Subsidieregeling Openbaar bibliotheekwerk
 
Het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Friese Meren;
gelet op de Algemene Subsidieverordening De Friese Meren en de Algemene Subsidieregelingen
besluit vast te stellen de Subsidieregeling Openbaar bibliotheekwerk.
 
Artikel 1. Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 2 bedoelde activiteiten.
 
Artikel 2. Activiteiten
  • 1.
    Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor activiteiten die:
    • a.
      de persoonlijke ontwikkeling van inwoners stimuleren op het terrein van de vijf functies, zoals beschreven in artikel 5 Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen:
      • kennis en informatie;
      • educatie en ontwikkeling;
      • lezen en literatuur;
      • kunst en cultuur;
      • ontmoeting en debat.
    • b.
      bijdragen aan de programmalijnen beschreven de notitie Bibliotheekbeleid gemeente De Friese Meren 2015-2020:
      • professionele ondersteuning van het onderwijs;
      • bibliotheek verbinding tussen fysiek en digitaal;
      • toegankelijkheid van informatie;
      • Frysk in de bibliotheek.
 
Artikel 3. Doelgroep
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan stichting Bibliotheken Mar en Fean.
 
Artikel 4. Subsidieplafond
Het subsidieplafond Openbaar bibliotheekwerk wordt jaarlijks door de gemeenteraad vastgesteld. Dit bedrag is inclusief huisvestingskosten.
 
Artikel 5. Slotbepalingen
  • 1.
    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking en heeft betrekking op de subsidieverstrekking over het kalenderjaar 2016 en volgende jaren.
  • 2.
    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Openbaar bibliotheekwerk.
 
 
Bijlage 1 Toelichting
Artikel 2. Activiteiten
Het vervullen van de vijf functies geldt op het niveau van een bibliotheekorganisatie, niet op het niveau van individuele bibliotheeklocaties. Binnen gemeente De Friese Meren willen we vooral de nadruk leggen op de eerste drie functies: het informeren, leren en lezen.
 
Naar boven