Gemeenteblad van Wijchen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2016, 10784 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2016, 10784 | Beleidsregels |
Protocol indicatiestelling Hulp bij het huishouden
Tijdsnormering is indicatief. Altijd individuele afweging maken. Als er reden is om af te wijken van deze normering, kan dat, mits onderbouwd. Altijd maatwerk.
HH alleenstaande (seniorenwoning/appartement)
* alleen in uitzonderingssituaties, als geen beroep op een voorliggende/algemene voorziening kan worden gedaan of deze voorziening niet toereikend is (zie toelichting). |
HH alleenstaande (eengezinswoning)
* alleen in uitzonderingssituaties, als geen beroep op een voorliggende/algemene voorziening kan worden gedaan of deze voorziening niet toereikend is (zie toelichting). |
HH twee-/meerpersoonshuishouden
* alleen in uitzonderingssituaties, als geen beroep op een voorliggende/algemene voorziening kan worden gedaan of deze voorziening niet toereikend is (zie toelichting) |
HH twee-/meerpersoonshuishouden
* alleen in uitzonderingssituaties, als geen beroep op een voorliggende/algemene voorziening kan worden gedaan of deze voorziening niet toereikend is (zie toelichting) |
Verzorging van kleine kinderen indien een ouder tijdelijk niet daartoe in staat is (zie ook gebruikelijke zorg) |
Toelichting op Protocol indicatiestelling Hulp bij het huishouden
Algemene uitgangspunten bij de tijdnormering:
Onderstaand wordt toegelicht wat in beginsel de activiteiten bij de verschillende onderdelen inhouden. Aan alle activiteiten ligt een tijdsnormering en frequentie ten grondslag. Er kunnen zich situaties en factoren voordoen die leiden tot meer of minder tijdsindicatie.
Licht huishoudelijk werk zoals poetswerk in huis; kamers opruimen (zie 1.1)
Dit bestaat uit: afwassen met de hand of bij afwasmachine gebruik in- en uitruimen. Daarnaast hand en spandiensten; opruimen; stof afnemen/ragen. De verzorging van een huisdier zit in de normering.
Zwaar huishoudelijk werk; stofzuigen, wc/badkamer schoonmaken (zie 1.2)
Dit bestaat uit stofzuigen, schoonmaken van sanitair en keuken. De bedden opmaken/verschonen en opruimen huishoudelijk afval.
Wasverzorging kleding/linnengoed (zie 1.3)
Dit bestaat uit kleding en linnengoed sorteren en deze in de wasmachine doen. De was ophangen en afhalen of in de wasdroger doen. Vouwen, strijken (alleen een beperkt aantal stuks bovenkleding) en opbergen.
In beginsel wordt wasverzorging niet geïndiceerd omdat vanaf 1 januari 2016 de was- en strijkservice als algemene voorziening geldt. Dit geldt vanaf 1 januari 2016 voor alle nieuwe cliënten en alle cliënten die een nieuwe indicatie krijgen.
Tijdens het keukentafelgesprek wordt de situatie van de cliënt uitgebreid besproken.
gebruik van de algemene voorziening in de vorm van was- en strijkservice
De gemeente heeft afspraken over de wasverzorging met 2 was- en strijkservices in Wijchen: AMC en Strijkservice Wijchen Zie folders van deze was- en strijkservices.
Bij verwijzing naar de algemene voorziening was- en strijkservice dient beoordeeld te worden of:
de kosten van de was- en strijkservice door de cliënt financieel gedragen kunnen worden;
Kan de cliënt de kosten niet dragen, dan wordt eerst verwezen naar de financiële tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten. Als deze voorziening (aantoonbaar) niet (meer) toereikend is, kan vervolgens naar de bijzondere bijstand verwezen worden.
Maaltijdverzorging: bereiden van de broodmaaltijd (zie 1.4)
Dit bestaat uit broodmaaltijd klaarzetten, tafel dekken en afruimen, koffie en thee zetten, afwassen (machine of handmatig), levensmiddelen opslaan en beheer.
Het bereiden van de warme maaltijd (1.5)
Dit bestaat uit warme maaltijd bereiden (voorbereiden en koken), opslaan en beheer levensmiddelenvoorraad, afwassen en afruimen. In beginsel wordt deze activiteit niet geïndiceerd, omdat hiervoor gebruik kan worden gemaakt van een voorliggende voorziening, zoals een cateringbedrijf of kant en klare maaltijden uit de supermarkt (magnetrongebruik).
Het bereiden van een warme maaltijd kan wel structureel binnen de Wmo worden ingezet, indien de voorliggende voorziening niet tegemoet kan komen aan de eisen die aan de maaltijd kunnen worden gesteld ( bijvoorbeeld voorgeschreven dieet door een arts).
Er wordt eveneens geen voorliggende voorziening verondersteld als er kinderen (jonger dan 12 jaar) zijn in de leefeenheid.
Boodschappen doen voor het dagelijks leven (zie 1.6)
Dit bestaat uit een boodschappenlijst samenstellen en boodschappen inkopen en opslaan. In beginsel wordt deze activiteit niet geïndiceerd, omdat hiervoor gebruik gemaakt kan worden van een voorliggende voorziening zoals een boodschappendienst via de supermarkten en/of begeleide boodschappendienst van de stichting Meer Welzijn Wijchen. Aan een boodschappendienst kunnen wel kosten zijn verbonden. Er zijn supermarkten in Wijchen die een relatief laag bedrag in rekening brengen en ook geen minimumbesteding kennen. Men kan de bestelling doen via e-mail, per telefoon of ter plekke in de supermarkt.
Overige activiteiten; verzorging van kleine kinderen, als een ouder tijdelijk niet in staat is om deze activiteit voor zijn of haar rekening te nemen (zie 2.1).
Dit bestaat uit: wassen aankleden, helpen bij het eten en/of drinken, de maaltijd voorbereiden, sfeer scheppen, spelen en opvoedingsactiviteiten. Hulp die wordt geboden is aanvullend op de eigen mogelijkheden en gemaximeerd op 40 uur per week.
Deze activiteit wordt altijd kortdurend toegekend, om de ouder(s)/verzorger(s) de gelegenheid te geven om eigen oplossingen te vinden buiten de Wmo.
Toekennen extra tijd/factoren voor meer hulp
Algemeen bij huishoudelijke taken:
Bij een eenpersoonshuishouden maximaal 45 minuten per week.
Bij een meer persoonshuishouden maximaal 60 minuten per week.
Specifiek bij de wasverzorging :
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-10784.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.