Vaststelling Bijlage A bij de Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2014

Het college van burgemeester en wethouders van Groningen maakt bekend:

 

dat hij in zijn vergadering van 26 juli 2016, besluitnummer 3a, Bijlage A bij de Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2014 opnieuw heeft vastgesteld.

 

Hoofdstuk 1. Woningcorporaties

§ 1. Toegang tot de basisregistratie personen

Artikel 1:1 Welke woningcorporaties

  • a.

    de woningcorporaties Nijestee, Lefier, De Huismeesters, Patrimonium en Steelande Wonen bredere toegang te verlenen tot de basisregistratie personen (BRP);

  • b.

    Woonurgentie Groningen (voorheen de Selectiecommissie Groninger Corporaties) rechtstreekse toegang te verlenen tot de BRP.

Artikel 1:2 Bijlage A bij de Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2014

  • a.

    bijlage A bij de Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2014 overeenkomstig aan te passen en tevens een aantal wijzigingen in de gegevenssets van andere publiekrechtelijke taken vast te stellen.

Hoofdstuk 2  

Artikel 2:1 Intrekking

De vaststelling van Bijlage A, laatstelijk gewijzigd bij collegebesluit van 17 november 2015, nr. 5i, datum bekendmaking 2 december 2015 en datum inwerkingtreding 3 december 2015 wordt hierbij ingetrokken.

Artikel 2:2 Inwerkingtreding

Deze vaststelling treedt in werking met ingang van de dag na haar bekendmaking.

Toelichting

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft gemeenten en woningcorporaties gevraagd medewerking te verlenen bij het voorkomen en bestrijden van woonfraude (onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur, onrechtmatig gebruik en bewoning door illegalen zijn uiteenlopende fenomenen die vallen onder het verzamelbegrip woonfraude).

Dit verzoek om medewerking is herhaald in de circulaire BRP en woonfraude van 1 maart 2016, kenmerk 2016-0000150396. Deze circulaire vervangt de circulaire BRP en woonfraude van 6 januari 2014 met kenmerk 2013-0000755689.

Het college heeft bij collegebesluit van 17 november 2015, nr. 5i, datum bekendmaking 2 december 2015 en datum inwerkingtreding 3 december 2015 de woningcorporaties aangewezen als derde met een gewichtig maatschappelijk belang en hen daarbij rechtstreekse toegang verleend tot de basisregistratie personen (BRP).

Hierbij is alleen het raadplegen op persoon mogelijk. Juist bij het opsporen van woonfraude is het raadplegen op adres en welke personen daar als ingezetene staan ingeschreven noodzakelijk.

Op grond van de artikelen 5 en 6 van het autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (19 februari 2015, kenmerk 2015-0000007040) mag de gemeente persoonsgegevens op persoon en adres bevragen en gebruiken indien het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens voor de uitvoering van een aantal publiekrechtelijke taken op grond van de Huisvestingswet.

In de Huisvestingsverordening 2015 van de gemeente Groningen is de verdeling van sociale huurwoningen, het bijhouden van een register van woningzoekenden en de behandeling van urgentieverzoeken door woningcorporaties geregeld. Deze taken zijn door het college gemandateerd aan de corporaties.

Dit biedt de mogelijkheid de woningcorporaties en Woonurgentie Groningen (voorheen de Selectiecommissie Groninger Corporaties) bredere rechtstreekse toegang te verlenen tot de BRP.

De wijzigingen in de gegevenssets in bijlage A bij de Verordening bevolkingsadministratie gemeente Groningen 2014 van andere gemeentelijke publiekrechtelijke taken hebben betrekking op ‘BAG en kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB)’, ‘Werk en bijstand en re-integratie’ en ‘Openbare orde en veiligheid’.

Voor de taak ‘BAG en kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (WKPB)’ is uitbreiding noodzakelijk ten behoeve van het project afbakening studentenhuisvesting. Van belang is van te voren te kunnen zien of er sprake is van een gezinssituatie.

Voor de taak ‘Werk en bijstand en re-integratie’ is uitbreiding noodzakelijk om te kunnen zien of er bij verhaal sprake is of was van een (ontbonden) huwelijk of geregistreerd partnerschap.

De taak ‘Openbare orde en veiligheid’ wordt toegevoegd. Het is voor het team OOV gewenst om zelf persoonsgegevens te kunnen raadplegen ingeval dit voor de handhaving van de openbare orde en/of veiligheid vereist is.

 

Naar boven