Beleidsregels couleur locale Rotterdam 2016
De directeur Welzijn, Zorg en Jeugdhulp van het cluster maatschappelijke ontwikkeling,
 
gelet op het voorstel van het hoofd van de afdeling Ontwikkeling & Beleid van 13 september 2015, nummer 15MO14529;
 
gelet op artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, derde lid, en 6, tweede lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014;
 
overwegende dat:
  • het noodzakelijk is een eenduidig afwegingskader vast te stellen om te kunnen beoordelen of een subsidieaanvraag in het kader van het Nieuw Rotterdams Welzijn valt onder de couleur locale;
  • het noodzakelijk is organisaties een langere aanvraagtermijn te gunnen dan 1 juni 2015 voor de aanvraag van een jaarlijkse subsidie voor 2016;
besluit vast te stellen:
 
Beleidsregels couleur locale Rotterdam 2016
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
 
a. eenmalige subsidie:
subsidie als bedoeld in artikel 1, onderdeel a, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014, die in wordt verstrekt voor één of meer prestaties/activiteiten die in beginsel van bepaalde duur zijn;
 
b. gebied:
gebied als bedoeld in artikel 2 van de Verordening op de gebiedscommissies 2014;
 
c. jaarlijkse subsidie:
subsidie als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014, die wordt verstrekt per (kalender/boek)jaar;
 
d. Nieuw Rotterdams Welzijn (NRW):
niet-geïndiceerde voorzieningen (vrij toegankelijke-, of met een zeer beperkte toegangstoets, voorzieningen), in de stad, gericht op:
  • het vergroten van de samenredzaamheid van Rotterdammers
  • het vergroten van de zelfredzaamheid van Rotterdammers
  • het creëren van een kansrijke, veilige buurt en opvoedomgeving voor kinderen en jongeren. In het gebied draagt de welzijnsinzet bij aan:
    • (vroeg)signalering en preventie
    • het aanjagen van de eigen kracht van bewoners
    • activering en participatie
    • ondersteuning en dienstverlening.
Artikel 2 Couleur locale
Welzijnsactiviteiten vallen binnen het NRW onder de couleur locale als zij:
  • a.
    niet gerekend kunnen worden tot het stedelijk welzijn;
  • b.
    niet vallen binnen de gebiedsgerichte welzijnsopdracht;
  • c.
    niet vallen onder de beleidsregel Bewonersinitiatieven; en
  • d.
    niet in strijd zijn met het staand gemeentelijk beleid.
Artikel 3 Afwegingskader couleur locale
  • 1.
    Het college bepaalt of de activiteit of inzet waarvoor een subsidie in het kader van het NRW wordt aangevraagd, valt onder de couleur locale, aan de hand van het afwegingskader, zoals opgenomen in bijlage 1.
  • 2.
    Als het college minimaal 6 (zes) van de 9 (negen) vragen over de activiteit met ‘ja’ beantwoordt, waaronder in elk geval vraag 1 (een), is er sprake van couleur locale.
  • 3.
    Aanvragen die compleet zijn ingediend voor 1 november 2015 en die zijn bestempeld als couleur locale worden in samenhang beoordeeld met andere aanvragen die in het kader van het NRW voor het gebied zijn ingediend.
  • 4.
    Toekenning van een bijdrage kan alleen dan plaatsvinden indien het maximum van de op de begroting gereserveerde middelen voor een gebied nog niet is bereikt. Zie hiervoor bijlage 2.
  • 5.
    Voor zover de aangevraagde subsidies voor een gebied het maximum bedrag op de begroting overschrijden, verleent het college die subsidies die naar het oordeel van het college het best bijdragen aan de doelstellingen van het NRW in het gebied.
Artikel 4 Aanvraagtermijn
Het college neemt aanvragen voor een jaarlijkse subsidie in het kader van couleur locale voor het kalenderjaar 2016 in behandeling, als zij compleet zijn ingediend vóór 1 november 2015.
Artikel 5 Overgangsbepaling
Deze beleidsregels zijn van toepassing op aanvragen voor een subsidie voor activiteiten in het kader van het NRW in een gebied in het kalenderjaar 2016.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na de dagtekening van het Gemeenteblad waarin zij worden geplaatst en vervallen op 1 januari 2017.
Artikel 7 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels couleur locale Rotterdam 2016.
 
Aldus vastgesteld te Rotterdam op 14 september 2015.

Namens het college van burgemeester en wethouders,

O. de Zwart

Directeur Welzijn, Zorg en Jeugdhulp

Cluster Maatschappelijke Ontwikkeling

Toelichting
Algemene toelichting
Vanaf 2016 is welzijn (Nieuw Rotterdams Welzijn (NRW)) gebiedsgericht aanbesteed en dit valt binnen de herijking van welzijn. Dat geldt ook voor de lopende jaarlijkse welzijnssubsidies in 2015. Deze zijn beoordeeld op:
  • of de activiteiten en/of inzet meegaan in de gebiedsgerichte aanbesteding;
  • of zij stedelijk moeten worden ingekocht of gesubsidieerd (stedelijk welzijn);
  • of zij dermate specifiek zijn voor een gebied, dat zij behoren tot de ‘couleur locale’ en apart worden gesubsidieerd of ingekocht, los van de aanbestedingsprocedure NRW.
Zowel voor het stedelijk welzijn als voor de couleur locale is een afwegingskader vastgesteld. Dit afwegingskader bevat een aantal vragen/criteria. Afhankelijk van de score op het afwegingskader, wordt vastgesteld of de activiteit/inzet al dan niet tot het stedelijk welzijn of couleur locale moet worden gerekend.
 
Deze afwegingskaders maken onderdeel uit van twee beleidsregels:
  • Beleidsregels stedelijk welzijn Rotterdam 2016;
  • Beleidsregels welzijn couleur locale Rotterdam 2016.
Deze beleidsregels zijn niet alleen van toepassing op jaarlijkse subsidieaanvragen binnen de Subsidieverordening Rotterdam 2014 (SvR 2014), maar ook op eenmalige subsidieaanvragen. Iedere aanvraag voor een subsidie in 2016, wordt getoetst aan één van de beleidsregels. De score bepaalt of de subsidieaanvraag couleur locale of stedelijk welzijn als dusdanig in behandeling wordt genomen.
Daarna volgt de beoordeling conform de subsidievoorwaarden SVR (2014). Indien nodig geacht, kan hierop een verhelderingsgesprek plaatsvinden
 
Het kan zijn dat op basis van het afwegingskader er sprake is van stedelijk welzijn of couleur locale, maar dat de activiteit/inzet op basis van subsidievoorwaarden niet gesubsidieerd wordt.
Ook kan de conclusie zijn dat subsidieverlening niet voor de hand ligt, en dat er sprake is van een activiteit of inzet die (al dan niet na een aanbestedingsprocedure) past binnen de gebieds- of stedelijk welzijnsopdrachten. De grondslag voor de afweging is onder meer de definitie van subsidie in de Algemene wet bestuursrecht.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepalingen
Gebied:
Na de opheffing van de deelgemeenten in 2014, zijn in Rotterdam 14 gebieden benoemd, met nagenoeg dezelfde omvang als de voormalige deelgemeenten. De 14 gebieden zijn opgenomen in artikel 2 van de Verordening op de gebiedscommissies 2014.
 
Nieuw Rotterdams Welzijn (NRW):
Het NRW richt zich op vrij toegankelijke algemene-, of met een zeer beperkte toegangstoets beschikbare voorzieningen in de stad.
Het vergroten van de samenredzaamheid van Rotterdammers draagt bij aan een sterke(re) civil society met meer inzet van bewoners en vrijwilligers, meer steunnetwerken, meer bewonersinitiatieven en een toename van sociale cohesie.
 
Het vergroten van de zelfredzaamheid van Rotterdammers betekent dat bewoners zo lang mogelijk met inzet van hun directe omgeving en niet-geïndiceerde wijkvoorzieningen in hun eigen omgeving actief zijn, daar blijven wonen en zo laat mogelijk een beroep op geïndiceerde professionele zorg en jeugdhulp wordt gedaan. De inzet van welzijn is gericht op het ontlasten van mantelzorgers; de ondersteuning van vrijwilligers; het organiseren van en toeleiden naar gebruik van collectieve wijkvoorzieningen; langer thuis blijven wonen; inzet/scholing/training van Rotterdammers met een uitkering.
 
Als derde pijler richt het NRW zich op het creëren van een kansrijke, veilige buurt en opvoedomgeving voor kinderen en jongeren.
Artikel 2 Couleur locale
De kadernotitie NRW is de basis voor de afweging: de taken/activiteiten die onder de couleur locale vallen, richten zich op de doelstellingen en functies van het NRW, zoals beschreven in artikel 1.
Organisaties vallen alleen onder de couleur locale als de taken/inzet of activiteiten gebiedsgebonden zijn en niet gerekend kunnen worden tot het stedelijk welzijn.
De meeste welzijnsactiviteiten worden vanaf 1 januari 2016 ingekocht. Deze taken vallen evenmin onder de couleur locale.
Kenmerkend voor couleur locale zijn activiteiten en/of inzet van organisaties die op grote vrijwillige en minimale professionele inzet draaien. De organisatie is geworteld in het gebied en draagt bij aan de opgaven NRW.
Of een activiteit tot de couleur locale behoort, wordt bepaald aan de hand van het afwegingskader (zie artikel 3 en bijlage 1).
De activiteit mag niet in strijd zijn met lokaal beleid, zoals op het gebied van armoede, taal of jeugd.
Artikel 3 Afwegingskader couleur locale
In het afwegingskader (zie bijlage 1) staan 9 vragen op basis waarvan wordt getoetst of activiteiten/inzet in een gebied waarvoor een subsidie wordt aangevraagd vallen onder de couleur locale.
Als het antwoord op ten minste 6 vragen ‘ja’ is, waaronder zeker ook vraag 1, vallen activiteiten/inzet onder couleur locale.
 
Activiteiten die subsidie hebben ontvangen op basis van de inventarisatie couleur locale 2015 zullen ook in 2016 een bijdrage ontvangen, mits de activiteiten en inzet vergelijkbaar zijn met 2015. Dit op basis van de SvR 2014.
 
De tijdig ontvangen complete aanvragen worden in samenhang beoordeeld. Aanvragen dienen te worden ingediend via het subsidieloket van de gemeente Rotterdam (www.rotterdam.nl/subsidies).
Aanvragen dienen te passen binnen het per gebied op de begroting gereserveerde budget couleur locale 2016 (zie bijlage 2).
 
Voor zover het bedrag op de begroting lager is dan het bedrag dat aan subsidies is aangevraagd, zal worden bekeken welke subsidieaanvragen samen naar het oordeel van het college het best bijdragen aan de doelstellingen van het NRW in het gebied.
Artikel 4 Aanvraagtermijn
Op grond van artikel 6, tweede lid, van de Subsidieverordening Rotterdam 2014 moet een aanvraag voor een jaarlijkse subsidie worden ingediend voor 1 juni, voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.
Op grond van het vierde lid van de verordening kan het college andere termijnen stellen.
Dat is in deze beleidsregels geregeld in dit artikel. De aanvraagtermijn is verlengd tot 1 november 2015.
De reden voor verlenging van de termijn is, dat subsidierelaties die in 2015 een jaarlijkse subsidie ontvingen, pas in juni een definitief bericht hebben ontvangen over de gevolgen van hun subsidie voor 2016. Wel geldt, dat de aanvragen ook compleet moeten zijn ingediend.
De uiterste indieningsdatum van 1 november 2015 geldt niet voor eenmalige subsidies.
Artikel 5 Overgangsbepaling
Deze beleidsregels worden gehanteerd voor alle subsidieaanvragen (jaarlijks of eenmalig) die in het kader van het NRW worden ingediend voor activiteiten in die in 2016 een gebied worden uitgevoerd.
Bijlage 1. Afwegingskader Couleur Locale NRW 2016
 
 
Activiteit(en):
Aanbieder van activiteit(en):
1e beoordeling
Second opinion
Toelichting
1.
Draagt de activiteit bij aan de te behalen maatschappelijke resultaten zoals in de kadernotitie NRW 2016 – 2019 beschreven, te weten:
• het vergroten van de samenredzaamheid van Rotterdammers (een sterke pedagogische civil society): meer vrijwillige inzet; meer bewonersinitiatief; toename van sociale cohesie en een kansrijke en veilige opvoedomgeving voor kinderen/jongeren;
• vergroten van zelfredzaamheid: ontlasten mantelzorgers; kleiner beroep op formele zorg; meer gebruik van collectieve wijkdiensten; langer thuis blijven wonen; grotere inzet/scholing/training van Rotterdammers met een uitkering.
• Het creëren van een kansrijke, veilig buurt en opvoedomgeving voor kinderen en jongeren.
Ja/Nee
Ja/Nee
 
2.
Kenmerkt de organisatie - en uitvoering van de activiteiten zich door grote vrijwillige inzet met beperkte professionele ondersteuning. Maximaal 20% van de benodigde totale ureninzet wordt uitgevoerd door professionals.
Ja/Nee
Ja/Nee
 
3.
Zijn de activiteiten/inzet duurzaam: zijn de inzet en/of activiteiten niet eenmalig maar geborgd tijdens de looptijd van de subsidieperiode?’
Ja/Nee
Ja/Nee
 
4.
Sluiten de activiteiten/inzet aan op de prioritering die in de analyse van het gebied is gesteld?
Ja/Nee
Ja/Nee
 
5.
Gaat het om het bereik onder een doelgroep die met andere activiteiten/inzet (vrijwel) niet door een andere aanbieder wordt bereikt/kan worden bereikt in een specifiek gebied?
Ja/Nee
Ja/Nee
 
6.
Is er op geen andere wijze in het gebied voorzien in het aanbod van activiteiten/inzet? Dan wel, is er geen andere subsidieaanvraag ingediend voor hetzelfde doel die inhoudelijk en/of in financieel opzicht beter is in relatie tot het realiseren van de doel van de inzet/activiteit.
Ja/Nee
Ja/Nee
 
7.
Kenmerken de activiteiten/inzet zich door een specifieke aanpak, expertise en kennis die niet door een andere partij wordt ingezet?
Ja/Nee
Ja/Nee
 
8.
Zijn activiteiten/inzet aangesloten op en ingebed in het (wijk)netwerk?
Ja/Nee
Ja/Nee
 
9.
Is de subsidieaanvraag voor deze activiteiten/inzet in 2016 lager dan € 100.000 per gebied?
Ja/Nee
Ja/Nee
 
 
Conclusie
 
 
Wel/geen couleur locale
Bijlage 2 Vastgesteld budget couleur locale 2016
In artikel 3, derde lid, van de beleidsregels Couleur Locale staat opgenomen dat toekenning van een bijdrage alleen kan plaatsvinden indien het past binnen het per gebied op de begroting gereserveerde budget couleur locale 2016
Onderstaand overzicht geeft de gereserveerde bedragen voor het jaar 2016 weer, per gebied uitgesplitst naar specifieke maximale bedragen voor volwassenenwelzijn en jeugdwelzijn.
 
Gebied
maximale budget
Couleur Locale 2016
Volwassenen
(in €)
maximale budget
Couleur Locale 2016
Jeugd
(in €)
Centrum
136.198
52.966
Charlois
292.070
52.219
Delfshaven
233.844
90.939
Feijenoord
249.074
246.603
Hillegersberg-Schiebroek
60.602
37.720
Hoek van Holland
8.841
8.841
Hoogvliet
53.788
29.885
IJsselmonde
236.483
47.405
Kralingen-Crooswijk
309.564
21.216
Noord
482.233
493.908
Overschie
44.377
9.975
Pernis
10.918
8.578
Prins Alexander
272.763
122.546
Rozenburg
23.344
4.976
Onderstaand overzicht geeft per 11 september 2015 de ruimte weer die er binnen de gereserveerde bedragen voor het jaar 2016 nog is, per gebied uitgesplitst naar totale maximale bedragen voor volwassenenwelzijn en jeugdwelzijn samen.
 
Gebied
ruimte vrije toetreding
Couleur Locale 2016
Centrum
143.001
Charlois
11.279
Delfshaven
223.385
Feijenoord
25.797
Hillegersberg-Schiebroek
25.368
Hoek van Holland
8.499
Hoogvliet
3.188
IJsselmonde
6.887
Kralingen-Crooswijk
0
Noord
0
Overschie
4.737
Pernis
4.909
Prins Alexander
95.185
Rozenburg
3.929
Dit gemeenteblad 2015, nummer 150, is uitgegeven op 7 oktober 2015 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Naar boven