Gemeenteblad van Someren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Someren | Gemeenteblad 2016, 128333 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Someren | Gemeenteblad 2016, 128333 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement burgerlijke stand Someren 2016
Burgemeester en wethouders van de gemeente Someren.
Gelet op het bepaalde in artikelen 16, Boek I Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994:
Vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en de locaties waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht.
Artikel 2 Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Someren worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente zijn benoemd en wier benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. De benoeming / beëdiging dient te blijken uit een recente verklaring van de gemeente.
De benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikellid 3 geschiedt eerst nadat het bruidspaar of de partners de betrokken persoon hebben gekozen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Het schriftelijk of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk zes weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Someren. Bij aanvraag dienen benoeming en beëdiging te worden overgelegd.
Indien het rechtsfeit niet plaatsvindt op de vastgelegde datum en betrokkenen alsnog willen dat het rechtsfeit plaatsvindt op een ander moment of in een andere locatie zoals bedoeld in het derde lid van dit artikel, dient ten aanzien van die locatie een hernieuwde overeenkomst tot gebruik te worden gesloten.
Artikel 4 Voorwaarden voor gebruik van eentrouwlocatie
Eénmalig gebruik van een locatie als hier bedoeld geschiedt eerst nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen zoals bedoeld in artikel 3, derde lid. Het schriftelijk of digitaal verzoek tot vastlegging van het rechtsfeit, geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie. Dit moet uiterlijk 12 weken vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn gezonden. Zowel de aanvragers als de locatie-beheerder/eigenaar wordt schriftelijk de beslissing meegedeeld.
Een trouwlocatie moet (rolstoel)toegankelijk zijn voor iedereen. De trouwlocaties moeten voldoen aan de algemene eisen van openbare orde en veiligheid. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor borgen van de veiligheid zoals het weren van ‘ongenode gasten’. Ook de veiligheid van de (buitengewoon)ambtenaar van de burgerlijke stand moet gewaarborgd zijn.
De gemeente Someren is niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens of voortvloeiend uit de huwelijksvoltrekking in de locatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is een gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.
De backofficemedewerker publiekszaken van dienst is belast met de leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand is geopend op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de afdeling voor het publiek is geopend. Dit geldt voor zover deze dagen geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen zijn in de zin van artikel 3, eerste lid van de Algemene termijnenwet of overige, door het college danwel de backofficemedewerker aan te wijzen dagen en uren. In bijzondere gevallen kan het college besluiten de openingstijden te beperken.
Het bureau van de ambtenaar van de burgerlijke stand in het gemeentehuis, Wilhelminaplein 1, is voor het voltrekken van huwelijken geopend van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur (aanvangstijd) en andere door burgemeester en wethouders of de backofficemedewerjker aangewezen dagen als bedoeld in het eerste lid, van 10.00 uur tot en met 15.00 uur (aanvangstijd).
In de tijd dat de afdeling voor het publiek is geopend, vinden werkzaamheden van de ambtenaar van de burgerlijke stand plaats op afspraak. Belanghebbenden kunnen hiervoor schriftelijk, digitaal of door middel van telefonische vastlegging afspraken maken. Belanghebbenden die de afspraak niet tijdig nakomen, dienen een nieuwe afspraak te maken .
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan de backofficemedewerker, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende genoegzaam aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Artikel 7 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
Ten aanzien van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, anders dan in het eerste lid genoemde reguliere buitengewoon ambtenaren, geldt dat een door het college of door een gemandateerde ambtenaar voor de totstandkoming van het rechtsfeit benoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, geen recht geeft op vergoeding van gemeentewege.
Toelichting op het reglement burgerlijke stand Someren 2016.
Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten om een huwelijk te sluiten of een partnerschap te registreren dan wel om een geregistreerd partnerschap om te zetten in een huwelijk, het gebruik van locaties tot gemeentehuis speciaal voor het sluiten van huwelijken en het registreren van partnerschappen of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. In het reglement is als begrip voor de trits huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk gekozen voor "rechtsfeit". Daarmee wordt de veelvuldige herhaling in de uitgebreide tekst voorkomen. Op verzoek van het bruidspaar of van partijen die hun partnerschap willen registreren dan wel hun geregistreerd partnerschap willen omzetten in de rechtsvorm huwelijk, kan plaatsvinden op een eigen locatie als voldaan wordt aan de voorwaarden genoemd in artikel 4. Voorts geeft het reglement bepalingen ten aanzien van de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993,nr, 555). Tevens zijn burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand blijven op grond van de wet zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden. De wet bepaalt voorts dat burgemeester en wethouders een reglement burgerlijke stand dienen vast te stellen.
Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijke Wetboek).
De aanwijzing van een locatie als gemeentehuis wordt genomen door de raad. Someren heeft gekozen voor deregulering en houdt rekening met de wens van de burger om een locatie waar het rechtsfeit zal moeten plaatsvinden, naar eigen inzicht en buiten de permanent aangewezen locaties, te mogen kiezen. De gemeenteraad heeft de gehele gemeente Someren aangewezen als trouwlocatie.
In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. De benoeming van ambtenaren van de burgerlijke stand en van buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt door het college. Someren kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die reeds in een andere gemeente is benoemd en welke benoeming (en hun beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit. Het beleid geeft dus geen ruimte om personen die willen worden benoemd voor één enkel rechtsfeit, maar niet (meer) zijn benoemd en ook niet (meer) zijn beëdigd, te benoemen en te laten beëdigen. Het argument daartoe is gelegen in het feit dat daarmee de kwaliteit van de werkzaamheden beter kan worden bewaakt. De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) daarover geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe benoeming betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen".
Is er sprake van het benoemen voor het tot stand komen van één enkel rechtsfeit, dan kán de buitengewoon ambtenaar tevens worden benoemd door een besluit van de daartoe gemandateerd ambtenaar. In de praktijk is het de backofficemedewerker publiekszaken van dienst die deze besluiten neemt. De achterliggende gedachte is gelegen in het feit dat daarmee het college wordt ontlast en de uitvoering aanmerkelijk praktischer kan verlopen. Voorts wordt aangegeven dat benoemingen van ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die vóór de totstandkoming van het reglement hebben plaatsgevonden, worden geëerbiedigd.
Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken dienen uit te oefenen.
Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaatsvindt, moet een bestendig karakter dragen. Bijvoorbeeld het huwen in een ommuurde tuin van een (land)huis is algemeen toegestaan. Echter is het tot stand komen van een rechtsfeit op de openbare weg, in een bos, park of in het veld niet toegestaan. Het kan immers niet als trouwlocatie dienen omdat het geen ommuurde tuin behorende bij een formeel adres betreft. Daarbij gaat het om het tot stand komen van het rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het formele gedeelte van het tot stand komen van een rechtsfeit in een "gemeentehuis" dient plaats te vinden en het verdere, feestelijk gedeelte van de plechtigheid op een andere locatie zoals een varende boot of in het bos kan plaatsvinden. Voorts geeft artikel 3 aan dat een locatie als trouwlocatie kan dienen voor één enkele plechtigheid. Dat betekent wél dat, indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, de aanwijzing van de locatie als gemeentehuis vervalt. Er zal dan een nieuwe afspraak moeten worden gemaakt en een nieuwe overeenkomst moeten worden gesloten.
Artikel 4 Gebruik van een locatie voor het tot stand komen van een rechtsfeit
Een rechtsfeit kan in principe slechts plaatsvinden in een gemeentehuis. Uitzonderingen daarop zijn wettelijk geregeld (bijvoorbeeld de dreiging dat één van de partners komt te overlijden, biedt de mogelijkheid om ook in een ziekenhuis het huwelijk te voltrekken of het partnerschap te registreren).
Een locatie dient als trouwlocatie indien de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente het gebruik van de locatie als trouwlocatie toestaat.
Bij veiligheid moet in casu worden gedacht aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal bruidsgasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen van dagen, rolstoelgebruikers etc.
De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen. Omdat de openbaarheid tot praktische problemen kan leiden doordat onvoorzien veel personen de plechtigheid willen bijwonen of indien bezoekers mogelijk de openbare orde verstoren, kan de ambtenaar van de burgerlijke stand of de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand bepalen wie tot de plechtigheid wordt toegelaten.
Een trouwlocatie mag niet in strijd zijn met de openbare orde, goede zeden en wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Men kan dan denken aan een lijkenhuis op een kerkhof om daar middernachtelijk een huwelijk te voltrekken. Daarbij moet ook de openbaarheid in acht worden genomen.
Gebouwen of instellingen die een religieuze functie hebben kunnen aangewezen worden als trouwlocatie als het niet in strijd is met artikel 68 Boek 1 Burgerlijk Wetboek ("geen godsdienstige plechtigheden zullen mogen plaats hebben, voordat de partijen aan de bedienaar van de eredienst, zullen hebben doen blijken, dat het huwelijk ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand is voltrokken").
Om logistieke en organisatorische redenen dient het gebruik van een locatie als éénmalige trouwlocatie in relatie tot de afspraak om de totstandkoming van een rechtsfeit te regelen, tijdig (ten minste twaalf weken) vóór de datum schriftelijk te worden geregeld. Aan het gebruik van een locatie als trouwlocatie dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit te zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ondertekende "Overeenkomst trouwlocatie", de terugontvangst hiervan neemt in de regel veel tijd in beslag). In uitzonderlijke gevallen kan van de termijn worden afgeweken. De beoordeling ligt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand omdat deze persoon het best inzicht heeft in de situatie.
De gemeente heeft geen enkele verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente toestaat de locatie als trouwlocatie te gebruiken. De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. Daarbij moet ook worden gedacht aan het strooien met rijst of bloemen en de aansprakelijkheidsvraag voor de gevolgen ervan als letselschade. Dat neemt echter niet weg dat de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht moet kunnen inrichten.
De verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van het college. Zij wijzen ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die is belast met de leiding. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is de backofficemedewerker publiekszaken van dienst aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.
In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken. Dit is volgens het reglement een bevoegdheid van het college. Conform de systematiek van de geldende mandaatregeling mag deze bevoegdheid in de praktijk in mandaat worden uitgeoefend door de behandelend ambtenaar, in dit geval de backofficemedewerker publiekszaken van dienst. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden. De werkzaamheden van de burgerlijke stand vinden ook plaats op afspraak. De afspraakmomenten vinden binnen de reguliere openingstijden plaats en hoeven daarom geen aparte regeling.
De afspraken voor het gebruik van een locatie als trouwlocatie, het aangaan van een rechtsfeit dient tijdig te worden gemaakt. De oorzaak is gelegen in het feit dat een aantal zaken behoort te worden geregeld die tijd en zorgvuldigheid vergen. Aan het vastleggen van een rechtsfeit ligt een aantal (persoons)gegevens ten grondslag die moeten worden getoetst. In bepaalde gevallen blijken aanstaande partners alsnog bepaalde (internationale) documenten te moeten aanleveren. De identiteit moet vaststaan en de personen moeten ook daadwerkelijk een rechtsfeit tot stand mogen laten komen. Personen dienen voorts wettelijk tijdig vooraf aangifte te doen, waarna een wettelijke wachttermijn van twee weken min een dag in acht moet worden genomen. Daarnaast dient een ambtenaar eventueel te worden benoemd en/ of te worden ingedeeld. Met name de indeling en de beschikbaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand vergt tijd vanwege vastgestelde inroostering en hun voorbereiding op het voltrekken van een rechtsfeit. In voorkomende gevallen dient een aanwijzingsbesluit te worden genomen. Tot slot moet duidelijk zijn dat de locatie geschikt is dan wel beschikbaar is (veiligheid, openbaarheid, beschikbaarheid).
Artikel 7 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand
Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun honoraire diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.
De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengen die voorts geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. Opgemerkt zij hier dat de leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale instituut.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-128333.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.