In artikel 8 van de Huisvestingsverordening Langedijk staat dat bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang kan worden gegeven aan woningzoekenden waarvoor het dringend noodzakelijk is dat in hun behoefte aan woonruimte wordt voorzien. Een woningzoekende die met voorrang in aanmerking wil komen voor een huisvestingsvergunning kan een verzoek indienen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie.
In dit document is vermeld welke regels gelden bij de behandeling van zo’n verzoek. Hieronder komen aan bod:
Artikel 2: Wie komen in aanmerking voor indeling in een urgentiecategorie
Artikel 3: Aanvullende voorwaarden voor voorrang wegens medische en/of sociale indicatie
Artikel 4: De procedure die een aanvraag moet doorlopen
Artikel 5: Wat houdt het besluit tot indeling in
Artikel 6: Volgordebepaling tussen urgenten
Artikel 7: Hardheidsclausule
Artikel 8: Overgangsbepaling
Artikel 9: Inwerkingtreding en citeertitel
De gemeente kan aanvragen om urgentie van een advies laten voorzien door de Regionale Urgentie Commissie (RUC). In bijlage 1 is vermeld wat de werkwijze is van de RUC en hoe deze is samengesteld. Deze bijlage maakt integraal onderdeel uit van deze beleidsregels.
Op de laatste pagina’s van dit document (bijlage 2) is een overzicht opgenomen dat laat zien hoe de volgordebepaling tussen alle woningzoekenden in zijn werk gaat, gelet op de bepalingen in de Huisvestingsverordening en de beleidsregels.
Artikel 2:WIE KOMEN IN AANMERKING VOOR INDELING IN EEN URGENTIECATEGORIE
In artikel 8 van de verordening is te lezen dat er twee soorten woningzoekenden zijn die in aanmerking komen voor indeling in een urgentiecategorie.
- 1.
Woningzoekenden genoemd in artikel 12 lid 3 van de Huisvestingswet. Kort samengevat zijn dat:
- a.
Mensen die wegens problemen in een opvang verblijven.
- b.
Mensen die mantelzorg verlenen of ontvangen.
- c.
Vergunninghouders (vreemdelingen die een verblijfsvergunning hebben ontvangen).
- 2.
Woningzoekenden genoemd in artikel 8 lid 2 van de gemeentelijke Huisvestingsverordening. Dit zijn mensen die hun woning moeten verlaten door:
- d.
Medische en/of sociale indicatie
- e.
- f.
Renovatie of onbewoonbaarheid van de woning
- g.
Om een urgentieverklaring te ontvangen moeten woningzoekenden voldoen aan de criteria in de Huisvestingsverordening en in deze beleidsregels. Voor de duidelijkheid het volgende:
- -
De Huisvestingsverordening regelt de verdeling van woonruimten die zijn aangewezen in artikel 2 van de verordening. Dat zijn woningen met een huurprijs tot de Huurtoeslaggrens.
- -
Voor afgifte van een huisvestingsvergunning moet het inkomen voldoen aan de bepalingen in artikel 3 onder a. De bepalingen over het inkomen gelden ook voor woningzoekenden die in aanmerking willen komen voor een urgentieverklaring, met uitzondering van woningzoekenden die voorrang hebben op grond van een medische indicatie. Alleen voor die groep geldt geen inkomenseis.
- -
Voor afgifte van een huisvestingsvergunning moet de persoon / het huishouden ingeschreven staan als woningzoekende. Men moet een bewijs van inschrijving hebben zoals bedoeld in artikel 3 onder c van de Huisvestingsverordening. Die bepaling geldt
niet voor woningzoekenden die in aanmerking willen komen voor een urgentieverklaring. Het heeft de voorkeur dat zij al ingeschreven staan als woningzoekende maar dat is geen voorwaarde om een urgentieverklaring te kunnen ontvangen. Na afgifte van de urgentieverklaring moeten de gegevens van deze personen wel worden ingevoerd in het inschrijfsysteem, om er voor te zorgen dat hun gegevens bekend zijn en kunnen worden toegepast in de verdere procedure.
NB: Als het verzoek tot indeling in een urgentiecategorie wordt afgewezen of een al afgegeven urgentieverklaring vervalt en de woningzoekende op de reguliere wijze (dus zonder urgentieverklaring) in aanmerking wil komen voor een huisvestingsvergunning, geldt uiteraard wel de voorwaarde dat hij ingeschreven moet staan als woningzoekende.
- -
Woningzoekenden die met voorrang in aanmerking willen komen voor een huisvestingsvergunning, kunnen een verzoek indienen om ingedeeld te worden in een urgentiecategorie. Het indienen van zo’n verzoek is
niet nodig voor vergunninghouders (zie hierboven onder 1c), voor urgenties op grond van stadsvernieuwing, en voor urgenties wegens reguliere sloop of renovatie . De status van vergunninghouder geeft de urgentie tot het verkrijgen van een woning al aan. Aan deze personen wordt daarom geen aparte urgentieverklaring meer af gegeven. Voor woningzoekenden die wegens stadsvernieuwing en voor reguliere sloop danwel renovatie hun woning moeten verlaten, geeft de gemeente de urgentieverklaring ambtshalve af. Uit de afspraken tussen de gemeente en de verhuurder(s) over de aanpak komt de noodzaak tot verhuizen al voort.
2.2
URGENTIE
OP GROND VAN DE
HUISVESTINGSWET ARTIKEL 12 LID 3
Voor indeling in een urgentiecategorie komen uitsluitend in aanmerking personen die meerderjarig zijn. De overige voorwaarden zijn hieronder vermeld.
1a
Urgentie wegens verblijf in een
opvang
De Huisvestingswet omschrijft deze woningzoekenden als volgt:
“Woningzoekenden die verblijven in een voorziening voor tijdelijke opvang van personen, die in verband met problemen van relationele aard of geweld hun woonruimte hebben verlaten.”
Voor urgentie wegens verblijf in een opvang komen in aanmerking woningzoekenden die hun huis hebben verlaten vanwege problemen in de relatie en/of geweld en om die reden verblijven in een instelling voor tijdelijke opvang zoals dnoDoen of Blijf.
Bijzonderheden die gelden voor
urgenties op grond van verblijf in een opvang
Hierbij geldt
niet de voorwaarde dat:
-De aanvrager ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
1b
Urgentie wegens het verlenen of ontvangen van mantelzorg
De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) omschrijft mantelzorg als volgt:
“Mantelzorg: hulp ten behoeve van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen, opvang, jeugdhulp, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen en zorg en overige diensten als bedoeld in de Zorgverzekeringswet, die rechtstreeks voortvloeit uit een tussen personen bestaande sociale relatie en die niet wordt verleend in het kader van een hulpverlenend beroep.”
Voor urgentie komen in aanmerking personen die in de regio Langedijk mantelzorg ontvangen danwel mantelzorg verlenen. Er is sprake van (een behoefte tot) het ontvangen danwel verlenen van mantelzorg indien dit is vastgesteld in het Wmo-gesprek (‘keukentafelgesprek’) dat de gemeente voert met personen die een beroep doen op de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).
Bijzonderheden die gelden voor
urgenties op grond van mantelzorg
Hierbij geldt
niet de voorwaarde dat:
-De aanvrager ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
1c
Urgentie voor v
ergunninghouders
De omschrijving van vergunninghouders staat in artikel 28 van de Huisvestingswet:
“
Vergunninghouder: vreemdeling die in Nederland een verblijfsvergunning asiel voor bepaalde tijd heeft aangevraagd en als gevolg daarvan een verblijfsvergunning heeft ontvangen als bedoeld in artikel 8 onderdeel a, b, c of d van de Vreemdelingenwet 2000.“
Voor urgentie komen in aanmerking vergunninghouders die gekoppeld zijn aan een gemeente in de regio Alkmaar.
Bijzonderheden die gelden voor
urgenties voor vergunninghouders
Voor deze personen gelden
niet de voorwaarden dat:
- -
Zij ingeschreven moeten staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
- -
Zij een verzoek moeten indienen tot indeling in een urgentiecategorie. Voor vergunninghouders wordt geen urgentieverklaring afgegeven. Want de status van vergunninghouder geeft de urgentie tot het verkrijgen van een woning al aan.
2.3
URGENTIE
OP GROND VAN DE
HUISVESTINGS
VERORDENING A
RTIKEL
8 LID 2
2a
Urgentie op grond van m
edische en/of sociale indicatie
Urgentie op grond van medische indicatie
Voor deze urgentie komen in aanmerking personen die te maken hebben met woonomstandigheden die de medische situatie onhoudbaar maken. De situatie wordt als onhoudbaar beschouwd in de volgende gevallen:
- •
als de bruikbaarheid of toegankelijkheid van de woning door ziekte of door een lichamelijke of verstandelijke beperking ernstig wordt belemmerd (ergonomische belemmeringen).
- •
als de huidige woonsituatie ernstige schade veroorzaakt aan de gezondheid.
Bijzonderhede
n die gelden voor
urgenties op grond van medische indicatie
- -
Voor een medische indicatie dient een advies gevraagd te worden van een aangewezen medische deskundige.
- -
Uit dit advies dient de onhoudbaarheid te blijken.
- -
De bepalingen over het inkomen zoals vermeld in artikel 3 van de Huisvestingsverordening gelden niet voor mensen die een urgentieverklaring op grond van medische indicatie hebben.
- -
Daarnaast wordt aan medisch geïndiceerden een zoekprofiel meegegeven waarin bijvoorbeeld staat dat de medische indicatie alleen geldt voor gelijkvloerse woningen.
- -
In artikel 11 van de Huisvestingsverordening worden aanvullende voorwaarden genoemd voor urgentie op grond van medische indicatie. Zie de toelichting verderop in deze beleidsregels onder
Artikel 3:AANVULLENDE VOORWAARDEN VOOR VOORRANG WEGENS MEDISCHE EN/OF SOCIALE INDICATIE
Urgentie op grond van sociale indicatie
Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kan een beroep worden gedaan op een urgentie op grond van sociale indicatie. Voor deze urgentie komen in aanmerking:
- -
personen waarbij sprake is van ernstige psychiatrische en/of psycho-sociale problematiek in relatie met de zelfstandige woonomstandigheden en
- -
daarbij moet aannemelijk gemaakt worden dat medicatie/therapie in de afgelopen 6 maanden niet tot verbetering/oplossing van de problematiek heeft geleid en een andere zelfstandige woonsituatie een oplossing biedt voor de ernstige psychiatrische en/of psychosociale problemen.
Het is onmogelijk om alle omstandigheden die tot een sociale indicatie kunnen leiden, te formuleren. Het zijn vaak heel persoonlijke en unieke omstandigheden. In een aantal situaties is het echter wel mogelijk om vooraf duidelijkheid te geven of een indicatie verleend wordt. De volgende situaties zijn op zichzelf staand onvoldoende ernstig om urgentie te rechtvaardigen. Een combinatie van deze situaties kan echter wel tot een dusdanige uitzonderlijke situatie leiden dat deze toch voor indicatie in aanmerking komt. Om een goede afweging te kunnen maken van de individuele omstandigheden van de aanvrager, moet de aanvraag altijd getoetst worden aan de randvoorwaarden en aanvullende criteria die in deze beleidsregels zijn vermeld.
De situaties waarin in beginsel geen urgentie wordt verstrekt, zijn:
- •
Ruimtegebrek, wonend in een te kleine woning;
- •
Slecht onderhouden woning.
- •
Problemen met tuinonderhoud, het huishouden, en het onderhoud van de woning vanwege slechte gezondheid.
- •
Vrijwillige verkoop van de eigen woning.
- •
Huuropzegging door verhuurder.
- •
Onderhuur of een tijdelijk huurcontract.
Problemen met de woonomgeving:
- •
- •
Lawaaioverlast van de directe omgeving.
- •
Achteruitgang van de buurt.
- •
Inwonend met of zonder kinderen.
- •
- •
Echtscheiding/relatieverbreking met of zonder kinderen.
- •
Slechte ouder-kind relatie.
- •
Wanneer men de partner (eventueel met kinderen) vanuit het buitenland wil laten overkomen.
- •
Geen eigen woning of dakloos.
- •
Werk in de regio aanvaard.
- •
Vanuit het buitenland teruggekeerd.
- •
Wanneer men reeds gedurende een lange periode op woonruimte wacht.
- •
Bovenstaande situaties zijn niet limitatief omschreven. Het niet genoemd staan van een situatie in bovenstaande lijst leidt niet automatische toekenning van een urgentie op grond van sociale indicatie.
Bijzonderheden die gelden voor
urgenties op grond van sociale indicatie
-In artikel 11 van de Huisvestingsverordening worden aanvullende voorwaarden genoemd voor urgentie op grond van sociale indicatie. Zie de toelichting verderop in deze beleidsregels onder
Artikel 3:AANVULLENDE VOORWAARDEN VOOR VOORRANG WEGENS MEDISCHE EN/OF SOCIALE INDICATIE
2b
Urgentie op grond van s
tadsvernieuwing
Stadsvernieuwing is de grootschalige vernieuwing en verbetering van de woningen en de woonomgeving in verouderde wijken waarbij meestal een mix wordt toegepast van renovatie, sloop en sloop gevolgd door nieuwbouw. Daarbij kan het gaan om ingrepen aan het bezit van meerdere verhuurders. De aanpak van de wijk wordt tussen de betrokken partijen vastgelegd in een wijkontwikkelingsplan.
Voor deze urgentie komen in aanmerking huishoudens die hun woning moeten verlaten omdat deze wordt gesloopt vanwege stadsvernieuwing. Daarvoor gelden deze voorwaarden:
- -
De te slopen woning is gelegen in de regio Alkmaar en
- -
de huurder van deze woning heeft op de datum waarop de indicatie zal worden verstrekt met de verhuurder een huurcontract voor onbepaalde tijd en
- -
de huurder staat op het betreffende adres in de Gemeentelijke Basis Registratie ingeschreven, en
- -
de eigenaar heeft met de huurder overeenstemming bereikt over een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten die tenminste gelijkwaardig is aan de tegemoetkoming op grond van het Sociaal Plan dat ten behoeve van de wijkontwikkelingsplannen door corporaties, huurders-organisaties en gemeente is overeengekomen.
Onder stadsvernieuwing is ook renovatie begrepen als wordt voldaan aan deze omschrijving:
- -
De betreffende woning is gelegen in een wijk waarvoor een wijkontwikkelingsplan als bovengenoemd overeen is gekomen en
- -
door de ingreep wordt de levensduur van de woning verlengd met 25 jaar of meer en
- -
de huurder moet in verband met de werkzaamheden tenminste 4 weken aaneengesloten elders verblijven.
Indien in deze beleidsregels over sloop wordt gesproken, zijn de betreffende bepalingen op overeenkomstige wijze op renovatie van toepassing.
NB: Renovatie of sloop gebeurt niet alleen in het kader van stadsvernieuwing waarbij er altijd sprake is van een grootschalige wijkgerichte aanpak. Verhuurders kunnen ook buiten zo’n wijkgerichte aanpak besluiten een complex te renoveren of te slopen. Voor bewoners die door zo’n reguliere renovatie of sloop de woning moeten verlaten is een indicatie wegens stadsvernieuwing niet mogelijk. Zij kunnen wel in aanmerking komen voor een indicatie op grond van categorie 2c: indicatie wegens renovatie, sloop of onbewoonbaarheid.
Bijzonderheden die gelden voor urgent
ies op grond van stadsvernieuwing
Hierbij gelden
niet de voorwaarden dat:
- -
De persoon ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
- -
De woningzoekende zelf een aanvraag om indeling in een urgentiecategorie moet indienen. Voor woningzoekenden die op grond van stadsvernieuwing in aanmerking komen voor indeling in een urgentiecategorie, wordt de urgentieverklaring ambtshalve verstrekt. De verhuurder levert hiervoor zo spoedig mogelijk de gegevens van de huurders aan.
-Woningzoekenden die op grond van stadsvernieuwing over een urgentieverklaring beschikken moeten zelf reageren op het aanbod aan huurwoningen. Zij worden niet bemiddeld. Een uitzondering geldt voor woningzoekenden die een
nieuwbouw huur- of koopwoning in de eigen wijk willen betrekken. Deze personen hoeven niet te reageren op aangeboden woonruimte. Zij worden bemiddeld voor woningtoewijzing. De bemiddeling treedt direct in werking na afgifte van de urgentieverklaring.
Volgordebepaling bij renovatie
-De datum waarop de renovatie van het complex van start gaat, wordt bij de volgordebepaling ten opzichte van de overige stadsvernieuwings-geïndiceerden gehanteerd als ware het een sloopdatum.
2c
Urgentie op grond van reguliere r
enovatie
of sloop
en op grond van
onbewoonbaarheid
Urgentie op grond van
reguliere
r
enovatie
of sloop
NB: Het gaat hier
niet om renovatie of sloop die wordt uitgevoerd in het kader van stadsvernieuwing. Zie daarvoor onder 2b Stadsvernieuwing.
Voor deze urgentie komen in aanmerking huurders die de woning moeten verlaten wegens een reguliere renovatie of sloop. Voorwaarden zijn:
- -
De te renoveren of te slopen woning is gelegen in de regio Alkmaar en
- -
de huurder van deze woning heeft op de datum waarop de indicatie zal worden verstrekt met de verhuurder een huurcontract voor onbepaalde tijd en
- -
de huurder staat op het betreffende adres in de Gemeentelijke Basis Registratie ingeschreven en
- -
de renovatie of sloop wordt niet uitgevoerd in het kader van stadsvernieuwing en
- -
de afspraak over sloop of renovatie is tot stand gekomen na overleg tussen de verhuurder en de afzonderlijke huurders danwel de huurdersvertegenwoordiging en
- -
er is tussen de verhuurder en de gemeente overeenstemming over de ingreep.
Bij renovatie gelden tevens als voorwaarden:
- -
Door de ingreep wordt de levensduur van de woning verlengd met 25 jaar of meer en
- -
de huurder moet in verband met de werkzaamheden tenminste 4 weken aaneengesloten elders verblijven.
Bijzonderheden die gelden voor urgenties op grond van reguliere renovatie
of sloop
Hierbij geldt
niet de voorwaarde dat:
- -
De aanvrager ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c
- -
De woningzoekende zelf een aanvraag om indeling in een urgentiecategorie moet indienen. Voor woningzoekenden die op grond van reguliere renovatie of sloop in aanmerking komen voor indeling in een urgentiecategorie, wordt de urgentieverklaring ambtshalve verstrekt. De verhuurder levert hiervoor zo spoedig mogelijk de gegevens van de huurders aan.
Urgentie op grond van o
nbewoonbaarheid
Woningen moeten voldoen aan minimale eisen van woonkwaliteit. De Woningwet bepaalt (via het Bouwbesluit) welke kwaliteiten dat zijn. Het gaat hierbij om minimale eisen ten aanzien van de veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid en energiezuinigheid. Als blijkt dat een woning niet voldoet aan de minimale eisen én die gebreken door het treffen van voorzieningen niet zijn weg te nemen, verklaart de gemeente die woning onbewoonbaar. De huurder moet de woning dan verlaten.
Voor urgentie op grond van onbewoonbaarheid komen in aanmerking huurders die een woning in de regio Alkmaar bewonen die onbewoonbaar is verklaard. Voorwaarden zijn:
- -
De huurder heeft op de datum waarop de indicatie zal worden verstrekt met de verhuurder een huurcontract voor onbepaalde tijd en
- -
de huurder staat op het betreffende adres in de Gemeentelijke Basis Registratie ingeschreven.
Een urgentie op grond van onbewoonbaarheid is niet mogelijk voor eigenaar/bewoners. Zij zijn zelf verantwoordelijk om hun woning in goede staat te houden.
Bijzonderheden die gelden voor
urgenties op grond van onbewoonbaarheid
Hierbij geldt
niet de voorwaarde dat:
-De aanvrager ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
2d
Urgentie op grond van een c
alamiteit
Er is sprake van een calamiteit als de bewoner de woning niet kan gebruiken door een onvoorziene gebeurtenis waarbij de woning verloren is gegaan of zodanig is beschadigd dat die redelijkerwijs niet meer te gebruiken is. Te denken valt aan schade wegens brand, ontploffing of overstroming.
Voor urgentie wegens een calamiteit komen in aanmerking:
- -
Bewoners van huurwoningen en van koopwoningen (dus huurders en eigenaar/bewoners) in de regio Alkmaar die op het betreffende adres in de Gemeentelijke Basis Registratie staan ingeschreven en
- -
die hun woning niet kunnen gebruiken wegens een calamiteit en
- -
waarbij die calamiteit
buiten de schuld van de bewoner heeft plaatsgevonden en de bewoner niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor het ontstaan ervan.
Bijzonderheden die gelden voor
urgenties op grond van calamiteit
Hierbij geldt
niet de voorwaarde dat:
-De aanvrager ingeschreven moet staan als woningzoekende zoals bedoeld in artikel 3 onder c.
Artikel 3:AANVULLENDE VOORWAARDEN VOOR VOORRANG WEGENS MEDISCHE EN/OF SOCIALE INDICATIE
Voor een urgentieverklaring op grond van medische en/of sociale indicatie (zoals bedoeld in de Huisvestingsverordening in artikel 8 lid 2 onder a) moet er een absolute noodzaak zijn om binnen een half jaar te verhuizen en het probleem kan niet op eigen kracht of binnen die periode opgelost worden. Er dient een directe relatie te bestaan tussen probleem en woonsituatie. De huidige woning is niet geschikt (te maken) om het probleem op te lossen. Een (andere) woning in de regio Alkmaar is binnen een half jaar absoluut vereist.
De criteria zijn vastgelegd in artikel 11 van de Huisvestingsverordening. Deze criteria gelden in aanvulling op de algemene voorwaarden voor voorrang die hiervoor zijn vermeld. Ze worden hieronder toegelicht.
Voor de woningzoekenden bedoeld in artikel 8 lid 2 onder a verlenen burgemeester en wethouders een verklaring tot indeling in een urgentiecategorie slechts aan diegenen die:
- -
over zelfstandige woonruimte beschikken of hebben beschikt in de 12 maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag van de voorrang
- -
buiten eigen schuld de woning moeten verlaten
- -
aantoonbaar niet in staat zijn zelf binnen 6 maanden andere passende woonruimte te vinden
- -
de huidige woonruimte niet geschikt (te maken) is om het probleem binnen 6 maanden op te lossen terwijl dit wel noodzakelijk is, en
- -
minimaal 1 jaar ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens / Basisregistratie personen van één van de gemeenten in de woningmarktregio danwel maatschappelijk gebonden is aan de woningmarktregio.
Hier worden dus vijf belangrijke criteria genoemd. De aanvrager moet aan alle vijf criteria voldoen.
1 Z
elfstandige woonruimte
Een woningzoekende komt alleen in aanmerking voor voorrang als hij over zelfstandige woonruimte beschikt of heeft beschikt in de 12 maanden voorafgaand aan de datum van aanvraag van de voorrang.
Woningzoekenden die een onzelfstandige woonruimte bewonen (zoals bij kamerverhuur, inwoning) komen dus niet in aanmerking voor voorrang op grond van medische en/of sociale indicatie.
De noodsituatie moet buiten de schuld van betrokkene zijn ontstaan en deze kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor het ontstaan ervan. Eigen verantwoordelijkheid voor het ontstaan van de noodsituatie kan zowel uit een handelen als een nalaten voortvloeien. De noodsituatie was voor betrokkenen niet te voorzien ofwel betrokkene was niet in staat tijdig maatregelen te nemen om de noodsituatie te voorkomen. Verder was de woningzoekende niet in staat daarop te anticiperen. In zeer bijzondere situaties kan de toepassing van de regel ‘buiten eigen schuld’ niet gerechtvaardigd zijn.