Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Eersel 2015;
 
Paragraaf 1. Ambtelijke bijstand
Artikel 1. Verzoek om informatie
  • 1.
    Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:
    • a.
      feitelijke informatie van geringe omvang;
    • b.
      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.
  • 2.
    Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.
  • 3.
    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.
  • 4.
    De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 2. Verlenen van ambtelijke bijstand
  • 1.
    Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:
    • a.
      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;
    • b.
      dit het belang van de gemeente kan schaden.
  • 2.
    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.
  • 3.
    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.
  • 4.
    De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.
  • 5.
    Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Artikel 3. Weigering verzoek ambtelijke bijstand
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.
Artikel 4. Geschil over ambtelijke bijstand
  • 1.
    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris;
  • 2.
    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.
     
Paragraaf 2. Fractieondersteuning
Artikel 5. Recht op financiële vergoeding
  • 1.
    De fracties als bedoeld in artikel 7 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie;
  • 2.
    Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van maximaal € 1.000,00 per jaar voor elke fractie.
  • 3.
    In het jaar van de verkiezingen wordt de maximaal uit te keren bijdrage gerelateerd aan het aantal maanden dat de fractie deel uitmaakt van de raad.
  • 4.
    De bijdrage wordt op declaratiebasis eenmaal per 2 maanden uitbetaald na goedkeuring door het presidium.
Artikel 6. Besteding financiële vergoeding
  • 1.
    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken;
  • 2.
    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
    • a.
      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
    • b.
      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;
    • c.
      giften;
    • d.
      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
    • e.
      algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.
  • 3.
    De verboden zoals in het vorige lid opgenomen zijn vertaald in een door het presidium vast te stellen negatieve lijst. Deze lijst kan door het presidium worden gewijzigd..
Artikel 7 . Gevolgen splitsen fractie
Bij afsplitsing van een fractie wordt de vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.
 
Paragraaf 3 Slotbepalingen
Artikel 8 . Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de burgemeester, gehoord het presidium, de secretaris en de griffier.
Artikel 9 . Intrekking oude verordening
De “Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning gemeente Eersel 2014” wordt ingetrokken.
Artikel 10 . Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015.
Artikel 11 . Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Eersel 2015”.
 
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van de gemeente Eersel
van 28 mei 2015
DE RAAD VOORNOEMD
de griffier, H.J. Broekman
de voorzitter, J.A.M. Thijs-Rademakers
 
De toelichting bij de verordening ambteljke bijstand en fractieondersteuning is als bijlage toegevoegd.
 
Naar boven