Rectificatie Vaststelling regionale bodemfunctieklassenkaart en bodemkwaliteitskaart, gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard en Heiloo
Burgemeester en wethouders van de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard en Heiloo maken bekend dat zij een regionale bodemfunctieklassenkaart en bodemkwaliteitskaart hebben vastgesteld. De vaststelling door burgemeester en wethouders van Alkmaar dateert van 15 september 2015.
 
Hergebruik van grond en baggerspecie is geregeld in het Besluit bodemkwaliteit en in de Regeling bodemkwaliteit. Het Besluit kent een generiek – landelijk - beleidskader en geeft tevens de mogelijkheid aan gemeenten om gebiedsgericht beleid voor grondverzet vast te stellen. Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk hergebruik van grond en baggerspecie, zodat minder primaire grondstoffen nodig zijn.
 
Het Besluit bodemkwaliteit verplicht de gemeenten een bodemfunctieklassenkaart voor hun beheersgebied op te stellen (art. 55 van het Besluit). Een bodemfunctieklassenkaart geeft de ligging aan van gebieden met de functies (bestemming) wonen, industrie en overige gebieden. Hierbij is de gevoeligste functie binnen een gebied leidend.
 
De gemeenten hebben tevens een bodemkwaliteitskaart voor hun beheersgebied opgesteld. Een bodemkwaliteitskaart geeft de actuele kwaliteit van de bodem weer. Hiertoe wordt het gebied waar de kaart voor geldt ingedeeld in zones met dezelfde gemiddelde kwaliteit. Deze kwaliteit wordt onderverdeeld in achtergrondwaarden (ook wel AW2000 genoemd = schone grond), wonen (= licht verontreinigde grond) en industrie (= matig tot sterk verontreinigde grond).
 
Op grond van de functies en de kwaliteit van de bodem kan toetsing van de hergebruiksmogelijkheden van grond en baggerspecie plaatsvinden.
Het besluit tot vaststelling van de bodemfunctieklassenkaart en de bodemkwaliteitskaart treedt in werking daags na publicatie van het besluit door alle 5 gemeenten.
Het besluit en de bijbehorende stukken ligt conform de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht vanaf heden gedurende zes weken ter inzage bij de publieksbalie op het Stadskantoor, Mallegatsplein 12, 1815 AG Alkmaar, op dinsdag, woensdag, donderdag van 10.00 tot 14.00 uur (alleen op afspraak).
Tegen het besluit staat ingevolge artikel 8:2 van de Algemene wet bestuursrecht geen bezwaar of beroep open.
Informatie
Telefonische informatie kunt u tijdens kantooruren (uitgezonderd woensdagen) verkrijgen via de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord bij mevrouw S. Coesel, telefoonnummer 088-102 1300 of per e-mail scoesel@rudnhn.nl.
 
Naar boven