Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015
 
De raad van de gemeente Midden-Delfland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 mei 2015, nr. 2015-07-05 I;
 
gelet op
artikel 47 van de Participatiewet
artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
artikel 2.10 van de Jeugdwet
artikel 150, eerste lid van de Gemeentewet
artikel 15, Verordening Jeugdhulp Midden-Delfland 2015
artikel 22, Verordening maatschappelijke ondersteuning Midden-Delfland 2015
 
overwegende:
dat het noodzakelijk is de wijze waarop personen of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de bovengenoemde wetten, bij verordening te regelen;
 
besluit
 
vast te stellen de ‘Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’
 
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
  • 1.
    In deze verordening wordt verstaan onder:
    • a.
      Adviesraad Sociaal Domein: het platform voor cliëntenparticipatie in het kader van de onder artikel 3, eerste lid genoemde hoofddomeinen;
    • b.
      cliënt: een persoon die gebruik maakt van een algemene voorziening of aan wie een individuele (maatwerk)voorziening of persoonsgebonden budget is verstrekt op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning of de Jeugdwet, alsmede een persoon, als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet.
    • c.
      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Delfland;
    • d.
      raad: de raad van de gemeente Midden-Delfland;
    • e.
      Wmo 2015: de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
  • 2.
    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht, de Jeugdwet, de Wmo 2015 of de Participatiewet.
  •  
Artikel 2 Cliëntenparticipatie
  • 1.
    Het college betrekt cliënten en/of hun vertegenwoordigers bij de uitvoering van de Jeugdwet, de Participatiewet en de Wmo 2015 door middel van het vragen van advies aan de Adviesraad Sociaal Domein.
  • 2.
    Met het betrekken van de Adviesraad Sociaal Domein bij de beleidsvorming bevordert het college dat er, vanuit verschillende cliëntinvalshoeken, een integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid tot stand komt, met betrekking tot de drie hoofddomeinen, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid.
  •  
HOOFDSTUK 2 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENTE, HET COLLEGE EN DE ADVIESRAAD SOCIAAL DOMEIN
Artikel 3 Taken en bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein
  • 1.
    De Adviesraad Sociaal Domein heeft tot taak het college tijdig, gevraagd en ongevraagd, te adviseren over alle beleidsvoorstellen, verordeningen en uitvoeringsplannen betreffende:
    • a.
      maatschappelijke ondersteuning, waaronder algemene voorzieningen en maatwerkvoorzieningen;
    • b.
      voorzieningen op het gebied van Werk en Inkomen, waaronder de Participatiewet, het minimabeleid en de schuldhulpverlening;
    • c.
      jeugdhulp en jeugdzorg, waaronder ondersteuning van mensen die opvoedings- en opgroeiondersteuning nodig hebben en de zorg voor jeugdigen.
  • 2.
    Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt tijdig, dat wil zeggen voordat het college of de raad voornemens is beleid vast te stellen, uitgebracht.
     
Artikel 4 Taken college
  • 1.
    Het college verstrekt tijdig, ongevraagd en op verzoek, alle informatie die de Adviesraad Sociaal Domein voor de uitvoering van haar taken, zoals omschreven in deze verordening en in het ‘Convenant Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.
  • 2.
    Onder tijdig zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan: op een zodanig tijdstip dat er een zorgvuldige beraadslaging in de Adviesraad Sociaal Domein kan plaatsvinden en de Adviesraad Sociaal Domein met een weloverwogen advies of mening kan komen, zodat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en de besluitvorming.
  • 3.
    Het college informeert de Adviesraad Sociaal Domein, indien van toepassing, over de redenen waarom zij afwijkt van het door de Adviesraad Sociaal Domein gegeven advies.
  •  
Artikel 5 Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein
  • 1.
    Het college zorgt, in samenspraak met de Adviesraad Sociaal Domein, voor werving en selectie van de voorzitter en secretaris en benoemt de voorzitter en secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein.
  • 2.
    De Adviesraad Sociaal Domein werft nieuwe leden naar aanleiding van een door de Adviesraad Sociaal Domein en het college gezamenlijk opgesteld profiel.
  • 3.
    De Adviesraad Sociaal Domein benoemt nieuwe leden na raadpleging en instemming van het college.
  • 4.
    De Adviesraad Sociaal Domein is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat cliënten en/of hun vertegenwoordigers uit de in artikel 3, eerste lid genoemde drie hoofddomeinen, evenredig zijn vertegenwoordigt.
  • 5.
    De samenstelling van de Adviesraad Sociaal Domein is nader uitgewerkt in het ‘Convenant Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’.
     
Artikel 6 Vergaderen
  • 1.
    De Adviesraad Sociaal Domein vergadert gemiddeld zesmaal per jaar ter uitvoering van de in artikel 3 genoemde taak.
  • 2.
    De leden van de Adviesraad Sociaal Domein kunnen onderwerpen voor de agenda van een overleg van de Adviesraad Sociaal Domein bij de secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein aandragen.
     
Artikel 7 Ondersteuning adviesraad Sociaal Domein
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de Adviesraad Sociaal Domein, hiertoe:
  • a.
    stelt het vergaderruimte ter beschikking;
  • b.
    geeft het de leden van de Adviesraad Sociaal Domein toegang tot kopieerfaciliteiten;
  • c.
    zorgt het ervoor dat adviesaanvragen en conceptbeleid de secretaris tijdig bereiken;
  • d.
    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daar om door de Adviesraad Sociaal Domein is verzocht;
  • e.
    verstrekt het een financiële vergoeding aan de voorzitter en secretaris; en
  • f.
    stelt het een budget beschikbaar voor onder meer vergaderkosten, deskundigheidsbevordering en de presentiegelden van de leden van de Adviesraad Sociaal Domein.
     
Artikel 8 Nadere regels
Nadere regels zijn vastgelegd in het door het college en de Adviesraad Sociaal Domein vastgesteld ‘Convenant Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’.
 
HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN
Artikel 9 Inwerkingtreding
  • 1.
    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2015.
  • 2.
    Met de inwerkingtreding van deze verordening wordt gelijktijdig de ‘Verordening cliëntenparticipatie sociale zaken’, vastgesteld op 26 oktober 2004, ingetrokken.
  •  
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’.
 
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad gemeente Midden-Delfland d.d. 23 juni 2015.
 
A. de Vos, A.J. Rodenburg,
Raadsgriffier Voorzitter
 
ALGEMENE TOELICHTING
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet. Deze wetten hebben alle drie als doel het bevorderen van participatie in de samenleving. Ook geven deze drie wetten aan dat cliëntgroepen dan wel hun vertegenwoordigers door de gemeente betrokken dienen te worden bij de beleidsontwikkeling op deze beleidsterreinen.
De Participatiewet stelt in artikel 47 dat de raad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de cliënten of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop zij:
  • 1.
    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen;
  • 2.
    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;
  • 3.
    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;
  • 4.
    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden; en
  • 5.
    worden voorziening van de voor de adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
Ook de Wmo 2015 verplicht de gemeente tot cliëntenparticipatie (artikel 2.1.3, derde lid), net als de Jeugdwet (artikel 2.10 Jeugdwet, hierin wordt verwezen naar artikel 2.1.3, derde lid van de Wmo 2015).
Hoewel cliëntenparticipatie op terreinen als de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) , de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) weliswaar niet bij wet is vastgelegd, is de gemeente Midden-Delfland van mening dat ook deze cliëntgroepen door cliëntenparticipatie bij de beleidsontwikkeling betrokken dienen te zijn.
In 2014 is, vooruitlopend op de drie decentralisaties, de tot dan toe bestaande ‘Wmo-cliëntenraad’ omgevormd tot een brede adviesraad, de Adviesraad Sociaal Domein. De Adviesraad Sociaal Domein adviseert het college sindsdien over alle beleidsterreinen, die te maken hebben met de hoofddomeinen Wmo 2015, Jeugd en Werk en inkomen. Dit omdat een integrale benadering van het brede sociale domein wenselijk wordt geacht.
De ’Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’ stelt kaders voor de cliëntenparticipatie in Midden-Delfland, met daarbij aandacht voor de wettelijke regelgeving. Nadere uitwerking van de verordening vindt plaats in het, in samenspraak met de Adviesraad Sociaal Domein opgestelde ‘Convenant Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’.
 
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In artikel 1 worden de meest gebruikte begrippen omschreven.
 
Artikel 2 Cliëntenparticipatie
Zowel de Jeugdwet als de Wmo 2015 schrijft voor dat het college ingezetenen, waaronder cliënten of hun vertegenwoordigers, betrekt bij de uitvoering van de wet. De Participatiewet schrijft voor dat het college personen, als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet, betrekt bij de uitvoering van de wet.
De gemeente vindt het van groot belang om zoveel mogelijk doelgroepen te betrekken bij het ontwikkelen van beleid. Ingezetenen van de gemeente worden betrokken door middel van de algemene inspraakprocedure. Omdat het daarnaast niet mogelijk is om alle cliënten of hun vertegenwoordigers persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een adviesraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf en/of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. Door het instellen van een brede adviesraad, waarbij vanuit verschillende cliëntinvalshoeken naar het beleid gekeken wordt, is er de meeste kans dat er breed gedragen adviezen tot stand komen. Ook komen op deze manier de effecten voor burgers uit alle doelgroepen onder de aandacht.
 
Artikel 3 Taken en bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein
De Adviesraad Sociaal Domein adviseert het college gevraagd en ongevraagd over de drie hoofddomeinen van het sociaal domein, zoals omschreven in het eerste lid. De Adviesraad Sociaal Domein doet dit tijdig, voordat het college of de raad voornemens is het beleid vast te stellen. Bij een adviesaanvraag door het college aan de Adviesraad Sociaal Domein worden de termijnen waarbinnen het gevraagde advies moet worden uitgebracht, in overleg met de Adviesraad Sociaal Domein vastgesteld. De kern van de advisering is belangenbehartiging. Dit doet de Adviesraad Sociaal Domein als onafhankelijk orgaan.
 
Artikel 4 Taak college
Het college draagt zorg voor het tijdig verstrekken van alle informatie, die de Adviesraad Sociaal Domein nodig heeft voor de uitvoering van haar taken. Onder tijdig wordt verstaan: het zodanig tijdig verstrekken van informatie waarover het college van burgemeester en wethouders een besluit gaat nemen zodat een zorgvuldige beraadslaging in de adviesraad daarover plaats kan vinden en de adviesraad met een weloverwogen advies of mening kan komen. Op deze wijze is daadwerkelijke invloed mogelijk op de beleidsvorming en de besluitvorming.
 
Artikel 5 Samenstelling Adviesraad Sociaal Domein
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het vanbelang dat de adviesraad een afspiegeling is van alle cliënten vanuit de drie hoofddomeinen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de adviesraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening.
 
Artikel 6 Vergaderen
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
 
Artikel 7 Ondersteuning Adviesraad Sociaal Domein
Naast de in artikel 7 genoemde ondersteuning valt ook te denken aan ondersteuning bij verzending van stukken en het beschikbaar stellen van ruimte op de gemeentelijke website voor de Adviesraad Sociaal Domein.
Zo nodig geven ter zake deskundige ambtenaren mondeling toelichting over lopend beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid en/of over ideeën en plannen van het college en/of gemeenteraad op de in artikel 3, eerste lid genoemde hoofddomeinen.
 
Artikel 8 Nadere regels
De verordening bevat de kaders en de wettelijk vereiste artikelen. Het college actualiseert in samenspraak met de Adviesraad Sociaal Domein het bestaande convenant. In het ‘Convenant Adviesraad Sociaal Domein gemeente Midden-Delfland 2015’ wordt nader ingegaan op zaken als de exacte samenstelling van de Adviesraad Sociaal Domein, de wijze van werven en selecteren, de invulling van het secretariaat en dergelijke.
 
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
 
Artikel 10 Citeertitel
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Naar boven