Vaststellen van het geactualiseerde voorlopig ontwerp maaiveld De Entree en beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet (2016, nr. 18/5)

 

Nummer 18/5

Publicatiedatum 22 januari 2016

Agendapunt 8

Datum besluit B&W 15 december 2015

Onderwerp

Vaststellen van het geactualiseerde voorlopig ontwerp maaiveld De Entree en beschikbaar stellen van het uitvoeringskrediet

De gemeenteraad van Amsterdam

Gezien de voordracht van burgemeester en wethouders van 15 december 2015 (Gemeenteblad afd. 1, nr. 5);

Gelet op de Gemeentewet, artikel 189;

Mede gezien de aangenomen motie van de raadsleden de heer Vroege, mevrouw Alberts en de heer Torn (Gemeenteblad afd. 1, nr. 49),

Besluit:

  • 1.

    in te stemmen met het geactualiseerde Voorlopig Ontwerp (VO) maaiveld De Entree (Stationseiland: centrumzijde Prins Hendrikkade - ambitietekening),

    • a.

      Als integrale ambitie voor de ontwikkeling van de centrumzijde van Amsterdam Centraal;

    • b.

      Met inachtneming van de reacties uit de consultatie, met onder andere de onderwerpen:

    • i.

      Touringcarhaltes

    • ii.

      Voorzieningen rederijen

    • iii.

      Bereikbaarheid en laad en losmogelijkheden voor ondernemers

    • c.

      Met als belangrijkste aanpassingen ten opzichte van het vastgestelde VO maaiveld uit 2012:

    • i.

      Door de gemeenteraad vastgestelde wijzigingen als gevolg van optimalisatie ontwerp (april 2013), de herijking (maart 2014) en het aanvullend voorkeursbesluit (april 2015):

  • 1.

    Tweerichtingsverkeer op de Martelaarsgracht

  • 2.

    Het scheiden van de auto en de tram op brug 303

  • 3.

    Inpassing van de ondergrondse fietsenstalling Prins Hendrikkade onder het water van het Open Havenfront.

    • ii.

      Aanvullende wijzigingen:

  • 1.

    Inpassing van voorzieningen voor de rederijen

  • 2.

    Optimalisatie van het tramsporenplan

  • 3.

    Aanpassing kade voor Sint Nicolaaskerk

  • 4.

    Behoud van fietspad aan de noordzijde van de Prins Hendrikkade west

  • 5.

    Vervallen fietspad op de langzaam verkeersbrug tussen Oosterdokeiland en Stationseiland

  • 6.

    12 in plaats van 13 touringcarhaltes aan de Prins Hendrikkade

  • 7.

    Aanpassing van de materialisering van het fietspad in het gebied van de knip van asfalt naar klinkers

  • 2.

    In te stemmen met de verdere uitwerking en de uitvoering van project De Entree middels een geïntegreerd contract en conform de scopetekening van het geactualiseerde VO maaiveld De Entree, met als belangrijkste onderdelen:

    • a.

      Vernieuwing en herinrichting van de openbare ruimte en weginfrastructuur Stationseiland en Prins Hendrikkade;

    • b.

      Ondergrondse fietsenstalling Prins Hendrikkade met een capaciteit van 7.000 fietsparkeerplekken inclusief ondergrondse verbinding naar de metrohal;

    • c.

      Vergroten Open Havenfront

    • d.

      Vernieuwing en herinrichting van de traminfrastructuur, inclusief toegankelijke emplacementen en instandhouding gedurende de projectperiode;

    • e.

      Verdieping van de Westertoegang;

    • f.

      Vernieuwing van steigers en ruimtelijke reservering (casco) voorzieningen rederijen;

    • g.

      Werkzaamheden die uit het oogpunt van efficiënt werken in de stad worden overdragen aan project De Entree met de daarbij behorende budgetten:

    • i.

      Sloop restdeel brug 326 (vanuit project Noord/Zuidlijn)

    • ii.

      Aansluiting van De Entree op het Damrak (vanuit project Rode Loper).

    • iii.

      Aansluiting van De Entree op de Odebrug (vanuit project Oosterdok)

  • 3.

    Kennis te nemen van de onderdelen van de ambitietekeningen VO maaiveld die vooralsnog geen onderdeel uitmaken van project De Entree:

    • a.

      Kennis te nemen van de onderdelen waarvan bij het aanvullend voorkeursbesluit (april 2015) is besloten deze wegens benodigde bezuinigingen vooralsnog niet uit te voeren:

    • i.

      herinrichting kruising Droogbak;

    • ii.

      herinrichting Prins Hendrikkade west (maaiveld);

    • iii.

      herinrichting Singel;

    • iv.

      aanleg steiger Open Havenfront west noordzijde;

    • v.

      vernieuwing kade Prins Hendrikkade west;

    • vi.

      vernieuwing kade Prins Hendrikkade oost

    • b.

      In te stemmen met het voorstel om de eerste 3 punten; de herinrichting van de Prins Hendrikkade west, de Singel en kruising Droogbak als optie mee te gegeven in het contract, zodat deze uitgevoerd kunnen worden indien daarvoor voldoende financiële middelen beschikbaar zijn;

    • c.

      Overige werkzaamheden die geen onderdeel vormen van de scope van het project De Entree, maar wel onderdeel zijn van de ambitie voor de ontwikkeling van het gebied:

    • i.

      Verfraaiing rondingen Middentoegangsbrug

    • ii.

      Bovengrondse voorzieningen en afbouw ondergrondse voorzieningen rederijen

    • iii.

      Sloop fietsflat

  • 4.

    Kennis te nemen van de totale kosten van het project van € 145,5 miljoen (prijspeil ultimo 2021) en de reeds beschikbaar gestelde voorbereidingskredieten van € 7,3 miljoen, waardoor er per saldo € 138,2 miljoen voor uitvoering (€ 131,5 miljoen, prijspeil 2016) en indexatie (€ 6,7 miljoen, voor de jaren 2017 en volgende) resteert.

  • 5.

    Een uitvoeringskrediet van € 138,2 miljoen (prijspeil ultimo 2021, exclusief BTW) beschikbaar te stellen voor de uitvoering van het project De Entree en deze als volgt te dekken:

    • a.

      € 39,2 miljoen uit de systeemreserve Stationseiland;

    • b.

      € 31,9 miljoen Brede Doel Uitkering (BDU) subsidie van de Stadsregio Amsterdam (SRA);

    • c.

      € 30,3 miljoen ten laste van de begrotingen 2008, 2009 en 2015 gereserveerde uitvoeringskredieten (inclusief indexeringskrediet 2015 en 2016);

    • d.

      € 19,5 miljoen voor de fietsparkeergarage gedekt uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M);

    • e.

      € 7,0 miljoen uit het Centraal MobiliteitsFonds (CMF);

    • f.

      € 2,0 miljoen behorende bij overdracht van projectonderdelen:

    • i.

      Sloop restdeel brug 326 (vanuit project Noord/Zuidlijn) waarmee de hiervoor gereserveerde middelen van € 1,1 miljoen worden overgeheveld van de reserve “gemeentelijk aandeel Noord/Zuidlijn” naar de systeemreserve Stationseiland.

    • ii.

      Aansluiting van De Entree op het Damrak (vanuit project Rode Loper), waarmee de hiervoor gereserveerde middelen van € 0,4 miljoen worden overgeheveld van de systeemreserve Rode Loper naar de systeemreserve Stationseiland.

    • iii.

      Aansluiting van De Entree op de Prins Hendrikkade tussen de Odebrug en de kruising met de Binnenkant (vanuit project Oosterdok-West). De bijdrage vanuit de POR gelden bedraagt € 0,5 miljoen.

    • g.

      € 6,7 miljoen indexatielasten voor de jaren 2017 en volgende jaren. Deze dekking zal verkregen worden door jaarlijkse indexeringskredieten (€ 3,8 miljoen, aan te vragen via de voorjaarsnota’s) en door indexering van de bijdragen van het Rijk (€ 0,7 miljoen) en de Stadsregio (€ 2,2 miljoen).

    • h.

      € 2,0 miljoen overige dekkingsbronnen

  • 6.

    Ten aanzien van de meerkosten voor het beheer en onderhoud van de verschillende projectonderdelen :

    • a.

      Openbare ruimte: in te stemmen met de verhoogde toekomstige lasten voor beheer en onderhoud van de openbare ruimte van circa € 0,9 miljoen en kennis te nemen van het voorstel om deze op te nemen als accres in de begroting na 2021.

    • b.

      Ondergrondse fietsenstalling Prins Hendrikkade:

    • i.

      In te stemmen met de kosten voor handhaving voor het hele Stationseiland van €200.000 en kennis te nemen van het voorstel om deze na 2018 op te nemen als accres in de begroting.

    • ii.

      In te stemmen met de jaarlijkse netto kosten voor exploitatie, beheer en onderhoud van de fietsenstalling Prins Hendrikkade van circa €500.000 tot €600.000;

    • iii.

      Kennis te nemen van de exploitatieovereenkomst die tussen SRA, NS en gemeente gesloten zal worden voor alle Amsterdamse fietsenstallingen bij NS stations, met naar verwachting een kostenverdelingsprincipe waarbij elke partij 1/3 deel bijdraagt;

    • iv.

      Kennis te nemen dat bij de samenvoeging van de stadsdeelparkeerfondsen en het Centraal Mobiliteitsfonds een voorstel wordt gedaan voor dekking van het gemeentelijke deel van de kosten van exploitatie, beheer en onderhoud en dat de stalling niet eerder in gebruik kan worden genomen dan nadat de dekking is vastgesteld;

    • c.

      Traminfrastructuur: kennis te nemen van het feit dat voor het beheer en onderhoud van de traminfrastructuur geen verhoogde toekomstige lasten zijn voorzien.

    • d.

      Overige beheerarealen: kennis te nemen van het feit dat voor het beheer en onderhoud van de overige arealen geen verhoogde toekomstige lasten zijn voorzien.

  • 7.

    Kennis te nemen van de belangrijkste geïnventariseerde risico’s, het besluit van het college dd. 24 november 2015 om project de Entree toe te laten treden tot de Regeling Risicovolle Projecten en de invulling van de regeling.

  • 8.

    Kennis te nemen van de voorbereiding en de planning van de uitvoering:

    • a.

      De werkzaamheden worden geïntegreerd aanbesteed, middels een Engineering en Construct contract voor het maaiveld en Design en Construct contract voor het ondergrondse deel van de fietsenstalling;

    • b.

      Planning:

    • i.

      Start inschrijving van de aanbesteding: zodra gereed na dit besluit, uiterlijk derde kwartaal 2016;

    • ii.

      Gunning: tussen eind 2016 en tweede helft van 2017;

    • iii.

      Start uitvoering: circa één jaar na gunning;

    • iv.

      Bouwtijd circa 5 jaar.

    • c.

      De vernieuwing van de traminfrastructuur wordt gefaseerd aangepakt, waarbij de tramemplacementen één voor één kortdurend maar volledig buitendienst wordt gesteld, onder de volgende voorwaarden:

    • i.

      De NoordZuidlijn is volledig in exploitatie

    • ii.

      De tramexploitatie, met uitzondering van de tram 26, wordt zonder inzet van extra vervangend vervoer, tijdens de uitvoering in stand gehouden.

    • iii.

      De exploitatie van tram 26 wordt gecontinueerd bij buitendienststelling van het oostelijk tramemplacement, waarbij gezorgd wordt dat passagiers in- of uit kunnen stappen op het Stationseiland.

  • 9.

    De geheimhouding op bijlage 6 financiële toelichting te bekrachtigen.

    Aldus besloten door de gemeenteraad voornoemd

    in zijn vergadering op 20 januari 2016.

De plv. voorzitter

E.Ünver

De raadsgriffier

mr. M. Pe

Naar boven