VERORDENING FUNCTIONERINGSGESPREKKEN BURGEMEESTER
 
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
  • a.
    gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester; 
  • b.
    commissie: de fractievoorzitters;
  • c.
    delegatie: afvaardiging uit de fractievoorzitters, die is samengesteld uit 3 personen die het functioneringsgesprek voeren;
  • d.
    adviseurs: personen in de nabijheid van de burgemeester die de commissie desgevraagd van informatie kunnen voorzien; 
  • e.
    commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland. 
     
Algemene bepalingen
Artikel 2
  • 1.
    De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen. 
  • 2.
    De commissie voert jaarlijks een functioneringsgesprek met de burgemeester. 
     
Artikel 3
  • 1.
    De griffier agendeert en organiseert de gesprekken. 
  • 2.
    De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris. 
     
Artikel 4 Samenstelling commissie
  • 1.
    De commissie wordt gevormd door de fractievoorzitters
  • 2.
    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd. 
  • 3.
    De commissie wijst uit haar midden een gespreksdelegatie van drie personen aan (waaronder een voorzitter), die de daadwerkelijke gesprekken als bedoeld in deze verordening, met de burgemeester voeren.
  • 4.
    De voorzitter van de delegatie als bedoeld in lid 3 treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en woordvoerder van de commissie, naar de raad en daarbuiten.
  • 5.
    Bij ziekte of langdurige afwezigheid van een lid van de delegatie wijzen de fractievoorzitters een vervanger uit hun midden aan.
     
Artikel 5 Geheimhouding
  • 1.
    De commissie c.q. delegatie daaruit legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken. 
  • 2.
    De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan. 
  • 3.
    Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van personen in de nabijheid van de burgemeester. Het op andere wijze inwinnen van informatie of overleg met derden is uitgesloten. 
  • 4.
    De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4. 
  • 5.
    De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen. 
  • 6.
    De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van de documenten, voeren van de correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken. 
  • 7.
    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie of delegatie daaruit van kracht. 
  • 8.
    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de adviseurs.  
     
Artikel 6 Voorbereiding gesprek
  • 1.
    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voor zover van toepassing, het voorgaand verslag in te zien. 
  • 2.
    De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren. 
  • 3.
    Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de delegatie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en de bespreekpunten. 
  • 4.
    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig aan de griffier mee. 
     
Artikel 7 Het gesprek
  • 1.
    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid. 
  • 2.
    Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de delegatie uit commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten. 
  • 3.
    Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd. 
  • 4.
    De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken: de burgemeester in zijn rol
    • a.
      als voorzitter van de raad en het presidium; 
    • b.
      als voorzitter van het college van B&W; 
    • c.
      als hoeder van het duale proces;  
    • d.
      als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet; 
    • e.
      die invulling geeft aan de eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid, communicatie, juridische zaken; 
    • f.
      en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven; 
    • g.
      als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio en daarbuiten; 
    • h.
      en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie; 
    • i.
      en zijn nevenfuncties en integriteit; 
    • j.
      en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties 
  • 5.
    In een tweede deel van het gesprek kan worden gesproken over de ontwikkelingen van de gemeente. 
     
Artikel 8 Verslaglegging
  • 1.
    Door de griffier wordt het beknopte verslag in conceptvorm in drievoud opgesteld en door de voorzitter van de delegatie uit de commissie en de burgemeester door ondertekening vastgesteld. 
  • 2.
    Het verslag bevat de feitelijke gegevens van de tijd, de plaats en de rol van de aanwezigen bij het gesprek. 
  • 3.
    Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene. 
  • 4.
    Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris gestuurd.
  • 5.
    Na vaststelling van het verslag wordt het verslag gedurende drie weken voor de fractievoorzitters ter inzage gelegd bij de griffier.
     
Artikel 9 Archivering
  • 1.
    De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag. 
  • 2.
    Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd. 
Slotartikelen
 
Artikel 10
Deze verordening treedt in werking een dag na de datum van publicatie. 
 
Artikel 11
Deze verordening wordt aangehaald als: 
Verordening Functioneringsgesprekken Burgemeester
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 oktober 2011, en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 16 september 2015.
 
 
de griffier, de voorzitter,
Naar boven