Archiefverordening Schijndel 2015  
Op 23 april 2015 heeft de gemeenteraad van de gemeente Schijndel de Archiefverordening 2015 vastgesteld. Met de vaststelling van deze verordening wordt de Archiefverordening Schijndel 2006 ingetrokken.
 
 
De raad van de gemeente Schijndel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 april 2015;
gelet op de Archiefwet 1995 artikel 30 en 32, en de Gemeentewet;
met in acht name van de Archiefregeling
Besluit
vast te stellen de navolgende
Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.
 
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
 
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
  • a.
    de wet: de Archiefwet 1995;
  • b.
    gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;
  • c.
    de archiefbewaarplaats: de in artikel 31 van de wet bedoelde gemeentelijke archiefbewaarplaats, zijn de archiefbewaarplaatsen die als zodanig zijn aangewezen door het bestuur van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC);
  • d.
    de archivaris: de in artikel 32, derde lid van de wet bedoelde gemeentearchivaris, is de archivaris die als zodanig is aangewezen door het bestuur van het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC);
  • e.
    beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;
  • f.
    beheerseenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie onderdeel;
  • g.
    informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.
  • h.
    de gemeenschappelijke regeling: het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC).
Hoofdstuk II De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Artikel 2
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige archiefruimten.
Artikel 3
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder/beheerders.
Artikel 4
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ongeacht hun vorm.
Artikel 5
  • 1
    Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.
  • 2
    Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Artikel 6
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Artikel 7
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.
Artikel 8
Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij leggen daarbij over de verslagen die door de gemeentearchivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk III Slotbepalingen
Artikel 9
Deze verordening treedt in werking op dag van de bekendmaking. Op dezelfde dag wordt de Archiefverordening Schijndel 2006 ingetrokken.
Artikel 10
Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening Schijndel 2015.
Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 23 april 2015,
De griffier,
F.G.T.W. van Kessel–van Erp
De voorzitter,
J.Eugster - van Bergeijk
Bijlagen:
Memorie van toelichting
 
Naar boven