Bijlage 1: Wijzigingen in de nieuwe verordening
In de volgende hoofdstukken zijn alle belangrijke wijzigingen opgenomen van de nieuwe verordening. In het ‘rood’ zijn belangrijke details aangemerkt.
Het document is zo opgebouwd dat in het volgende hoofdstuk wordt aangegeven welke artikelen in de oude verordening zijn weggelaten uit de nieuwe verordening. Het hoofdstuk daaropvolgend geeft aan welke artikelen uit de modelverordening van de VNG zijn overgenomen in de nieuwe verordening met eventuele detail wijzigingen.
In het laatste hoofdstuk zijn nog een aantal wijzigingen in artikelen aangegeven.
Vooraf aan deze hoofdstukken worden een aantal algemene wijzigingen aangegeven in de nieuwe verordening:
- •
In de artikelen over de inrichting van begroting en jaarstukken is indien mogelijk verwezen naar de BBV en nota’s waardoor het geheel van de verordening is ingekort en bestendiger gemaakt tegen veranderingen.
- •
De kaderstelling vindt plaats gelijktijdig met de voorjaarsnota. De kadernota bestaat niet meer als afzonderlijk document.
- •
Het hoofdstuk paragrafen in de oude verordening is weggelaten en per onderwerp toegevoegd aan de artikelen van het hoofdstuk financieel beleid.
Artikel 21. Verstrekking subsidies
(vanuit verordening 2010 Nieuwegein en geïntegreerd in artikel 27 financiële organisatie punt 11 nieuwe verordening)
Het college biedt eens in de vier jaar een (bijgestelde) nota inzake verstrekking gemeentelijke subsidies aan. De nota bevat het kader (voorwaarden) voor de verstrekking van gemeentelijke subsidies. Deze nota wordt vertaald in de algemene subsidieverordening.
Artikel 22. Registratie bezittingen, activa, passiva en vermogen
(vanuit verordening 2010 Nieuwegein en geïntegreerd in artikel 26 administratie punt G. Nieuwe verordening)
- •
1. Het college draagt zorgt voor een actuele en volledige registratie van bezittingen en schulden. In de registratie worden ook opgenomen niet-geactiveerde kunstvoorwerpen met cultuurhistorische waarde en de niet of netto geactiveerde investeringen in de openbare ruimte.
- •
2. Het college draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 3 jaar.
- •
3. Bij afwijkingen in de registratie van bezittingen neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
- •
4. Het college draagt zorg voor verzekering tegen schade, verlies of diefstal van bovengenoemde bezittingen.
Artikel 24. Financiële administratie
(vanuit verordening 2010 Nieuwegein en geïntegreerd in artikel 27 financiële organisatie punt 1 nieuwe verordening)
Het college draagt er zorg voor dat:
- •
a. de inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het ‘Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten’ en andere relevante wet - en regelgeving;
- •
b. de vereiste informatie verstrekt wordt aan het rijk, de provincie en de Europese Unie, alsmede aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan gemeenten.
Artikel 27. Aanbesteding en inkoop
(vanuit verordening 2010 Nieuwegein en geïntegreerd in artikel 27 financiële organisatie punt 10.)
Het college draagt zorg voor en legt in een besluit vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van zowel werken als voor levering van goederen en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de landelijke en Europese regelgeving te zake.
Artikelen toegevoegd in nieuwe verordening vanuit modelverordening
Artikel 7. Informatieplicht
Het college is bevoegd tot het doen van uitgaven binnen de door de raad vastgestelde programma’s. De raad wordt echter vooraf geïnformeerd over het voornemen en in de gelegenheid gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen voor zover het betreft niet bij de begroting vastgestelde “afzonderlijke” verplichtingen inzake:
- g.
de aan- en verkoop van goederen, werken en diensten groter dan € 500.000;
- h.
het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 500.000
- i.
mutaties in deelnemingen;
- j.
mutaties van voorzieningen waarbij wordt afgeweken van de besluitvorming van de raad hierover;
- k.
mutaties van egalisatiereserves
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Artikel 24. Prijzen economische activiteiten
- 4.
Voor de levering van goederen, diensten of werken aan overheidsbedrijven en derden en met welke bijbehorende activiteiten de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de activiteit wordt gemotiveerd.
- 5.
Bij het verstrekken van leningen of garanties en kapitaal aan overheidsbedrijven en derden brengt de gemeente de geraamde integrale kosten in rekening. Bij afwijking doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of garantie wordt gemotiveerd.
- 6.
Raadbesluiten met de motivering van het publiekbelang als bedoeld in de vorige leden zijn niet nodig als sprake is van:
- h.
leveringen van goederen, diensten of werken en het verstrekken van leningen, garanties en kapitaal aan andere overheden voor zover deze leveringen en verstrekkingen zijn bedoeld voor de uitoefening van de publieke taak door die andere overheid;
- i.
een bevoordeling van activiteiten in het kader van een bij wet opgedragen publiekrechtelijke taak;
- j.
een bevoordeling van activiteiten in het kader van een toegekend bijzonder of uitsluitend recht waarvoor prijsvoorschriften gelden;
- k.
een bevoordeling van sociale werkplaatsen;
- l.
een bevoordeling van onderwijsinstellingen;
- m.
een bevoordeling van publieke media-instellingen;
- n.
een bevoordeling die valt onder de reikwijdte van de staatssteunregels van het Werkingsverdrag van de Europese Unie en daarmee verenigbaar is.
Bedragen/ datums die zijn gewijzigd in artikelen
Artikel 5. Uitvoering begroting nieuwe verordening:
Aanpassing van het totaal van de lasten en baten boven een bedrag van € 25.000 van een programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen, de stelposten en de reservemutaties is alleen mogelijk door middel van een door de raad goedgekeurde begrotingswijziging (programmabegrotingswijziging).
Het college kan door middel van een collegebesluit de raming van de lasten en baten van de producten wijzigen (productenramingswijziging), mits dit niet leidt tot een wijziging van het totaal van de lasten en baten van een programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en de reservemutaties. Voor bedragen beneden de € 25.000 is het college eveneens bevoegd tot wijzigingen aan te brengen in het totaal van de lasten en baten van een programma, het overzicht algemene dekkingsmiddelen en de reservemutaties, mits deze binnen de begroting budgettair neutraal kunnen worden verwerkt.
Artikel 6. Tussentijdse rapportages nieuwe verordening:
- 1.
De tussenrapportages bevatten een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van
:(omschrijving onderstaande inhoud gewijzigd)
- f.
de baten en de lasten per programma;
- g.
het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen;
- h.
het totale saldo van de baten en de lasten volgend uit de onderdelen a en b;
- i.
de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma;
- j.
het resultaat, volgend uit de onderdelen c en d,
alsmede de realisatie en raming van de uitputting van de investeringskredieten.
- 7.
In de voor- en najaarsnota worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en de lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 25.000 toegelicht.
- 8.
In de najaarsnota worden voorstellen van budgetoverhevelingen groter dan € 25.000 meegenomen. Verdiepende informatie is vastgelegd in de notitie “budgetoverhevelingen”.
Artikel 12. Verbonden partijen
Het college biedt, indien sprake is van aanpassing van beleid c.q. wet en regelgeving een bijstelling van de nota verbonden partijen aan de raad aan. De nota geeft kaders en richtlijnen voor de relatie met de verbonden partijen en vormgeving van de sturingsrelatie en risicobeheersing.
Artikel 13. Weerstandsvermogen & risicobeheersing
Het college biedt ten minste één keer in de vijf jaar aan de raad de (bijgestelde) nota ‘Risico management & weerstandsvermogen’ aan.
Artikel 23. Verslaggeving grondbedrijf
Gelijktijdig met de najaarsnota moet elk jaar via de najaarsbrief informatie worden verstrekt over de lopende exploitaties.
Artikel 7. Informatie plicht
Het genoemde bedrag van €500.000 is vastgesteld in overleg met de concerncontroller, zodat de raad een meer sturende rol krijgt.
Dit is in lijn met de modelverordening 2014 van de VNG.
Artikel 5. Uitvoering begroting
Het genoemde bedrag van €25.000 is vastgesteld in overleg met de concerncontroller. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat anders voor elke kleine overschrijding een begrotingswijziging door de raad moet worden vastgesteld.
Artikel 6. Tussentijdse rapportages nieuwe verordening
Punt 2: het genoemde bedrag van €25.000 is vastgesteld in overleg met de concerncontroller. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat anders elke afwijking van de oorspronkelijke ramingen van het investeringskrediet moeten worden toegelicht.
Punt 3: het genoemde bedrag van €25.000 is vastgesteld in overleg met de concerncontroller. Hierbij is rekening gehouden met het feit dat anders elk voorstel voor budgetoverheveling in de rapportage wordt meegenomen.
Artikel 12. Verbonden partijen
Sinds kort is door de afdeling financiën een nota verbonden partijen opgesteld, deze is goedgekeurd door de raad.
Artikel 13. Weerstandsvermogen & risicobeheersing
In lijn met overige nota’s is er voor gekozen de (bijgestelde) nota ‘Risico management & weerstandsvermogen’ één keer in de vijf jaar aan te bieden.
Artikel 23. Verslaggeving grondbedrijf
Dit artikel is opgenomen om de raad te informeren over de meest actuele stand van zaken betreffende de grond exploitaties. Feitelijk gebeurde dit al de afgelopen 2 jaar.