Kaderstelling Integrale Schuldhulpverlening 2016-2019

Het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn maakt bekend dat de Kaderstelling Integrale Schuldhulpverlening 2016-2019 op 17 december 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld. In deze kaderstelling is opgenomen hoe richting wordt gegeven aan de integrale schuldhulpverlening aan de inwoners van de gemeente Apeldoorn.

De kaderstelling is voor een groot deel gebaseerd op de Kaderstelling Apeldoornse schuldhulpverlening 2012, zoals die in 2012 door de gemeenteraad is vastgesteld.

De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe kaderstelling zijn de volgende:

  • -

    ongemotiveerd gedrag leidt niet meer in alle gevallen tot beëindiging van de integrale schuldhulpverlening. Indien er twijfels zijn over de zelfredzaamheid van de burger, of er kinderen in het gezin aanwezig zijn, kan doorverwijzing naar en overleg met het Sociaal Wijkteam plaats vinden;

  • -

    de pilot die in 2014-2015 is gestart om studerende jongeren met schulden te helpen, wordt in de reguliere dienstverlening opgenomen;

  • -

    schuldhulpverlening is in beginsel voor iedere burger toegankelijk. De gemeente beoordeelt vervolgens op individuele basis of de burger ook dienstverlening krijgt;

  • -

    budgetbeheer plus kan als nieuw instrument worden ingezet. Dit betreft een uitgebreidere vorm van budgetbeheer dan in de vorige kaderstelling;

  • -

    budgetbeheer en beschermingsbewind kunnen ook langdurig en buiten de integrale schuldhulpverlening ingezet worden;

  • -

    voor de kosten voor budgetbeheer wordt aangesloten bij de inkomensgrenzen en draagkrachtberekening zoals die gelden binnen de Bijzondere Bijstand.

De kaderstelling ligt gedurende vier weken na de datum van deze bekendmaking ter inzage bij de receptie in het Stadhuis, Marktplein 1, en de balie in het Werkplein Activerium, Deventerstraat 46.

Naar boven