van subsidie van aanvragen gedurende het kalenderjaar die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een door het college van burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de uitvoering van de activiteiten vastgestelde subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, onder b, van deze regeling is bereikt.

  • d.

    Bij de rangschikking van de aanvragen worden door het college van burgemeester en wethouders punten toegekend aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

 

 

Aspect

Maximaal aantal punten

 

1

De mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan de doelstellingen van het subsidie

40

 

2

De mate waarin de uit te voeren activiteiten bijdragen aan het vergroten van de eigen kracht en de maatschappelijke participatie van burgers en de kracht van de samenleving versterken

30

 

3

De mate waarin de aanvrager met beroepskrachten meewerkt aan de uitvoering van het inrichtingsplan voor het sociaal team en gebruik maakt van het door de gemeente Oisterwijk beschikbaar te stellen instrumentarium

30

 

4

De mate waarin de aanvrager met vrijwilligers de deelname van vrijwilligers aan trainingen bevordert om ondersteuningsvragen van burgers te herkennen en door te verwijzen

30

Artikel 7 Begrotingsvoorbehoud

Een subsidie ten laste van de gemeentelijke begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende geld ter beschikking wordt gesteld.

Artikel 8 Indexering

Het bedrag van het subsidieplafond is geïndexeerd volgens de indexering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die de gemeente Oisterwijk over het betreffende subsidietijdvak ontvangt van het rijk. De indexering wordt toegepast met inachtneming van het in artikel 7 van deze regeling gemaakte voorbehoud.

HOOFDSTUK 3 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVERLENING?

Artikel 9 Wanneer een aanvraag om subsidieverlening indienen?

  • a.

    Een aanvrage om subsidie voor een incidentele activiteit als bedoeld in artikel 3, onder a van deze regeling moet worden ingediend 12 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteit(en) waarvoor het subsidie wordt aangevraagd.

  • b.

    Een aanvraag om een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, onder b van deze regeling moet, in afwijking van artikel 7, lid 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2014, worden ingediend vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.

Artikel 10 Hoe een aanvraag om subsidieverlening indienen?

  • 1.

    Voor het indienen van een aanvraag om subsidieverlening moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal mét e-Herkenning, te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.

  • 2.

    Een aanvraag om subsidieverlening die is ingediend op of ná de in artikel 9 genoemde termijnen wordt niet in behandeling genomen.

Artikel 11 Wat zijn de algemene criteria voor subsidieverlening?

  • a.

    Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening waarop deze regeling ziet, dient een activiteitenplan te worden overgelegd, in welk activiteitenplan de aanvrager in elk geval beschrijft:

  • 1.

    De activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd

  • 2.

    De doelen en resultaten en hoe deze bijdragen aan het vergroten en behouden van zelfredzaamheid en participatie van burgers volgens de treden van zelfredzaamheid in de resultaatgebieden zoals beschreven in de bijlage van deze regeling

  • a.

    In het activiteitenplan wordt beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende criteria voor de subsidieverlening:

  • 1.

    de activiteiten zijn er op gericht dat de eigen kracht en de maatschappelijke participatie van (kwetsbare) burgers wordt vergroot, de kracht van de samenleving wordt versterkt en de vraag naar specialistische zorg en/of ondersteuning wordt voorkomen of verminderd

  • 2.

    bij de uitvoering van de activiteiten werkt de aanvrager samen met andere organisaties, netwerken en burgerinitiatieven waardoor een impuls wordt gegeven aan de samenwerking in de meest brede zin van het woord tussen burgers, organisaties, netwerken, bedrijfsleven en/of gemeente

  • 3.

    de aanvrager verleent medewerking aan een gemeentelijke monitor en verstrekt daartoe de gevraagde informatie

  • 4.

    de aanvrager draagt zorg voor een proactieve houding van zijn medewerkers en de vrijwilligers die zij inzetten. De medewerkers beschikken over de nodige competenties om ondersteuningsvragen van burgers op een vraaggerichte integrale manier op te pakken, stemmen af met het informele netwerk en/of met het sociaal team en maken hiervan gebruik van het regionaal ontwikkeld instrumentarium

  • 5.

    van de aanvrager die voor de uitvoering van de activiteiten vrijwilligers inzet, wordt verwacht dat zij de deelname van vrijwilligers aan trainingen bevordert om ondersteuningsvragen van burgers te herkennen en actief op te nemen

  • 6.

    de aanvrager voert zijn activiteiten uit met inachtneming van de geldende gedragsregels, werkwijzen en/of wettelijke vereisten

  • 7.

    de activiteiten van de aanvrager zijn algemeen toegankelijk en worden laagdrempelig en via meerdere kanalen aangeboden

  • 8.

    de aanvrager onderzoekt stelselmatig de behoeften die bij de bewoners leven. Indien de aanvrager alleen maar faciliteert zijn de kosten van de activiteiten die daarmee verband houden niet subsidiabel

  • a.

    Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een begroting te worden overgelegd, in welke begroting de aanvrager in elk geval beschrijft:

  • 1.

    de begroting van en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten

  • 2.

    bij derden aangevraagde subsidies en/of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten waarop de ingediende aanvraag ziet

  • a.

    Het subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijke kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van in deze regeling in artikel 3 genoemde activiteiten die resteren ná aftrek van bijdragen van derden.

Artikel 12 Wat zijn de specifieke criteria voor subsidieverlening?

In het activiteitenplan wordt tevens beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende specifieke criteria voor het subsidie:

  • 1.

    de aanvrager biedt in de gemeente Oisterwijk activiteiten aan of voert activiteiten uit op het terrein van het welzijnswerk, vrijwilligerswerk, zorg, participatie, opbouwwerk en maatschappelijke ondersteuning

  • 2.

    voor het versterken van de basisstructuur in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de incidentele activiteiten:

    • 1.

      de eigen kracht, het sociaal netwerk of onderlinge steunsystemen van inwoners versterken

    • 2.

      bijdragen aan een laagdrempelige daginvulling van (kwetsbare) inwoners, waardoor zij meer in staat zijn om zelf oplossingen voor hun ondersteuningsvraag te vinden

    • 3.

      wijk- en/of buurtinitiatieven die de leefbaarheid en sociale samenhang in de wijken en/of buurten versterken

  • 3.

    voor de integratie, participatie en educatie van vergunninghouders in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de incidentele activiteiten:

    • 1.

      de eigen kracht en het sociaal netwerk van vergunninghouders versterken

    • 2.

      de activiteiten van de aanvrager zijn algemeen toegankelijk en richten zich niet uitsluitend op vergunninghouders

    • 3.

      worden uitgevoerd samen met ten minste twee andere organisaties en afgestemd met Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Midden-Brabant

  • 4.

    voor het voorkomen van overbelasting van mantelzorgers in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      het aanbieden van respijtzorg

    • 2.

      het bieden van beleidsmatige ondersteuning en afstemming van netwerken

    • 3.

      het bieden van complexere (systeem) begeleiding

    • 4.

      het uitvoeren van een Steunpunt Mantelzorg

    • 5.

      het uitvoeren van de Dag van de mantelzorg

    • 6.

      het uitvoeren van mantelzorgactiviteiten

    • 7.

      het uitvoeren en het verstrekken van het Mantelzorgcompliment á € 25 per mantelzorger

  • 5.

    voor het ondersteunen van kwetsbare ouderen en vrijwilligers in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      ondersteuning van de pilot “Buurtgenoten” en het “Platform kwetsbare burgers” en werkgroepen die daar onder vallen

    • 2.

      ondersteuning aan ouderenorganisaties en vrijwilligers en hun netwerken

    • 3.

      het bijdragen aan het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal over wonen, welzijn en zorg in de gemeente Oisterwijk

    • 4.

      beleidsmatige ondersteuning op het gebied van ouderenwerk, preventie en Dementievriendelijke gemeente Oisterwijk

    • 5.

      het geven van informatie en doorverwijzen bij verzoeken om individuele verzoeken van ouderen om ondersteuning

    • 6.

      het stimuleren van wijk- en/of buurtgerichte activiteiten voor (kwetsbare) ouderen gericht op ontmoeting

    • 7.

      het coördineren van activiteiten van gekwalificeerde vrijwilligers die bij kwetsbare ouderen huisbezoeken afleggen

    • 8.

      het coördineren en uitvoeren van activiteiten in het kader van preventie eenzaamheid en depressie

    • 9.

      het uitvoeren van het Meldpunt eenzaamheid

  • 6.

    voor het werven en begeleiden van vrijwilligers en het ontwikkelen van ondersteuningsstructuren voor vrijwilligers in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      het project “Oisterwijk DOET”, inhoudende het bemiddelen van bijstandsgerechtigden naar vrijwilligerswerk, het coördineren en stimuleren van deelname van organisaties aan “NL Doet”, het ondersteunen van vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties alsmede het verzorgen van informatie

    • 2.

      het project “KLUS&DIENST” inhoudende het bijeen brengen van vraag en aanbod van klussen ten behoeve van inwoners in de gemeente van 65 jaar en ouder of mensen met een beperking door het werven van bijstandsgerechtigden en vrijwilligers en daarnaast het verstrekken van vouchers

    • 3.

      het project “thuisadministratie”, inhoudende het met behulp van vrijwilligers ondersteunen van inwoners bij het onderhouden van hun thuisadministratie en hulp bij een juist en optimaal gebruik van wet- en regelgeving

    • 4.

      het uitvoeren van het Steunpunt vrijwilligerswerk

    • 5.

      het uitvoeren van De week van de vrijwilliger

  • 7.

    voor het opbouwwerk in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      het ondersteunen van kwetsbare groepen bij het opzetten of onderhouden van netwerken en/of het organiseren van activiteiten

    • 2.

      het uitvoeren van initiatieven “Buurt aan Z!”, “Buurt aan Z+!”, en burgerparticipatie en het daarvoor actief benaderen van inwoners uit de wijk of buurt

    • 3.

      ondersteunen van besturen en vrijwilligers van wijkcentra ter uitvoering van de op 17 mei 2016 door de besturen van de wijkcentra en de gemeente ondertekende intentieverklaring en bezettingsplannen

  • 8.

    voor activiteiten “Buurt aan Z!” en “Buurt aan Z!+” in de gemeente Oisterwijk geldt verder:

    1.“Buurt aan Z!”

  • i.

    Wijk- en dorpsbewoners of andere organisaties kunnen een bedrag van maximaal € 250,- krijgen voor uitvoering van een zelfbedacht initiatief dat bijdraagt aan de vergroting van leefbaarheid of sociale samenhang in hun leefomgeving. Een aanvraag komt van een buurt met een aantal straten, waarbij de beoordeling per buurt plaats vindt. Het bedrag wordt jaarlijkse afgebouwd Het eerste jaar krijgt de buurt de maximale bijdrage van € 250. Het tweede jaar krijgt de buurt de helft van de maximale bijdrage van € 125. Vanaf de derde keer dat de buurt mee wilt doen, ontvangen zij geen bijdrage.

    2.“Buurt aan Z!+

  • i.

    Op grond van “Buurt aan Z!+” kan aan bewoners uit een aandachtsbuurt of een buurt met een lage sociale cohesie een bedrag van maximaal € 500 worden verleend voor de uitvoering van een initiatief dat bijdraagt aan de vergroting van leefbaarheid of sociale samenhang in hun leefomgeving.

  • 1.

    voor de coördinatie van een taalhuis in de gemeente Oisterwijk, geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      het uitvoeren van activiteiten ten behoeve van het taalhuis overeenkomstig het Uitvoeringsplan laaggeletterdheid, periode 2016-2019

    • 2.

      het zorgen voor de lokale verbinding met doorverwijzers in het taalhuis en inbedding van het taalhuis in de gemeente en organisaties in het sociaal domein

  • 2.

    voor het ondersteunen van mensen met dementie en hun cliëntsysteem in de gemeente Oisterwijk , geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      het bereik van 60 gezinnen waarvan 60% nieuwe aanmeldingen zijn

    • 2.

      dat een minimale ureninzet van 70% cliëntgericht is

    • 3.

      dat de rol van de dementieconsulent wordt gecombineerd met die van de casemanager voor de huisartsenpraktijken in de gemeente

    • 4.

      het bieden van beleidsmatige ondersteuning en afstemming van netwerken in het kader van “Dementievriendelijke gemeente Oisterwijk”

    • 5.

      het uitvoeren van een lotgenotencontactgroep voor mantelzorgers van mensen met dementie

  • 3.

    voor de Inloop GGZ/kiemuur in de gemeente Oisterwijk geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    1.het door ervaringsdeskundigen uitvoeren van ten minste twee vrij toegankelijke en laagdrempelige ontmoetingsplekken in een wijkcentrum voor ondersteuning, advies of een luisterend oor voor cliënten van het regionaal instituut beschermd wonen en buurt- of wijkbewoners

  • 4.

    voor de maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders in de gemeente Oisterwijk , geldt voor de aanvrager dat de activiteiten inhouden:

    • 1.

      het uitvoeren van een informatiepunt Integratie en inburgering

    • 2.

      het bieden van groepsgewijze voorlichting

    • 3.

      het bieden van ondersteuning bij gezinsherenging van vergunninghouders

    • 4.

      het bieden van maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders

    • 5.

      het uitvoeren van de Participatieverklaringstrajecten zoals opgenomen in het door het gemeentebestuur van Oisterwijk vastgestelde Plan van aanpak van 23 augustus 2016

    • 6.

      het initiëren en bevorderen van ontmoetingen tussen vluchtelingen en bewoners van de gemeente Oisterwijk met bijzondere aandacht voor de buurtbewoners van de gehuisveste of te huisvesten vergunninghouders

    • 7.

      het vervullen van een spilfunctie binnen activiteiten die voor vluchtelingen in de gemeente worden georganiseerd

Artikel 13 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidieverlening beslist?

  • a.

    Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 onder a wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • b.

    Op een volledig ingediende aanvraag om subsidieverlening als genoemd in artikel 9 onder b wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist op 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

Artikel 14 Wat houdt het besluit tot subsidieverlening in?

  • a.

    De beslissing tot subsidieverlening houdt in:

    • 1.

      de hoogte van het bedrag van subsidieverlening

    • 2.

      de activiteit(en) waarvoor de subsidieverlening plaatsvindt

    • 3.

      de periode gedurende welke subsidie wordt verleend

    • 4.

      de eventueel aan de subsidieverlening te verbinden verplichtingen

  • b.

    De beslissing tot subsidieverlening houdt tevens de beslissing in tot het betaalbaar stellen van een voorschot.

HOOFDSTUK 4 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVASTSTELLING?

Artikel 15 Wanneer een aanvraag om subsidievaststelling indienen?

  • a.

    Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder a, van deze regeling moet worden ingediend binnen 12 weken nadat de activiteit(en) waarvoor de subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd.

  • b.

    Een aanvraag om subsidievaststelling die betrekking heeft op een subsidie als bedoeld in artikel 3, onder b, van deze regeling moet worden ingediend vóór 1 april volgend op het kalenderjaar waarop het bijbehorende besluit tot subsidieverlening betrekking heeft.

  • c.

    Een aanvraag om subsidievaststelling hoeft niet te worden ingediend als de subsidie-ontvanger bij het besluit tot subsidieverlening wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de subsidievaststelling ambtshalve plaats en wel binnen 12 weken nadat de gevraagde inlichtingen door de subsidie-ontvanger aan het college van burgemeester en wethouders zijn verstrekt.

Artikel 16 Hoe een aanvraag om subsidievaststelling indienen?

Voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal mét e-Herkenning te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.

Artikel 17 Waar wordt een aanvraag om subsidievaststelling aan getoetst?

  • a.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening tot en met € 5.000, getoetst aan:

    • 1.

      in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend is (zijn) uitgevoerd en

    • 2.

      indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen

  • b.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van € 5.001 tot en met € 50.000, getoetst aan:

    • 1.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd en

    • 2.

      indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen

  • c.

    Een aanvraag om subsidievaststelling wordt, bij bedragen van subsidieverlening van méér dan € 50.000, getoetst aan:

    • 1.

      een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de activiteit(en) waarvoor subsidie is verleend daadwerkelijk is (zijn) uitgevoerd

    • 2.

      een financieel verslag of jaarrekening van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten

    • 3.

      een balans en toelichting van het betreffende tijdvak waarover subsidieverlening heeft plaatsgevonden

    • 4.

      een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant en

    • 5.

      indien van toepassing, is voldaan aan de aan de subsidieverlening verbonden verplichtingen

Artikel 18 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidievaststelling beslist?

Op een volledig ingediende aanvraag om subsidievaststelling wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de aanvraag is ingediend.

Artikel 19 Wat houdt het besluit tot subsidievaststelling in?

Een besluit tot subsidievaststelling houdt in:

a.indien uit de aanvraag om subsidievaststelling blijkt dat is voldaan aan de in artikel 17 onder a, b of c, gestelde voorwaarden

  • 1.

    de hoogte van het bedrag van subsidievaststelling

  • 2.

    het bedrag en de termijn van het te verrekenen voorschot

Artikel 20 Slotbepalingen

  • a.

    Op een aanvraag om een subsidieverlening en/of subsidievaststelling die is ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze subsidieregeling alsmede op enig bezwaar of beroep, ingesteld tegen een besluit over een dergelijke aanvraag, blijft de Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2016 van toepassing.

  • b.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op 1 oktober 2016 en vervalt op 1 januari 2018.

  • c.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Regeling subsidie basisstructuur gemeente Oisterwijk 2017.

Aldus vastgesteld en besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk op 27 september 2016.

secretaris

Ineke Depmann

burgemeester

Hans Janssen

BIJLAGE

Bijlage als genoemd in artikel 11, onder a, 2 van deze regeling

Resultaatgebied

Trede 1:

acute problematiek

Trede 2:

niet zelfredzaam

Trede 3:

beperkt zelfredzaam

Trede 4:

voldoende zelfredzaam

Trede 5:

volledig zelfredzaam

Sociaal netwerk

Geen (noodzakelijke steun van het) netwerk

Door een blijvende in de burger gelegen oorzaak niet in staat om zelfstandig een sociaal netwerk te onderhouden dat ondersteunend is bij maatschappelijke participatie.

Door een op te lossen omstandigheid en/of in een burger gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om zelfstandig een sociaal netwerk te onderhouden dat ondersteunend is bij maatschappelijke participatie. Er is enige steun vanuit ondersteunend netwerk.

In staat om een sociaal netwerk op te bouwen en te onderhouden dat voldoende steun biedt om in trede 5 te komen.

Burger heeft een sociaal netwerk, dat ondersteunend is bij maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid, en kan dit onderhouden.

Huisvesting

Dakloos

Burger heeft wel huisvesting maar die huisvesting is onveilig, vervuild, ongezond en/of past niet bij de beperking die iemand heeft. Burger kan de woning niet betalen. Uithuiszetting dreigt. Burger heeft huisvesting op een plaats waar deze persoon niet gewenst is.

Veilige en stabiele huisvesting maar slechts beperkt toereikend, in onderhuur en/of geen autonome huisvesting. In staat om met ondersteuning het huishouden op orde te houden.

Veilige en toereikende huisvestiging, regulier (huur)contract gedeeltelijke autonome huisvesting. Het huishouden wordt zelfstandig op orde gehouden.

Veilige en toereikende huisvestiging, regulier (huur)contract en autonome huisvesting.

Financiële situatie

Geen inkomsten (ook niet vanuit systeem), hoge en groeiende schulden.

Onvoldoende inkomsten en ongepast uitgavepatroon. Groeiende schulden.

Inkomen komt aan basisbehoeften tegemoet, en/of er is een gepast uitgavepatroon, eventuele schulden zijn stabiel, en/of er is bewindvoering/inkomens-beheer.

Inkomen komt aan basisbehoeften tegemoet zonder uitkering. Schulden worden zelf beheerd en deze verminderen.

Inkomen ruim voldoende, goed financieel beheer, mogelijkheid om te sparen.

Thuissituatie (zonder kinderen)

Sprake van huiselijk geweld, seksueel of verbaal geweld of verwaarlozing. Huisgenoten worden bedreigd in hun welzijn of ontwikkeling.

Dreiging van onveilige situatie, zoals huiselijk geweld of verbaal geweld.

Huisgenoten erkennen problemen en proberen negatief gedrag te veranderen. Huisgenoten hebben ondersteuning nodig om dit te doen.

Relationele problemen tussen huisgenoten zijn niet (meer) aanwezig.

Communicatie tussen huisgenoten is consistent open. Huisgenoten ondersteunen elkaar. Er wordt geleefd in een gezonde leefomgeving.

Opvoed- en opgroeisituatie vanuit perspectief ouders/verzorgers (in aanvulling op thuissituatie).

In aanvulling op ‘thuissituatie’: sprake van kindermishandeling. Ouders zijn niet in staat te zorgen voor een veilige situatie voor hun kinderen. Kinderen worden bedreigd in hun welzijn en/of ontwikkeling.

Door een blijvende in de burger gelegen oorzaak niet in staat om zelfstandig een klimaat te scheppen waarin kinderen zichzelf veilig kunnen ontwikkelen en ontplooien. Dreiging van kindermishandeling.

Door een op te lossen omstandigheid en/of in een burger gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om zelfstandig een klimaat te scheppen waarin kinderen zichzelf veilig kunnen ontwikkelen en ontplooien.

In staat om een veilig klimaat te kunnen scheppen waarin kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Er is een veilig klimaat waarin kinderen zichzelf kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Opvoed- en opgroeisituatie vanuit perspectief kind (in aanvulling op thuissituatie).

Vormt een gevaar vorm zichzelf en/of anderen.

Door een blijvende in het kind gelegen oorzaak niet in staat om zich zelfstandig te kunnen ontwikkelen en ontplooien.

Door een op te lossen omstandigheid en/of in een klant gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om zich te zelfstandig kunnen ontplooien en ontwikkelen.

In staat om zich te kunnen ontplooien en ontwikkelen.

Kind ontplooit en ontwikkelt zich op een gezonde manier.

Mantelzorgonder-steuning (vanuit perspectief mantelzorger)

Overbelast en daardoor niet in staat om mantelzorg te verlenen

Niet in staat om balans aan te brengen in draaglast en draagkracht

Door een op te lossen omstandigheid en/of in mantelzorger gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om balans aan te brengen in draaglast en draagkracht.

Burger is in staat om balans aan te brengen maar loopt risico op overbelasting.

De draaglast staat in de juiste verhouding tot de draagkracht.

Daginvulling (de wijze waarop iemand zijn dagen invult zoals (vrijwilligers)werk, school) en participeert in de samenleving.

Combinatie van geen zinvolle daginvulling en veroorzaken overlast. Geen participatie door crisissituatie in overlevingsmodus

Geen daginvulling maar geen overlast. Gebrek aan motivatie om te kunnen deelnemen. Gebrek aan vaardigheden om te kunnen deelnemen.

Niet in staat om zelfstandig te komen tot een zinvolle en passende daginvulling. Door een op te lossen omstandigheid en/of in een klant gelegen oorzaak tijdelijk niet in staat om te participeren.

In staat om zelfstandig te komen tot een zinvolle en passende daginvulling.

Iemand heeft een zinvolle daginvulling

Naar boven