Verordening auditcommissie Zwartewaterland
Artikel 1. Begripsbepalingen
  • 1.
    In deze verordening wordt verstaan onder: a. accountant: de in de Controleverordening gemeente Zwartewaterland bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening; b. advies: advies van de auditcommissie aan de raad; c. college: het college van burgemeester en wethouders; d. commissie: de auditcommissie; e. controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening; f. controleverordening: Controleverordening gemeente Zwartewaterland. g. raad: de gemeenteraad; h. voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;
 
Artikel 2. Instelling en doel
  • 1.
    Er is een auditcommissie die de raad adviseert en namens de raad overleg voert.
  • 2.
    De commissie heeft als doel: a. afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4 derde lid van de Controleverordening; b. overleg te voeren met betrekking tot het aanbestedingstraject van de accountant zoals omschreven in artikel 2 eerste en tweede lid van de Controleverordening.
  • 3.
    De commissie treedt niet in de bevoegdheden van raad en college.
 
Artikel 3. Taken en bevoegdheid
  • 1.
    De commissie adviseert over de planning- en controle-instrumenten en de indeling van de begroting.
  • 2.
    De commissie adviseert over het Programma van Eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole, zoals bepaald in artikel 2, derde lid van de Controleverordening.
  • 3.
    Jaarlijks heeft de commissie de mogelijkheid om voorafgaand aan de accountantscontrole te overleggen met de accountant over de mogelijkheid om specifieke aandacht te besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen, zoals ook bedoeld in artikel 2, derde lid, van de Controleverordening.
  • 4.
    De commissie adviseert over het door het college vastgestelde controleprotocol.
  • 5.
    De commissie bespreekt met de accountant zijn rapport van bevindingen over de controle van de jaarrekening zoals bepaald in artikel 7, derde lid, van de Controleverordening, en brengt hierover een advies uit.
  • 6.
    De commissie bespreekt met de accountant de bestuurssamenvatting van de managementletter, en brengt hierover een advies uit.
  • 7.
    De commissie adviseert over het evalueren van de werkzaamheden van de accountant.
  • 8.
    De commissie bereidt in overleg met het college het aanbestedingstraject voor van het contract met de accountant.
  • 9.
    De commissie adviseert over de door de accountant ten behoeve van de raad uitgebrachte rapporten.
  • 10.
    De commissie adviseert over de door de Provincie Overijssel uitgebrachte financieel gerelateerde correspondentie in het kader van het Financieel Toezicht.
  • 11
    De commissie heeft het recht externe deskundigen in te schakelen, de commissie beschikt hiervoor over een eigen budget.
 
Artikel 4. Samenstelling en benoeming
  • 1.
    De commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 6 raadsleden, één lid per fractie. De raad benoemt de leden van de commissie. Elke fractie heeft de mogelijkheid een lid voor te dragen.
  • 2.
    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. De voorzitter neemt deel aan de vergadering en heeft stemrecht.
  • 3.
    De griffier of de plaatsvervangend griffier is secretaris van de commissie.
  • 4.
    De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.
  • 5.
    Als interne c.q. externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder Financiën, de controller, de gemeentesecretaris, financiële beleidsmedewerkers en de accountant.
 
Artikel 5. Zittingsduur
  • 1.
    De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.
  • 2.
    De raad kan een commissielid tussentijds ontslaan.
  • 3.
    Een commissielid kan te allen tijde ontslag nemen.
 
Artikel 6. Taken van de voorzitter
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van zorgvuldige advisering over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de secretaris van de commissie.
 
Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging
  • 1.
    De commissie vergadert minimaal twee maal per jaar of zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de in artikel 3 benoemde taken.
  • 2.
    De vergaderingen van de commissie zijn besloten, tenzij de commissie anders bepaalt.
  • 3.
    Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de secretaris. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.
  • 4.
    Het vastgestelde verslag van de vergaderingen wordt ter kennisname gebracht aan de raad.
 
Artikel 8. Informeren raad
  • 1.
    De commissie informeert de raad via de raadsvergadering over de inhoudelijke besprekingen met de accountant en/of andere adviseurs.
  • 2.
    Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.
 
Artikel 9. Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening auditcommissie Zwartewaterland”.
 
Artikel 10. Inwerkingtreding
De verordening treedt in werking op de achtste dag na de datum van bekendmaking.
Vastgesteld op 18 juni 2015
 

Naar boven