Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2016, 109471 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2016, 109471 | Beleidsregels |
Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget Jeugdhulp gemeente Haarlem 2016
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
gelet op de Jeugdwet en de daarbij behorende Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem,
Artikel 1. Ondersteuningsvormen PGB
Specialistische jeugdhulp in de vorm van een PGB kan worden ingezet voor de volgende vier hoofdvormen van ondersteuning:
Het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
Het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.
Ondersteuning van en hulp en zorg, niet zijnde preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen.
Hierna te noemen verzorging, begeleiding, hulpverlening en behandeling.
Artikel 2. Voorwaarden aan aanvrager om een PGB toegekend te kunnen krijgen
Het college verstrekt een PGB ten behoeve van jeugdhulp indien naar het oordeel van het college aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Artikel 3. Kwaliteitseisen PGB voor jeugdhulpaanbieders
De kwaliteitseisen jeugdhulp zoals geformuleerd in de Jeugdwet zijn van toepassing op de hulp die wordt betrokken middels een PGB. Een PGB kan naar het oordeel van het college worden verstrekt indien:
De aanvrager erop toeziet dat de beoogde professional voldoet aan de norm voor verantwoorde werktoedeling (artikel 4.1.2. jeugdwet).
De aanvrager kan (indien er sprake is van hulpverlening, begeleiding, persoonlijke verzorging) een vakbekwame, niet-geregistreerde professional betrekken als naar het oordeel van het college er sprake is van een voorspelbare, stabiele en veilige situatie bij de aanvrager of de hulpverlener uitvoerende en praktische taken verricht.
Artikel 4. Kwaliteitseisen aan informele zorgverleners
De inzet van informele zorgverleners (het sociaal netwerk) wordt vergoed, mits deze naar het oordeel van het college voldoet aan onderstaande voorwaarden:
Voor de inzet van jeugdhulp moet een plan opgesteld worden. Een plan bestaat uit de volgende onderdelen:
De hoogte van een PGB ten behoeve van individuele voorzieningen (persoonlijke verzorging, individuele begeleiding, groepsbegeleiding, hulpverlening individueel, hulpverlening groep, individuele behandeling, verblijf en kortdurend verblijf) wordt door het college vastgesteld aan de hand van:
Tarieven zoals onderstaand is weergegeven. Deze tarieven zijn gebaseerd op de zorg in natura tarieven, de richtlijn hierbij is dat de vergoeding ten hoogste gelijk is aan het gemiddelde tarief van vergelijkbare zorg in natura, dan wel het lagere bedrag dat de budgethouder is overeengekomen met de zorgverlener. De budgethouder vergoedt hiervan alle kosten die de zorgverlener op basis van de overeenkomst declareert (inclusief feestdagen uitkering, vakantiedagen, etc.).
Vervoerskosten naar de benodigde jeugdhulp voorziening kunnen vergoed worden als naar het college sprake is van medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid. De vergoeding bedraagt bij regulier vervoer 0,19 cent per kilometer met een maximum van 20 euro per dag. Indien naar het oordeel van het college bijzonder vervoer nodig is, kan deze op maat vergoed worden.
Artikelsgewijze toelichting bij hoofdstuk 1 van het Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget Jeugdhulp 2016
De definiëring is ontleend aan de landelijke wetgeving. De definiëring en de samenvatting daarvan in 1 woord is hier toegevoegd omdat de tarieven gekoppeld worden aan deze definiëring. De aparte definiëring van ‘behandeling’ is afwijkend van de tekst in de landelijke wetgeving, maar is gebaseerd op het kader van Stichting Kwaliteitskader Jeugd dat landelijk gaat gelden.
Met dit artikel wordt uitvoering gegeven aan artikel 8 van de wet jeugdhulp dat stelt dat de aanvrager aan eisen moet voldoen. Met dit besluit wordt vastgesteld dat de toets wordt uitgevoerd aan de hand van de wijze waarop het plan tot stand komt en op basis van de inhoud van het plan.
Met dit artikel wordt uitvoering gegeven aan artikel 4 van de landelijke wetgeving. Bij dit artikel is uitgegaan van het kwaliteitskader zoals opgesteld door Stichting Kwaliteitskader Jeugd. Dit kader is toegepast op het beleid voor de toekenning van Persoons Gebonden Budgetten. Het kader geldt voor alle aanbieders van jeugdhulp. Met dit besluit wordt vastgesteld dat de aanvrager zelf ook een belangrijke rol speelt in het toezien op doelmatige hulpverlening. Dat wil zeggen dat de aanvrager een bewuste keuze maakt voor een bekwame aanbieder (op basis van de hier gestelde eisen en voorwaarden). Met dit besluit wordt eveneens vastgesteld dat de aanvrager zelf (ook tijdens de uitvoering van het plan) kan behartigen dat de hupverlening in het belang van het kind is.
Dit artikel ziet erop toe dat ook de inzet van informele hulpverlening voldoet aan kwaliteitseisen. De inzet van bekenden, buren of ouders zelf wordt getoetst op de mate waarin draaglast en draagkracht in het gezin in evenwicht blijven of komen. Een voorbeeld om dit te verduidelijken. Als er een persoons gebonden budget wordt aangevraagd voor de ouder als zorgverlener dan toetst het CJG enerzijds in welke mate verondersteld mag worden dat deze ouder zelf draagkracht heeft om dit te doen vanuit de gebruikelijke rol als ouder. Anderzijds toetst het college of de ouder niet overbelast dreigt te raken als hij/zij zorg verlenende taken op zich neemt en die wellicht ook door iemand ouders uit het netwerk of door een professionele zorgverlener uitgevoerd kunnen worden..
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Hier wordt de inhoud van het plan geschetst dat ten grondslag moet liggen aan de aanvraag voor een persoonsgebonden budget.
De tarieven worden gebaseerd op de aard van de hulpverlening. De aard wordt bepaald op basis van de inhoud van het opgestelde plan. Met dit tarief maakt de aanvrager een keuze voor een aanbieder, die vervolgens de werkzaamheden baseert op de inhoud van het plan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-109471.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.