Tarieventabel, behorende bij de legesverordening 2015
 
Indeling tarieventabel
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 14 Kansspelen
Hoofdstuk 15 Telecommunicatie
Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 17 Diversen
Hoofdstuk 18 Vergunningen krachtens de Algemene Plaatselijke Verordening niet vallend onder de Europese dienstenrichtlijn
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving omgevingsvergunning
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
Hoofdstuk 2 Vooroverleg
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
Hoofdstuk 4 Vermindering
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project
Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanwijzigingen zonder activiteiten
Hoofdstuk 9 Diversen
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstrichtenlijn (EDR) en niet vallend onder Titel 2
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Evenementen
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
 
Tarieventabel behorende bij Legesverordening 2015
Titel 1 Algemene d ienstverlening
Tarief 2015
Tarief 2014
 
 
 
 
 
De tarieven worden verhoogd met omzetbelasting als het gehanteerde tarief betrekking heeft op een activiteit die door de Minister van Financiën wordt aangemerkt als een belaste prestatie.
 
 
 
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis te Nieuwerkerk aan den IJssel op:
 
 
1.1
 
 
 
 
 
 
 
 
maandag om 09.00 uur en om 09.30 uur aan de balie van de afdeling Publiekszaken met uitsluitend de wettelijk maximaal toegestane getuigen.
Als in plaats van de balie van de afdeling publiekszaken de raadszaal wordt gebruikt voor het kosteloos voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap, wordt voor dat gebruik een vergoeding in rekening gebracht van € 78 (vergoeding 2013: € 76,50).
Kosteloos
Kosteloos
1.1.1
 
 
 
 
 
 
 
1.1.2
Aanvullend pakket met rode loper, gedecoreerde raadszaal en kaars bijbehorend bij artikel 1.1.2
€ 53,00
€ 52,00
 
 
 
 
 
maandag tussen 10.00 en 17.00 uur in de raadszaal
€ 317,00
€ 311,00
1.1.43
 
 
 
 
 
 
 
 
Dinsdag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur in de raadszaal
€ 317,00
€ 311,00
1.1.4
 
 
 
 
 
 
 
 
zaterdag tussen 09.00 en 17.00 uur in de raadszaal
€ 741,50
€ 727,00
1.1.5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in de volgende gelegenheden:
 
 
1.1.6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 21.00 uur
 
 
 
 
 
 
1.1.7
-Vivere
€ 317,00
€ 311,00
 
-Batavier;
€ 317,00
€ 311,00
 
-Kerkgebouw Zevenhuizen;
€ 317,00
€ 311,00
 
-Swanla;
€ 317,00
€ 311,00
 
-De Vierkap;
€ 317,00
€ 311,00
 
-Op Moer
€ 317,00
€ 311,00
 
-Land van Belofte
€ 317,00
€ 311,00
 
(Tarief is exclusief een eventuele zaalhuur)
 
 
 
 
 
 
 
Op zaterdag tussen 10.00 en 21.00 uur
 
 
1.1.8
 
 
 
 
-Vivere
€ 688,50
€ 675,00
 
-Batavier;
€ 688,50
€ 675,00
 
-Kerkgebouw Zevenhuizen;
€ 688,50
€ 675,00
 
-Swanla;
€ 688,50
€ 675,00
 
-De Vierkap;
€ 688,50
€ 675,00
 
-Op Moer.
€ 688,50
€ 675,00
 
-Land van Belofte
€ 688,50
€ 675,00
 
(tarief is exclusief een eventuele zaalhuur)
 
 
 
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek
 
 
1.1.9
 
 
 
 
 
€ 317,00
€ 311,00
 
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, die niet in het gemeentehuis en niet in de andere gelegenheden bedoeld in 1.1.8 en 1.1.9 plaats vindt, anders dan op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, op:
 
 
1.1.10
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.1.11
maandag t/m vrijdag tussen 10.30 en 21.00 uur
€ 317,00
€ 311,00
 
 
 
 
 
 
 
 
1.1.12
zaterdag tussen 09.00 en 21.00 uur
€ 688,50
€ 675,00
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een huwelijk te voltrekken of het registreren van een partnerschap plaatsvindend op een locatie bedoeld in 1.1.11
 
 
1.1.13
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 132,50
€ 130,00
1.1.13.1
Annuleren van een huwelijk of partnerschaps-registratie binnen 14 dagen voor de datum voltrekking:
€ 106,00
€ 104,00
1.1.13.2
Annuleren van een kosteloos huwelijk of partnerschapsregistratie binnen 14 dagen voor de datum voltrekking
€ 53,00
€ 52,00
1.1.14
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
 
 
 
 
 
 
1.1.15
een trouw- of partnerschapboekje
€ 40,30
€ 39,50
 
 
 
 
1.1.16
een duplicaat trouw- of partnerschapboekje
€ 47,90
€ 47,00
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier
 
 
1.1.17
 
 
 
 
 
€ 30,60
€ 30,00
1.1.18
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
 
 
 
per verstrekking aan de balie: geen extra kosten
 
 
 
per verstrekking digitaal via DigiD aangevraagd: geen extra kosten
 
 
 
per verstrekking via post of email: verzendkosten
 
 
 
 
€ 1,00
€ 1,00
1.1.19
Het tarief bedraagt voor gemeentelijke getuigen, per getuige
 
 
 
 
 
 
 
Indien het huwelijk of partnerregistratie plaats vindt in het gemeentehuis te Nieuwerkerk a/d IJssel
 
 
1.1.20
 
€ 29,60
€ 29,00
 
 
 
 
 
Indien het huwelijk of partnerregistratie plaats vindt op een andere locatie dan in het gemeentehuis te Nieuwerkerk a/d IJssel
 
 
1.1.21
 
€ 55,60
€ 54,50
 
 
 
 
1.1.22
Het tarief bedraagt voor een incidentele benoeming van een ambtenaar burgerlijke stand voor één dag
 
 
 
 
€ 191,75
€ 188,00
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
 
 
 
 
 
 
1.2
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag
 
 
1.2.1
van een nationaal paspoort:
 
 
1.2.1.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 66,95
1.2.1.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 51,05
1.2.2
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden omvattende (zakenpaspoort) dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 2.1.1:
 
 
1.2.2.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 66,95
1.2.2.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 51,05
1.2.3
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):
 
 
1.2.3.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 66,95
1.2.3.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 51,05
1.2.4
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 51,05
1.2.5
van een Nederlandse identiteitskaart:
 
 
1.2.5.1
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 52,95
1.2.5.2
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 28,35
1.2.6
voor een spoedlevering van de onderdelen 2.1.1 tot en met 2.1.1.12 genoemde documenten, wordt de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag
Het tarief volgens het geldende Besluit Paspoort-gelden
€ 47,05
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs.
 
 
1.3.1
 
 
 
 
 
Het door de rijksover-heid vastge-stelde kosten-dekkend
maximum tarief
€ 38,45
1.3.2
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met
€ 34,80
€ 34,10
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een zogeheten eigen verklaring, zoals vastgesteld door het CBR:
 
 
1.3.3
digitaal via DigiD aangevraagd: geen extra kosten
 
 
 
aan de balie: vermeerderd met administratiekosten
€ 5,30
€ 5,20
 
via post of email: vermeerderd met administratiekosten en verzendkosten
€ 6,30
€ 6,20
 
 
 
 
 
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aangifte van vermissing (ongeacht de reden van vermissing) binnen 10 jaar van een rijbewijs als bedoeld in dit hoofdstuk bedraagt,
 
 
1.3.4
per rijbewijs:
 
 
 
 
 
 
1.3.5
Indien men nog een ander identiteitsbewijs bezit:
 
 
 
Bij de eerste vermissing
€ 31,60
€ 31,00
 
Bij de tweede vermissing
€ 53,00
€ 52,00
 
Bij de derde vermissing
€ 74,50
€ 73,00
1.3.6
Indien men geen ander identiteitsbewijs bezit:
 
 
 
Bij de eerste vermissing
€ 42,30
€ 41,50
 
Bij de tweede vermissing
€ 63,75
€ 62,50
 
Bij de derde vermissing
€ 84,65
€ 83,00
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
 
 
 
 
 
 
 
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.
 
 
1.4.1.
 
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens:
 
 
1.4.2.
 
 
 
 
 
 
 
 
per verstrekking aan de balie
€ 11,70
€ 11,50
1.4.2.1
 
 
 
 
 
 
 
1.4.2.1.1
per verstrekking digitaal via DigiD aangevraagd
€ 7,95
€ 7,80
 
 
 
 
1.4.2.1.2
per verstrekking via post of email
€ 14,25
€ 14,00
1.4.2.2
tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:
 
 
 
 
 
 
1.4.2.2.1
voor 25 verstrekkingen
€ 135,60
€ 133,00
1.4.2.2.2
voor 50 verstrekkingen
€ 270,30
€ 265,00
1.4.2.2.3
voor 75 verstrekkingen
€ 404,90
€ 397,00
1.4.2.2.4
voor 100 of meer verstrekkingen
€ 540,60
€ 530,00
1.4.3 
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16 , tweede lid van, van het Besluit basisregistratie personen
€ 23,10
€ 22,65
 
 
 
 
 
 
 
 
1.4.4
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen.
€ 2,30
€ 2,25
 
 
 
 
 
 
 
 
1.4.5
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen , voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 30,60
€ 30,00
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
 
 
 
 
 
 
1.5
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet
€ 7,95
€ 7,80
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
 
 
 
 
 
 
1.6.1.1
een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens
€ 7,95
€ 7,80
 
 
 
 
 
 
 
 
1.6.1.2
Bij verstrekking op papier van persoonsgegevens uit enig onder de werking van de Wet bescherming persoonsgegevens vallende persoonsregistratie
€ 6,20
€ 6,10
 
 
 
 
 
 
 
 
1.6.1.3
Voor het verstrekken van informatie over het in het jaar voorafgaande aan het verzoek, aan derden verstrekte informatie de aanvrager betreffende, uit enig onder de werking van de Wet bescherming persoonsgegevens vallende persoonsregistratie
€ 6,20
€ 6,20
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
 
 
 
 
 
 
1.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar
 
 
1.7.1.1
op de stukken van de raadsvergaderingen
€ 157,10
€ 154,00
1.7.1.2
op de stukken van de raadscommissie
€ 146,70
€ 143,80
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
 
 
 
 
 
 
1.8.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
 
 
 
 
1.8.1.1
Tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals een bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:
 
 
1.8.1.1.1
In A4 formaat of kleiner, per bladzijde
€ 0,10
€ 0,10
1.8.1.2
Tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan bedoeld in 1.8.1.1, per dm2 lichtdruk
€ 1,80
€ 1,75
1.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit:
 
 
1.8.2.1
De gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet BAG
€ 12,75
€ 12,50
1.8.2.2
De legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet
€ 12,75
€ 12,50
1.8.2.3
De inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988
 
 
 
 
€ 12,75
€ 12,50
1.8.2.4
Het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentewet 1998
 
 
 
 
€ 12,75
€ 12,50
1.8.2.5
Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie bedoeld in artikel 5, eerste .lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 12,75
€ 12,50
1.8.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:
 
 
1.8.3.1
Het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres
 
 
 
 
€ 12,75
€ 12,50
1.8.3.2
Het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie
 
 
 
 
€ 12,75
€ 12,50
1.8.3.3
Het gemeentelijke adrescoördinatiebestand of delen daarvan, per adrescoördinaat
 
 
 
 
€ 12,20
€ 11,95
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
 
 
 
 
 
 
1.9
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1.9.1.
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag
€ 30,05
€ 30,05
 
 
 
 
 
 
 
 
1.9.2
tot het verkrijgen van een ‘verklaring van in leven zijn’. (Attestatie de vita) Indien dit stuk vereist is voor de uitbetaling van pensioenen, gagementen of riddersoldijen bedraagt het tarief € 0,00.
€ 11,70
€ 11,50
 
 
 
 
 
 
 
 
 
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening
€ 11,70
€ 11,50
1.9.3
 
 
 
 
 
 
 
 
Tarieven voor naturalisatie en optie worden geheven volgens de op dat moment geldend “Besluit optie- en naturalisatiegelden”
 
 
1.9.4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
 
 
1.10.1
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doe van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier
€ 18,55
€ 18,20
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
 
 
1.11
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
1.11.1
tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet
€ 30,00
€ 29,10
1.11.2
tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet
€ 30,00
€ 29,10
1.11.3
tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van een woonruimte met een andere woonruimte bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet
€ 30,00
€ 29,10
1.11.4
tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van een zelfstandige woonruimte bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet
€ 30,00
€ 29,10
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 12 Leegstandswet
 
 
1.12.2
tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een woonruimte bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet
€ 55,20 
€ 54,10  
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet
 
 
1.13.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 174,30
€ 170,90
 
Hoofdstuk 14 Kansspelen
 
 
1.14.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:
 
 
 
(er is geen aanwezigheidsvergunning meer vereist voor alle speelautomaten, maar slechts nog voor kansspelen; bij de behendigheidsautomaten is de aanwezigheidsvergunning vervallen e.e.a als gevolg van de wijziging per 1 juli 2010 van de Wet op de kansspelen)
 
 
 
 
 
 
1.14.1.1
voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat
€ 56,50
€ 56,50
 
 
 
 
1.14.1.2
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspeelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat
€ 22,50
€ 22,50
 
 
 
 
 
 
 
 
 
en voor iedere volgende kansspelautomaat
€ 34,00
€ 34,00
1.14.1.3
voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar
€ 226,50
€ 226,50
 
 
 
 
1.14.1.4
voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar, voor de eerste kansspelautomaat
€ 91,50
€ 91,50
 
 
 
 
 
 
 
 
 
en voor iedere volgende kansspelautomaat
€ 136,00
€ 136,00
1.14.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)
€ 95,00
€ 95,00
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 15 telecommunicatie
 
 
 
het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de telecommunicatiewet.
De in dit hoofdstuk genoemde tarieven zijn ook van toepassing
de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels van bedrijven niet zijnde telecommunicatiebedrijven.
 
 
1.15.
 
 
 
 
 
 
 
 
indien het tracé minder dan 1.000 m1 is
 
 
1.15.1
 
€ 140,10
€ 137,35
 
 
 
 
 
Indien het tracé meer dan 1.000 m1 is, doch niet meer dan 4.000 m1 is
 
 
1.15.2
 
 
 
 
 
€ 194,20
€ 190,40
 
Indien het tracé meer dan 4.000 m1 is
 
 
1.15.3
 
€ 246,20
€ 241,35
 
Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met
 
 
1.15.4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 85,95
€ 84,25
 
Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij beoordeling van aanvragen bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met
 
 
1.15.5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 85,95
€ 84,25
 
Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melde medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
1.15.6
 
 
 
 
Indien een begroting bedoeld in 1.15.6 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
1.15.7
 
 
 
 
Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
1.16
 
 
 
 
Tot het verlenen van een ontheffing bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en ver verkeerstekens 1990
 
 
1.16.1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 35,30
€ 34,60
 
Tot het verlenen van een ontheffing bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen
 
 
1.16.2
 
 
 
 
 
€ 35,30
€ 34,60
 
Tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart bedoeld in artikel 49 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)
 
 
1.16.3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 39,30
€ 38,50
1.16.3.1
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 1.16.3 bedraagt het tarief voor een keuring op het spreekuur bij de GGD of voor een advies van de GGD op basis van een dossier zoals dat hen bekend is, de helft van de terzake door de gemeente verschuldigde advieskosten van de GGD.
 
 
 
Tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart bedoeld in artikel 52 van het BAWB, indien de in het bezit zijnde parkeerkaart is versleten en/of geheel of ten dele onleesbaar is geworden, zonder dat de aanvrager verzoekt om het duplicaat een nieuwe geldigheidsduur te kennen
 
 
1.16.4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 39,30
€ 38,50
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor de aanleg van een invalidenparkeerplaats
 
 
1.16.5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 30,25
€ 29,65
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een verlenging van een vergunning bedoeld in 1.16.5
 
 
1.16.6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 22,05
€ 21,60
 
Indien een medische keuring is vereist worden de tarieven bedoeld in 1.16.5. en 1.16.6 verhoogd met
 
 
1.16.7
 
 
 
 
 
€ 14,90
€ 14,60
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van ontheffing van de rechtsgevolgen van de zich in de kern Nieuwerkerk aan den IJssel bevindende blauwe zone als bedoeld in artikel 25 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voor één kalenderjaar:
 
 
1.16.8
 
 
 
 
Voor het eerste motorvoertuig
 
 
1.16.8.1
 
kosteloos
kosteloos
 
Voor het tweede motorvoertuig
 
 
1.16.8.2
 
€ 21,20
€ 20,80
 
Voor het derde motorvoertuig
 
 
1.16.8.3
 
€ 63,65
€ 62,40
 
Voor het vierde motorvoertuig
 
 
1.16.8.4
 
€ 127,35
€ 124,85
 
Voor het vijfde motorvoertuig
 
 
1.16.8.5
 
€ 212,25
€ 208,10
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een zogeheten bezoekerskaart door middel waarvan ontheffing bedoeld in onderdeel 1.16.8 wordt verleend voor één dagdeel
 
 
1.16.9
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 1,00
€ 1,00
 
Onder motorvoertuig wordt verstaan de omschrijving in artikel 1, onder z, juncto 25, lid 2, van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990, welke omschrijving luidt; “een motorvoertuig op meer dan twee wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig”
 
 
1.16.10
 
 
 
 
De leges bedoeld in 1.16.8.1 tot en met 1.16.8.6 zijn verschuldigd bij de aanvang van het belastingjaar, of zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht. Als de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven. Als de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, wordt op schriftelijk verzoek ontheffing verleend voor zoveel twaalfde gedeelten als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
 
 
1.16.11
 
 
 
 
Bij vermissing of omwisseling van een ontheffing bedoeld in 1.16.8 is een bedrag verschuldigd van
 
 
1.16.12
 
 
 
 
 
€ 21,20
€ 20,80
 
Hoofdstuk 17 Diversen
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van
 
 
1.17
 
 
 
 
Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina
 
 
1.17.1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 0,10
€ 0,10
 
Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:
 
 
1.17.2
 
 
 
 
per pagina op papier van A4-formaat
 
 
1.17.3
 
€ 0,10
€ 0,10
 
per pagina op papier van A4-formaat, in kleur
 
 
1.17.4
 
€ 0,30
€ 0,30
 
per pagina op papier van A3-formaat
 
 
1.17.5
 
€ 0,20
€ 0,20
 
per pagina op papier van A3-formaat, in kleur
 
 
1.17.6
 
€ 0,60
€ 0,60
 
per pagina op papier van A0-formaat
 
 
1.17.7
 
€ 1,65
€ 1,60
 
per pagina op papier van A0-formaat in kleur
 
 
1.17.8
 
€ 4,80
€ 4,70
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het postaal versturen van stukken bedoeld in dit hoofdstuk
 
 
1.17.9
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 9,00
€ 8,80
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 18 Vergunningen krachtens de Algemene Plaatselijke Verordening niet vallend onder de Europese dienstenrichtlijn.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
 
 
18.1
 
 
 
 
 
 
 
 
Het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als genoemd in de Algemene Plaatselijke Verordening, met uitzondering van de onder 18.3 tot en met 18.4.6 genoemde vergunningen
 
 
18.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 135,55
€ 132,90
18.3
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
 
 
18.3.1
Het verkrijgen van een ontheffing voor het plaatsen van voorwerpen als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 135,55
€ 132,90
18.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:
 
 
18.4.1
Het verkrijgen van een standplaatsvergunning in de gemeente, als bedoeld in artikel 5.18 van de Algemene Plaatselijke Verordening
 
 
18.4.2
geldig voor één dagdeel in de week
€ 85,20
€ 83,55
 
 
 
 
18.4.3
geldig voor één dagdeel in de week gedurende één maand
€ 127,00
€ 124,55
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
18.4.5
geldig voor één dagdeel in de week gedurende één jaar
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
 
 
 
 
18.4.6
Het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing geluid)
€ 174,30
€ 170,90
18.5
Indien een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk leid tot een afwijzende beschikking is met uitzondering van de verschuldigde advieskosten van externe adviseurs de helft van het tarief verschuldigd.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
 
 
 
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen
 
 
2.1.1
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:
 
 
2.1.1.1
Aanlegkosten:
 
 
 
De aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten inclusie omzetbelasting.
 
 
 
Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid plaatsvinden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan:
 
 
 
De prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.
 
 
2.1.1.2
Bouwkosten:
 
 
 
De aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in Normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
 
 
 
Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid plaatsvindt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
 
 
2.1.1.3
Sloopkosten:
 
 
 
De aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, inclusief omzetbelasting.
 
 
 
Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid plaatsvindt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
 
 
2.1.1.4
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
 
 
 
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
 
 
 
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
 
 
 
Hoofdstuk 2 Voorove rleg
 
 
2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
 
 
2.2.1
Om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 193,70
€ 189,90
 
 
 
 
2.3
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning
 
 
 
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om de een omgevingsvergunning:
 
 
 
De som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsten die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel.
 
 
 
In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
 
 
 
 
 
 
2.3.1
Bouwactiviteiten
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.3.1.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief
1,47% van de bouwkosten met een minimum van
1,47% van de bouwkosten met een minimum van
€ 304,00
 
 
€ 310,00
 
2.3.1.2
(Extra) welstandstoets
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor:
 
 
 
Reclames:
 
 
 
€ 45,00;
Bouwkosten lager dan € 4.000 :
 
 
 
€ 45,00;
 
 
 
Bouwkosten van € 4.000 tot € 25.000:
 
 
 
€ 45,00;
 
 
 
Bouwkosten van € 25.000 tot € 455.000 :
 
 
 
1,8 promille van de bouwkosten;
 
 
 
Bouwkos ten vanaf 455.000 en hoger:
 
 
 
€ 2.250,00;
 
 
 
De leges bedragen zijn inclusief administratiekosten.
 
 
 
De legesbedragen worden naar boven afgerond op € 5.
Vervolgens wordt de uitkomst verhoogd met 21 %.
 
 
 
De kosten voor vooroverleg bedragen € 0,00.
 
 
 
De kosten voor handhaving bedragen € 100 (exclusief de kosten van locatiebezoek).
 
 
2.3.1.3
Verplicht advies agrarische commissie.
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief,
 
 
 
indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:
 
 
 
De door de gemeente verschuldigde advieskosten van de externe adviseur.
 
 
2.3.1.4
Achteraf ingediende aanvraag
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na
 
 
 
aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:
 
 
 
150 % van het de verschuldigde leges bedoeld in 2.3.1.1.
 
 
2.3.2
Aanlegactiviteiten
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit bedoel in artikel 2.1, eerste lid, van de Wabo bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit.
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.
 
 
 
 
vervallen
vervallen
2.3.3.1
Binnenplanse afwijking
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 10 ,van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3.2
Buitenplanse kleine afwijking
 
 
 
Voor toepassing van 2.12, eerste lid,onder a, onder 2o ,van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3.3
Buitenplanse afwijking
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 30, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 1.931,40
€ 1.893,55
2.3.3.4
Tijdelijke afwijking
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3.5
Afwijking exploitatieplan
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3.6
Afwijking van provinciale regelgeving
 
 
 
Indien de aanvraag een project van provinciaal betreft en de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3.7
Afwijking van nationale regelgeving
 
 
 
Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, der lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c,van de Wabo wordt toegepast, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.3.8
Afwijking van voorbereidingsbesluit
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief
€ 271,10 
€ 265,80 
 
 
 
 
2.3.4
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit.
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
2.3.4.1
Binnenplanse afwijking
 
 
 
Voor toepassing van 2.12, eerste lid,onder a, onder 1o ,van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.4.2
Buitenplanse kleine afwijking
 
 
 
Voor toepassing van 2.12, eerste lid,onder a, onder 2o ,van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.4.3
Buitenplanse afwijking
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 30, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 1.931,40
€ 1.893,55
2.3.4.4
Tijdelijke afwijking
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.4.5
Afwijking van exploitatieplan
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.4.6
Afwijking van provinciale regelgeving
 
 
 
Indien de aanvraag een project van provinciaal betreft en de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.4.7
Afwijking van nationale regelgeving
 
 
 
Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft en de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, der lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c,van de Wabo wordt toegepast, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.3.4.8
Afwijking van voorbereidingsbesluit
 
 
 
Voor toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
 
 
 
 
2.3.5
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een op activiteit bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:
 
 
 
 
 
 
2.3.5.2
Vergunning voor het in gebruik nemen of in gebruik houden van een bouwwerk en/of inrichting met een bruto opp. van:
 
 
 
 
 
 
2.3.5.2.1
minder dan 100 m2
€ 553,95
€ 543,10
 
 
 
 
2.3.5.2.2
100 m2 - 500 m2
€ 904,20
€ 886,45
 
 
 
 
2.3.5.2.3
500 m2 - 1.000 m2
€ 1.206,60
€ 1.182,95
 
 
 
 
2.3.5.2.4
1.000 m2 - 1.500 m2
€ 1.350,90
€ 1.324,40
 
 
 
 
2.3.5.2.5
1.500 m2 of meer
€ 1.483,10
€ 1.454,00
 
Vermeerderd met € 122,70 voor elke 500 m2 of gedeelte daarvan boven de 2.000 m2.
 
 
2.3.5.2.6
Brandpreventieadviezen met betrekking tot aanvragen om een omgevingsvergunning.
 
 
 
 
 
 
 
Minder dan of gelijk aan €25.000
€ 3,70 per
€ 3,60 per
 
 
€ 500 met een minimum van
€ 500 met een minimum
van
€ 84,00
 
 
€ 85,70
 
 
Meer dan €25.000 doch minder dan of gelijk aan €250.000
€ 176,50
€ 173,00
 
 
verhoogd met
verhoogd met
 
 
€ 2,50
€ 2,45
 
 
voor elke € 500
voor elke € 500
 
 
boven
boven
 
 
€ 25.000,00
€ 25.000,00
 
 
 
 
 
Meer dan € 250.000 doch minder dan of gelijk aan €907.500
€ 1.258,70
€ 1.234,00
 
 
verhoogd met
verhoogd met
 
 
€ 1,40
€ 1,35
 
 
voor elke
voor elke
 
 
€ 500 boven
€ 500 boven
 
 
€ 250.000,00
€ 250.000,00
 
Meer dan € 907.500
€ 2.906
€ 2.849,00
 
 
verhoogd met
verhoogd met
 
 
2,5 promille
2,5 promille
 
 
van het
van het
 
 
gedeelte
gedeelte
 
 
boven
boven
 
 
€ 907.500,00
€ 907.500,00
 
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
 
 
2.3.6
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een:
 
 
 
 
 
 
2.3.6.1
Beschermd monument
 
 
 
Bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f. van de Wabo of op een
 
 
 
Activiteit als bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2010 gemeente Zuidplas aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, twee lid van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,
 
 
 
bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 232,45
€ 227,90
 
Voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument, bedraagt het tarief
 
 
2.3.6.1.1
 
 
 
 
 
€ 232,45
€ 227,90
 
Voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht, bedraagt het tarief
 
 
2.3.6.1.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 232,45
€ 227,90
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedraagt het tarief
 
 
2.3.6.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 232,45
€ 227,90
 
 
 
 
2.3.7
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht.
 
 
2.3.7A
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:
 
 
2.3.7.1.1
In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder g van de Wabo of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist bedoeld in artikel 2.2, eerste lid , aanhef en onder a, van de Wet Wabo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 174,30
€ 170,90
2.3.7.1.2
In gevallen waarvoor op grond van art. 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
vervallen
vervallen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.3.8
Aanleggen of veranderen weg
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning
 
 
 
betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist bedoeld in artikel 2.2., aanhef en eerste lid, onder d., van de Wabo, bedraagt het tarief
€ 348,60 
€ 341,75 
2.3.9
Uitweg/inrit
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief
€ 271,10 
€ 265,80 
2.3.10
Kappen
 
 
 
Indien een aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, aanhef en onder g. van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
2.3.10A
Handelsreclame
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.4.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
 
Opslag van roerende zaken
 
 
2.3.11
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 193,70
€ 189,90
2.3.11.1
Indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j van de Wabo, toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 193,70
€ 189,90
 
 
 
 
 
Indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar , beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen bedoeld i artikel 2.2, eerste lid, onder k van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
2.3.11.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 186,15
€ 182,50
 
 
 
 
 
Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998
 
 
2.3.12
 
 
 
 
 
 
 
2.3.12.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 232,45
€ 227,90
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied bedoeld in artikel 19d eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief
 
 
2.3.12.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 232,45 
€ 227,90 
 
Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
 
 
2.3.13
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief
 
 
 
 
€ 232,45
€ 227,90
2.3.14
Andere activiteiten
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
 
 
 
 
 
 
2.3.14.1
Behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie van activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 148,90
€ 146,00
2.3.14.2
Behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie van activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, bedoeld in artikel 2.2, tweede lid van de Wabo, bedraagt het tarief
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
2.3.14.2.1
Als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning, bedraagt het tarief
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
2.3.14.2.2
op grond van een provinciale of waterschapsverordening
 
 
2.3.15
Omgevingsvergunning in twee fasen
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo bedraagt het tarief:
 
 
2.3.15.1
Eerste fase
 
 
 
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag
 
 
 
voor de eerste fase betrekking heeft.
 
 
2.3.15.2
Tweede fase
 
 
 
Voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
 
 
2.3.16
Beoordeling bodemrapport
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een het volgende bodemrapport wordt beoordeeld:
 
 
2.3.16.1
Milieukundig bodemrapport
€ 414,95
€ 406,80
2.3.16.2
Archeologisch bodemrapport
€ 414,95
€ 406,80
2.3.17
Advies (overig)
 
 
2.3.17.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevings-vergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.3.17.2
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2.3.18.1.
Verklaring van geen bedenkingen gemeenteraad
 
 
 
Onverminderd het bepaalde in de voorafgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgegeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend bedoeld in artikel 2.27, eerste lid van de Wabo, bedraagt het tarief indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven
 
 
 
 
€ 271,10
€ 265,80
2.4
Hoofdstuk 4 Vermindering
 
 
 
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de concept-aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.
 
 
 
Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van legers, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen geen bedenkingen bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17.
 
 
 
De vermindering beloopt:
 
 
 
Bij 5 tot 10 activiteiten : 2 % van de voor die
 
 
 
activiteiten verschuldigde leges.
 
 
 
Bij 10 tot 15 activiteiten: 3 % van de voor die activiteiten verschuldigde leges.
 
 
 
Bij 15 of meer activiteiten: 5 % van de voor die activiteiten verschuldigde leges.
 
 
2.5.1
Hoofdstuk 5 Teruggaaf
 
 
 
Teruggaaf als gevolg van een intrekking van een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
 
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7 intrekt terwijl deze al in behandeling is genomen door de gemeente bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen de volgende termijn na het in behandeling nemen ervan
 
 
 
a.binnen een termijn van 2 weken: 75 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
 
 
 
b.na 2 weken en binnen 3 weken na het in behandeling nemen ervan: 50 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;
 
 
 
c.na 3 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan : 25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
 
 
 
2.5.2
Teruggaaf als gevolg van een intrekking van een verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
 
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25 % van de op
 
 
 
grond van die onderdelenvoor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
 
 
 
2.5.3
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten
 
 
 
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25 % van de op
 
 
 
grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
 
 
 
 
 
 
2.5.4
Minimumbedrag voor teruggaaf
 
 
 
Een bedrag minder dan € 102 wordt niet terug-
 
 
 
gegeven.
 
 
2.5.5
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning
 
 
2.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 7 Wijziging omgev ingsvergunning als gevolg van wijziging project
 
 
2.7
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project
 
 
 
 
€ 193,70
€ 189,90
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 8 Bestemmingsplanwijzigingen zonder activiteiten
 
 
2.8.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening
 
 
 
 
€ 1.655,50
€ 1.623,00
2.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
€ 1.655,50
€ 1.623,00
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 9 Diversen
 
 
 
Wijziging tenaamstelling omgevingsvergunning
 
 
2.9.1
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning als bedoeld in titel 2 bedraagt:
€ 77,50
€ 75,95
 
 
 
 
 
Omgevingsvergunningsvrij
 
 
2.9.2
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning die niet noodzakelijk blijkt te zijn bedraagt:
€ 154,95
€ 151,90
 
 
 
 
 
Niet verder in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning
 
 
2.9.3
Het tarief voor het niet verder in behandeling van een aanvraag omgevingsvergunning bedraagt:
€ 193,70
€ 189,90
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Aanvraag reguliere bouwvergunning tweede fase
 
 
2.9.4
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag reguliere bouwvergunning tweede fase bedraagt:
€ 116,25
€ 113,95
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sloopmelding
 
 
2.9.5
Het tarief voor het in behandeling nemen van een sloopmelding bedraagt:
kosteloos
kosteloos
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking
 
 
2.10.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking
 
 
 
 
€ 154,95
€ 151,90
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese Dienstenrichtlijn (EDR) en niet vallend onder Titel 2
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 1 Horeca
 
 
3.1.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank – en Horecawet
€ 290,55
€ 284,85
3.1.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank – en Horecawet
€ 96,85
€ 94,95
3.1.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank – en Horecawet.
€ 96,85
€ 94,95
3.1.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Zuidplas.
€ 290,15
€ 284,85
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 2 Evenementen
 
 
3.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot
 
 
3.2.1
het verkrijgen van een vergunning voor evenementen als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Zuidplas.
€ 174,30
€ 170,90
3.2.2
het verkrijgen van een vergunning voor commerciële evenementen als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Zuidplas.
€ 484,20
€ 474,70
3.2.3
Voor het tijdelijk in gebruik houden van een bouwwerk en/of inrichting t.b.v. een evenement
€ 59,40
€ 58,25
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
 
 
3.3.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:
 
 
3.3.1
Een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening bedoeld in onderdeel 3.3.2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3.3.1.1
Voor een seksinrichting
€ 1.591,20
€ 1.560,00
3.3.1.2
Voor een escortbedrijf
€ 1.591,20
€ 1.560,00
3.3.2
Wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Zuidplas:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3.3.2.1
Voor een seksinrichting
€ 1.655,50
€ 1.623,00
3.3.2.2
Voor een escortbedrijf
€ 1.655,50
€ 1.632,00
 
 
 
 
 
Behoort bij raadsbesluit van 4 november 2014.
 
 
 
 
 
 
 
De griffier van de gemeente Zuidplas,
 
 
 
P.van Vugt
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Naar boven