Uitvoeringsregeling Burgerlijke Stand Culemborg 2015
 
Burgemeester en wethouders van Culemborg, gelet op het bepaalde in het Reglement Burgerlijke Stand Culemborg 2015,
overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen,
besluiten:
vast te stellen de Uitvoeringsregeling Burgerlijke Stand Culemborg 2015.
Artikel 1. Algemeen
•Deze regeling maakt onlosmakelijk deel uit van het Reglement Burgerlijke Stand Culemborg 2015
Begrippen:
  • BW: Burgerlijk Wetboek;
  • BBS: Besluit Burgerlijke Stand;
  • Reglement: Reglement Burgerlijke Stand Culemborg 2015;
  • Ambtenaar burgerlijke stand(ABS): ambtenaar zoals bedoeld in artikel 16 Bk 1 BW
  • Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): ambtenaar zoals bedoeld in artikel….Bk 1 BW
  • Trouwlocatie: het gebouw wat als gemeentehuis is aangewezen voor huwelijksvoltrekkingen;
  • Waar in deze regeling gesproken wordt van trouwen, huwelijk of huwelijkssluiting wordt daarmee tevens bedoeld partnerschapsregistratie of geregistreerd partnerschap
Artikel 2. Ambtenaar bur ger lijke stand (ABS)
  • 1.
    Benoeming
    De ABS wordt benoemd voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Culemborg en zijn werkzaamheden uitoefent bij het team Stadsbalie.
  • 2.
    Bezoldiging
    De ABS ontvangt geen extra bezoldiging boven het salaris als ambtenaar in dienst van de gemeente Culemborg
  • 3.
    Taken
    De ABS is belast met de uitvoering van de de wettelijke taken zoals bepaald in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, het Besluit Burgerlijke Stand en de beleidsregels van deze uitvoeringsregeling Burgerlijke Stand Culemborg 2015.
    - het opmaken van akten burgerlijke stand
    - het organiseren van huwelijken (planning, dossiervorming)
    - het verstrekken van informatie ten aanzien van de relevante wet- en regelgening Burgerlijke Stand.
    - het (incidenteel) voltrekken van kosteloze huwelijken
Artikel 3. Buitengewoon ambtenaar bur ger lijke stand (BABS)
  • Benoeming
    De BABS wordt benoemd:
    a. Voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode;
    b. Voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Culemborg of lid van de gemeenteraad van de gemeente Culemborg;
    c. Voor het voltrekken van één bepaald huwelijk op een bepaalde datum
    De aanvraag voor een benoeming van een BABS moet minimaal 8 weken voor het huwelijk zijn ontvangen.
    Aan de benoeming als bedoeld onder punt c, is als voorwaarde verbonden, dat de te benoemen persoon:
    1. Als BABS in dienst is bij een gemeente in Nederland;
    2. Regelmatig huwelijken voltrekt
  • Bezoldiging
    De BABS, zoals genoemd in artikel 2, lid 3, onder a van het reglement, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
    Aan een BABS als bedoeld in artikel 2, lid 3b en lid 3c van het reglementwordt geen bezoldiging toegekend.
  • Taken
    Het voltrekken van huwelijken in Culemborg. Maken en houden van toespraak tijden de trouwceremonie. De toespraak wordt op maat gemaakt op basis van voorgesprekken met het bruidspaar. De BABS regelt de afspraak hiervoor met het bruidspaar. De inroostering van de BABS wordt geregeld in overleg met het team Stadsbalie. Hiertoe wordt een rooster opgesteld. Hiervan kan in geval van ziekte en verlof worden afgeweken. De BABS is verplicht alle wettelijke huwelijken te voltrekken (d.w.z. er geen mogelijkheid om een huwelijk te weigeren op basis van religie en/of geaardheid).
  • Faciliteiten
    De BABS wordt bij het huwelijk geassisteerd door een bode. Deze zorgt voor de huwelijksakte en bijbehorende stukken, begeleidt de gasten en bruidspaar in de trouwzaal. De bode wordt geleverd door team Faciliteiten.
Artikel 4. Huwelijken
Artikel 4.1 Huwelijkslocatie
  • Stadhuis: Trouwlocatie voor huwelijksvoltrekkingen m.u.v. kosteloze voltrekkingen.
  • Stadskantoor: trouwlocatie voor kosteloze voltrekkingen.
  • Vrije locatie: Een gebouw in de gemeente Culemborg dat op verzoek van een bruidspaar wordt aangewezen voor hun huwelijk.
    Voorwaarden:
    De aanvraag is minimaal 8 weken voor het huwelijk ingediend.
    In het aanwijzingsbesluit worden de volgende voorwaarden opgenomen:
    -het pand heeft een permanent karakter;
    -het pand is vrij en op eenvoudige wijze toegankelijk;
    -de ruimte waar het huwelijk/partnerschapsregistratie gesloten wordt, is zo ingericht dat er een tafel of lessenaar is voor de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand en er voldoende ruimte is voor bruidspaar en gasten;
    -voor de ambtenaar is een ruimte beschikbaar om zich te kunnen verkleden;
    -de gemeente Culemborg is niet aansprakelijk voor enig letsel aan of vanwege aanwezige personen en/of schade aan het pand en het interieur;
    -het pand voldoet aan de huidige veiligheidseisen, conform de richtlijnen van de brandweer, zoals o.a. bouwconstructie, vluchtwegen, brandblusapparaten, enz;
    -voor overige gevallen is het bepaalde in het Reglement Burgerlijke Stand bindend.
Artikel 4.2 Openingstijden huwelijksvoltrekkingen
  • Huwelijken op het Stadhuis en vrije locatie: Maandag tot en met zondag op elk gewenst tijdstip, mits er tussen aanvang van elk huwelijk minimaal één uur verschil is. Voor voltrekkingen buiten kantooruren geldt: mits een BABS beschikbaar is.
  • Kosteloze voltrekking Stadskantoor: Maandag en dinsdag om 9.15 uur.
  • Voor alle voltrekkingen geldt: Met uitzondering van algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.
Artikel 4.3 Wijze van huwelijksvoltrekking
  • Huwelijk in het Stadhuis: Het bruidspaar en gasten worden ontvangen door de bode en/of BABS. De BABS verzorgt een ceremonieel, waarin een op maat van en in overleg met het bruidspaar gemaakte toespraak en de huwelijksvoltrekking is verwerkt. Op verzoek van het bruidspaar wordt de klok geluid en kan er muziek worden afgespeeld. Dit op de manier zoals vooraf met het bruidspaar is afgesproken. Het aantal gasten is facultatief, maar ten hoogste 150. De ceremonie duurt tussen de 20 minuten en een half uur.Tijdens de ceremonie kan er onbeperkt worden gefotografeerd. Na de ceremonie is er gelegenheid tot feliciteren, mits binnen 3 kwartier na aanvang de locatie verlaten wordt.
  • Kosteloze voltrekking: Voltrekking zonder enig ceremonieel. Het betreft de wettelijke voltrekking door een interne (B)ABS.
    Voorwaarden:
    - Bij de voltrekking zijn naast het bruidspaar uitsluitend 2, 3 of 4 getuigen..
    - Een van de echtgenoten is ingezetene van de gemeente Culemborg
  • Vrije locatie : In overleg bepaald door BABS en bruidspaar, geassisteerd door een bode.
Artikel 4.4 Aanmelden en reserveringen huwelijk
Een huwelijksdatum wordt niet eerder dan een jaar tevoren en niet later dan veertien dagen tevoren vastgelegd.
Artikel 4.5 Vereisten voor het aangaan van een huwelijk
  • 1.
    In Culemborg zijn aanstaande echtgenoten/partners in beginsel vrijgesteld van bepaalde in artikel 44 bk 1 BW.
    - De ambtenaar onderzoekt aan de hand van de gegevens BRP (via GBA-V) of betrokkene huwelijksbevoegd is
    - De aanstaande echtgenoten overleggen hiertoe een geldig legitimatiebewijs.
    - De aanstande echtgenoten verklaren middels het invullen en ondertekenen van een bewijs van staat dat de gegevens juist zijn.
  • 2.
    De vrijstelling zoals bepaald in 4.5 sub 1 vervalt, als de BRP-persoonslijst niet volledig is.
Artikel 4.6 Getuigen bij een huwelijk
Elk huwelijk wordt voltrokken in het bijzijn van minimaal 2 maximaal 4 getuigen. Het bruidspaar geeft vooraf de identiteitsgegevens (afschrift identiteitsbewijs) en woonplaats op.
Desgewenst kan het bruidspaar de gemeente vragen voor getuigen te zorgen. Hieraan zijn kosten verbonden (conform de legesverordening Gemeente Culemborg)
Artikel 4.7 Parkeren bij Stadshuis
Voor een voltrekking in het Stadshuis stelt de gemeente Culemborg 10 inrij- en parkeervergunningen beschikbaar. Deze vergunningen gelden slechts voor de ceremonie op het Stadhuis.
Artikel 4.8 Tarieven
De tarieven voor huwelijksvoltrekkingen worden vastgesteld door de gemeenteraad bij gemeentelijke verordening. Voor voltrekkingen op een éénmalige vrije locatie en/of met een éénmalig benoemde BABS worden extra kosten in rekening gebracht.
Artikel 5. Verstrekkingen
Uit de registers van de burgerlijke stand kan de ABS uittreksels en afschriften verstrekken.
Registers van de burgerlijke stand zijn openbaar, maar dat geldt alleen voor bewaarders en het Openbaar Ministerie.
Er is verschil tussen uittreksels en afschriften
  • 1.
    Een afschrift is een complete weergave van de akte. Dit mag slechts verstrekt worden als verzoeker heeft aangetoond een gerechtvaardigd beland te hebben.
  • 2.
    Een (beredeneerd) uittreksel is een extract van een akte waarin de eventuele kantmelding dan wel de eventuele latere vermelding is verwerkt, maar waaruit de afstamming, wijzigingen sinds het bestaan van de akte, zoals adoptie, geslachtswijziging, naamswijziging niet blijken.
Artikel 6. Werkprocessen Bur ger lijke Stand
Het teamhoofd Stadsbalie is verantwoordelijk voor het opstellen en onderhouden van werkprocessen betreffende het taakveld Burgerlijke Stand, met inachtneming van het bepaalde in de Wet, besluit, reglement en uitvoeringsregeling.
Artikel 7 Slotbepalingen
  • 1.
    Deze uitvoeringsregeling wordt aangehaald als Uitvoeringsregeling Burgerlijke Stand 2015.
  • 2.
    Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op 15 juli 2015.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 30 juni 2015.
De secretaris,
L.Vonk
De burgemeester,
R.van Schelven
Naar boven