Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Olst-Wijhe
De raad van de gemeente Olst-Wijhe;
 
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 21 april 2015, nr 2015/21;
 
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande de cliëntenparticipatie;
 
gelet op artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 47 van de Participatiewet;
 
besluit:
 
vast te stellen de hierna volgende
 
Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Olst-Wijhe
 
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
 
Artikel 1.Cliëntenraad
  • 1.
    De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college.
  • 2.
    De cliëntenraad bestaat uit klanten, of hun vertegenwoordigers, wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van klanten.
  • 3.
    De cliëntenraad is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de Participatiewet betrokken personen.
  • 4.
    De cliëntenraad bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste negen personen.
  • 5.
    De cliëntenraad benoemt een onafhankelijk voorzitter.
  • 6.
    De cliëntenraad komt ten minste eenmaal per kwartaal in vergadering bij elkaar.
     
Artikel 2. Secretaris
Het college draagt zorg voor secretariële ondersteuning om te waarborgen dat de cliëntenraad in staat is zijn taken naar behoren te vervullen.
 
Hoofdstuk 2Taken en bevoegdheden van de gemeente, het college, de cliëntenraad en de secretaris
Artikel 3.Taken van gemeentebestuur
  • 1.
    Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de secretaris advies aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
  • 2.
    Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen.
     
Artikel 4. Ondersteuning cliëntenraad
Het college zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:
  • a.
    zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid de secretaris tijdig bereiken;
  • b.
    stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door de cliëntenraad is verzocht;
  • c.
    indien van toepassing, ziet het erop toe dat de cliëntenraad wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door de cliëntenraad gevraagd of ongevraagd gegeven advies.
Artikel 5. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
  • 1.
    De cliëntenraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit in verband met door het college of de gemeenteraad voorgenomen beleid.
  • 2.
    Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk tien werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending aan de betreffende beleidsafdeling.
  • 3.
    Niet tot de taak en bevoegdheid van de cliëntenraad behoort het ondersteunen van individuele cliënten tijdens de zitting van de Bezwarenadviescommissie algemene aangelegenheden en bij beroepszaken.
  • 4.
    Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk vijf werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de secretaris.
     
Artikel 6. Taken van de secretaris
De secretaris:
  • a.
    draagt in overleg met de cliëntenraad zorg voor een vergaderreglement en ziet toe op de naleving ervan;
  • b.
    stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad een vergaderkalender samen;
  • c.
    stelt in overleg met de voorzitter van de cliëntenraad voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;
  • d.
    verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk tien werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden;
  • e.
    ziet erop toe dat adviesvragen en conceptbeleid de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Indien nodig last zij een tussentijds extra overleg in, en
  • f.
    maakt een verslag van de vergaderingen en zendt deze gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden.
     
Artikel 7. Budget cliëntenraad
  • 1.
    Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks een budget beschikbaar gesteld.
  • 2.
    Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van het college, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten.
  • 3.
    Het budget wordt jaarlijks toegekend op basis van een goedgekeurde begroting.
  • 4.
    Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.
     
Artikel 8. Periodiek overleg met de gemeente
  • 1.
    De cliëntenraad overlegt in beginsel eenmaal per kwartaal met de teamleider van het team Werk, Inkomen en Zorg van de gemeente, of diens vertegenwoordiger.
  • 2.
    De cliëntenraad overlegt in beginsel tweemaal per jaar met de portefeuillehouder Participatiewet en inkomensondersteuning.
  • 3.
    De cliëntenraad kan agendapunten aandragen voor de overleggen zoals bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel.
     
Artikel 9. Geheimhoudingsplicht
De cliëntenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de cliëntenraad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.
 
Hoofdstuk 3. Slotbepalingen
Artikel 10. Intrekken oude verordening
Bij de inwerkingtreding van de voorliggende Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet Olst-Wijhe wordt de Verordening klantenparticipatie inkomensvoorzieningen gemeente Olst-Wijhe gelijktijdig ingetrokken.
 
Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.
    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015.
  • 2.
    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Olst-Wijhe.
     
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 mei 2015.
De griffier, De voorzitter,
………………………………………………………………………………...
B.A. Duursema. A.G.J. Strien.
Naar boven