Verordening Vertrouwenscommissie burgemeestersvacature gemeente Montfoort 2015
De raad van de gemeente Montfoort;
 
gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84,147 en 149 Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
gelet op de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012 over procedureregels bij burgemeestersbenoemingen;
overwegende dat de procedure inzake de benoeming van een burgemeester in de gemeente Montfoort in gang is gezet;
Gelet op het raadsbesluit Verordening Vertrouwenscommissie Burgemeestersbenoeming Montfoort’
 
besluit vast te stellen:
Verordening vertrouwenscommissie burgemeestersvacature gemeente Montfoort 2015
 
Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
  • a.
    de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
  • b.
    de commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Utrecht;
  • c.
    de commissie: de Vertrouwenscommissie, zijnde een raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de aanbeveling tot vervulling van de vacature burgemeester;
  • d.
    de secretaris: de secretaris van de Vertrouwenscommissie.
Taken en bevoegdheden
Artikel 1
  • 1.
    De commissie heeft tot taak een door de Commissaris van de Koning aan te reiken selectie van kandidaten voor het ambt van burgemeester te beoordelen en over haar bevindingen vertrouwelijk schriftelijk verslag uit te brengen aan de raad en in afschrift aan de Commissaris van de Koning.
  • 2.
    Indien de commissie besluit een door de Commissaris van de Koning geselecteerde kandidaat niet te ontvangen, worden de Commissaris en de kandidaat door haar schriftelijk van de beslissing op de hoogte gesteld.
  • 3.
    De commissie kan ook andere op de lijst van sollicitanten voorkomende kandidaten beoordelen dan die door de Commissaris van de Koning zijn geselecteerd. Zij doet hiervan onverwijld mededeling aan de commissaris.
  • 4.
    De commissie wint mondeling, noch schriftelijk inlichtingen over de kandidaten in bij derden.
Artikel 2
  • 1.
    De commissie brengt haar in artikel 1 bedoelde bevindingen uit op basis van de namen en eventuele verdere gegevens die de Commissaris van de Koning haar verstrekt en op basis van mondelinge en schriftelijke informatie die de door haar ontvangen kandidaten geven.
  • 2.
    De commissie doet het in artikel 1 bedoelde verslag vergezeld gaan van een conceptaanbeveling van tenminste twee kandidaten die naar haar oordeel voor de benoeming in aanmerking komen. De commissie vermeldt daarbij ten aanzien van iedere kandidaat de motieven die tot haar oordeel hebben geleid.
  • 3.
    De beraadslagingen in de raad over de bevindingen van de Vertrouwenscommissie vinden plaats achter gesloten deuren. Ten aanzien van de beraadslagingen en de stukken die aan de raad en de Commissaris van de Koning worden gezonden geldt een geheimhoudingsplicht.
  • 4.
    Bij het opstellen van de aanbeveling betrekt de raad de bevindingen van de Vertrouwenscommissie. Het op schrift gestelde oordeel van de Vertrouwenscommissie voegt hij bij zijn aanbeveling.
  • 5.
    De raad stelt, voordat de aanbeveling openbaar wordt, elke op de aanbeveling geplaatste kandidaat op de hoogte van het feit dat hij of zij op de aanbeveling staat die aan de minister wordt gezonden.
  • 6.
    De aanbeveling van de gemeenteraad is openbaar voor zover het de naam van de eerste kandidaat op de aanbeveling betreft. Dit is overeenkomstig artikel 61c, derde lid Gemeentewet.
  • 7.
    De aanbeveling van de raad wordt direct na vaststelling aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gezonden. Afschrift van de aanbeveling wordt gezonden aan de Commissaris van de Koning.
Artikel 3
De commissie kan de Commissaris van de Koning verzoeken in de gelegenheid te worden gesteld de op schrift gestelde opvattingen mondeling toe te lichten.
Samenstelling
Artikel 4
  • 1.
    De commissie wordt benoemd door en uit de raad en bestaat uit; één vertegenwoordiger(ster) uit en aangewezen door iedere fractie uit de raad.
  • 2.
    De voorzitter van de commissie is door de raad benoemd. De commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.
  • 3.
    Wethouders kunnen als adviseur aan de commissie worden toegevoegd
  • 4.
    Als secretaris van de commissie fungeert de raadsgriffier. Deze secretaris verleent ambtelijke bijstand, is adviseur en heeft geen stemrecht met betrekking tot de in artikel 1, lid 1 bedoelde taak.
  • 5.
    De secretaris kan zich laten bijstaan en vervangen door een gemeenteambtenaar.
  • 6.
    In geval van ziekte langer dan een maand of bij overlijden kan een lid van de vertrouwenscommissie worden vervangen. De vertrouwenscommissie benoemt in dat geval een vervanger op voordracht van de desbetreffende fractie.
Vergaderingen
Artikel 5
  • 1.
    De gesprekken met de kandidaten zullen uitsluitend plaatsvinden in aanwezigheid van diegenen die lid zijn van de commissie en de adviseurs. De oordeelsvorming en besluitvorming over de kandidaten zullen, na advies van de adviseurs, door de vertrouwenscommissie ter hand worden genomen, uitsluitend in aanwezigheid van de secretaris (of, bij diens afwezigheid, door zijn assistent).
  • 2.
    De commissie vergadert alleen in beslotenheid.
  • 3.
    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.
  • 4.
    Van elke vergadering wordt door of vanwege de voorzitter tenminste 4 dagen van tevoren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie.
Verslag
Artikel 6
  • 1.
    De commissie vergadert niet, indien niet tenminste de helft van de leden aanwezig is en vergadert tevens niet, indien de aanwezige leden niet via hun fracties de meerderheid van de raad vertegenwoordigen.
  • 2.
    Indien de commissie niet tot een unaniem oordeel kan komen, worden de conceptaanbeveling, bedoeld in artikel 2, alsmede de bevindingen bedoeld in artikel 1, bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen vastgesteld.
  • 3.
    Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het schriftelijke verslag aan de raad en de Commissaris van de Koning opgenomen.
  • 4.
    Bij staking van de stemmen over de uit te brengen opvattingen wordt het nemen van een besluit uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken die stemmen ook in de volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar verschillende meningen binnen de commissie over het in artikel 1 bedoelde verslag vermeld.
Contactpersoon
Artikel 7
  • 1.
    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.
  • 2.
    Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de secretaris en aldaar bewaard.
  • 3.
    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.
Gesprekken met kandidaten
Artikel 8
  • 1.
    De secretaris van de commissie nodigt in overleg met de commissie de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.
  • 2.
    De plaats en het tijdstip voor een gesprek worden zodanig gekozen, dat voorkomen wordt dat kandidaten hierdoor bekend worden of tijdens een bezoek aan de commissie met elkaar in contact komen.
Geheimhouding
Artikel 9
  • 1.
    Op hetgeen direct of indirect aan de leden van de commissie omtrent de kandidaten wordt toevertrouwd, rust een volstrekte geheimhoudingsplicht.
  • 2.
    Deze geheimhoudingsplicht geldt ook voor de adviserende leden en de secretaris van de commissie.
  • 3.
    Deze geheimhoudingsplicht blijft ook van kracht na ontbinding van de commissie.
Ontbinding van Vertrouwenscommissie
Artikel 10
  • 1.
    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dertigste dag, volgend op die, waarop aan het gemeentebestuur is bekend gemaakt, dat in de vacature is voorzien.
  • 2.
    De voorzitter en de secretaris dragen er zorg voor, dat op het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden, die de commissie zelf heeft opgemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de navolgende leden van dit artikel.
  • 3.
    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a. en c. Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
  • 4.
    De originele bescheiden die de commissie heeft ontvangen van de Commissaris van de Koning of van de kandidaten worden onmiddellijk aan deze teruggezonden.
  • 5.
    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er eveneens zorg voor dat alle kopieën van de bescheiden als bedoeld in lid 2 alsdan onverwijld worden vernietigd.
Onvoorziene gevallen
Artikel 11
  • 1.
    In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister d.d. 15 juli 2012 niet voorziet, beslist de commissie.
Slotbepalingen
Artikel 12
  • 1.
    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening op de Vertrouwenscommissie burgemeestersvacature gemeente Montfoort 2015
  • 2.
    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.
  • 3.
    Deze verordening vervalt op de dag waarop de nieuwe burgemeester is benoemd behoudens het gestelde in artikel 9.3.
  • 4.
    Deze verordening zal aan de Commissaris van de Koning ter kennis worden gebracht.
     
    Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 20 januari 2015,

drs. E.C.M. van der Klauw

De griffier

R.A. Driesse-Wiezer

Waarnemend voorzitter

Naar boven