Gemeente Baarn - Verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad van de gemeente Baarn 2015

Raadsbesluit

Openbaar

 

Voorstelnummer: 15RV000081

Onderwerp: Verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad van de gemeente Baarn 2015

 

De raad van de gemeente Baarn

 

 

gehoord het Presidium d.d. 15 september 2015;

 

gelet op: * artikel 82 t/m 86 van de Gemeentewet;

 

Besluit:  

De verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad van de gemeente Baarn 2015 (inclusief toelichting) vast te stellen;

 

Vastgesteld in de openbare vergadering,

op 23 september 2015

 

 

griffier voorzitter

 

 

 

Verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad gemeente Baarn 2015

De raad van de gemeente Baarn;

gelet op de artikel 82 t/m 86 van de Gemeentewet;

gezien het advies van het presidium d.d. 15 september 2015;

besluit vast te stellen de Verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad van de gemeente Baarn 2015:

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

- Informatie in de Raad: eerste fase in de raadscyclus (beeldvorming); Informatie in de Raad is een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de gemeentewet;

- Debat in de Raad: tweede fase in de raadscyclus (oordeelsvorming); Debat in de Raad is een commissie zoals bedoeld in artikel 82 van de gemeentewet;

- Besluit in de Raad: derde fase in de raadscyclus (besluitvorming); officiële vergadering van de gemeenteraad;

- vergadering: vergadering van Informatie in de Raad of Debat in de Raad;

- commissieleden: lid van Informatie in de Raad en Debat in de Raad; alle raadsleden en steunfractieleden zijn commissielid;

- griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

- steunfractielid: lid van Informatie in de Raad en Debat in de Raad, niet zijnde raadslid, (lid van een commissie artikel 82);

- voorzitter: voorzitter van Informatie in de Raad of Debat in de Raad;

- bespreekstuk: een voorstel op de agenda van Besluit in de Raad waarover door minimaal één deelnemer in Debat in de Raad is aangegeven het voorstel tijdens Besluit in de Raad te willen bespreken; - hamerstuk: een voorstel op de agenda van Besluit in de Raad waarover in het Debat in de Raad unaniem is aangegeven geen verdere bespreking in Besluit in de Raad te wensen;

- actiepuntenlijst: overzicht met door het college gedane toezeggingen tijdens Informatie in de Raad, Debat in de Raad en Besluit in de Raad en door de raad aangenomen moties;

- jaarplanning: overzicht van door college en raad aangemelde onderwerpen voor de agenda van Informatie in de Raad, Debat in de Raad en Besluit in de Raad;

- raadsinformatiebrief: schriftelijke mededeling van het college aan de raad in het kader van de actieve informatieplicht.

 

Artikel 2. Instelling raadscommissies

De raad stelt de volgende raadscommissies ex artikel 82 Gemeentewet in:

a. Informatie in de Raad;

b. Debat in de Raad.

 

Artikel 3. Steunfractieleden: Onderzoek geloofsbrieven, benoeming en beëdiging

1. De raad kan voor de vertegenwoordiging van fracties of politieke groeperingen op voorstel van zodanige fractie of groepering tijdens Besluit in de Raad een steunfractielid van de zittende raad benoemen. De betreffende fractie of groepering is in haar voorstel beperkt tot de lijst, zoals die door het centraal stembureau, overeenkomstig artikel P20 van de Kieswet, is vastgesteld aan de hand van de definitieve uitslag van de laatst gehouden verkiezing van de leden van de gemeenteraad.

2. Het aantal te benoemen niet-raadsleden/steunfractieleden bedraagt per fractie ten hoogste twee.

3. Voor de benoeming tot steunfractielid gelden de eisen ten aanzien van lidmaatschap, openbaarmaking van nevenfuncties en onverenigbare betrekkingen overeenkomstig de bepalingen in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet.

4. Bij de benoeming van een steunfractielid stelt de voorzitter van de raad door middel van loting een commissie in bestaande uit drie raadsleden. Het eerst aangewezen raadslid is tevens de voorzitter van de commissie.

5. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de steunfractieleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming van de steunfractieleden. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.

6. Alle steunfractieleden zijn lid van Informatie in de Raad en Debat in de Raad.

7. Het lidmaatschap steunfractielid vangt aan met ingang van de eerste vergadering van Informatie  en/of Debat in de raad, volgend op Besluit in de Raad waarin het steunfractielid is benoemd.

8. Het lidmaatschap eindigt op de dag waarop de zittingsperiode van de gemeenteraad afloopt of zoveel eerder als niet meer wordt voldaan aan de eisen als bedoeld in lid 3 van dit artikel, dan wel het steunfractielid uit zijn of haar functie wordt ontslagen.

9. Op het tussentijds nemen van ontslag is het bepaalde in artikel X2 van de Kieswet van overeenkomstige toepassing.

10. Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de steunfractieleden in handen van de voorzitter van de raad de volgende eed (verklaring en belofte) af:

“Ik zweer (verklaar) om tot steunfractielid benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst te hebben gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen, dan wel zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als steunfractielid naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God almachtig!” (Dat verklaar en beloof ik!)”.

11. De gemeenteraad kan in Besluit in de Raad een steunfractielid als bedoeld in dit artikel, op voordracht van de desbetreffende fractie of groepering, ontslaan.

12. Op steunfractieleden als bedoeld in dit artikel is de Gemeentelijke verordening rechtspositie wethouders, raads-, steunfractie- en commissieleden (26 september 2007 of een latere versie) en de Gedragscode politieke ambtsdragers (26 februari 2014, of een latere versie) van toepassing.

13. Alleen steunfractieleden die deelnemen aan een (deel van) de vergadering van Informatie in de Raad of Debat in de Raad ontvangen presentiegeld.

 

Artikel 4. Samenstelling en benoeming voorzitters

1. Alle raadsleden en steunfractieleden zijn commissielid en mogen deelnemen aan de vergaderingen van Informatie in de Raad en Debat in de Raad.

2. Een fractie neemt met maximaal het aantal raadszetels deel aan Informatie in de Raad en Debat in de Raad.

3. Een fractie kan per agendapunt van samenstelling wisselen.

4. De gemeenteraad benoemt In Besluit in de Raad een voorzitterspoule bestaande uit  raadsleden.

5. De voorzitters vervullen bij toerbeurt het technisch voorzitterschap van Informatie in de Raad en Debat in de Raad en nemen niet deel aan de beraadslagingen. 6. De zittingsperiode van een voorzitter eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

 

Artikel 5. De griffier

1. De griffier is aanwezig in Informatie in de Raad en Debat in de Raad.

2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad aangewezen plaatsvervanger.

3. De griffier kan op uitnodiging van de voorzitter aan beraadslagingen in Informatie in de Raad en Debat in de Raad deelnemen.

 

Artikel 6. Taken en werkwijze Informatie in de Raad

1. Informatie in de Raad is primair bedoeld voor beeldvorming voor commissieleden en ter voorbereiding op Debat in de Raad en besluitvorming in Besluit in de Raad.

2. Commissieleden verdiepen zich tevens in onderwerpen/thema’s waarover nog geen  besluit gevraagd wordt.

3. Aan het college wordt de mogelijkheid geboden presentaties te verzorgen.

4. Presentaties zijn kort en bondig en voegen iets toe aan hetgeen al in een raadsvoorstel staat.

5. Commissieleden stellen over de geagendeerde onderwerpen aan de portefeuillehouder verduidelijkende, verdiepende (technisch getinte) vragen (technische vragen worden buiten de vergaderingen om via de griffier gesteld).

6. Commissieleden kunnen een verzoek indienen voor agendering van een Raadsinformatiebrief voor het eerstvolgend Debat in de Raad. Over een dergelijk verzoek wordt niet gestemd. 7. Commissieleden nemen informatie tot zich van inwoners/bedrijven/maatschappelijke instellingen over geagendeerde onderwerpen. 8. Commissieleden maken nog geen standpunt kenbaar.

 

Artikel 7. Taken en werkwijze Debat in de Raad

1. Debat in de Raad is primair bedoeld voor oordeelsvorming en discussie/debat tussen commissieleden onderling en ter voorbereiding op besluitvorming in Besluit in de Raad.

2. Commissieleden bepalen of een voorstel als hamerstuk of bespreekstuk wordt geagendeerd voor Besluit in de Raad.

3. Commissieleden debatteren met elkaar over voorstellen die het college aan de raad voorgelegd heeft, over initiatiefvoorstellen van de raad en over geagendeerde Raadsinformatiebrieven.

4. Commissieleden kunnen amendementen c.q. moties aankondigen. 5. Commissieleden stellen aan het college verduidelijkende (niet- technische) vragen. 6. Bij de behandeling van raadsvoorstellen geldt de volgende werkwijze: a. Commissieleden hebben ongeveer een halve minuut om hun standpunt toe te lichten en discussiepunten te benoemen. b. Vervolgens beoordeelt de voorzitter over welke punten het debat gevoerd kan worden. c. Direct na de ronde standpunten volgt het vrije debat (niet in termijnen). Niet alle geagendeerde onderwerpen lenen zich voor een debat. De voorzitter kan dan concluderen dat het voorstel doorgaat naar Besluit in de Raad. d. De wethouders waarvan een onderwerp uit hun portefeuille is geagendeerd zitten aan tafel. Voor de overige wethouders is dit niet verplicht. e. De rol van de wethouder beperkt zich tot het wegnemen van onduidelijkheden en het wijzen op eventuele risico's. f. Aan het einde van het debat is er voor de wethouder gelegenheid tot het beantwoorden van vragen. g. Wethouders nemen niet deel aan het debat.

 

Hoofdstuk 2. Vergaderingen

Paragraaf 1. Voorbereidingen

Artikel 8. De agendacommissie en het vaststellen van de vergaderingen

1. Er is een agendacommissie die bestaat uit een raadslid vanuit de coalitie en een raadslid vanuit de oppositie.

2. De griffier en de secretaris zijn als adviseur aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie.

3. De agendacommissie vergadert één keer per vergadercyclus of zoveel vaker als zij nodig acht.

4. De agendacommissie stelt op voordracht van de griffier de conceptagenda’s op van Informatie voor de raad, Debat in de Raad en Besluit in de Raad.

5. De jaarplanning is hierbij richtinggevend.

6. De leden van de agendacommissie krijgen het mandaat van de raad voor het opstellen van deze conceptagenda’s: zij werken onafhankelijk, neutraal en zonder partijpolitiek belang.

7. De agendacommissie stelt de vergaderingen vast als bedoeld in artikel 17, eerste lid, van de Gemeentewet, en volgend lid.

8. De agendacommissie besluit op grond van een advies van het college welke betrokkenen door de griffier worden uitgenodigd om de vergadering bij te wonen en worden geattendeerd op de mogelijkheden om hun mening kenbaar te maken tijdens Informatie in de Raad en in te spreken tijdens Debat in de Raad.

9. De vergaderingen van de agendacommissie zijn niet openbaar.

 

Artikel 9. Vergaderfrequentie

1. De raad stelt in de regel in Besluit in de Raad in oktober het vergaderschema voor het komend jaar vast.

2. Informatie in de Raad vindt in de regel plaats op de eerste woensdag van de maand en Debat in de Raad op de tweede woensdag van de maand, vangen aan om 20.00 uur en worden als regel gehouden in het gemeentehuis.

3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag en aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, overleg met de agendacommissie.

4. In het geval dat om 23:00 uur nog niet alle op de agenda vermelde onderwerpen zijn behandeld, schorst de voorzitter de vergadering, tenzij de meerderheid van de aanwezige leden van oordeel is dat de vergadering moet worden voortgezet. Ingeval van schorsing wordt de betreffende vergadering in principe de volgende dag om 20:00 uur voortgezet.

 

Artikel 10. Oproep en voorlopige agenda

1. Raadsleden en steunfractieleden ontvangen ten minste zeven dagen voor een vergadering een digitale oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25 eerste en tweede lid en 86 van de Gemeentewet bedoelde stukken.

2. Een overzicht van genodigde betrokkenen wordt in een afgeschermde omgeving aan de raads- en steunfractieleden beschikbaar gesteld.

3. Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 11, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de raadsleden en steunfractieleden gezonden.

 

Artikel 11. Aanvullende agenda; vaststellen agenda

1.  In spoedeisende gevallen kan na het verzenden van een schriftelijke oproep een aanvullende voorlopige agenda opgesteld worden. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.

2. Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, en artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de raadsleden en steunfractieleden op verzoek inzage.

3. De agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.

 

Artikel 12. Beschikbaar stellen van stukken

1. De vergaderstukken zijn digitaal beschikbaar en worden op de website van de gemeente geplaatst. 2. Vertrouwelijke stukken worden digitaal in een afgeschermde omgeving aan de raads- en steunfractieleden beschikbaar gesteld.

3. Als omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, artikel 55 en artikel 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en verleent deze de raadsleden en steunfractieleden op verzoek inzage.

 

Artikel 13. Openbare kennisgeving

Vergaderingen worden ten openbare kennis gebracht door aankondiging in een nieuwsblad en op de website van de gemeente Baarn.

  

Paragraaf 2. Ter vergadering

 

Artikel 14. Presentielijst

1. De griffier draagt zorg voor het bijhouden van de presentielijsten van een vergadering.

2. Commissieleden die deelnemen aan de vergadering tekenen de presentielijst.

3. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

4. Bij verhindering hoeven commissieleden zich niet af te melden.

  

Artikel 1 5 . Zitplaatsen

1. De voorzitter, de commissieleden en de griffier hebben een vaste zitplaats, door de voorzitter na overleg in het presidium bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.

  • 2.

    De raadsfracties zitten in volgorde van grootte van fractie, tegen de richting van de klok in.

  • 3.

    Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de voorzitter de indeling herzien na overleg in het presidium.

  

Artikel 16. College

Het college wordt geacht te zijn uitgenodigd voor de vergaderingen. Portefeuillehouders van geagendeerde onderwerpen zijn in elk geval aanwezig.

 

Artikel 17. Woordvoerders

Er wordt niet gewerkt met woordvoerders tijdens Informatie in de Raad en Debat in de Raad. Dit is een fractieverantwoordelijkheid.

 

Artikel 18. Verslaglegging Informatie in de Raad

1. De griffier draagt zorg voor audioverslaglegging van openbare vergaderingen van Informatie in de Raad.

2. De audio-verslagen worden op de website van de gemeente geplaatst.

  

Artikel 19. Verslaglegging Debat in de Raad

1. De griffier draagt zorg voor een samenvattend verslag en audioverslaglegging van openbare vergaderingen van Debat in de Raad.

2. De audio-verslagen en de samenvattende verslagen worden op de website van de gemeente geplaatst.

3.   Het verslag bevat in ieder geval:

a. de namen van de voorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de commissieleden, allen voor zover deelgenomen aan de vergadering, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;

b. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

c. een zakelijke samenvatting van het gesprokene onder vermelding van de namen van de sprekers.

4. De commissieleden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht een voorstel tot verandering aan het verslag te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient 24 uur voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.

5. Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en griffier.

 

Artikel 20. Actiepuntenlijst en jaarplanning

1. De griffier draagt zorg voor de actiepuntenlijst.

2. Door het college gedane toezeggingen tijdens Informatie in de Raad, Debat in de Raad en Besluit in de Raad en door Besluit in de Raad aangenomen moties worden op de actiepuntenlijst geplaatst.

3. Het college informeert de raad over het nakomen van de toezeggingen door middel van Raadsinformatiebrieven of voortgangsinformatie in de actiepuntenlijst.

4. De actiepuntenlijst en jaarplanning worden tijdens Besluit in de Raad vastgesteld.

5. Vastgestelde actiepuntenlijsten en jaarplanningen worden ondertekend door de voorzitter en griffier.

  

Artikel 21. Stemmingen

In een vergadering wordt alleen gestemd over voorstellen die betrekking hebben op geheimhouding over voorstellen aangaande de orde. Over andere zaken wordt niet gestemd.

  

Artikel 22. Technische vragen

Technische vragen worden in principe buiten de vergadering om via de griffier gesteld.

  

Artikel 23. Deelname aan de beraadslaging door anderen

De vergadering kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  

Artikel 24. Mening kenbaar maken Informatie in de Raad

1. Inwoners worden gestimuleerd om bij Informatie in de Raad hun mening te geven over geagendeerde onderwerpen.

2. Diegenen die hun mening willen uiten hoeven dat niet van tevoren te melden.

3. Het publiek wordt na een presentatie of behandeling van een agendapunt door de commissieleden in de gelegenheid om vragen te stellen of hun mening kenbaar te maken.

4. Degene die hier gebruik van wil maken neemt plaats aan de vergadertafel.

5. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

6. Commissieleden mogen aanvullende vragen stellen.

7. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en commissieleden en commissieleden maken nog geen standpunten kenbaar.

 

Artikel 25. Inspreken Debat in de Raad

1. Er kan ingesproken worden over geagendeerde onderwerpen.

2. Iemand die zich aanmeldt voor het spreekrecht en al bij Informatie in de Raad zijn mening heeft kenbaar gemaakt, wordt gestimuleerd om aanvullende informatie of een veranderde mening kenbaar te maken en niet de bijdrage te herhalen.

3. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de vergadering bij de griffier onder vermelding van zijn naam, telefoonnummer, e-mailadres en het agendapunt waarover het woord gevoerd wenst te worden.

4. Een inspraakbijdrage bedraagt maximaal 5 minuten.

5. De inspreker spreekt vanaf het spreekgestoelte.

6. De inspreker wordt gevraagd de bijdrage van te voren beschikbaar te stellen.

7. Beschikbare inspraakbijdragen worden voor de vergadering voor de raad in een vertrouwelijke omgeving beschikbaar gesteld.

8. Ingesproken wordt bij het desbetreffende agendapunt.

9. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering.

10. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

11. Commissieleden worden in de gelegenheid gesteld een korte, verhelderende vraag te stellen aan de inspreker. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en commissieleden.

12 De voorzitter of een commissielid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

13. Na afloop van het debat wordt de inspreker in de gelegenheid gesteld een reactie op het debat te geven.

  

Artikel 26. Handhaving orde en schorsing

1. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

2. Hij kan de vergadering voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

3. Hij kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.

4. Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.

  

Artikel 27. Voorstellen van orde

Commissieleden kunnen tijdens een vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De vergadering beslist hier terstond over.

 

Paragraaf 3. Besloten vergaderingen

Artikel 28. Toepassing verordening op besloten vergaderingen

Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.

 

Artikel 29. Verslag besloten vergadering

1. Van een besloten vergadering van Debat in de Raad wordt alleen een samenvattend verslag gemaakt (geen audio-verslaglegging).

2. Van een besloten vergadering van Informatie in de Raad zal in afwijking van de reguliere vergadering een samenvattend verslag gemaakt worden (geen audio-verslaglegging).

3. Conceptverslagen van besloten vergaderingen van Informatie in de Raad en Debat in de Raad worden niet verspreid, maar uitsluitend voor de leden ter inzage gelegd bij de griffier.

4. De leden, de voorzitter, en de griffier hebben het recht een voorstel tot verandering aan

  de raad te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient 24 uur voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.

5. Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk in een Informatie in de Raad c.q. Debat in de Raad ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering wordt besloten of het vastgestelde verslag openbaar wordt gemaakt.

6. Als er geen voorstellen tot verandering zijn ingediend, wordt het verslag in de openbare vergadering vastgesteld.

7. Als er voorstellen tot verandering zijn ingediend, worden de deuren gesloten en wordt het verslag in een besloten vergadering vastgesteld.

8. Vastgestelde verslagen worden ondertekend door de voorzitter en de griffier.

  

Artikel 30. Opheffing geheimhouding

Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

 

Paragraaf 4. Toehoorders en Pers

Artikel 31. Toehoorders en pers

1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.

2. Het blijk geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.

3. De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

4. Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

  

Artikel 32.  Geluid- en beeldregistraties

Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.

  

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

 

Artikel 33. Intrekken Tijdelijke regeling steunfractieleden

De Tijdelijke regeling steunfractieleden d.d. 27 april 2011 wordt ingetrokken.

  

Artikel 34. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 23 september 2015.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op Informatie in de Raad en Debat in de Raad van de gemeente Baarn 2015.

   

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Baarn, gehouden op 23 september 2015,

  

de griffier, de voorzitter,

Naar boven