Gemeenteblad van De Fryske Marren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2016, 121320 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2016, 121320 | Beleidsregels |
Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen
Burgemeester en wethouders van de Gemeente De Fryske Marren,
• Wet Basisregistratie Personen.
• Wet bescherming persoonsgegevens.
- de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen (BRP) 2016 vast te stellen;
- de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen (BRP) 2014 in te trekken.
Hoofdstuk 1: Aanwijzen functionarissen
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan, genoemd in Bijlage 2, die belast worden met:
Hoofdstuk 2: Het informatiebeheer BRP
De informatiebeheerder BRP beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en de autorisatiebesluiten.
De informatiebeheerder BRP adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 3: Het gegevensbeheer BRP
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van een overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie Personen opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met het afdelingshoofd Publiekszaken, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen.
Hoofdstuk 4: Het systeembeheer
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie Personen (hierna toepassingssysteem genoemd).
Hoofdstuk 5: Het applicatiebeheer BRP
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.
Hoofdstuk 8: De toezichthouder BRP
De toezichthouder BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder BRP controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder BRP ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder BRP ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
De toezichthouder BRP is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:
De toezichthouder BRP voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker BRP en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker BRP.
Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer BRP
De beveiligingsbeheerder BRP is in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het plan Informatiebeveiliging voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de Gemeente De Fryske Marren uitvoering geeft aan de Wet BRP en tevens is hij verantwoordelijk voor het gegevensmagazijn, voor aanwezig.
De beveiligingsbeheerder BRP is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 10: Het beveiligingscontrol BRP
De controller informatiebeveiliging BRP is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de beveiligingsmaatregelen en -procedures zoals uitgewerkt in het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten, met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG).
De controller informatiebeveiliging BRP is bevoegd om het management van het cluster Inwoners en het KCC dwingende adviezen te geven, ten aanzien van de naleving van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het Informatiebeveiligingsplan.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP, evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP die zich in het gegevensmagazijn bevinden.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen 2016.
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
Bijlage 2 : Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
- De heer J. Knijpstra, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken |
|
- De heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken |
- Mevrouw A. Siemonsma-Bruins, adviseur juridische zaken, afdeling Bedrijfsvoering |
|
- De heer U. de Wal, adviseur juridische zaken, afdeling Bedrijfsvoering |
- De heer M. van der Wal, medewerker systeem- en netwerkbeheer, afdeling Bedrijfsvoering |
|
- De heer W. Bijleveld, medewerker systeem- en netwerkbeheer, afdeling Bedrijfsvoering |
- De heer H. Sikma, beleidsmedewerker ICT, afdeling Bedrijfsvoering |
|
- De heer R. Holtrop, beleidsmedewerker ICT, afdeling Bedrijfsvoering |
Burgemeester en wethouders van de Gemeente De Fryske Marren
Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
- De heer R.J. Rorije, beleidsmedewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken |
|
- De heer T.D. Oord, medewerker cluster Inwoners, afdeling Publiekszaken |
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
- Mevrouw A.T. Siemonsma-Bangma, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken |
- Mevrouw A.P. Ellens, medewerker KCC, afdeling Publiekszaken |
Als gegevensverwerkers BRP worden alle medewerkers van het cluster Inwoners en het KCC aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 2.8 lid 2 van de Wet Basisregistratie Personen
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet Basisregistratie Personen, bedoelde verklaring wordt toegekend aan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-121320.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.