Reglement burgerlijke stand Brielle 2015
 
Inhoudsopgave
Artikel 1. Begripsbepaling
Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 3. Benoeming
Artikel 4. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Artikel 6. Locatie
Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
Artikel 8. Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
Artikel 9. Leiding van de dienst
Artikel 10. Reservering huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
Artikel 11. Openstelling
Artikel 12. Schakelbepaling
Artikel 13. Slotbepalingen
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand Brielle 2015
 
Artikel 1. Begripsbepaling
Het reglement verstaat onder:
  • a.
    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek {(Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555)};
  • b.
    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160, als gewijzigd bij besluit van 19 december 2004, Stb. 900);
  • c.
    het reglement: het reglement burgerlijke stand van de gemeente Brielle (2015);
  • d.
    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
  • e.
    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is als zodanig benoemd (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);
  • f.
    gemeentehuis: elk huis dat als zodanig is aangewezen met de daarbij behorende beperkingen qua dienstverlening;
  • g.
    trouwen: het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap, het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;
  • h.
    het bureau van de burgerlijke stand: het kantoor of de kantoren van de afdeling burgerzaken waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt;
  • i.
    Woonplaats: als ingezetene van Brielle ingeschreven staan in de basisregistratie personen (BRP).
     
Artikel 2. (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
  • 1.
    Het college van Burgemeester en Wethouders kan ambtenaren in dienst van de afdeling burgerzaken benoemen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.
  • 2.
    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.
  • 3.
    Het college van Burgemeester en Wethouders kan tot buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:
    • a.
      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Brielle, voor het gebruikelijk voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;
    • b.
      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Brielle, voor het voltrekken van een bepaald huwelijk of partnerschapsregistratie;
    • c.
      leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad.
       
Artikel 3. Benoeming
  • 1.
    De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode die gelijk is aan de periode dat betrokken ambtenaar in dienst is van de gemeente Brielle en zijn werkzaamheden uitoefent bij de afdeling burgerzaken.
  • 2.
    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd:
    • a.
      voor de duur van het uitoefenen van de functie van lid van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Brielle of lid van de gemeenteraad van Brielle;
    • b.
      voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode, dag of huwelijk.
       
Artikel 4. Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
  • 1.
    De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht geen werkzaamheden met betrekking tot het voltrekken van huwelijken binnen de voor hem op de afdeling burgerzaken geldende werktijden, anders dan in opdracht van het hoofd van de afdeling burgerzaken.
  • 2.
    Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. Door of vanwege het hoofd van de afdeling burgerzaken gegeven aanwijzingen met betrekking tot de kleding worden door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand opgevolgd.
  • 3.
    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door het hoofd van de afdeling burgerzaken.
  • 4.
    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3. onder a. dienen elk wettelijk huwelijk of partnerschapsregistratie te voltrekken.
     
Artikel 5. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
  • 1.
    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 2, lid 3, onder a, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
 
Artikel 6. Locatie
  • 1.
    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis.
  • 2.
    Aanwijzing van een vaste en incidentele locatie geschiedt door Burgemeester en Wethouders op grond van de “Regeling huwelijkslocaties van de gemeente Brielle 2012”.
  • 3.
    Op het bureau van de burgerlijke stand waar de ambtenaar van de burgerlijke stand kantoor houdt kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht.
     
Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
  • 1.
    Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking of registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk.
  • 2.
    Van het bruidspaar of partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de BRP van Brielle.
  • 3.
    Het voltrekken van kosteloze huwelijken en het registreren van kosteloze partnerschappen vinden plaats in de leeskamer van het Stadskantoor, Slagveld 36. Het bruidspaar en maximaal 8 personen zijn toegestaan.
  • 4.
    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:
    • a.
      De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties kunnen worden voltrokken op maandag- en dinsdagmorgen om 9:00 uur;
    • b.
      De kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties duren maximaal 15 minuten;
    • c.
      Er vindt geen voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;
    • d.
      Er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;
    • e.
      Er wordt geen geschenk gegeven door of vanwege de gemeente.
       
Artikel 8. Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
  • 1.
    Op maandag tot en met zaterdag van 10:00 tot 16:00 uur wordt gelegenheid gegeven voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties met een standaard ceremonie.
  • 2.
    De randvoorwaarden bij de standaard ceremonie zijn:
    • a.
      De bruidsparen kunnen hun voorkeur uitspreken voor de buitengewoon ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie sluit;
    • b.
      De huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties duren ongeveer 30 minuten;
    • c.
      Er vindt een voorgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking sluit;
    • d.
      Er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;
    • e.
      Er wordt een geschenk gegeven namens de gemeente.
       
Artikel 9. Leiding van de dienst
  • 1.
    Het hoofd van de afdeling burgerzaken van de Sector samenleving is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
  • 2.
    Het hoofd van de afdeling burgerzaken van de Sector samenleving zorgt voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.
     
Artikel 10. Reservering huwelijk
  • 1.
    Een huwelijksdatum kan maximaal 2 jaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.
     
Artikel 11. Openstelling
  • 1.
    Met uitzondering van de tijdstippen voor huwelijksvoltrekking zijn de openingstijden van het bureau burgerlijke stand dezelfde als de openingstijden die voor de afdeling burgerzaken zijn vastgesteld, met uitzondering van de donderdagavondopenstelling.
  • 2.
    Het bureau burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen, waarop het bureau burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
  • 3.
    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het hoofd van de afdeling burgerzaken, worden geopend op zaterdag, zondag of algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Openstelling vindt plaats als de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.
  • 4.
    In bijzondere gevallen kan het hoofd van de afdeling burgerzaken besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.
     
Artikel 12. Schakelbepaling
  • 1.
    De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
  • 2.
    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van Burgemeester en Wethouders.
     
Artikel 13. Slotbepalingen
  • 1.
    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand Brielle 2015.
  • 2.
    Het reglement treedt in werking op 1 januari 2015, onder intrekking van het Reglement van 18 april 1995.
 
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 30 december 2014.
 
de secretaris,
P. Schouten.
 
de burgemeester,
G.G.J. Rensen.
 
Toelichting op het Reglement burgerlijke stand 2015
Algemeen:
De wet draagt aan de ambtenaar van de burgerlijke stand een aantal taken op. De ambtenaar van de burgerlijke stand is in de uitvoering van zijn taken zelfstandig en staat als zodanig niet in een hiërarchische verhouding, noch tot collegae, noch tot het gemeentebestuur. Door het afleggen van zijn ambtseed heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem door de wet opgedragen verplichtingen. Het aan de ambtenaar van de burgerlijke stand opleggen van bepalingen of van verplichtingen niet overeenkomstig wettelijke bepalingen, kan worden bestraft met een maximum gevangenisstraf van twee jaar of een geldboete van de vierde categorie (365 Sr). Via een werkverdeling en de aanwijzing van de leiding van de dienst wordt voorkomen dat de ene ambtenaar van de burgerlijke stand tot een andere beslissing komt dan een andere ambtenaar van de burgerlijke stand en wordt de uniformiteit bewaakt. Het hoofd van de afdeling burgerzaken wordt belast met de leiding van de dienst en draagt voor de uitvoering van de werkzaamheden de verantwoordelijkheid. Hij bewaakt voorts een goede dienstverlening aan klanten van de dienst.
Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is ingevolge de Wet van 14 oktober 1993 (Stb. 1993, 555) met ingang van 1 januari 1995 in handen gelegd van Burgemeester en Wethouders. Tevens is het College van Burgemeester en Wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De Wet bepaalt verder dat door gemeenten een reglement burgerlijke stand dient te worden vastgesteld.
Er is een aantal redenen waarom het Reglement burgerlijke stand wordt gewijzigd:
  • 1.
    De terminologie in het Reglement is aangepast aan de termen in de huidige organisatie.
  • 2.
    Kleine wijzigingen en aanpassingen.
  • 3.
    De kosteloze huwelijken worden ingeperkt.
     
Artikelsgewijs:
Artikel 1: Begripsbepaling
Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
  • 1.
    De ambtenaar van de burgerlijke stand moet in dienst zijn van de afdeling burgerzaken.
  • 2.
    De ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met het opnemen in de onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 1:16 d, 1e lid, Burgerlijk Wetboek).
 
Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:
  • 1.
    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente.
  • 2.
    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en de uitvoering van de daarmee samenhangende handelingen (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).
     
Artikel 2: Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Lid 1, stelt de beperking dat alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling burgerzaken tot ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Het belang hiervan is gelegen in het feit dat de aanwezigheid van vakkennis hierdoor meer is gegarandeerd en dat de noodzakelijke professionaliteit wordt gewaarborgd.
In dit artikel staan de verschillende categorieën buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vermeld.
 
Artikel 3: Benoeming
Lid 1 bepaalt dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode wordt benoemd. De periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling burgerzaken.
Het tweede lid stelt dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken voltrekken, is de periode vijf jaar. Bruidsparen die bij hun huwelijk of partnerregistratie iemand naar eigen keuze als ambtenaar willen hebben, kunnen een verzoek indienen tot benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.
Leden van het college van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraad worden in de hoedanigheid van onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd, uiterlijk voor de periode dat zij lid van het college van Burgemeester en Wethouders, respectievelijk raadslid zijn.
 
Artikel 4: Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn verantwoording schuldig aan het hoofd van de afdeling burgerzaken, die de leiding heeft over de burgerlijke stand.
Landelijk is een discussie geweest over het toelaten van gewetensbezwaren bij ambtenaren van de burgerlijke stand. De discussie ging vooral over gewetensbezwaren uit geloofsovertuiging bij het sluiten van een huwelijk of partnerregistratie van personen van hetzelfde geslacht. In Brielle zijn er geen ambtenaren van de burgerlijke stand die dergelijke gewetensbezwaren hebben.
Om te voorkomen dat in de toekomst problemen ontstaan, wordt van iedere buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties sluit, verlangd dat er geen gewetensbezwaren zijn. Bij de benoemingsprocedure van een nieuw buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand maakt deze eis onderdeel uit van de selectie.
 
Artikel 5: Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
Alleen de buitengewoon ambtenaren die gebruikelijk huwelijken en partnerregistraties in Brielle voltrekken, krijgen een vergoeding. Dit gebeurt overeenkomstig de rechtspositieregeling die is vastgesteld in Brielle. De overige buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden onbezoldigd.
 
Artikel 6: Locatie
De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaargewichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 1:64 Burgerlijk Wetboek). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een ziekenhuis of in een huis van bewaring.
Op 8 mei 2012 heeft de Gemeenteraad de bevoegdheid tot aanwijzen van een trouwlocatie gedelegeerd aan het college van Burgemeester en Wethouders. Op 29 mei 2012 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de Regeling huwelijkslocaties van de gemeente Brielle 2012 vastgesteld. Deze regeling stelt de kaders waarbinnen het college na een objectieve belangenafweging huwelijkslocaties kan aanwijzen.
 
Artikel 7: Kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
In artikel 4 van de Wet van 23 april 1879 tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand is geregeld dat tenminste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking. Brielle geeft op de maandag- dinsdagochtend om 9:00 uur gelegenheid.
Er is veel vraag naar kosteloze voltrekkingen. In dit verband wordt verlangd dat een van de betrokkenen in de BRP van Brielle is ingeschreven om in aanmerking te komen voor een kosteloze voltrekking. Alle kosteloze huwelijken worden in de leeskamer van het stadskantoor voltrokken. Bij deze huwelijken mogen het bruidspaar en maximaal 8 andere personen aanwezig zijn.
 
Artikel 8: Betaalde huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap of van een huwelijk
Bij deze huwelijken en partnerschapsregistraties kan een keuze worden gemaakt uit de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geven aan de ceremonie. De ambtenaar die het huwelijk of partnerregistratie voltrekt heeft een voorgesprek met de betrokkenen. Hierbij worden de onderdelen besproken die bij de plechtigheid naar voren komen. Ook worden hier de elementen van de persoonlijke toespraak besproken. De standaard ceremonie neemt ongeveer 30 minuten in beslag en er wordt een passend cadeau overhandigd namens de gemeente.
 
Artikel 9: Leiding van de dienst
Ingevolge artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994 wijst het college van Burgemeester en Wethouders de ambtenaar van de burgerlijke stand aan die is belast met de leiding van de dienst. Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is het hoofd van de afdeling burgerzaken aangewezen voor de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand. Het hoofd van de afdeling burgerzaken dient daarvoor wél zelf als ambtenaar van de burgerlijke stand te zijn benoemd en beëdigd.
 
Artikel 10: Reservering huwelijk
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
 
Artikel 11: Openstelling
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Naar boven