TARIEVENTABEL Legesverordening 2015 GEMEENTE LANGEDIJK
 
 
BEHORENDE BIJ DE VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2015
(Legesverordening 2015)
GEMEENTEBLAD 24 DECEMBER 2014, NUMMER 80630
Titel 1
Algemene dienstverlening
 
Hoofdstuk 1
Burgerlijke stand
 
Hoofdstuk 2
Reisdocumenten
 
Hoofdstuk 3
Rijbewijzen
 
Hoofdstuk 4
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
 
Hoofdstuk 5
Bestuursstukken
 
Hoofdstuk 6
Vastgoedinformatie
 
Hoofdstuk 7
Overige publiekszaken
 
Hoofdstuk 8
Gemeentearchief
 
Hoofdstuk 9
Huisvestingswet
 
Hoofdstuk 10
Kansspelen
 
Hoofdstuk 11
Telecommunicatie
 
Hoofdstuk 12
Verkeer en vervoer
 
Hoofdstuk 13
Havengelden (Broek op Langedijk)
 
Hoofdstuk 14
Leegstandswet
 
Hoofdstuk 15
Diverse (vergunningen / ontheffingen / uittreksels / overige informatie)
 
 
 
 
Titel 2
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning
 
Hoofdstuk 1
Begripsomschrijvingen
 
Hoofdstuk 2
Vooroverleg / beoordelen conceptaanvraag
 
Hoofdstuk 3
Omgevingsvergunning
 
Hoofdstuk 4
Vermindering
 
Hoofdstuk 5
Teruggaaf
 
Hoofdstuk 6
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
 
Hoofdstuk 7
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
 
Hoofdstuk 8
In deze titel niet benoemde beschikking
 
 
 
 
Titel 3
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
 
Hoofdstuk 1
Horeca
 
Hoofdstuk 2
Organiseren evenementen
 
Hoofdstuk 3
Brandbeveiligingsverordening
 
Hoofdstuk 4
Diverse vergunningen / ontheffingen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Titel 1
Algemene dienstverlening
Tarieven 2015
 
 
 
Hoofdstuk 1
Burgerlijke stand
 
1.1.1
Voor de voltrekking van een huwelijk c.q. registratie partnerschap bedraagt het tarief:
 
1.1.1.1
op maandag tot en met vrijdag, waarop het bureau van de burgerlijke stand is geopend, indien de voltrekking van het huwelijk op verzoek van de aanvrager plaatsvindt
 
1.
in de trouwzaal van het gemeentehuis te Zuid-Scharwoude of in de "Trouwzaal" van het “Voormalig raadhuis Sint Pancras"
€ 345,00
2.
in de "Burgerzaal" van het "Regthuis Oudkarspel"
€ 300,00
3.
in het afmijnlokaal van museum BroekerVeiling om 11.30 uur
€ 391,00
4.
in het afmijnlokaal van museum BroekerVeiling
€ 553,00
5.
in de Kooger Kerk te Zuid-Scharwoude
€ 431,00
6.
in of op een door het bruidspaar gekozen locatie, niet zijnde de in lid 1 tot en met 5 genoemde locatie
€ 863,00
1.1.1.2.1
gedurende de tijd, waarop het bureau van de burgerlijke stand op zondag en op daarmee gelijkgestelde dagen kan worden geopend, worden de tarieven van artikel 1.1.1.1 verhoogd met
€ 853,00
1.1.1.2.2
gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand op zaterdags kan worden geopend, worden de tarieven van artikel 1.1.1.1 verhoogd met
€ 700,00
1.1.1.2.3
gedurende de tijd dat het bureau van de burgerlijke stand op maandag tot en met vrijdag is geopend na 17.00 uur, worden de tarieven van artikel 1.1.1.1 verhoogd met
50%
1.1.2.1
Het tarief voor een trouwboekje of een duplicaattrouwboekje; standaard uitvoering, is
€ 19,00
1.1.2.2
Het tarief voor een trouwboekje of een duplicaat-trouwboekje, luxe uitvoering, is
€ 27,00
1.1.3
Voor het gebruik maken in diensttijd van ambtenaren, in dienst van de gemeente, om op te treden als getuige bij een huwelijk, per ambtenaar
€ 16,70
1.1.4
Voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of voor de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, waarbij gebruik wordt gemaakt van één der zalen welke als trouwlocaties dienst doen, zijn de tarieven genoemd in de artikelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.2.2 van toepassing.
 
1.1.5
Voor het verstrekken van een attestatie de vita (internationaal model)
€ 12,70
 
 
 
Hoofdstuk 2
Reisdocumenten
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.2.1
van een nationaal paspoort:
 
1.2.1.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,00
1.2.1.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,00
1.2.2
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):
 
1.2.2.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,00
1.2.2.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,00
1.2.3
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):
 
1.2.3.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 67,00
1.2.3.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 51,00
1.2.4
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen
€ 51,00
1.2.5
van een Nederlandse identiteitskaart:
 
1.2.5.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
€ 53,00
1.2.5.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
€ 28,00
1.2.6
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van
€ 47,00
 
 
 
Hoofdstuk 3
Rijbewijzen
 
1.3.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.3.1.1
tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs
€ 38,00
1.3.1.2
tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen
€ 2,50
1.3.1.3
voor het zoeken van de vorige aanvraag omdat het huidig document niet kan worden overgelegd
€ 16,45
1.3.1.4
als genoemd in artikel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van
€ 34,10
 
 
 
Hoofdstuk 4
Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
 
1.4.1.
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.
 
1.4.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen per verstrekking
€ 7,00
1.4.3
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of deel daarvan
€ 16,70
1.4.4
Het tarief bedraagt voor het schriftelijk opvragen van gegevens door afnemers welke als landelijke datanetafnemers zijn geautoriseerd, na het overleggen van de zogenaamde no-hit verklaring, per verstrekking
€ 2,30
 
 
 
Hoofdstuk 5
Bestuursstukken
 
1.5.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.5.1.1
een exemplaar van de Bouwverordening
€ 29,30
1.5.1.2
een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening 2008
€ 29,30
1.5.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.5.2.1
een exemplaar van het verslag van een raadsvergadering c.q. de besluitenlijsten van de foravergaderingen of een exemplaar van de stukken behorende bij een raads- c.q. forumvergadering, per pagina
€ 0,32
1.5.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.5.3.1
een exemplaar van het gemeenteblad, per pagina
€ 0,32
1.5.3.2
een abonnement op het gemeenteblad, per pagina
€ 0,32
 
 
 
Hoofdstuk 6
Vastgoedinformatie
 
1.6.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.6.1.1
gewaarmerkte afschriften of uittreksels van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina
€ 3,50
1.6.1.2
afschriften, doorslagen, fotokopieën van stukken of uittreksels, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina:
 
 
A4 formaat
€ 1,80
 
A3 formaat
€ 3,55
1.6.1.3
kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de subonderdelen 1.6.1.1 en 1.6.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk
€ 9,90
1.6.1.4
een beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen
€ 17,45
 
 
 
Hoofdstuk 7
Overige publiekszaken
 
1.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag
€ 30,05
1.7.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.7.2.1
voor het afleggen van een enkelvoudige optieverklaring ter verkrijging van het Nederlanderschap
€ 175,00
1.7.2.2
voor het afleggen van een gemeenschappelijke optieverklaring ter verkrijging van het Nederlanderschap
€ 298,00
1.7.2.3
voor het verkrijgen van het Nederlanderschap door optie door een minderjarige
€ 21,00
 
 
 
Hoofdstuk 8
Gemeentearchief
 
1.8.1
Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief per kwartier of deel daarvan
€ 16,70
1.8.2
Onverminderd het in 1.8.1 bepaalde, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
 
1.8.2.1
een afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina
€ 1,80
1.8.2.2
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk per pagina
€ 1,80
 
 
 
Hoofdstuk 9
Huisvestingswet
 
1.9.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.9.1.1
tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet 2014
€ 82,50
 
 
 
Hoofdstuk 10
Kansspelen
 
1.10.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.10.1.1
tot het verlenen van een vergunning ingevolge art.3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)
€ 30,00
1.10.1.2
tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
 
1.10.1.2.1
voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat op grond van artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000
€ 56,50
1.10.1.2.2
voor een periode van twaalf maanden voor twee kansspelautomaten op grond van artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000
€ 90,50
 
 
 
Hoofdstuk 11 Telecommunicatie
 
1.11.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit, als bedoeld in de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren (AVOI), omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden:
 
1.11.1.1
indien het betreft tracés vanaf 25 tot 250 m¹
€ 187,86
1.11.1.2
indien het betreft tracés vanaf 250 tot 1000 m¹
€ 306,16
1.11.1.3
indien het betreft tracés vanaf 1000 tot 2500 m¹
€ 438,16
1.11.1.4
indien het betreft tracés vanaf 2500 m¹
o.b.v. begroting
1.11.1.5
Indien een begroting als bedoeld in 1.11.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag pas in behandeling genomen nadat de uitgebrachte begroting is geaccordeerd.
 
1.11.2
Indien het betreft het in behandeling nemen van een graafmelding tot 25 m¹:
€ 48,01
1.11.3
Indien het betreft dat er met betrekking tot een aanvraag overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente en de netbeheerder of de gemeente, andere beheerders van openbare gronden en de netbeheerder, wordt het in 1.11.1 genoemde bedrag per overleg verhoogd met:
€ 318,50
 
 
 
Hoofdstuk 12 Verkeer en Vervoer
 
1.12.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.12.1.1
tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) voorzover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten
€ 69,00
1.12.1.2
tot het verstrekken van een invaliden parkeerkaart of gehandicaptenkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
€ 24,25
1.12.1.3
tot het verstrekken van een invaliden parkeerkaart of gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer waarbij een medische keuring door de GGD benodigd is
€ 139,00
 
 
 
Hoofdstuk 13
Havengelden (Broek op Langedijk)
 
 
De bedragen hieronder genoemd zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
 
1.13.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het gebruik van een ligplaats voor maximaal 2 x 24 uur:
 
1.13.1.1
per etmaal per meter boot of deel daarvan
€ 0,80
1.13.1.2
het tarief voor het nemen van een douche bedraagt
€ 0,50
1.13.1.3
het tarief voor het afnemen van water per 0,1 m³ bedraagt
€ 0,50
1.13.1.4
het tarief voor het afnemen van stroom per kWh bedraagt
€ 0,50
1.13.2
het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: een ligplaats ten behoeve van de pleziervaart voor de periode van 30 september t/m 1 april, per meter boot of deel daarvan per maand
€ 2,95
1.13.3
het tarief bedraagt voor het passeren van de sluis per boot
€ 2,00
1.13.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning in het kader van de Haven-verordening Langedijk voor het leggen van kabels en leidingen
€ 345,50
 
 
 
Hoofdstuk 14
Leegstandswet
 
1.14
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.14.1
tot het verlenen van een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet
€ 119,00
1.14.2
tot het verlengen van een vergunning voor tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid van de Leegstandswet
€ 59,50
 
 
 
Hoofdstuk 15)
Diverse (vergunningen / ontheffingen / uittreksels / overige informatie
 
1.15.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
1.15.1.1
tot het verlenen van de volgende vergunningen: alarminstallaties, gebruik openbaar water, vaarverbod Oosterdelgebied, verbod vuur te stoken, gebruik gemeentewapen en vlag, weg anders dan bestemming
€ 16,10
1.15.1.2
tot het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben van een knalapparaat, per aanvraag
€ 16,10
1.15.2.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring (belast- c.q. onbelastverklaring), als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per pagina
€ 1,80
1.15.2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot inzage in het gemeentelijke beperkingenregister:
 
a.
voor het verstrekken van een gewaarmerkte kopie, per pagina
€ 1,80
b.
voor het verstrekken van een toelichting op het ter inzage verleende dossier per kwartier of deel daarvan
€ 16,65
1.15.3
Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek om informatie door middel van het door de gemeente vastgestelde formulier, gedaan door een makelaar dan wel een vergelijkbare instantie bedraagt
€ 57,70
1.15.4
Het tarief voor het in behandeling nemen voor een aanvraag voor het aanleggen, beschadigen of veranderen van een weg op grond van artikel 2:11 Algemene plaatselijke verordening bedraagt
€ 248,90
 
 
 
Titel 2
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning
 
 
 
 
Hoofdstuk 1
Begripsomschrijvingen
 
2.1.1
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
 
2.1.1.1
aanlegkosten:
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
2.1.1.2
bouwkosten:
 
 
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
 
2.1.1.3
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
 
2.1.2
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
 
2.1.3
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
 
 
 
 
Hoofdstuk 2
Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag
 
2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
2.2.1
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, of (een aanvraag) om de beoordeling van een conceptaanvraag, per activiteit
€ 129,72
2.2.2
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.2.1 bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een welstandstoets noodzakelijk is:
€ 123,37
2.2.3
Het tarief onder 2.2.1 wordt verminderd met 40% voor zover dit betrekking heeft op de beoordeling van een vooroverleg / conceptaanvraag voor de activiteit 'bouwen' en dit vooroverleg / conceptaanvraag hierbij getoetst moet worden aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 Wet ruimtelijke ordening.
 
 
 
 
Hoofdstuk 3
Omgevingsvergunning
 
2.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
 
 
 
 
2.3.1
Bouwactiviteiten
 
2.3.1.1
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.1.1.1
indien de bouwkosten minder dan € 5.000,-- bedragen:
€ 269,08
2.3.1.1.2
indien de bouwkosten € 5.000,-- of meer bedragen, doch minder dan € 20.000,--
€ 581,29
2.3.1.1.3
indien de bouwkosten € 20.000,-- tot € 50.000,-- bedragen:
€ 678,68
 
vermeerderd met:
3,80%
 
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 20.000,-- te boven gaan;
 
2.3.1.1.4
indien de bouwkosten € 50.000,-- tot € 500.000,-- bedragen:
€ 1.831,21
 
vermeerderd met:
3,80%
 
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000,-- te boven gaan;
 
2.3.1.1.5
indien de bouwkosten € 500.000,-- tot € 5.000.000,-- bedragen:
€ 19.114,28
 
vermeerderd met:
3,50%
 
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 500.000,-- te boven gaan;
 
2.3.1.1.6
indien de bouwkosten € 5.000.000,-- tot € 10.000.000,-- bedragen:
€ 178.663,90
 
vermeerderd met:
3,19%
 
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 5.000.000,-- te boven gaan;
 
2.3.1.1.7
indien de bouwkosten € 10.000.000,-- of meer bedragen
€ 341.168,25
 
vermeerderd met:
2,91%
 
van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000.000,-- te boven gaan, met een maximum van € 450.000,--
 
2.3.1.1.8
Het tarief dat voortvloeit uit de berekening in onderdeel 2.3.1.1 wordt verminderd met 10% wanneer de aanvraag mede dient te worden getoetst aan een bestemmingsplan waarvoor niet is voldaan aan de verplichting uit artikel 3.1 lid 2 Wet ruimtelijke ordening.
 
 
 
 
 
Extra welstandstoets
 
2.3.1.2
Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:
€ 123,35
 
 
 
 
Verplicht advies agrarische commissie
 
2.3.1.3
Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:
€ 123,35
 
 
 
 
Achteraf ingediende aanvraag
 
2.3.1.4
Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:
nihil
 
 
 
 
Beoordeling aanvullende gegevens
 
2.3.1.5
Reserveren
 
 
 
 
2.3.1.6
Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien uit de constructietoets blijkt dat een extra toets van de constructiegegevens noodzakelijk is, voor elke extra constructietoets een tarief van
€ 85,05
 
 
 
2.3.2
Aanlegactiviteiten
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:
2,29%
 
van de aanlegkosten, met een minimum van:
€ 87,75
 
en een maximum van:
€ 58.507,40
 
 
 
2.3.3
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:
 
2.3.3.1
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):
€ 248,88
2.3.3.2
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):
€ 248,88
2.3.3.3
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) waarbij de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring van de Wet ruimtelijke ordening) wordt toegepast verhoogd met:
€ 3.510,43
2.3.3.4
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo of artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast (tijdelijke afwijking):
€ 248,88
2.3.3.5
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):
€ 248,88
2.3.3.6
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
€ 248,88
2.3.3.7
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€ 248,88
2.3.3.8
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):
nihil
 
 
 
2.3.4
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.4.1
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):
€ 248,88
2.3.4.2
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):
€ 248,88
2.3.4.3
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) waarbij de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring van de Wet ruimtelijke ordening) wordt toegepast verhoogd met:
€ 3.510,43
2.3.4.4
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)
€ 248,88
2.3.4.5
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):
€ 248,88
2.3.4.6
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):
€ 248,88
2.3.4.7
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):
€ 248,88
2.3.4.8
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):
nihil
 
 
 
2.3.5
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 
2.3.5.1
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 270,10
2.3.5.2
Dit tarief wordt verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:
 
2.3.5.2.1
0 m² t/m 100 m² met € 258,--
 
2.3.5.2.2
101 m² t/m 500 m² met € 105,-- plus € 1,53 per m²
 
2.3.5.2.3
501 m² t/m 2.000 m² met € 589,-- plus € 0,58 per m²
 
2.3.5.2.4
2.001 m² t/m 5.000 m² met € 1.469,-- plus € 0,15 per m²
 
2.3.5.2.5
5.001 m² t/m 50.000 m² met € 2.018,-- plus € 0,04 per m²
 
2.3.5.2.6
meer dan 50.001 m² met € 3.263,-- plus € 0,01 per m²
 
 
Voor de bepaling van de gebruiksoppervlakte wordt aangesloten bij het normblad NEN 2580
 
2.3.5.3
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen dan wel uitbreiden van een gebruiksvergunning bedraagt:
 
2.3.5.3.1
indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting: het basisbedrag + toeslag zoals genoemd onder 2.3.5.1 en 5.3.5.2 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding
 
2.3.5.3.2
indien de aanvraag betrekking heeft op een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting: 50% van het legestarief zoals genoemd onder 2.3.5.1 en 2.3.5.2, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de wijziging.
 
 
 
 
2.3.6
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
 
2.3.6.1
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Langedijk 2012 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
 
2.3.6.1.1
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:
€ 248,88
2.3.6.1.2
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:
€ 248,88
2.3.6.2
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Langedijk 2012 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 22, tweede lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:
€ 248,88
 
 
 
2.3.7
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo, bedraagt het tarief :
€ 374,38
 
 
 
2.3.8
Aanleggen of veranderen van een weg
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 248,88
 
 
 
2.3.9
Uitweg / inrit (gereserveerd)
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 123,37
 
 
 
2.3.10
Kappen
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 123,37
 
 
 
2.3.11
Opslag van roerende zaken (gereserveerd)
 
 
 
 
2.3.12
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998
 
2.3.12.1
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:
€ 123,37
2.3.12.2
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998
€ 123,37
 
 
 
2.3.13
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief
€ 123,37
 
 
 
2.3.14
Andere activiteiten
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
 
2.3.14.1
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 123,37
2.3.14.2
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
€ 123,37
2.3.14.2.1
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:
€ 123,37
2.3.14.2.2
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
2.3.15
Omgevingsvergunning in twee fasen
 
 
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
2.3.15.1
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;
 
2.3.15.2
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
 
 
 
 
2.3.16
Beoordeling bodemrapport
 
 
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
 
2.3.16.1
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport
€ 236,10
2.3.16.2
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport
€ 236,10
 
 
 
2.3.17
Advies
 
2.3.17.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
2.3.17.2
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
2.3.18
Verklaring van geen bedenkingen
 
2.3.18.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:
 
2.3.18.1.1
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:
€ 123,37
2.3.18.1.2
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld
 
2.3.18.2
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
Hoofdstuk 4
Vermindering
 
2.4.1
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de concept aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. In het geval de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning zoals hiervoor bedoeld, is voorafgegaan door meer dan één vooroverleg of conceptaanvraag, worden slechts van maximaal één, het laatste, vooroverleg of conceptaanvraag de geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning die hierop volgt.
 
2.4.2
Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt:
 
2.4.2.1
bij 5 tot 10 activiteiten:
5%
 
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
 
2.4.2.2
bij 10 tot 15 activiteiten:
7,5%
 
van de voor die activiteiten verschuldigde leges;
 
2.4.2.3
bij 15 of meer activiteiten:
10%
 
van de voor die activiteiten verschuldigde leges.
 
 
 
 
Hoofdstuk 5
Teruggaaf
 
2.5.1
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
 
2.5.1.2
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen 3 weken na het in behandeling nemen ervan
75%
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
 
2.5.1.3
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 3 weken na het in behandeling nemen ervan
50%
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
 
2.5.2
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:
25%
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
 
2.5.3
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
2.5.3.1
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
25%
 
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
2.5.3.2
Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.
 
 
 
 
2.5.4
reserveren
 
 
 
 
2.5.5
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen
 
 
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.
 
 
 
 
Hoofdstuk 6
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
 
2.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:
€ 123,37
2.6.1
indien deze aan de welstandscommissie voorgelegd moet worden:
€ 246,75
 
 
 
Hoofdstuk 7
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
 
2.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, waarop artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening niet van toepassing is, en waarvoor de aanvrager het (ontwerp)bestemmingsplan opstelt of laat opstellen
€ 3.510,43
2.7.1.1
Indien de gemeente het (ontwerp)bestemmingsplan zelf moet opstellen of moet laten opstellen wordt het tarief onder 2.7.1 verhoogd met
€ 6.382,62
2.7.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening en waarvoor de aanvrager het (ontwerp)wijzigingsplan opstelt of laat opstellen
€ 797,79
2.7.2.1
Indien de gemeente het (ontwerp)wijzigingsplan zelf moet opstellen of moet laten opstellen wordt het tarief onder 2.7.2 verhoogd met
€ 2.127,54
 
 
 
Hoofdstuk 8
In deze titel niet benoemde beschikking
 
2.8.1
Vergunningsvrij bouwwerk
 
2.8.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot afgifte van een verklaring dat een bouwwerk vergunningsvrij mag worden gerealiseerd
€ 47,00
2.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:
€ 246,75
2.8.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een, al dan niet persoonsgebonden en / of tijdelijke, gedoogbeschikking voor handelingen in strijd met wet- of regelgeving
€ 547,50
 
 
 
Titel 3
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
 
 
 
 
Hoofdstuk 1
Horeca
 
3.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
3.1.1.1
tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet
€ 227,60
3.1.1.1.2
tot het verlenen van een gewijzigd aanhangsel ingevolge artikel 30a van de Drank- en Horecawet waarbij uitsluitend de leidinggevenden worden gewijzigd
€ 64,75
3.1.1.2
tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet
€ 85,00
3.1.1.3
tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet waarbij de inrichting wordt gewijzigd
€ 117,00
3.1.1.4
tot het verlenen van een ontheffing op grond van artikel 4 lid 4 van de Drank- en Horecawet
€ 81,00
3.1.1.5
tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening
€ 227,60
3.1.1.5.1
tot het verlenen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 2:28 joº 1:6 sub e van de Algemene plaatselijke verordening
€ 117,00
3.1.2
Indien de aanvrager de aanvraag intrekt, dan wordt een teruggaaf van de geheven leges als bedoeld in de artikelen 3.1.1.1, 3.1.1.1.2, 3.1.1.2, 3.1.1.3, 3.1.1.4 of 3.1.1.4.1 verleend van
50%
3.1.3
Indien de gevraagde vergunning of ontheffing niet wordt verleend, dan wordt een teruggaaf van de geheven leges als bedoeld in de artikelen 3.1.1.1, 3.1.1.1.2, 3.1.1.2, 3.1.1.3, 3.1.1.4 of 3.1.1.4.1 verleend van
25%
 
 
 
Hoofdstuk 2
Organiseren evenementen
 
3.2.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
3.2.1.1
tot het verlenen van een vergunning voor een regulier evenement (categorie A van de risicoscan)
€ 50,00
3.2.1.2
tot het verlenen van een vergunning voor een evenement met verhoogde veiligheidsaandacht (categorie B1 van de risicoscan tot en met 29 punten)
€ 400,00
3.2.1.3
tot het verlenen van een vergunning voor een evenement met sterk verhoogde veiligheidsaandacht (categorie B2 van de risicoscan van 30 tot en met 34 punten)
€ 4.150,00
3.2.1.4
tot het verlenen van een vergunning voor een risico-evenement (categorie C van de risicoscan), het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het College van burgemeester en wethouders is opgesteld, met een minimum van € 4.150,-- en een maximum van € 30.000,--.
 
 
 
 
Hoofdstuk 3
Brandbeveiligingsverordening
 
3.3.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van:
 
 
een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting niet zijnde een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1.1. lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening, dan wel de Algemene maatregel van bestuur Brandveilig gebruik overige plaatsen.
€ 124,10
 
Dit tarief wordt verhoogd voor een inrichting met een gebruiksoppervlakte van:
 
 
0 m² t/m100 m² met € 118,45
 
 
101 m² t/m 500 m² met € 48,90 plus € 0,71 per m²
 
 
501 m² t/m 2.000 m² met € 219,40 plus € 0,27 per m²
 
 
2.001 m² t/m 5.000 m² met € 655,-- plus € 0,07 per m²
 
 
5.001 m² t/m 50.000 m² met € 879,80 plus € 0,01 per m²
 
 
meer dan 50.001 m² met € 1.428,90 plus € 0,01 per m²
 
 
 
 
3.3.2
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen dan wel uitbreiden van een gebruiksvergunning bedraagt:
 
 
indien de aanvraag betrekking heeft op een uitbreiding van de inrichting niet het basisbedrag + toeslag zoals genoemd onder 3.3.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de uitbreiding; indien de aanvraag betrekking heeft op een herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting, danwel een deel van de inrichting: 50% van het legestarief zoals genoemd onder 3.3.1, met dien verstande dat de toeslag uitsluitend berekend wordt over de oppervlakte van de wijziging.
 
3.3.3
Indien de aanvrager van een gebruiksvergunning, voordat daarvoor definitief is beschikt, binnen twee maanden na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen een gebruiksvergunning, deze aanvraag schriftelijk intrekt, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in artikel 3.3.1 of 3.3.2 verleend.
 
3.3.4
Indien de gevraagde gebruiksvergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges als bedoeld in artikel 3.3.1 of 3.3.2 verleend.
 
 
 
 
Hoofdstuk 4
Diverse vergunningen / ontheffingen
 
3.4.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
tot het verlenen van een ontheffing tot het open houden
 
 
van een vergunningslokaliteit na het algemeen sluitingsuur:
 
a.
met één uur of minder
€ 24,15
b.
met twee uur of minder, doch méér dan één uur
€ 33,30
c.
met meer dan twee uur
€ 42,55
3.4.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
3.4.2.1
tot het verlenen van een ontheffing voor een incidentele festiviteit
€ 24,15
3.4.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
3.4.3.1
tot het verlenen van een vergunning tot het innemen van een incidentele standplaats, niet deel uitmakende van de weekmarkt in de gemeente Langedijk voor:
 
a.
een dag
€ 15,00
b.
één dag per week, per jaar
€ 122,00
c.
een seizoensgebonden standplaats
€ 51,00
3.4.3.2
tot het verstrekken van een verklaring van geen bezwaar in het kader van de vergunningverlening krachtens de Luchtvaartwet
€ 16,10
3.4.3.3
tot het verlenen van de volgende vergunning: verkoop vuurwerk
€ 42,55
3.4.3.4
tot het verlenen van de volgende vergunningen: straatartiest, straatfotograaf, benzinepomp, reclames op onroerende-zaken, snuffelmarkten
€ 64,75
3.4.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
3.4.4.1
tot het verlenen van een ontheffing gevelreiniging
€ 35,15
 
 
 
 
Behoort bij raadsbesluit van 16 december 2014
 
 
 
 
 
 
 
 
De griffier van de gemeente Langedijk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
J. van den Bogaerde
 
 
Naar boven