Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijchen

 

Gelet op de

  • Wet basisregistratie personen

  • Verordening basisregistratie personen van Wijchen

  • Wet bescherming persoonsgegevens

Besluiten vast te stellen:

Het reglement voor de basisregistratie personen

 

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Wijchen worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3.

    De organen van de gemeente Wijchen aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen van de gemeente Wijchen (Reglement BRP).

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 augustus 2016,

De burgemeester,

De secretaris,

Reglement BRP

 

Algemeen

Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wbrp. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

 

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

 

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Wijchen.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Wijchen in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wbrp van de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Wijchen over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Wijchen in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

 

Zolang de Wbrp door de gemeente Wijchen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Wijchen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Wijchen woonachtig zijn, dient de gemeente Wijchen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de eerste dag na bekendmaking.

 

Bijlage 1 Tabellen

 

Organisatieonderdeel

Taak

Doelomschrijving

Rechtmatige grondslag

Ad hoc raadpleging persoon

Berichtgeving via distributiesysteem

Selectieverstrekking

Ad hoc verstrekking via mail/ telef .

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Jubileaoverzichten:50, 60, 65 en jarige huwelijken90, 100, 100+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Lokale taak

 

 

6

 7

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Toekennen van onderscheidingen

Behandelen aanvragen toekennen van onderscheidingen

Wet Orde Nederlandse Leeuw

Wet Orde van Oranje-Nassau

Lokale taak

 

 

 

 

7

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Registratie ingekomen stukken

Ondersteuning proces dienstverlening aan burgers en bedrijven

Archiefwet

Lokale taak

 

 

 

4

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Personeelsadministratie

 

Pensioenen raadsleden en

wethouders

 

Wachtgelden

gemeentepersoneel

 

Ondersteuning personeelsleden en

bestuurders

Gemeente Wet

Ambtenarenwet

Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en artikel 95 Gemeentewet

 

 

 

4

Afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis

Wet BOPZ

 

 

 

7

Afdeling Financien, Informatisering en Automatisering

Administreren

 

Adviseren

 

Uitvoeren financiële

administratie

 

Inkoop & aanbesteding

Organisatie Planning en control cyclus

 

Voldoen aan het beleid op inkoop en

aanbestedingen

 

Rechtmatig handelen

Gemeentewet

4

 

 

 

De uitvoeringsorganisatie als bedoeld in de Gemeenschappelijke regeling, Gemeenschappelijk Belastingkantoor BHW, die organisatorisch is ondergebracht bij de gemeente Beuningen

OZB

 

Afvalstoffenheffing

 

Rioolheffing

 

Forensenbelasting

 

Hondenbelasting

 

 

Opleggen aanslagen gemeentelijke

belastingen

Wet Onroerende Zaken (WOZ)

BW

Gemeentwet

Invorderingswet

Wet milieubeheer

2

2

 

 

Afdeling Openbare werken en Vastgoed

Beheren en

onderhouden

 

Beheer openbare ruimte

 

Buitendienst

 

Wet Milieubeheer

Woningwet

Brandbeveiligings

verordening

Besluit brandveilig gebruik

Gebouwen

Wet verontreiniging

Oppervlaktewater

APV

Wet ruimtelijke ordening

5

5

 

 

Afdeling Publiekszaken

Stembureauleden

Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoeding

Kieswet

1

 

 

 

Afdeling Publiekszaken

Burgerlijke Stand

 

Naturalisatie

 

Verklaring omtrent gedrag

 

Reisdocumenten

 

Rijbewijzen

 

Naamswijziging

 

Verloren voorwerpen

 

Gevonden voorwerpen

 

Dienstverlening aan burgers

Wet Brp

Reglement Brp

Burgerlijk wetboek deel 1

Besluit Burgerlijke stand

Nationaliteitswetgeving

Wet justitiële documentatie

Paspoortwet

Rijkswet voor het wegverkeer

Regelgeving rijbewijzen

Wet op de lijkbezorging

Besluit gevonden voorwerpen

BW

3

 2

 

 

Afdeling Publiekszaken

Gehandicaptenparkeerkaarten

Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaarten

WMO, Art 2 Wet voorzieningen gehandicapten en Verordening voorziening gemeente Wijchen.

2

 2

 

 

Afdeling Publiekszaken

1e lijns telefonische dienstverlening

Registratie van het klantcontact

Lokale taak

 

8

 

 

Afdeling Ruimte en Leefomgeving

Verstrekken van vergunningen

Dienstverlening aan burgers en bedrijven

Woningwet

Leegstandswet

APV

Wet ruimtelijke ordening

Monumentenwet

WABO

Winkeltijdenwet

Drank- en Horecawet

Wet op de kansspelen

Wet Milieubeheer

Woningwet

Brandbeveiligings

verordening

Besluit brandveilig gebruik

Gebouwen

Wet verontreiniging

Oppervlaktewater

2

2

4

 

Afdeling Samenleving

Leerlingenvervoer

Leerplicht

 

Verstrekken subsidie

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer

Wet op het primair onderwijs

Leerplichtwet

Leerplichtregeling 1995

Subsidieverordening

1

 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling Publiekszaken

 

en

 

Afdeling Samenleving

Verstrekken uitkeringen

 

Maatschappelijke

ondersteuning

 

Werk en bijstand

 

Inburgering

 

Onderzoek t.b.h.

fraudebestrijding

Dienstverlening aan burgers

 

Ondersteuning van burgers

 

 

WMO

AWBZ

Besluit administratieve bepalingen

inzake het wegverkeer

Participatiewet

Wet IOAW/IOAZ

Besluit vangnetregeling

Wet kinderopvang

Wet inburgering

BW

2

 

2

 

 

2

 

2

 

3

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

De uitvoeringsorganisatie

als bedoeld in de gemeenschappelijke regeling.

Werkbedrijf rijk van Nijmegen (WBRN)

Werk, re-integratie en sociale

werkvoorziening

Uitvoering van de taken Werk, re-integratie en sociale werkvoorziening in het kader van de Participatiewet

Participatiewet

9

 

9

9

 

Omschrijving Verstrekkingen

1

2

3

4

5

6

7

8

9

adresgegevens

 

X

X

 

x

 

 

x

X

geheimhoudinggegevens

x

x

x

x

x

 

x

 

X

huwelijksgegevens

 

X

X

 

 

x

x

 

X

kindgegevens

X

X

X

 

 

x

 

 

X

nationaliteitsgeg.

X

X

X

 

 

 

 

 

X

naamsgegevens

X

X

X

 x

x

x

 

 

X

oudergegevens

 

X

X

 

 

 

x

 

X

overlijdensgeg.

 

X

X

 

X

 

 

 

X

persoonsgegevens

X

X

X

 

x

x

x

x

X

reisdocumentgegevens

 

 

x

 

 

 

 

 

 

verblijfplaatsgegevens

X

X

X

 x

x

x

x

 

X

verblijftitelgegevens

 

 

x

 

 

 

 

 

X

verwijsgegevens

X

X

X

 

 

 

 

 

x

 

Naar boven