Gemeente Rhenen - Mandaatregeling Wob gemeenteraad Rhenen
 
De raad van de gemeente Rhenen,
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 maart 2015;
gelet op artikel 10:3 en 10:6 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet openbaarheid van bestuur (Wob);
Overwegende:
  • Dat de gemeenteraad als bestuursorgaan diverse besluitbevoegdheden heeft in het kader van de Wob;
  • Dat de Wob korte beslistermijnen kent die niet altijd haalbaar zijn binnen de vergaderfrequentie van de raad;
  • Dat de Wob enkel betrekking heeft op bestaande documenten;
  • Dat er derhalve geen kaderstellende besluiten of besluiten in het kader van de controlerende functie naar aanleiding van Wob-verzoeken genomen hoeven worden;
  • Dat het wenselijk is ten behoeve van een spoedige afhandeling van Wob-verzoeken alle besluitbevoegdheden hieromtrent te mandateren;
  • Dat het wenselijk is dat de gemeenteraad geïnformeerd wordt over de besluiten die in zijn naam bij de behandeling van Wob-verzoeken worden genomen.
Besluit:
  • I.
    Voor de volgende bevoegdheden op grond van artikel 10:3 Awb mandaat te verlenen:
    • 1.
      De griffier en plaatsvervangend griffier te mandateren met betrekking tot verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur ten aanzien van:
      • a.
        Het verzoeken om precisering (art. 3 lid 4 Wob);
      • b.
        Het verwijzen naar een ander bestuursorgaan (art. 4 Wob);
      • c.
        Het nemen van een besluit op het verzoek en het verstrekken dan wel het weigeren te verstrekken van documenten (art. 5, 10 en 11 Wob);
      • d.
        Het verdagen van de beslistermijn (art. 6 lid 2 Wob);
      • e.
        Het in de gelegenheid stellen tot het naar voren brengen van een zienswijze (art. 6 lid 3 Wob);
      • f.
        Het vertegenwoordigen van de gemeenteraad en het voeren van verweer bij de commissie bezwaarschriften en het reageren op verzoeken van de commissie om nadere inlichtingen of nadere stukken;
      • g.
        Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig beslissen (art. 4:18 Awb).
    • 2.
      De voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad te mandateren met betrekking tot verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur ten aanzien van:
      • h.
        Het instemmen met of het afwijzen van een verzoek om rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter (7:1a lid 2 en 3 Awb);
      • i.
        Het nemen van een beslissing op bezwaar (art. 7:10 lid 1 Awb);
      • j.
        Het opschorten van de beslistermijn (art. 7:10 lid 2 Awb);
      • k.
        Het verdagen van de beslistermijn (art. 7:10 lid 3 en 4 Awb).
  • I.
    Bij de uitoefening van de onder I. genoemde bevoegdheden op grond van artikel 10:6 Awb de volgende instructie mee te geven:
    • 1.
      Een afschrift van de onder mandaat genomen besluiten wordt ter kennisgeving door de griffier aan de raadsleden verstrekt.
  • I.
    Te bepalen dat dit besluit aangehaald kan worden als ‘Mandaatregeling Wob gemeenteraad Rhenen’;
  • II.
    Te bepalen dat dit besluit algemeen bekend wordt gemaakt;
  • III.
    Te bepalen dat dit besluit op de dag na de bekendmaking hiervan in werking treedt.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 21 april 2015.
De raadsgriffier, de voorzitter,
mevr. ir. C.A.M. Apell dhr. drs. J.A. van der Pas
BEKENDMAKING
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen maakt bekend dat ten aanzien van de Wet openbaarheid van bestuur de volgende mandaten zijn verleend:
Mandaatbesluit
Mandaatregeling Wob gemeenteraad Rhenen, door de gemeenteraad vastgesteld op 21 april 2015. Dit mandaatbesluit voorziet in mandaten voor de uitoefening van bevoegdheden ten aanzien van de Wet openbaarheid van bestuur.
Dit besluit ligt ter inzage in het gemeentehuis van Rhenen, Nieuwe Veenendaalseweg 75 te Rhenen en treedt in werking op de dag na deze publicatie.
Bezwaar
Tegen de Mandaatregeling Wob gemeenteraad Rhenen kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen.
Een bezwaarschrift kan worden gericht aan de gemeenteraad, t.a.v. commissie bezwaarschriften, Postbus 201, 3910 AE RHENEN. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken vanaf de dag nadat het besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient in ieder geval te vermelden:
  • uw naam en adres;
  • de datum waarop u het bezwaarschrift heeft geschreven;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar wilt maken;
  • de redenen waarom u bezwaar maakt.
Naar boven