Beleidsregels rond het inrichten van en parkeren bij een parkeerschijfzone (ook wel genaamd “blauwe zone”) in Nijmegen
 
 
Burgemeester en wethouders van Nijmegen;
 
gelet op artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 149 van de Wegenverkeerswet);
overwegende dat ter verbetering van de bereikbaarheid voor kortparkerend (winkelend) publiek aan de hand van een door het college van Burgemeester en wethouders, gelet op het bepaalde in artikel 4 van het Besluit administratie bepalingen inzake het wegverkeer genomen verkeersbesluit in Nijmegen de parkeerschijfzone is ingevoerd;
besluiten vast te stellen de volgende beleidsregels:
 
Begripsbepaling
Artikel 1
Deze beleidsregels verstaan onder:
  • a. blauwe zone: de parkeerschijfzone als bedoeld in artikel 25 RVV (RVV 1990 van 26 juli 1990, Stb. 459);, aangeduid met de borden E10 (zone) en E11ze (zone) en een blauwe streep langs de parkeervakken;
  • b. ontheffing: een door of namens burgemeester en wethouders te verstrekken ontheffing op grond van het door het college van burgemeester en Wethouders vastgesteld RVV beleid 2011;
  • c. parkeren: het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een motorvoertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen.
Artikel 2
Criteria voor inrichting
De Gemeente Nijmegen past deze vorm van parkeerregulering enkel toe wanneer voldaan wordt aan de volgende criteria:
  • a. de parkeerplaatsen van de parkeerschijfzone een aangesloten logisch geheel vormen en zich ervoor lenen om door middel van bebording en markering het in één opslag duidelijk te maken valt dat er sprake is van een bijzonder parkeerregime;
  • b. het betreft uitsluitend logische terreinen die zich kenmerken door kortparkeren ten behoeve van de daar aanwezige (winkel)voorzieningen. Woongebieden zijn daarom niet geschikt voor het parkeerschijf-regime;
  • c. om de maatregel effectief te laten zijn, dient er sprake te zijn van een zone van enige omvang, dus niet enkele losse en/of niet aaneengesloten parkeerplaatsen.
Dit komt ook de duidelijkheid voor de gebruiker ten goede;
  • d. de parkeerschijfzone is effectief in een gebied dat nog geen parkeerreguleringsvorm kent. Bij wijziging van regime, wordt de Blauwe Zone opgeheven;
  • e. de maatregel wordt van toepassing verklaard op die tijden waarop de maatregel daadwerkelijk effect ressorteert. Bij winkelgebieden zal dit bijvoorbeeld anders zijn dan bij een sportaccommodatie. Op deze manier maken we maatwerk mogelijk.
Ontheffingen
Artikel 3
Er worden geen ontheffingen verleend op het parkeren in de parkeerschijfzone.
Op deze wijze blijven de plaatsen beschikbaar voor kortparkeerders.
Gebruiken van de Parkeerschijfzone
Artikel 4
  • a. De parkeerschijf dient bij gebruik duidelijk zichtbaar achter de voorruit van het motorvoertuig te zijn geplaatst.
  • b. Voor de duur van de tijdseenheid kan er zonder betaling geparkeerd worden.
  • c. Buiten de reguleringstijden, kan een ieder kosteloos parkeren op de blauwe zone.
  • Er mag geen gebruik worden gemaakt van een geautomatiseerde blauwe schijf.
Hardheidsclausule
Artikel 5
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van deze beleidsregels.
Slotbepalingen
Artikel 6
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking. Deze beleidsregels vervangen de Beleidsregels experiment parkeerschijfregeling Nijmegen, GB2013-042.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als “Beleidsregels rond het inrichten van en parkeren bij een parkeerschijfzone (blauwe zone) in Nijmegen 2015”.
 
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in de vergadering van 24 februari 2015;
 
College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,
 
De gemeentesecretaris,
 
drs. B. van der Ploeg
 
 
De Burgemeester,
 
drs. H.M.F. Bruls
 
Naar boven