Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Haren 2014.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haren;
overwegende dat het in het kader van een goed personeelsbeleid vereist is een regeling voor het beschrijven, waarderen en indelen van functies vast te stellen;
gelet op artikel 107e en artikel 160 van de Gemeentewet;
gelet op artikel 3:1 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/Uitwerkingsovereenkomst voor de sector gemeenten;
gehoord de commissie voor Georganiseerd Overleg op 1 december 2014;
b e s l u i t :
vast te stellen de Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Haren 2014.
Artikel 1 Algeme bepalingen
 
Artikel 1.1 Begripsbepaling
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
  • a.
    college: het college van burgemeester en wethouders;
  • b.
    ambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 1:1 lid 1, sub a van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling/ Uitwerkingsovereenkomst, aangesteld of geplaatst in een functie;
  • c.
    functie: het geheel aan werkzaamheden dat door de ambtenaar duurzaam is te verrichten krachtens en overeenkomstig hetgeen hem/haar is opgedragen door de werkgever;
  • d.
    functiefamilie: een generieke beschrijving, bestaande uit een algemeen gedeelte en specifieke bandbreedtes, van de werkzaamheden van een groep van functies, die naar aard en soort van werkzaamheden gelijksoortig zijn;
  • e.
    bandbreedte: een generieke beschrijving van de niveaubepalende elementen van de subgroep van functies binnen een functiefamilie die gelijk van zwaarte zijn;
  • f.
    functiebeschrijving: een beschrijving van een functie, die door één of meer ambtenaren kan worden vervuld, bestaande uit de combinatie van een samenvatting van de functie, een takenpakket, niveaubepalende elementen en de scores op de niveaubepalende elementen;
  • g.
    functie-indeling:de toekenning van een functie aan een bandbreedte binnen een functiefamilie, waardoor de voor deze functie geldende functiebeschrijving is bepaald;
  • h.
    GO: De plaatselijke commissie voor Georganiseerd Overleg (GO), deze bestaat uit een vertegenwoordiging van werkgever en werknemers, als bedoeld  in artikel 12:1 car-uwo;
  • i.
    grondslag: een document dat een juist, volledig en actueel beeld geeft van de feitelijke werkzaamheden die duurzaam in een functie zijn te verrichten;
  • j.
    functiewaarderingssysteem: het binnen de gemeente Haren gehanteerde systeem van functiewaardering;
  • k.
    conversietabel: een tabel die een koppeling legt tussen de resultaten van de functiewaardering en de functieschalen die door de gemeente Haren worden onderscheiden;
  • l.
    functiedeskundige: de met de uitvoering van deze procedureregeling belaste (externe) deskundige(n) op het gebied van functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling;
  • m.
    commissie rechtspositionele aangelegenheden: de externe commissie voor rechtspositionele aangelegenheden (RA) van ambtenaren;
  • n.
    OR: De ondernemingsraad (OR) is het medezeggenschapsorgaan van de gemeente Haren.
Artikel 1.2 Niveaubepaling en conversietabel
Het niveau van de functies, zoals deze zijn beschreven in de functiebeschrijving, wordt bepaald volgens de door het college vastgestelde methode van functiewaardering, welke (bij wijziging) instemming vereist van de Ondernemingsraad. De conversietabel wordt vastgesteld door het college, met instemming van de commissie voor Georganiseerd Overleg.
Artikel 2 Functieboek, functiewaardering en functie-indeling
 
Artikel 2.1 Functiebeschrijvingen en –waarderingen (generiek)
  • 1.
    Het college is verantwoordelijk voor het actueel houden van de functiebeschrijvingen.
  • 2.
    De functiebeschrijvingen worden alleen gewijzigd voor nieuwe of gewijzigde functies welke duurzaam moeten worden vervuld en welke niet op basis van het dan geldende functieboek kunnen worden ingedeeld.
  • 3.
    De directeur/gemeentesecretaris, gehoord het managementteam, stelt de conceptfunctiebeschrijvingen op in samenspraak met de externe functiedeskundige.
  • 4.
    Het college stelt de functiebeschrijvingen voorlopig vast.
  • 5.
    De concept functiebeschrijvingen (generiek), voor wat betreft de inhoud van de samenvatting van de functie en het takenpakket, worden ter advies voorgelegd aan de OR.
  • 6.
    Indien de conversietabel gewijzigd moet worden stelt de extern functiedeskundige het concept op.
  • 7.
    Het college stelt de functiebeschrijvingen, het waarderingsadvies en de conversietabel vast. Dit besluit is een Algemeen Verbindend Voorschrift en is daarmee niet vatbaar voor bezwaar en/of beroep.
Artikel 2.2 Functie-indeling
  • 1.
    De directeur/gemeentesecretaris, gehoord het managementteam, stelt in samenspraak met de functiedeskundige een gemotiveerd concept functie-indelingsadvies op tot indeling van een functie in een bandbreedte binnen een functiefamilie op basis van de grondslag.
  • 2.
    Het college stelt de concept functie-indelingen voorlopig vast.
  • 3.
    De vastgestelde functiebeschrijvingen, de functiewaarderingen en de voorlopig vastgestelde concept functie-indeling worden aan de betrokken ambtenaar, zowel schriftelijk als mondeling, bekend gemaakt door zijn/haar afdelingsmanager.
Artikel 2.3 Zienswijze tegen de conceptfunctie-indeling
  • 1.
    Indien de ambtenaar het niet eens is met de voorlopig vastgestelde concept functie-indeling, kan hij/zij,  binnen vier weken na de dag van verzending van het voorgenomen besluit, schriftelijk en met redenen omkleed, een zienswijze indienen bij zijn/haar afdelingsmanager.
  • 2.
    De afdelingsmanager bespreekt de zienswijze met de betreffende ambtenaar en de interne functiedeskundige maakt hiervan verslag. De afdelingsmanager adviseert de directeur/gemeentesecretaris binnen een termijn van uiterlijk drie weken na de ontvangen zienswijze. Bij dit advies voegt hij/zij het verslag van het gesprek(ken) en de schriftelijke zienswijze van de ambtenaar. De directie kan zo nodig de externe functiedeskundige om een expertadvies vragen.
Artikel 2.4 Definitieve vaststelling functie-indelingen
  • 1.
    Het college stelt de functie-indelingen binnen een termijn van drie weken na het advies van de afdelingsmanager inzake de concept functie-indeling al dan niet gewijzigd vast.
  • 2.
    Het besluit tot functie-indeling wordt aan de betrokken ambtenaar, zowel schriftelijk als mondeling, bekend gemaakt.
Artikel 2.5 Mogelijkheid tot het maken van bezwaar
  • 1.
    De taak van de commissie rechtspositionele aangelegenheden wordt in het kader van de regeling uitgebreid met:
    • a.
      toetsen of de vastgestelde functie-indeling op een correcte wijze tot stand is gekomen conform procedures ingevolge de vastgestelde Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Haren 2014;
    • b.
      toetsen van de vastgestelde functie-indeling.
  • 2.
    De commissie rechtspositionele aangelegenheden heeft haar werkwijze vastgelegd in een verordening.
  • 3.
    Indien de ambtenaar die de functie vervult het niet eens is met de vastgestelde functie-indeling, kan hij/zij dat in een bezwaarschrift kenbaar maken bij het college binnen zes weken na schriftelijke bekendmaking van dit besluit.
  • 4.
    Het college legt het bezwaarschrift ter behandeling voor aan de commissie rechtspositionele aangelegenheden. Zij stellen de in artikel 2.5, lid 8 genoemde functionarissen van het bezwaar op de hoogte.
  • 5.
    De commissie rechtspositionele aangelegenheden behandelt een bezwaarschrift in een voltallige vergadering.
  • 6.
    Ten minste één week voor de behandeling van een bezwaarschrift worden alle op de zaak betrekking hebbende stukken door de secretaris van de commissie rechtspositionele aangelegenheden aan de leden en de plaatsvervangende leden toegezonden. De stukken worden tevens toegezonden aan de indiener van het bezwaarschrift en aan diens raadsman indien deze door hem/haar is aangewezen. Voor de overige in artikel 2.5, lid 8 bedoelde functionarissen worden de stukken ten minste één week voor het horen ter inzage gelegd, indien zij door de commissie rechtspositionele aangelegenheden voor de hoorzitting worden uitgenodigd.
  • 7.
    De vergaderingen van de commissie rechtspositionele aangelegenheden zijn niet openbaar. De leden zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen uit de stukken of de beraadslagingen bekend is geworden.
  • 8.
    De commissie rechtspositionele aangelegenheden hoort niet alleen de indiener van het bezwaarschrift en het bestuursorgaan, maar ook indien zij zulks wenselijk acht en/of op verzoek:
    • a.
      de leidinggevende van de indiener van het bezwaar;
    • b.
      de directeur/gemeentesecretaris;
    • c.
      één of meer informanten.
  • 9.
    De commissie rechtspositionele aangelegenheden stelt haar advies bij meerderheid van stemmen vast. Indien het advies niet unaniem is, wordt ook het minderheidsadvies vermeld.
  • 10.
    Indien de commissie rechtspositionele aangelegenheden van mening is dat de bestreden functie-indeling procedureel niet op een correcte wijze tot stand is gekomen, heeft het advies voor het college respectievelijk de gemeenteraad een bindend karakter. Indien de commissie rechtspositionele aangelegenheden een inhoudelijk advies uitbrengt, kan het college daarvan gemotiveerd afwijken.
Artikel 2.6 Vaststelling van de functie-indeling na bezwaar
  • 1.
    Vaststelling van de functie-indeling na bezwaar vindt plaats bij afzonderlijk besluit van het college binnen tien weken na ontvangst van een bezwaarschrift. Deze termijn kan na een daartoe strekkend verdagingsbesluit worden verlengd tot veertien weken.
  • 2.
    De beslissing als bedoeld in lid 1 wordt aan de indiener van het bezwaarschrift schriftelijk bekendgemaakt, met overlegging van het uitgebrachte advies van de commissie rechtspositionele aangelegenheden.
Artikel 3 Slot en overgangsbepalingen
 
Artikel 3.1 Slot en overgangsbepalingen
  • 1.
    Deze regeling kan worden aangehaald als Procedureregeling functiebeschrijving, functiewaardering en functie-indeling gemeente Haren 2014.
  • 2.
    Deze regeling treedt in werking op 1 december 2014 onder intrekking van de Regeling Organieke Functiewaardering 2005 Gemeente Haren.
  • 3.
    De onder vigeur van de Regeling Organieke Functiewaardering 2005 Gemeente Haren vastgestelde beschrijvingen en waarderingen blijven van kracht tot zij zijn vervangen door beschrijvingen en waarderingen op basis van deze regeling.
  • 4.
    Voor gevallen waarin deze procedureregeling niet of niet naar billijkheid voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders in overeenstemming met het georganiseerd overleg.
 
 
Haren, 1 december 2014
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
de burgemeester,
 
Naar boven