Kennisgevingen mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt (artikel 2:14 Awb). Door in een gemeentelijke verordening op te nemen dat dit elektronisch geschiedt, wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift. Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14 van de Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische kennisgeving.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Elektronische kennisgeving
Dit artikel gaat niet over bekendmaking, gericht op het in werking treden van besluiten, maar over kennisgeving, gericht op het effectief kennis kunnen nemen van ontwerpbesluiten, besluiten en aanvragen. Kennisgeven is de algemene term voor diverse vormen van openbaarmaking van besluiten maar ook van andere documenten die erop is gericht dat alle potentieel belanghebbenden daar effectief kennis van kunnen nemen.
Met dit artikellid wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift teneinde kennisgevingen uitsluitend elektronisch te kunnen publiceren (art. 2:14, tweede lid, van de Awb). Het bepaalt dat de kennisgeving geschiedt door plaatsing in het elektronisch gemeenteblad.
Gemeenten moeten met ingang van 1 januari 2014 een elektronisch gemeenteblad hebben voor de bekendmaking van hun algemeen verbindende voorschriften (artikel 139 Gemeentewet). Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (hierna: GVOP), met het internetadres https://zoek.officielebekendmakingen.nl. Op onze eigen website hebben we een hyperlink aangebracht naar de daar gepubliceerde regelingen en andere berichten.
Gelet op deze verplichting ligt het voor de hand de GVOP te gebruiken voor alle ‘officiële’ wettelijk vereiste bekendmakingen en andere kennisgevingen.
In sommige gevallen kan het verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische kennisgeving, maar bovendien te voorzien in andere wijzen van kennisgeving. Dit omdat er velen zijn die geen toegang hebben tot het internet, of die daar niet gemakkelijk hun weg in kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad raadplegen.
Het kan wettelijk onvoldoende zijn om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure. In artikel 3:12 Awb wordt de eis gesteld van een geschikte wijze van kennisgeving. Een geschikte wijze van kennisgeving houdt in dat moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.
Hier geldt voor overheden een verplichting om zich in te spannen om alle mogelijke belanghebbenden te bereiken. Het gaat er niet om dat de bekendmaking belanghebbenden
moet bereiken maar de zorgplicht die bestuursorganen hebben. Bestuursorganen moeten namelijk zorg dragen dat berichtgeving over ontwerpbesluiten belanghebbenden
kan bereiken.
Als een ontwerpbesluit effect heeft over de gemeentegrens, dan dient een bestuursorgaan ook te zorgen dat eventuele belanghebbenden in de andere gemeente kennis kunnen nemen van de ter inzage legging.
Indien in een wettelijke bepaling slechts staat opgenomen ‘dag-nieuws-of huis-aan-huisblad’ dan dient de kennisgeving hierin te geschieden. Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven ongewijzigd van toepassing. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronische gemeenteblad zijn artikel 1.9 Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer, artikel 78 Onteigeningswet, artikel 7 Wet voorkeursrecht gemeenten, Wabo en Wro. De Wro schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op
www.ruimtelijkeplannen.nl.
de griffier, de burgemeester,
drs K. Bolt Ch.B. Aptroot