Gemeenteblad van Venlo
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2016, 118250 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Venlo | Gemeenteblad 2016, 118250 | Beleidsregels |
Subsidieregel Functieverbetering Gemeeschapsaccommodaties
Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling d.d. 08 juni 2016;
gelet op het voorbehoud van goedkeuring van de inhoudelijke en financiële kaders door de gemeenteraad d.d. 28 september 2016;
gelet op artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 3 lid 4 van de Algemene subsidieverordening Venlo 2010 (AsV):;
gemeenschapsaccommodaties onderdak bieden en daarmee samenhangende services verlenen aan sociaal-maatschappelijke en sociaal-culturele activiteiten op dorps-, wijk- en stadsdeelniveau in algemeen en fysiek toegankelijke en eigentijdse ruimten. Zij vervullen daarmee een belangrijke rol bij het versterken van de maatschappelijke ruggengraat van de gemeente Venlo;
Subsidieregel Functieverbetering Gemeenschapsaccommodaties.
Deze subsidieregel is gebaseerd op de Algemene Subsidieverordening Venlo (AsV).
In het coalitieprogramma “Loslaten in vertrouwen”, de Sociale Structuurvisie Venlo, de Strategische Visie 2030, de discussienota “Burgers aan zet” en “Wijkkracht, maatschappelijke participatie in de gemeente Venlo 2014-2016”, is het meedoen aan de samenleving in brede zin tot speerpunt benoemd. De rol van de gemeente wordt kleiner, die van de samenleving groter. De gemeente blijft wel verantwoordelijk voor het borgen van basisvoorzieningen omdat zij de sociale cohesie in de dorpen en wijken wil versterken.
Gemeenschapsaccommodaties zijn accommodaties die worden beheerd door rechtspersonen zonder winstoogmerk die als primaire taak hebben om ruimten aan organisaties beschikbaar te stellen voor voornamelijk non-profit activiteiten op dorps-, wijk- of stadsdeelniveau. Het gaat om sociaal-maatschappelijke en (sociaal-) culturele activiteiten. De rechtspersonen beschikken daarvoor over een eigen dan wel van de gemeente of derden gehuurde accommodatie, die veelal voor dagdelen of uren en in medegebruik aan een organisatie beschikbaar wordt gesteld.
Gemeenschapsaccommodaties dragen bij aan de beleidsdoelstellingen door de activiteiten die leiden tot meedoen te faciliteren en eventueel te initiëren. Een gemeenschapsaccommodatie is een basisvoorziening voor een wijk waar sociaal-maatschappelijke of (sociaal-)culturele activiteiten plaats vinden.
Aan de functionaliteit van de betreffende gebouwen wordt een aantal fysieke randvoorwaarden gesteld waaraan dient te worden voldaan (binnen een vastgestelde termijn), namelijk:
De gemeente Venlo wil vanuit het principe “Cradle2Cradle” stimuleren dat accommodaties zo duurzaam mogelijk worden geëxploiteerd. Daarnaast wil de gemeente Venlo bevorderen dat de accommodaties duurzaam worden geëxploiteerd in de zin van een toekomstbestendige exploitatie waarbij de beheerorganisaties in staat worden gesteld om de accommodatie tegen zo laag mogelijk kosten hun functies in dorpen en wijken voor langere tijd te laten vervullen en te behouden.
Voor ogen staat het bevorderen van de sociale en maatschappelijke participatie van mensen, door het bieden van functionele en algemeen toegankelijke accommodaties. De subsidie is gericht op het verbeteren van de functionaliteit van gemeenschapsaccommodaties die geen eigendom van de gemeente zijn. De subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door rechtspersonen zonder winstoogmerk die primair een gemeenschapsaccommodatie beheren of doen beheren die geen eigendom van de gemeente is.
De aanvrager dient bij de aanvraag aan te tonen aan welke netto investeringen in totaal noodzakelijk zijn voor de aanpassingen in het kader van functieverbetering en toont de noodzaak of wenselijkheid hiervan aan in een aanpassingsplan. Zelfwerkzaamheid door of vanwege de rechtspersoon mag daarbij worden meegeteld, maar dient te worden gekapitaliseerd c.q. in geld te worden uitgedrukt; Inkomsten uit fondsenwerving, sponsoring of cofinanciering worden in mindering gebracht op de netto investering.
De aanvrager dient binnen 3 maanden na realisatie van de activiteit een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in inclusief inhoudelijke en financiële verantwoording. Daarin wordt verantwoord welke voorzieningen gerealiseerd zijn en de netto kosten hiervan. Indien de aanvrager niet in staat is tijdig de verantwoording in te dienen vraagt hij gemotiveerd uitstel aan het college en geeft daarbij de termijn aan wanneer de verantwoording plaatsvindt.
Op basis van de totale investeringen voor functieverbetering kan een subsidie in het tekort worden toegekend van maximaal 50% van de totale aanpassingskosten.
Eenmalige subsidie (hoofdstuk 3 van de ASV).
De subsidieaanvragen worden beoordeeld aan de hand van de aanpassingsplannen. Als een aanpassingsplan door de gemeente is goedgekeurd en voldoet aan de vereisten als genoemd onder 3 sub c en als blijkt dat het totaal van de goedgekeurde aanpassingsplannen leidt tot overschrijding van het vastgestelde subsidieplafond, worden de aanvragen van de rechtspersonen met de gemeenschapsaccommodatie met de hoogste bezettingsgraad het eerst gehonoreerd tot het subsidieplafond bereikt is. De overige aanvragen worden geweigerd.
Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking en wordt aangehaald als "Subsidieregel Functieverbetering Gemeenschapsaccommodaties".
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 14 juni 2016,
Het betreft een subsidieregeling voor functionele aanpassingen aan gemeenschapsaccommodaties die geen eigendom zijn van de gemeente.
De subsidieaanvraag dient vergezeld te gaan van een aanpassingsplan. Naast de noodzaak of wenselijkheid van de aanpassingen worden hierin de werkzaamheden omschreven met een begroting van de kosten.
De aanvrager toont bij de aanvraag aan dat hij nog een redelijke termijn in relatie tot de investering over de accommodatie kan beschikken. Bij de beoordeling hiervan wordt gekeken naar de voor de investeringen gebruikelijke afschrijftermijnen.
In afwijking van het gestelde in artikel 17 lid 1 AsV dienen de aanvragen voor 1 oktober voorafgaande van het jaar van uitvoering te worden ingediend. Op deze manier kunnen alle aanvragen gelijktijdig worden getoetst en beoordeeld worden welke aanvragen gehonoreerd worden.
Bij het bepalen van het subsidieplafond wordt het beschikbare budget voor financiële ondersteuning van gemeenschapsaccommodaties eerst bepaald voor het verstrekken van exploitatiesubsidies. Zie Subsidieregel Exploitatiesteun Gemeenschapsaccommodaties. Het overig beschikbare budget wordt bepaald voor subsidies voor functieverbetering.
Als er meer goedgekeurde plannen zijn dan middelen wordt subsidie toegekend aan gemeenschapsaccommodatie met de hoogste bezettingsgraad. De overige aanvragen worden niet gehonoreerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-118250.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.