Gemeenteblad van Etten-Leur
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2016, 103574 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Etten-Leur | Gemeenteblad 2016, 103574 | Verordeningen |
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Etten-Leur;
gelet op de Algemene Subsidieverordening Gemeente Etten-Leur 2016;
Het subsidiebeleid zet in op eigen kracht en zelfredzaamheid en onderlinge samenwerking van organisaties en verenigingen. Het biedt maximaal ruimte voor particulier ondernemerschap voor cultuur (-educatie), toerisme en recreatie. Alleen daar waar nodig is, ondersteunt de gemeente in de breedste zin (via subsidie of anderszins), voor zover dit past binnen de gemeentelijke doelstellingen.
Voor dit beleidsterrein kunnen de verenigingen en organisaties de volgende subsidievormen aanvragen:
Artikel 4 Criteria voor subsidieverstrekking
Om in aanmerking te komen voor subsidie moeten de activiteiten bijdragen aan minimaal één van de volgende maatschappelijke effecten en beleidsdoelen:
Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Etten-Leur op:
De secretaris, De burgemeester,
Mw. B.W. Silvis-de Heer. Mw. H. van Rijnbach-de Groot.
Bijlage: Overzicht Maatschappelijke effecten
Overzicht maatschappelijke effecten
Hieronder worden de basisstukken voor de maatschappelijke effecten opgenoemd. Deze komen voort uit:
Eigen verantwoordelijkheid van inwoners betekent ruimte voor initiatieven.
We zetten in op particuliere initiatieven en eigen verantwoordelijkheid. De gemeente waardeert de
initiatieven en inzet van de O’s als deze een bijdrage leveren aan de maatschappelijke effecten en
gemeentelijke doelstellingen. Ruimte voor initiatieven scheppen we in de vorm van samenwerking of
deregulering. Daar waar ondersteuning van de gemeente gevraagd wordt, zal de gemeente dit
afwegen aan de hand van de gemeentelijke doelstellingen. Past het binnen de doelstellingen, dan zal
de gemeente kijken hoe we kunnen meewerken, bijvoorbeeld in de vorm van het beschikbaar stellen
van accommodaties en subsidie. Dit is niet oneindig. De gemeente zoekt hierin maximale
samenwerking met de partners om de kosten beperkt te houden. Past dit niet, dan is het aan de O’s
of zij dit initiatief zonder inbreng van de gemeente toch willen oppakken.
► Alleen ondersteuning bij bijdrage maatschappelijke effecten en doelen.
De gemeente ondersteunt alleen verenigingen en inwoners voor activiteiten die door de markt niet
zelf worden opgepakt, en wanneer zij een bijdrage leveren aan de door ons gestelde
maatschappelijke effecten en gemeentelijke doelen. Dit kan zijn in de vorm van geld, huisvesting,
beschikbaar stellen van materieel, ondersteuning van vrijwilligers, etc. De doelen, waarvoor wij deze
ondersteuning beschikbaar stellen, worden nader omschreven in de subsidieregelingen. De
subsidieregelingen zijn eenvoudig en resultaatgericht geformuleerd. Per subsidieregeling wordt
jaarlijks het specifieke maximum bedrag (subsidieplafond) aangegeven. De gemeente stelt jaarlijks
een maximum bedrag voor ondersteuning beschikbaar. Dit bedrag bedraagt in 2019 3%3 minder dan
in 2014. Subsidieontvangers, die jaarlijks € 10.000,-- of meer ontvangen, geven in hun jaarlijkse
verantwoording aan op welke wijze ze hebben bijgedragen aan de gestelde maatschappelijke
► Kostendekkende tarieven (Wet Markt en Overheid)
Als een overheid goederen of diensten op de markt aanbiedt, dan moet zij zich aan de gedragsregels
houden die vastgelegd zijn in de Wet Markt en Overheid. Een van de regels is van toepassing op
kostendekkende tarieven: overheden moeten in ieder geval alle integrale kosten van een
economische activiteit doorberekenen in de prijs of tarieven. De gemeenteraad kan besluiten voor
welke tarieven de gemeente hier een uitzondering op wil maken met het vaststellen van een
zogenaamde algemeen belangvaststelling voor (economische) activiteiten die worden uitgevoerd in
het kader van 'het algemeen belang’. Op een aantal gebieden wil de gemeente de tarieven
kostendekkend houden of maken. Op een aantal gebieden zou dit ten koste gaan van een aantal
maatschappelijke effecten. Concreet: de huur van sportvelden en maatschappelijke accommodaties
zou te hoog worden om in alle redelijkheid door te berekenen aan verenigingen. De gemeente vindt
het belangrijk dat verenigingen gebruik kunnen maken van de accommodaties. Daarom zullen deze
accommodaties in april 2015 worden aangewezen als uitzondering op de wet Markt en Overheid.
Minder gemeentelijk vastgoed, kostprijsdekkende huur en meer samenwerken
De komende jaren gaan we de omvang aan gemeentelijke accommodaties terugbrengen tussen de
50.000 en 55.500m² (nu: 62.900 m²) (zie bijlage2). We maken een onderscheid tussen verhuur voor
maatschappelijke en commerciële doeleinden. In 2015 nemen we een besluit over de vraag onder
welke doelgroep huurders vallen. In 2019 verhuren we alleen nog maar ruimten voor
maatschappelijke doeleinden aan gebruikers die een bijdrage leveren aan de verwezenlijking van
maatschappelijke doelen. Hierbij is het streven om de huur beter af te stemmen op de kosten. Voor
het gebruik van gemeentelijke accommodaties voor commerciële doeleinden betaalt men een marktconforme huur.
De bezettingsgraad van het gemeentelijk vastgoed bedraagt 75 %
doordat meerdere gebruikers van beschikbare ruimten gebruik maken. De resterende vraag naar
ruimten wordt ingevuld door (bestaand) vastgoed van derden. Indien nodig passen we regels voor
gebruik aan. Binnen twee jaar zijn vraag en aanbod voor een ieder via een digitale marktplaats te
raadplegen. Het onderhoudniveau voor gemeentelijke gebouwen is goed (zie bijlage 3). Bij lopende
projecten is bestaand budget leidend voor de ambitie op het gebied van energieverbruik (brede
scholen Banakkers en Grauwe Polders, zwembad, Nieuwe Nobelaer). Nieuwe projecten voldoen
zoveel mogelijk aan het ambitieniveau in het Convenant Duurzaam Bouwen West Brabant
(nieuwbouw: GPR 8 voor energieverbruik). Het uitgangspunt voor bestaande gemeentelijke
accommodaties wordt nader bepaald. Gemeentelijke publieke accommodaties zijn toegankelijk voor
personen met een beperking (Wmo-proof).
Brede scholen zijn het sociale hart van de wijk
In 2018 zijn alle brede scholen in Etten-Leur gerealiseerd. De brede scholen plus functioneren steeds
meer als het sociale hart van de wijk. In 2019 is een volledige bezetting gerealiseerd (75% tussen
9.00 en 21.00 uur op doordeweekse dagen en 75% tussen 10.00 en 17.00 uur op zaterdagen) met
activiteiten van bijvoorbeeld wijkbewoners, buurtpreventie, wijkteams, ontmoeting en vormen van
(gemeentelijke) dienstverlening. De gemeente zorgt voor het beheer en neemt het initiatief om de
bekendheid van deze voorzieningen te vergroten.
Breed aanbod sportvoorzieningen behouden
Het brede aanbod van sportvoorzieningen bestaat uit algemene voorzieningen die de gemeente
faciliteert en uit particuliere voorzieningen bij voorbeeld sportscholen.
In 2019 zorgt de gemeente nog steeds voor kwalitatief goede gemeentelijke sportvelden, zwembad
en sporthallen. Sportvoorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk en betaalbaar in het bijzonder
voor de jeugd, senioren en inwoners met een beperking. Het percentage inwoners, dat lid is van een
sportvereniging/organisatie is in 2019 minimaal gelijk gebleven aan 2014, namelijk 33% van de jeugd
(0-11 jaar), 66% van de jongeren (12-18 jaar), 35% van de volwassenen en 23% van de ouderen29.
Verenigingen blijven een belangrijk sociaal bindmiddel. Het voortbestaan van verenigingen is
afhankelijk van het aantal leden en vrijwilligers. Wij ondersteunen de verenigingen om het aanbod
vrijwilligers te behouden en te vergroten. In 2019 heeft iedere grote sportvereniging (groter dan 500
leden en met een eigen sportaccommodatie) een eigen verenigingsmanager. Hij zorgt ervoor dat de
vereniging toegankelijk is voor iedereen, waaronder inwoners met een beperking, minima, jeugd en
In 2015 nemen we besluiten over de tarieven per 2016 voor de (sport)velden en accommodaties in
gemeentelijk beheer (Wet Markt en Overheid). Verenigingen kunnen door zelf meer te doen dit
Maximaal ruimte voor particulier ondernemerschap voor cultuur(-educatie), toerisme en recreatie
In 2019 zijn de bestaande voorzieningen en het bestaande aanbod op het gebied van cultuur(-
educatie), toerisme en recreatie behouden gebleven met maximale ruimte voor particulier
ondernemerschap. De rol van de gemeente is uitsluitend gericht op het aanbieden van toegankelijke
en betaalbare basisvoorzieningen, zoals bibliotheek, muzikale en culturele vorming. Speerpunt
daarbij is de ontplooiing van de amateurkunst. Het budget, dat beschikbaar is voor de
basisvoorzieningen blijft gelijk aan het niveau van 2014.
B. Overzicht maatschappelijke effecten Etten-leur en Surplus, van 25 november 2015
De onderstaande maatschappelijk effecten zijn nader uitgewerkt in effectformulieren.
- Meer burgers doen actief mee in de samenleving
- Er is voldoende ontmoetingsmogelijkheid voor inwoners
- Meer jongeren voelen zich betrokken en dragen bij aan de samenleving
- Meer inwoners met een uitkering zijn actief als vrijwilliger
- (meer) kwetsbare burgers functioneren zelfstandig en hebben eigen regie
- Meer inwoners maken in plaats van individuele voorzieningen
- gebruik van mantelzorg, eigen netwerk en collectieve voorzieningen
- Inwoners blijven langer zelfstandig wonen (via individuele voorzieningen)
- Inwoners blijven langer zelfstandig wonen
- Inwoners met een ondersteuningsvraag worden adequaat geholpen
- Optimale zorgondersteuning voor de client
- Het aantal mensen dat ernstig eenzaam is neemt niet verder toe
- Percentage voortijdige schoolverlaters neemt af;
- (meer) jongeren halen een startkwalificatie
-Minder kinderen met ontwikkel- en taalachterstanden
Thema Leefbaarheid en veiligheid
- De wijkbewoners organiseren meer zelf.
- Inwoners waarderen de eigen leefomgeving als voldoende
- Meer (multi-)problemgezinnen hebben 1 plan en 1 regisseur
- Jeugdoverlast neemt niet toe
- Meer jongeren zijn zich bewust van de gevaren van genotmiddelen
- Het aantal inwoners met verslavingsproblemen neemt niet toe
- Meer inwoners bewegen actief
- Inwoners zijn zich bewust van de risico’s van ongezond leven
C. Overzicht maatschappelijke effecten vanuit werkgroep Nieuwe Nobelaer
Maatschappelijke effecten specifiek voor cultuur, toerisme en recreatie uit het beleidskader. Dit zijn de volgende:
- maximaal ruimte voor particulier ondernemerschap voor cultuur (educatie), toerisme en recreatie; in 2019 zijn de bestaande voorzieningen en het bestaande aanbod op het gebied van cultuur(-educatie), toerisme en recreatie behouden gebleven met maximale ruimte voor particulier ondernemerschap
- de rol van de gemeente is uitsluitend gericht op het aanbieden van toegankelijke en betaalbare basisvoorzieningen zoals bibliotheek, muzikale en culturele vorming. Speerpunt daarbij is de ontplooiing van de amateurkunst
- door de inzet van citymarketing heeft Etten-Leur meer bekendheid en trekt meer bezoekers van buiten
- Etten-Leur stuurt op een breed aanbod van evenementen, georganiseerd door particulieren
In de subsidiebeschikking Nieuwe Nobelaer zijn de volgende effecten opgenomen:
- Ontplooiing en ontwikkeling van kinderen en jongeren in hun diverse leefmilieus op school, in het gezin en in hun vrije tijd;
- Alle inwoners komen op een laagdrempelige manier in aanraking met vormen van kunst en cultuur o.a. ter bevordering van de sociale cohesie
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-103574.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.