Verordening Gedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014
 
De raad van de gemeente Landsmeer
Gelezen het raadsvoorstel van het college, voorstelnummer
Gehoord de behandeling in de oordeelsvormende sessie van de raad van 12 maart 2015
Besluit:
de Gedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2015 vast te stellen.
Gedragscode voor de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014
Inhoudsopgave
  • 1.
    Inleiding
  • 2.
    Kernbegrippen
  • 3.
    Inhoud gedragscode
    • a.
      Algemene bepalingen
    • b.
      Regels rondom belangenverstrengeling
    • c.
      Regels omtrent eerbiedigen belang van de gemeente
    • d.
      Regels omtrent omgang met informatie
    • e.
      Regels omtrent aangeboden geschenken etc.
    • f.
      Regels omtrent bestuurlijke uitgaven
    • g.
      Regels omtrent declaratie
    • h.
      Regels rondom gebruik van gemeentelijke voorzieningen
    • i.
      Regels rondom onderlinge omgang en gang van zaken tijdens vergaderingen
    • j.
      Inwerkingtreding en citeerartikel.
Inleiding
“De inwoners staan centraal in een open en tolerante gemeente Landsmeer
Landsmeer is een gemeente die haar inwoners centraal stelt, met een bestuur dat de inwoners, ondernemers en organisaties kent en weet wat er speelt. De relatie tussen bewoners en gemeente wordt niet gekenmerkt door hiërarchische verhoudingen, maar door gelijkwaardige relaties in een netwerksamenleving. Die relatie kenmerkt zich door een goed gesprek en luisteren naar elkaar. De gemeente staat open voor initiatieven vanuit de gemeenschap. De gemeente maakt plannen bij voorkeur in samenspraak met inwoners, ondernemers en instellingen. Op voorhand zoekt zij draagvlak. Voordat plannen worden gemaakt, wordt eerst verkend of ze nodig zijn en wat de behoeften en ideeën in de gemeente zijn.”
Met bovenstaande tekst begint het (vrijwel raadsbrede) coalitieakkoord 2014 – 2018.
Het waarmaken van de in dat akkoord voorgestane bestuurscultuur stelt zware eisen aan de integriteit van de raadsleden en fractievertegenwoordigers. Bij samenwerking tussen raad en inwoners, ondernemers en instellingen liggen de mogelijkheid van (vermeende) belangenverstrengeling etc. op de loer. Nog meer dan voorheen moeten raadsleden zich bewust zijn van de noodzaak dat de besluitvorming in de gemeenteraad zuiver en transparant is. De gedragscode die voor u ligt kan hierbij als leidraad fungeren om de zuiverheid van de besluitvorming zeker te stellen en inzichtelijk te maken. Daarnaast beschrijft de gedragscode de omgang met vergoedingen en middelen, de omgang met informatie en de omgang, zowel tussen raad en college als tussen raadsleden onderling.
De gedragscode van de gemeente Landsmeer bestaat uit twee onderdelen. In deel 1 worden de kernbegrippen beschreven. In deel 2 staan de feitelijke regels.
Deel I: Kernbegrippen voor het handelen en gedrag van de gemeenteraadsleden en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer
Raadsleden stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Integer handelen is in de eerste plaats een persoonlijke verantwoordelijkheid van raadsleden en fractievertegenwoordigers. In de tweede plaats is het een verantwoordelijkheid van de politieke partij die zij vertegenwoordigen. Tenslotte is integriteit een collectieve verantwoordelijkheid van de gemeenteraad.
De belangen van de gemeente Landsmeer, en in het verlengde daarvan die van de inwoners, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Integriteit houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is daarover verantwoording af te leggen. Een raadslid en een fractievertegenwoordiger legt verantwoording af in het publieke forum, zijnde de raad. Een aantal kernbegrippen dient hierin leidend te zijn en plaatst de bestuurlijke integriteit in een breder perspectief:
Dienstbaarheid
Het handelen van het raadslid dient altijd en volledig gericht te zijn op het belang van de gemeente Landsmeer en op de organisaties en inwoners binnen de gemeente.
Functionaliteit
Het handelen van een raadslid is herkenbaar en herleidbaar naar zijn functie.
Onafhankelijkheid
Het handelen van het raadslid wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke, niet politieke partij (waaronder persoonlijke of daaraan verbonden) belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Openheid
Het handelen van een raadslid is open en transparant, zodat altijd verantwoording mogelijk blijft.
Betrouwbaarheid
Op een raadslid moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Zorgvuldigheid
Het handelen van het raadslid is zodanig dat alle organisaties en inwoners op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van de (diverse) betrokkenen op correcte wijze worden afgewogen.
Deel II: Inhoud gedragscode
1Algemene bepalingen
%1.1 De gedragscode geldt voor zowel de leden van de gemeenteraad als voor
fractievertegenwoordigers.
  • 1.
    2 In gevallen waarin de gedragscode niet voorziet of waarbij de toepassing niet
    eenduidig is, vindt bespreking plaats in het presidium.
  • 1.
    3 Deze gedragscode is openbaar en door derden te raadplegen.
  • 1.
    4 Een raadslid en een fractievertegenwoordiger ontvangt vóór zijn installatie een
exemplaar van deze gedragscode.
Zij verklaren met het afleggen van de eed of belofte zich bij de uitoefening van de
functie aan de gedragscode te zullen houden en zijn aanspreekbaar op de naleving
ervan.
1Belangenverstrengeling
  • %1.1
    Ieder raadslid maakt openbaar welke betaalde en onbetaalde functies hij vervult.
    De griffie houdt een openbare lijst van deze functies bij. Het raadslid zorgt voor
    directe aanvulling of wijziging van deze opgave in het geval deze gegevens
    veranderen.
  • %1.1
    Een raadslid wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn
    uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de
    gemeente. In bijzondere gevallen kan de raad hiervan ontheffing verlenen.
  • %1.1
    Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een raadslid over een onderwerp in
    het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het
    onderwerp hem persoonlijk aangaat.
  • %1.1
    Een raadslid dat familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke
betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.
%1.1Een raadslid neemt van een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente geen
faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.
3 Belang van de gemeente
3.1 Een raadslid verricht geen handelingen of werkzaamheden die in strijd zijn of kunnen
zijn met het belang van de gemeente.
4 Informatie
4.1 Een raadslid betracht maximale openheid als het gaat om beleid en beslissingen en
om de beweegredenen daarvoor. Hij handelt in overeenstemming met de Wet openbaarheid van bestuur.
  • 4.
    2 Een raadslid gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde
    van zijn ambt beschikt. Hij maakt geen geheime informatie openbaar.
  • 4.
    3 Een raadslid houdt geen informatie voor derden achter, tenzij deze geheim of
vertrouwelijk is of in strijd is met de bepalingen van de Wob.
  • 4.
    4 Een raadslid maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen
    gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.
  • 4.
    5 Informatie, die valt onder de bepalingen van de Wob, blijft binnen het gemeentehuis
    en wordt zodanig opgeborgen dat onbevoegden daarvan
    geen kennis kunnen nemen. Indien over deze informatie digitaal wordt beschikt,
    moeten de computerbestanden beveiligd te zijn tegen onbevoegde kennisneming.
  • 4.
    6 De bovengenoemde artikelen zijn eveneens van toepassing op voormalig
    raadsleden zolang de vertrouwelijkheid niet is opgeheven.
  • 4.
    7 Een raadslid gaat verantwoord (conform de richtlijnen sociale media en
    e-mailgebruik en privacyreglement) om met de email- en internetfaciliteiten van de
    gemeente alsmede met sociale media.
5 Geschenken, diensten en uitnodigingen
  • 5.
    1 Een raadslid accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn
    onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.
  • 5.
    2 Geschenken en giften die een raadslid uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden
    gemeld en geregistreerd bij de griffier en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt
    een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Uitzonderingen op deze regel worden
    in deze gedragscode vermeld.
  • 5.
    3 Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is
    gebeurd, wordt dit gemeld aan het presidium.
  • 5.
    4 Indien een raadslid geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan 50
    Euro vertegenwoordigen (zoals bloemen, wijn e.d.) kunnen deze in afwijking van het
    bovenstaande worden behouden, doch worden wel gemeld en geregistreerd bij de
    griffier.
  • 5.
    5 Een raadslid accepteert geen aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op
    privégoederen indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.
  • 5.
    6 Uitnodigingen voor lunches, diners en evenementen worden, voordat deze worden
    geaccepteerd, besproken met de griffier. Zo nodig wordt de uitnodiging voorgelegd
    aan het presidium. Het raadslid gedraagt zich gepast jegens zijn gastheer de overige
    genodigden.
6 Bestuurlijke uitgaven
6.1 Bestuurlijke uitgaven die niet vergoed worden door de vaste onkostenvergoeding of
anderszins, worden voorgelegd aan het presidium. Bestuurlijke uitgaven worden
uitsluitend gedaan èn vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan worden aangetoond.
Een raadslid is terughoudend bij het in rekening brengen van
uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.
  • 6.
    2 Ter bepaling van de functionaliteit van bestuurlijke uitgaven worden de volgende
    criteria gehanteerd:
  • met de uitgave is het belang van de gemeente gediend, en
  • de uitgave vloeit voort uit de functie.
7 Declaraties
  • 7.
    1 Een raadslid declareert geen kosten die op andere wijze worden vergoed of gedekt
    zijn door de vaste onkostenvergoeding.
  • 7.
    2 In geval van twijfel omtrent een declaratie van een raadslid, wordt overlegd met de
    griffier. Zo nodig wordt de declaratie aan het presidium voorgelegd.
  • 7.
    3 Een declaratie wordt ten behoeve van een deugdelijke administratieve afhandeling en
    registratie met een betalingsbewijs bij de griffier ingediend.
  • 7.
    4 Gemaakte kosten worden uiterlijk binnen drie maanden gedeclareerd. Eventuele
    voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand verrekend.
8 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen
  • 8.
    1 Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is
    niet toegestaan, tenzij overige regelgeving anders bepaalt.
  • 8.
    2 Raadsleden krijgen op basis van een overeenkomst gemeentelijke voorzieningen een
Ipad in bruikleen ter beschikking. Zijn gaan hiermee op zorgvuldige wijze om.
8.3 Bestelling van materialen voor privédoeleinden via de gemeente Landsmeer is niet
8. toegestaan.
9 Onderlinge omgang en gang van zaken tijdens vergaderingen
  • 9.
    1 Een raadslid gaat respectvol om met raads- en collegeleden.
  • 9.
    2 Een raadslid bejegent raads- en collegeleden correct in woord, gebaar en geschrift.
  • 9.
    3 Een raadslid houdt zich tijdens de raadsvergaderingen aan het reglement van orde
van de raad en de aanwijzingen van de voorzitter van de vergadering.
9.4 De raad ziet erop toe dat de raad, de fracties en de individuele
9. raadsleden/fractievertegenwoordigers deze gedragscode naleven.
10 Vermoeden van integriteitsschending
10.1 Bij een vermoeden van integriteitsschending wordt gehandeld conform de meest recente Handreiking onderzoek integriteitsschendingen politieke ambtsdragers, die is opgesteld door het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).
11 Citeerartikel en inwerkingtreding
  • 10.
    1 Deze regeling kan worden aangehaald als “Gedragscode voor de leden van de
    gemeenteraad en fractievertegenwoordigers van de gemeente Landsmeer 2014”.
  • 10.
    2 Met de inwerkingtreding van deze gedragscode wordt De ‘gedragscode politieke
    Ambtsdragers Landsmeer 2010’ d.d. 31 augustus 2010 ingetrokken.
  • 10.
    3 Deze gedragscode treedt in werking met ingang van de eerste dag na
    bekendmaking.
  • 10.
    4 Deze gedragscode wordt eens per vier jaar geëvalueerd
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 19 maart 2015
De raad voornoemd,
Naar boven