KERMISBELEID GEMEENTE TERSCHELLING
 
Het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 2.25 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Terschelling (hierna: APV Terschelling) ten behoeve van een kermis is een bevoegdheid van de burgemeester. De burgemeester van Terschelling stelt de volgende beleidsregels vast. Aanvragen om een vergunning voor een kermis worden getoetst aan de volgende criteria en voorschriften.
1.Aantal kermissen
Er wordt maximaal 1 vergunning per twee jaar verleend, te weten in de oneven jaren.
2.Locatie
De kermis vindt plaats op het parkeerterrein aan de Zwarteweg te West-Terschelling, zoals weergegeven in de bijlage.
3.Periode
De kermis wordt gehouden in oktober tijdens de herfstvakantie gedurende 10 dagen.
4.Openingstijden
De openingstijden van de kermis zijn dagelijks van 13.30 uur tot 23.00 uur. Buiten deze tijden dienen de attracties gesloten te zijn.
5.Versterkt geluid
Van 13.30 uur tot uiterlijk 22.30 uur mag muziek en versterkt gesproken woorden ten gehore worden gebracht. Het geluidsvolume mag in redelijkheid geen overlast voor de omgeving veroorzaken. Hiertoe dient overleg tussen vergunninghouder en omwonenden plaats te vinden. De muziek op de kermis dient centraal te worden georganiseerd en de geluidsboxen dienen zoveel mogelijk afgewend te zijn van de omliggende woningen en bedrijven.
  • 6.
    Datum indienen aanvraag vergunning
  • 1.
    De aanvraag voor een vergunning voor de kermis moet uiterlijk 1 december van het jaar
voorafgaande het betreffende jaar ontvangen zijn en voldoen aan de vereisten.
2.Het bepaalde in het eerste lid geldt niet voor de vergunningaanvraag voor 2015. Deze
dient uiterlijk 1 maart 2015 te zijn ingediend.
7.Vereisten aanvraag
De aanvraag om een vergunning ten behoeve van een kermisvergunning dient op een aanvraagformulier voor een evenement te worden ingediend. Het aanvraagformulier dient geheel te worden ingevuld en te zijn voorzien van plattegronden en situatietekeningen van de te verwachten attracties voordat de aanvraag in behandeling genomen kan worden.
  • 8.
    Selectieprocedure
  • 1.
    Bij meerdere aanvragen voor een vergunning voor het organiseren van een kermis, vindt gunning via loting plaats. Voorwaarde daarbij is dat de ingediende vergunningaanvraag voldoet aan het gestelde in de beleidsregels 6 en 7 en er geen reden is om de vergunning te weigeren op basis van artikel 1:8 APV Terschelling.
  • 2.
    Voorafgaande aan de loting worden de aanvragers uitgenodigd voor een gesprek op het gemeentehuis. Hier worden de spelregels van de loting en het organiseren van de kermis uitgelegd.
  • 3.
    Aan degene die op basis van de loting de kermisexploitatie gegund krijgt, wordt vervolgens de vergunning verleend.
9. Gebruiksovereenkomst
Er wordt een gebruiksovereenkomst opgesteld tussen de kermisexploitant die de vergunning heeft gekregen en de gemeente waarin de gebruiksbepalingen met betrekking tot de exploitatie van de kermis zijn opgenomen.
10.Evaluatie
Uiterlijk binnen vier weken na het beëindigen van de kermis wordt het verloop van de kermis geëvalueerd door de gemeente, de politie en de kermisorganisator. Van deze evaluatie wordt een rapport opgesteld.
Toelichting
1.De frequentie van het organiseren van een kermis op Terschelling wordt teruggebracht naar een maal per twee jaar. Deze frequentie komt voort uit de behoefte van de bevolking om vaker een kermis te hebben dan driejaarlijks. Een jaarlijkse kermis in oktober van een goede kwaliteit met een gevarieerd aanbod is volgens de branche vanwege de financiële lasten in verhouding tot de opbrengsten onrendabel. Een jaarlijkse kermis kan leiden tot verschraling van de vraag en daarmee de inkomsten voor de exploitanten. Een jaarlijkse kermis kan leiden tot een voor de omwonenden onacceptabele belasting met het risico van nieuwe bezwaren. Voor het behoud van een kwalitatief goede en gevarieerde kermis voor de bevolking van Terschelling is een tweejaarlijkse kermis het hoogst haalbaar. Een tweejaarlijkse kermis leidt niet tot een onevenredige maatschappelijke belasting. Daarbij behoort enige overlast van een kermis in het algemeen tot de maatschappelijke gevolgen van het deel uitmaken van een gemeenschap. De overlast wordt door de regelementen en voorwaarden maximaal beperkt.
De laatstgehouden kermis dateert uit 2013, de frequentie is derhalve in de oneven jaren.
2.Kermis heeft de grootste aantrekkelijkheid als het er druk is met bezoekers. West-Terschelling is de grootste woonkern en heeft het grootste winkelgebied. Deze combinatie maakt West-Terschelling tot de aantrekkelijkste locatie op het eiland voor zowel bezoeker als exploitant. De locatie op het parkeerterrein aan de Zwarteweg ligt aan de rand van het centrum waardoor een wisselwerking met het winkel- en uitgaansgebied mogelijk is. Het parkeerterrein is verhard en heeft alle benodigde infrastructuur om een kermis te houden. Het plaatsen van een kermis in bebouwd gebied heeft een hoge risicofactor voor overlast voor omwonenden. De regelementen ten aanzien van openingstijden, versterkt geluid en overleg met omwonenden en de zorgvuldige omgang van de laatste organisator met overlast veroorzakende omstandigheden hebben geleid tot een klachtenvrije kermis in 2013.
Het onttrekken van het parkeerterrein als openbare parkeerplaats kan leiden tot parkeerproblemen in oud-West. Het terrein voor lang parkeren nabij de jachthaven kan het grootse deel van de parkeerproblemen oplossen. Voorwaarde is wel dat deze parkeerplaats daadwerkelijk gebruikt wordt voor lang parkeren waardoor de parkeerdruk op het havenplein wordt ontlast. Extra communicatie hierover, voorafgaand aan de kermis, is dan wel een voorwaarde.
  • 3.
    De kermis wordt primair georganiseerd voor de Terschellinger bevolking voor vertier en vermaak buiten het seizoen in een schoolvakantie waarin er weinig te doen is, maar er voldoende toeristen op het eiland zijn als secundaire doelgroep.
  • 4.
    De openingstijden zijn vastgesteld om de overlast tot een minimum te beperken.
  • 5.
    Versterkt geluid is een belangrijke bron van overlast. Deze overlast wordt geminimaliseerd door de duur te beperken tot 22.30 uur, de muziek centraal te regelen waardoor geen kakafonie van verschillende muziek ontstaat, de geluidsboxen af te laten wenden van de omliggende woningen zodat rechtstreekse geluidsbelasting zoveel wordt vermeden en het volume zo te beperken dat in redelijkheid geen overlast ontstaat. Dit alles in goed overleg van de organisator en de omwonenden.
  • 6.
    De termijn van 1 december als indieningsdatum voor een aanvraag is gebaseerd op de achtereenvolgende beslistermijn van 8 weken voor het bevoegd bestuursorgaan na ontvangst aanvraag (artikel 1.2 lid 1 Algemene Plaatselijke Verordening Terschelling) en de bezwaarperiode van 6 weken voor belanghebbenden (artikel 6:7 Algemene wet bestuursrecht). De termijn van 1 december biedt de aanvrager ruim de tijd om de kermis te organiseren voor het betreffende jaar. De uitzondering voor het jaar 2015 is opgenomen, omdat het kermisbeleid niet voor 1 december 2014 vastgesteld is.
  • 7.
    Het onderdeel ‘vereisten aanvraag’ stelt aan welke voorwaarden de aanvraag moet voldoen om te kunnen worden beoordeeld.
  • 8.
    In de selectieprocedure wordt de procedure benoemd die gevolgd wordt indien er sprake is van meerdere inschrijvingen voor een vergunning voor het organiseren van een kermis. Al drie keer was de organisatie van de kermis in handen van de enige inschrijver, maar na de laatste kermis heeft een tweede partij zich gemeld als geïnteresseerd in de organisatie van een kermis op Terschelling. Bij meerdere aanvragen vindt de gunning via loting plaats.
Toepassing van beleidsregel 8 betekent feitelijk dat de ingediende vergunningaanvragen worden getoetst aan beleidsregel 6 en 7 en aan artikel 1:8 APV; vervolgens vindt loting plaats en aan degene die op basis daarvan de kermisexploitatie gegund krijgt, wordt vervolgens de vergunning verstrekt (toetsing heeft immers plaatsgevonden). Voorafgaande van de loting worden de aanvragers uitgenodigd voor een gesprek op het gemeentehuis. Tijdens dit gesprek worden de spelregels van de loting en het organiseren van de kermis uitgelegd. De reden hiervoor is dat het van belang is dat de spelregels en de verwachtingen duidelijk zijn voor de kermisorganisator.
  • 9.
    Er wordt een gebruiksovereenkomst tussen de kermisexploitant die de vergunning heeft gekregen en de gemeente opgesteld. De gebruiksovereenkomst bevat de gebruiksbepalingen omtrent het exploiteren van de kermis.
  • 10.
    Het belang van de gemeente bij de organisatie van een kermis is niet gelegen in de hoogste opbrengst, maar in een kwalitatief goede en gevarieerde kermis die in goed overleg met gemeente, politie en omwonenden zo min mogelijk overlast geeft aan de gemeenschap. De kermisorganisator heeft daarin een cruciale rol. De evaluatie van de kermis is van belang voor het monitoren van de organisatie, samenwerking, eventuele klachten en problemen. Uiterlijk vier weken na afloop van de kermis zal deze evaluatie moeten plaatsvinden. Niet alleen ligt de kermis nog vers in het geheugen, er is tevens voldoende tijd om interne evaluatie te houden voor het verzamelen van gegevens aangaande het verloop van de kermis.
Naar boven