Gemeenteblad van Olst-Wijhe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2016, 13092 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Olst-Wijhe | Gemeenteblad 2016, 13092 | Beleidsregels |
Beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie 2016
De gemeenteambtenaar bedoeld in artikel 231, tweede lid, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet en artikel 1, tweede lid Wet WOZ van de gemeente Deventer en de gemeente Olst–Wijhe en de gemeente Raalte;
- artikel 1 van de Verordening onroerende-zaakbelastingen van Deventer, Olst-Wijhe en Raalte;
- artikel 2 van de Verordening belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten van Deventer;
- artikel 2 van de Verordening hondenbelasting van Deventer;
- artikel 3 van de Verordening rioolheffing van Deventer, Olst-Wijhe en Raalte;
- artikel 2 van de Verordening afvalstoffenheffing van Deventer, Olst-Wijhe en Raalte ;
- artikel 2 van de Verordening haven- en opslaggelden (liggelden woonschepen) van Deventer;
- artikel 4 van de Verordening BIZ Bedrijventerreinen van Deventer;
- Hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken.
Beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie voor de WOZ- beschikking en voor de aanslag gemeentelijke belastingen:
In sommige gevallen brengen de wettelijke regels met zich mee dat meer personen belastingplichtig kunnen zijn voor één belastingobject (onroerende zaak, perceel, hond).
In een aantal gevallen bestaat overeenstemming tussen belastingplichtigen op wiens naam een aanslag moet worden gesteld. Indien een dergelijke overeenstemming ontbreekt stelt de gemeente de aanslag ten name van één van de belastingplichtigen. In deze gevallen wordt een voorkeursvolgorde gehanteerd bij de aanwijzing van de belastingplichtige die de aanslag op zijn of haar naam krijgt.
Deze voorkeursvolgorde is gebaseerd op de veronderstelde betaalcapaciteit en doelmatige c.q. doeltreffende heffing en invordering en wordt toegepast voor zover de gegevens voorhanden of te achterhalen zijn.
De in de voorkeursvolgorde neergelegde criteria bevatten geen limitatieve opsomming. Zij moeten worden beschouwd als richtlijnen voor de meest voorkomende gevallen.
Artikel 1: Voorkeursvolgorde zakelijke rechten: Onroerende-zaakbelastingen en belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten van genothebbenden krachtens eigendom, bezit of beperkt recht.
Met betrekking tot de gemeentelijke belastingen die worden geheven van genothebbenden krachtens eigendom, bezit of beperkt recht wordt, indien er met betrekking tot één roerende of onroerende zaak verschillende categorieën genothebbenden zijn, de aanslag in onderstaande volgorde gesteld ten name van:
1.1.1 de opstaller, met uitzondering van degene die een afhankelijk opstalrecht, dan wel een opstalrecht ten behoeve van de aanleg en het onderhoud van onder – of bovengrondse leidingen heeft;
1.1.3 de eigenaar of de appartementsgerechtigde;
1.1.4 degene die op andere wijze als genothebbende naar voren komt, daaronder begrepen de bezitter.
Artikel 2 Voorkeursvolgorde voor gemeentelijke belastingen die worden geheven van genothebbenden krachtens eigendom, bezit of beperkt recht: de aanslag wordt in onderstaande volgorde gesteld ten name van:
2.1.1 de eigenaar die ook als gebruiker bekend is;
2.1.2 de eigenaar met het grootste aandeel in de onroerende zaak;
2.1.3 de eigenaar als natuurlijk persoon;
2.1.4 de eigenaar woonachtig binnen Nederland;
2.1.5 de eigenaar die de oudste in leeftijd is
2.2 In geval van een onverdeelde boedel wordt de aanslag op naam gesteld van “de erven van” als vertegenwoordiger van de erven wordt aangemerkt degene die als executeur testamentair is aangewezen. Indien geen executeur testamentair is aangewezen worden de erven tezamen als belastingplichtige aangewezen.
Artikel 3 Voorkeursvolgorde: Onroerende-zaakbelastingen en belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten en rioolheffing van gebruikersvoor niet – woningen
3. Met betrekking tot de onroerende- zaakbelastingen en de belastingen op roerende bedrijfsruimten en rioolheffing die wordt geheven van gebruikers van niet - woningen wordt de aanslag in onderstaande volgorde gesteld ten name van:
3.1.1 degene die als gebruiker in het bestand van de Kamer van Koophandel vermeld is;
3.1.2 degene die ook als genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht wordt aangemerkt;
3.1.3 degene die op andere wijze als gebruiker naar voren komt.
3.2 Met betrekking tot de onroerende- zaakbelastingen en de belasting op roerende bedrijfsruimten en de rioolheffing die wordt geheven van gebruikers van niet - woningen die geen rechtspersoonlijkheid bezittende lichamen zijn, wordt de aanslag in onderstaande volgorde gesteld ten name van: de maatschap, een vennootschap onder firma (V.O.F.) of de commanditaire vennootschap (C.V.).
Artikel 5 Voorkeursvolgorde rioolheffing van gebruikers van woningen
indien de woning onzelfstandig wordt gebruikt of indien er sprake is van volgtijdig gebruik, wordt de aanslag als volgt opgelegd, bij het :
gebruikmaken door degene aan wie een deel van een perceel in gebruik is gegeven, aangemerkt als gebruikmaken door degene die dat deel in gebruik heeft gegeven, met dien verstande dat degene die het deel in gebruik heeft gegeven, bevoegd is de heffing als zodanig te verhalen op degene aan wie dat deel in gebruik is gegeven;
ter beschikking stellen van een perceel voor volgtijdig gebruik aangemerkt als gebruikmaken door degene die dat perceel ter beschikking heeft gesteld, met dien verstande dat degene die het perceel ter beschikking heeft gesteld, bevoegd is de heffing als zodanig te verhalen op degene aan wie het perceel ter beschikking is gesteld.
Artikel 6 Voorkeursvolgorde hondenbelasting
6.3.1 degene die aangifte heeft gedaan, voor zover meerderjarig;
6.3.2 degene die het eerst gevestigd is;
6.4 degene die naar andere omstandigheden beoordeeld daarvoor in aanmerking komt.
Voor zover de belasting wordt geheven over een belastingtijdvak, is bij de toepassing van de voorkeursvolgorde beslissend de situatie bij de aanvang van dat tijdvak of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
In de gevallen dat er een keuzesituatie bestaat met betrekking tot de tenaamstelling van een beschikking ingevolge hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken, voor een eigenaar van een woning of een eigenaar of gebruiker van een niet woning, zijn de beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie, als vastgesteld in artikel 1, 2 en 3 van overeenkomstige toepassing.
In de gevallen dat er een keuzesituatie bestaat met betrekking tot de tenaamstelling van een beschikking ingevolge hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken, voor een gebruiker van een woning, is de beleidsregel voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie, als vastgesteld in artikel 4 van overeenkomstige toepassing.
In afwijking van het bepaalde in de voorgaande artikelen kan de tenaamstelling van een aanslag na een schriftelijk verzoek van een potentiële belastingplichtige worden gewijzigd voor zover dit niet leidt tot een mogelijke situatie dat de belasting niet kan worden betaald dan wel ingevorderd. Het verzoek is voorzien van de handtekening van de betrokkenen;
Indien door welke oorzaak dan ook een aanslag wordt opgelegd in afwijking van het in de voorgaande onderdelen bepaalde, is die aanslag alleen vernietigbaar als er sprake is van willekeur (beroep bij de rechter is mogelijk).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-13092.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.