Gemeente Heerlen - Verordening op de Raadsinformaiteavond
”Verordening op de Raadsinformatieavond”
 
Artikel 1. Instelling raadsinformatieavond
De raad stelt een raadsinformatieavond in met vijf deelbijeenkomsten met de volgende thema’s:
1.a. Bestuur en Dienstverlening;
b. Economische Stimulering;
c. Sociale Infrastructuur;
d. Leefomgeving;
e. Ruimtelijke Ontwikkeling.
2. Indien een onderwerp onder meerdere thema’s valt, wordt dit in een gezamenlijke deelbijeenkomst behandeld.
 
Artikel 2. Taak
Informatie verwerven en uitwisselen over de onderwerpen die op de agenda staan.
 
Artikel 3. Samenstelling en benoeming en zittingsduur voorzitters
1. Raadsleden of fractiemedewerkers die raadsleden vervangen kunnen deelnemen aan de raadsinformatieavonden.
2. De voorzitters van de deelbijeenkomsten van de raadsinformatieavond zijn de commissievoorzitters.
3. De zittingsperiode van de voorzitters van de deelbijeenkomsten van de raadsinformatieavond eindigt met de beëindiging van het voorzitterschap van de raadscommissies.
 
Artikel 4. Agenda
1. De voorzitters stellen de agenda vast.
2. De agenda komt tot stand aan de hand van onderwerpen die worden aangedragen door de raad, commissie en het college, door onderwerpen die voorvloeien uit het burgerinitiatief en onderwerpen die voorvloeien uit het sprekersplein.
3. De onderwerpen voor de agenda dienen te vallen onder de thema’s van de bijeenkomsten zoals beschreven in artikel 1 lid 1. Een onderwerp dient negen dagen voor de raadsinformatieavond te worden
ingediend bij de griffie. De voorzitter besluit of een onderwerp al dan niet aan de agenda wordt toegevoegd.
 
Artikel 5. Spreekrecht burgers
1. Burgers kunnen hun mening geven over geagendeerde raadsvoorstellen.
2. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit voor de aanvang van de raadsinformatieavond aan een medewerker van de griffie. Hij vermeldt daarbij het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren, zijn naam, adres en zijn telefoonnummer.
3. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de raadsinformatieavond.
4. In de deelbijeenkomst wordt maximaal 30 minuten ingeruimd voor het spreekrecht. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
5. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en deelnemers van de raadsinformatieavond.
6. Degenen die van het spreekrecht gebruik maken krijgen, desgewenst nog eens drie minuten de tijd om te reageren op de inbreng van raadsleden en collegeleden over het raadsvoorstel.
 
Artikel 6. Sprekersplein burgers
1.Burgers kunnen de raadsleden vijf minuten over een actueel en urgent samenlevingsvraagstuk informeren.
2.Degene die van het sprekersplein gebruik wenst te maken dient dit 9 dagen voor de raadsinformatieavond bij de griffie te melden.
3. De voorzitter beslist of het onderwerp in het sprekersplein aan de orde zal komen.
 
Artikel 7. Burgerinitiatief
1. Burgers kunnen een burgerinitiatief indienen en met de raadsleden de inhoud bespreken alsmede hoe het initiatief gestalte kan krijgen in het besluitvormingsproces.
2. De voorzitters plaatsen het burgerinitiatief op de agenda indien dit aan de hiervoor gestelde vereisten voldoet.
3. De vereisten voor een burgerinitiatief zijn:
a. Een burgerinitiatief kan worden ingediend door kiesgerechtigden voor de gemeenteraad.
b. In afwijking van de Kieswet geldt hiervoor een leeftijdsgrens van 16 jaar.
c. Bij een algemeen burgerinitiatief dient het initiatief door ten minste 300 mensen te worden ondersteund
d. Bij een buurtgericht burgerinitiatief dient het initiatief door ten minste 100 mensen te worden ondersteund.
e. Het onderwerp moet tot de huishouding van de gemeente behoren.
f. Het onderwerp moet het algemeen belang aangaan.
g. Het burgerinitiatief vermeldt de naam, het adres en de geboortedatum van tenminste een en ten hoogste drie personen die als vertegenwoordigers van het burgerinitiatief optreden.
h. Voor de indiening moet gebruik worden gemaakt van het bij deze verordening vastgestelde en door alle verzoekgerechtigden volledig in te vullen en te ondertekenen formulier.
i. Het burgerinitiatief bevat een voorstel voor een door de raad te nemen besluit.
 
Artikel 8. Openbare kennisgeving agenda en aanvullende agenda
1. Raadsinformatieavonden worden ten openbare kennis gebracht via publicatie in het raadsinformatiesysteem en door aankondiging via social media.
2. De voorlopige agenda en bijbehorende stukken inclusief behandeltijden per agendapunt worden ten minste 7 dagen voor aanvang van de raadsinformatieavonden op internet in het raadsinformatiesysteem gepubliceerd.
3. De voorlopige agenda en bijbehorende stukken worden gelijktijdig met het publiceren in het raadsinformatiesysteem, op het gemeentehuis ter inzage gelegd.
4. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het publiceren van de agenda een aanvullende agenda opstellen. De daarbij behorende stukken worden openbaar gemaakt.
5. Als een aanvullende agenda wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering op internet in het raadsinformatiesysteem gepubliceerd.
 
Artikel 9. Afsprakenlijst
1. Een medewerker van de griffie draagt zorg voor de afsprakenlijst.
2. De lijst bevat in ieder geval:
a. de namen van de voorzitter, de medewerker van de griffie, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden en fractiemedewerkers, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;
c. een zakelijke samenvatting van de afspraken en toezeggingen onder vermelding van het agendapunt en de naam van degene die de mededeling heeft gedaan;
3. De afsprakenlijst wordt op internet in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
 
Artikel 10. Handhaving orde en schorsing
1. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.
2. De voorzitter roept deelnemers aan de raadsinformatieavond tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
3. De voorzitter kan de raadsleden/fractiemedewerkers voorstellen om een deelnemer aan de raadsinformatieavond die door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd.
4. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en, als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord, de vergadering sluiten.
 
Artikel 11. Toehoorders en pers
1. Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers wonen openbare vergaderingen uitsluitend bij op de voor hen bestemde plaatsen.
2. Het blijkgeven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is hen verboden.
3. De voorzitter is bevoegd, wanneer de orde in de vergadering op enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.
4. Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.
 
Artikel 12. Geluid- en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen.
 
Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze verordening treedt in werking op 30 september 2015.
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de raadsinformatiebijeenkomst gemeente Heerlen.
 
 
Aldus besloten tijdens de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Heerlen van 29 september 2015 .
 
 
griffier,
mr. J.H.M. Martens
voorzitter,
R.K.H. Krewinkel
 
 
 
Naar boven