Verlenen mandaat (preventieve last onder dwangsom overtreding art. 2:25 APV en technische wijzing Mandaatregister, Overzicht 3.6: Mandaten aan de directeur Leefomgeving door toevoeging nr. 3.6.4a, cfm. bijgaande conceptwijziging.
 
 
Voorstel aan de burgemeester.
Datum
:
20 juli 2015
Aan
:
Burgemeester
Van
:
H.H.G. Hilbink (BMO-JZ-JAC)
Onderwerp
:
Verlenen mandaat (preventieve last onder dwangsom overtreding art. 2:25 APV en technische wijzing Mandaatregister, Overzicht 3.6: Mandaten aan de directeur Leefomgeving door toevoeging nr. 3.6.4a, cfm. bijgaande conceptwijziging.
Aanleiding.
In Enschede zijn, voor zover tot nu toe bekend, 4 illegale feesten (house- of danceparty’s) georganiseerd, met name in bossen. Voor dergelijke feesten is geen evenementenvergunning afgegeven. Zij zijn verboden op grond van de 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009 (APV) en worden niet gereguleerd door een evenementenvergunning. Daarbij wordt vaak veel drank genuttigd en geluidsoverlast en rommel veroorzaakt. Deze ontwikkeling is ongewenst. De driehoek heeft eerder besloten dergelijke feesten, waarvan een bepaalde uitwerking naar de buitenwereld toe gaat (dus geen kleine buurtfeestjes etc.), aan te pakken. In de gemeente Twenterand is ervaring opgedaan met handhaving door middel van het opleggen van een last onder dwangsom aan de organisator of de grondeigenaar. De politie heeft de ervaring, dat dit middel bij het beëindigen van dergelijke feesten effectiever is dan enkel optreden op basis van de APV, vooral ook vanwege de hoogte van de dwangsom. In het lokale driehoeksoverleg van 2 juli 2015 is besloten tot het hanteren van de volgende werkafspraken (zie bijlage 1) bij handhavend optreden tegen illegale feesten:
  • Het instrument (preventieve) last onder dwangsom wordt ingezet in het kader van handhavend optreden tegen illegale feesten.
  • De uitvoering daarvan en samenwerking daarbij tussen de gemeente en de politie krijgen vorm zoals in hoofdlijnen aangegeven in deze werkafspraken.
 
In de werkafspraken wordt uiteengezet hoe de last onder dwangsom tegen illegale feesten wordt ingezet en de samenwerking tussen gemeente en politie.
 
Het opleggen van een last onder dwangsom is een bevoegdheid van de burgemeester (artt. 125 en 174 Gemeentewet).
Ter beperking van de lastendruk van het bestuursorgaan is het wenselijk het besluit tot het (preventief) opleggen van een de last onder dwangsom bij illegale evenementen te mandateren.
Argumenten
1.1 Algemene mandaatverlening c.a. beperkt de lastendruk bestuursorgaan
Door de bevoegdheden te verwerken in het Mandaatregister, hoeft niet in elke concrete situatie een besluit en handeling door het bevoegde bestuursorgaan zelf te worden genomen dan wel te worden uitgevoerd.
 
1.2 Overeenkomstig het beleid de bevoegdheden zoveel mogelijk in de organisatie leggen.
Het bestuursorgaan wordt niet “lastig gevallen” met het nemen van de benodigde besluiten dan wel het uitvoeren van handelingen. Uit een oogpunt van pragmatiek en snelheid kan er adequaat worden gehandeld en worden opgetreden.
Overleg gevoerd met:
Peter Hamer (CS); Niels Knobben (LO-WTP)
Conceptbesluit:
  • 1.
    Mandaat te verlenen aan de directeur Leefomgeving en ondermandaat aan de clus- termanager Wettelijke Taken en Projecten en het Afdelingshoofd Handhaving Object- gebonden (HOG) tot het opleggen van een (preventieve) last onder dwangsom van maximaal € 30.000,00 bij overtreding van het verbod als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009.
  • 2.
    Daaraan de volgende specifieke bepalingen te verbinden:
    “De volgende normen zoals beschreven in de “Werkafspraken handhaving illegale fees- ten (Lokale driehoek 2 juli 2015)”, ter uitvoering van het handhavingsbeleid, dienen te worden aangehouden, met - in alle gevallen - een maximumbedrag van € 30.000,00 - , per overtreding zoals omschreven in: scenario 1: minimaal € 10.000,00; scenario 2: minimaal € 15.000,00; scenario 3: minimaal € 25.000,00.
  • 3.
    Overzicht 3.6: “Mandaten aan de directeur Leefomgeving” van het Mandaatregister daarop aan te passen cfm. bijgevoegde concept-wijziging (bijlage 2) en het overzicht nadien te consolideren.
  • 4.
    De genoemde wijziging treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking in het Gemeenteblad.
 
Conform conceptbesluit:
d.d. 20 juli 2015
 
Paraaf burgemeester:
 
get. G.J. de Graaf
Bijlage(n)
 
Omschrijving
Burgemee s ter
Raad
Vertrouwelijk
Bijlage 1
Werkafspraken Handhaving illegale feesten (Lokale Driehoek 2 juli 2015)
ja
nee
nee
Bijlage 2
Concept-wijziging Overzicht 3.6 met toevoeging van nr. 3.6.4a.
ja
nee
nee
 
Bijlage 1.
WERKAFSPRAKEN HANDHAVING ILLEGALE FEESTEN (LOKALE DRIEHOEK 2 JULI 2015)
In het lokale driehoeksoverleg van 2 juli 2015 is besloten tot het hanteren van de volgende werkafspraken bij handhavend optreden tegen illegale feesten:
  • Het instrument (preventieve) last onder dwangsom wordt ingezet in het kader van handhavend optreden tegen illegale feesten.
  • De uitvoering daarvan en samenwerking daarbij tussen de gemeente en de politie krijgen vorm zoals in hoofdlijnen aangegeven in deze werkafspraken.
Inleiding /aanleiding
In Enschede zijn, voor zover tot nu toe bekend, 4 illegale feesten (house- of danceparty’s) georganiseerd, met name in bossen. Voor dergelijke feesten is geen evenementenvergunning afgegeven. Zij zijn verboden op grond van de APV en worden niet gereguleerd door een evenementenvergunning. Daarbij wordt vaak veel drank genuttigd en geluidsoverlast en rommel veroorzaakt. Deze ontwikkeling is ongewenst. De driehoek heeft eerder besloten deze feesten, waarvan een bepaalde uitwerking naar de buitenwereld toe gaat (dus geen kleine buurtfeestjes etc.), aan te pakken. In de gemeente Twenterand is ervaring opgedaan met handhaving door middel van het opleggen van een last onder dwangsom aan de organisator of de grondeigenaar. De politie heeft de ervaring dat dit middel bij het beëindigen van dergelijke feesten effectiever is dan enkel optreden op basis van de APV, vooral ook vanwege de hoogte van de dwangsom. In deze werkafspraken wordt uiteengezet hoe de last onder dwangsom in wordt gezet tegen illegale feesten middels samenwerking tussen gemeente en politie. Handhavend optreden tegen illegale feesten is benoemd in het Uitvoeringsprogramma Vergunningen-, Toezichts- en Handhavingstaken 2015. Daarbij is aangegeven dat, omdat hier nog geen ervaring mee is opgedaan, het noodzakelijk is dit project in 2015 te monitoren en na te gaan hoeveel tijdsbeslag dit project vergt. Mocht het project veel extra capaciteit vragen, dan zullen er (samen met het bestuur) keuzes worden gemaakt om andere taken of projecten te schrappen.
Beoogd resultaat
Illegale feesten zo effectief mogelijk voorkomen en beëindigen.
Uitwerking
1.1 Signaleren en opsporen
Signalen van mogelijk illegale evenementen kunnen afkomstig zijn van zowel de politie, de gemeente als burgers. Bij de politie ligt de nadruk op de opsporende en signalerende taak voorafgaand aan de feesten. Bij de gemeente ligt de nadruk op de waarnemingen die tijdens de reguliere controles in het kader van de milieu-, r.o.-, en bouwregelgeving worden gedaan en zouden kunnen duiden op illegale activiteiten. Wanneer bij één van beide partijen het vermoeden bestaat dat er een illegaal feest gaat plaatsvinden vindt hierover tussen beide overleg plaats.
 
1.2 Tot nu toe gebruikte instrumenten
Optreden tegen de organisator is mogelijk op basis van de strafbaarstelling in de APV, echter niet vóór het feest wordt opgebouwd of plaatsvindt. De activiteiten (organiseren feest) zijn verboden zonder vergunning en strafbaar op grond van de artikelen 2:25 lid 1 en 6:1 APV. Op grond van deze strafbaarstelling kan door de politie tegen de organisator worden opgetreden. De politie maakt een proces-verbaal op bij overtreding van de APV. Eventueel in beslag nemen spullen, aanhouden betrokkene, afsluiten terrein of gebouw. Als ondanks dwangsom niet wordt beëindigd kan nog steeds op basis van de APV worden opgetreden.
1.3. L ast onder dwangsom
1.3.1 Inzet last onder dwangsom
De ervaring van de politie in Twenterand is dat een dwangsom, gelet op de hoogte daarvan, effectiever is dan de APV-boete. De dwangsom schrikt af en leidt ertoe dat de organisator een feest zelf beëindigt, terwijl een APV-boete dit effect niet of minder heeft. Daarnaast kan de dwangsom zo worden opgelegd dat deze ook geldt voor toekomstige feesten van dezelfde organisator in de gemeente. De hoogte van de dwangsom wordt bepaald aan de hand van het aantal verwachte bezoekers en de ernst van de (dreigende) overtreding, die vooral in de hoge mate van veiligheidsrisico’s die met de overtreding gepaard gaan tot uitdrukking komt. De burgemeester is bevoegd tot opleggen van een (preventieve) last onder dwangsom.
1.3.2 Scenario’s voor inzet en organisatie van het opleggen
Scenario 1: Vooraf blijkt uit informatie dat iemand het voornemen heeft tot het organis e ren van een illegaal feest en dat gevaar dreigt klaarblijkelijk , er kan al sprake zijn van opbouw op het terrein
In geval van klaarblijkelijke dreiging van een illegaal feest kan de burgemeester een preventieve last onder dwangsom opleggen op grond van artikel 125 Gemeentewet en artikel 5:7 Awb. Daarbij wordt de potentiële organisator gesommeerd om af te zien van het voornemen om het illegale feest te laten doorgaan. Bij spoed wordt geen vooraanschrijving verstuurd maar direct een preventieve last opgelegd.
Werkwijze:
  • -
    De OvD Politie neemt contact op met de gemeente.
  • -
    Afdeling handhaving stelt de last onder dwangsom op.
  • -
    Ondertekening van de last in volmandaat. De burgemeester wordt achteraf op de hoogte gesteld van de inzet van de bevoegdheid.
  • -
    Bekendmaking van de last aan de organisator door uitreiking, gezamenlijk door de politie en de gemeente (Afdeling handhaving). De politie gaat samen met de gemeente voor uitreiking naar de betreffende locatie.
  • -
    Bij constatering van het plaatsvinden van het feest wordt de dwangsom verbeurd. Deze constatering wordt ook door de politie vastgelegd.
Scenario 2 : Een illegaal feest bevindt zich in de beginfase, nog zonder aanwezigheid van gasten (hetzij in de open lucht dan wel een besloten ruimte)
In plaats van een preventieve last kan nu een last onder dwangsom worden opgelegd omdat de overtreding geconstateerd is. Daarbij kan een korte begunstigingstermijn van bijvoorbeeld een half uur in acht worden genomen.
Werkwijze als bij scenario 1, bekendmaking door de politie zo nodig buiten aanwezigheid van de gemeente.
Scenario 3: Een illegaal feest bevindt zich in een latere fase, veel bezoekers aanwezig
Werkwijze als bij scenario 2. Uitgangspunt is dat er zeker ook in dit scenario aanleiding is voor het opleggen van een last onder dwangsom gelet op de omvang van de overtreding en de consequenties daarvan (feest in gang, grote bezoekersaantallen, ev. overlast etc.), met een daarop afgestemde passende hoogte van de dwangsom. Gelet op de aanwezigheid van (veel) bezoekers is er in de besluitvorming en het optreden aandacht voor de consequenties daarvan voor de openbare orde.
1.3.3 Hoogte van de dwangsom
De hoogte van de dwangsom wordt bepaald aan de hand van het aantal verwachte bezoekers en de ernst van de dreigende overtreding, die vooral in de hoge mate van veiligheidsrisico’s die met de overtreding gepaard gaan tot uitdrukking komt.
De volgende dwangsommen worden minimaal als norm aangehouden, met in alle gevallen een maximum van € 30.000,--:
scenario 1: € 10.000,-- per overtreding;
scenario 2: € 15.000,-- per overtreding;
scenario 3: € 25.000,-- per overtreding.
.
Bijlage 2.
Mandaatbesluit 2011;Mandaatregister: Overzicht 3.6 Mandaten aan de directeur Leefomgeving
Vastgesteld op 13 december 2010 .
Gewijzigd bij besluit van de burgemeester d.d. 20 juli 2015.
 
1
2
3
4
5
6
N r .
Omschrijving bevoegdheid
Ma n daterend bestuursorgaan
Mandaat (M)
Volmacht
(V)
Bevoegd functionaris
Specifieke bepalingen
Ondermandaat is verleend aan:
PROGRAMMA LEEFOMGEVING
 
CLUSTER WETTELIJKE TAKEN EN PROJECTEN
3.6.4a
Besluit tot het opleggen van een (preventieve) last onder dwangsom van maximaal € 30.000,00 bij overtreding van het verbod als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Enschede 2009.
Burgemeester
M
Directeur
De volgende normen zoals beschreven in de “Werkafspraken handhaving illegale feesten (Lokale driehoek 2 juli 2015)”, ter uitvoering van het handhavingsbeleid, dienen te worden aangehouden, met - in alle gevallen - een maximumbedrag van
€ 30.000,00 - , per overtreding zoals omschreven in:
-scenario 1:
minimaal € 10.000,00;
-scenario 2:
minimaal € 15.000,00;
-scenario 3:
minimaal € 25.000,00.
Clustermanager Wettelijke Taken en Projecten;
Afdelingshoofd Objectgebonden (HOG).
Naar boven